Mitä kirjaa suosittelet?

  • 57 533
  • 484

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Niin, pöydällä on toistakymmentä vuotta kestäneen odotuksen jälkeen odottamassa Stephen Kingin toistaiseksi viimeiset hengentuotokset, Musta torni -kirjasarjan kolme viimeistä osaa (Wolves of the Calla, Song of Susannah, Dark Tower).
Sain ko. kirjat joululoman aikana luettua ja täytyy sanoa että on tuo viimeinen kirja sen verran huikea kokonaisuudessaan että sitä kannatti odottaa kaikki nämä vuodet. Tarinan loppukin on sen verran hämmentävä (Kingin sanoja mukaillen ainoa oikea ratkaisu ja ehkä varsin looginenkin mutta en silti osannut odottaa sitä...), että tekisi mieli lukea koko sarja saman tien uudelleen lopussa paljastuvien asioiden näkökulmasta. Ehkä sitten ensi kesänä...

Say thankya.
 

leivoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
St Pauli - Non established since 1910
Rolling Stone -lehden toimittaja Anthony Bozza on tehnyt erittäin hyvin kirjoitetun kirjan Eminemistä.

Suosittelen muillekkin kuin hipitihoppi diggareille (joihin en siis itse kuulu, joten lienee perusteltua sanoa näin).
 

Kermit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Knightrider
Da Vinci -koodin luin, koska sitä minulle suositeltiin lämpimästi ja pitihän sitä saada tietää mistä tämä kohuteos kertoo. Kirja sisältää sellaista salaliittoteoriaa, ettei paremmasta väliä. Sekoittaa faktaa ja fiktiotakin niin lahjakkaasti että lopulta siinä menee itselläkin tosiasiat sekaisin. Btw, tämä uusi leffa Kansallisaarre on ilmeinen kopio Brownin teoksesta. Tuskin ovat käsikirjoittajat vetäisseet temppeliherrat, salamuurarit, vihjeet ja koko homman idean mistään muualta kuin ko. kirjasta.

Sen verran on pakko sanoa, että Da Vinci-koodia itseään on syytetty plagiarismista. Vuonna 1983 on muuan Lewis Perdue kirjoittanut kirjan The Da Vinci Legacy. Brownin kirja on kuulemma yllättävän samanlainen, sisältäen jopa samoja virheitä. En ole itse lukenut, joten en voi kovin varmaksi tiedoksi väittää. Ja eivät kai nuo vihjeet ja mystiikat muutenkaan mitään ainutlaatuisia ideoita ole, ko. leffasta sen enempää tietämättä.

Dan Brown on muuten ilmeisen lahjakkaasti itsekin sekoittanut faktan ja fiktion. Mikäpäs siinä, väittämällä kaikkea faktaksi kirjan myynti on varmasti noussut aivan eri sfääreihin kuin ilman tätä markkinointia. Asiasta kiinnostuneiden kannattaa aluksi tutustua näihin sivuihin:

http://www.lisashea.com/hobbies/art/

Onhan tuo Da Vinci-koodi ihan kohtuullisen hyvä seikkailukirja, muttei kuitenkaan minun mielestäni läheskään niin hyvä kuin myyntiluvut antaisivat ymmärtää. Vaikka niinhän se taitaa aina mennä.
 

Lexa

Jäsen
ehdottomasti...

...suosittelen kirjaa "elämäntoverit" (Mrs. Mike). Muistaakseni vuodelta 1948. Kirjan ovat kirjoittaneet Benedict ja Nancy Freedman.

Luin joskus nuorena poikana ja pidin erittäin paljon. Pohjautuu tositapahtumiin.

Thomas Harris:in koko tuotanto (mikä ei kovin laaja ole) mutta sitäkin parempi. Teksti on paikoitellen kuin kaunokirjallista proosaa.

Schindlerin lista / Thomas Keneally, on myös mitä mainioin teos. Elokuva oli erittäin suuri pettymys kirjaan verrattuna, vaikkei silti huono ollutkaan.
 

January

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Viestin lähetti Kermit
Sen verran on pakko sanoa, että Da Vinci-koodia itseään on syytetty plagiarismista. Vuonna 1983 on muuan Lewis Perdue kirjoittanut kirjan The Da Vinci Legacy. Brownin kirja on kuulemma yllättävän samanlainen, sisältäen jopa samoja virheitä. En ole itse lukenut, joten en voi kovin varmaksi tiedoksi väittää. Ja eivät kai nuo vihjeet ja mystiikat muutenkaan mitään ainutlaatuisia ideoita ole, ko. leffasta sen enempää tietämättä.

Dan Brown on muuten ilmeisen lahjakkaasti itsekin sekoittanut faktan ja fiktion. Mikäpäs siinä, väittämällä kaikkea faktaksi kirjan myynti on varmasti noussut aivan eri sfääreihin kuin ilman tätä markkinointia. Asiasta kiinnostuneiden kannattaa aluksi tutustua näihin sivuihin:
***
Onhan tuo Da Vinci-koodi ihan kohtuullisen hyvä seikkailukirja, muttei kuitenkaan minun mielestäni läheskään niin hyvä kuin myyntiluvut antaisivat ymmärtää. Vaikka niinhän se taitaa aina mennä.

Kukaan ei ole väittänyt Dan Brownin Da Vinci-koodia uraauurtavaksi saati uuden teorian luojaksi kirkkohistoriaamme, koska sitä kyseinen kirja ei ole. Da Vinci-koodissa esitetty teoria ei ole uusi, vaan siitä on (niinkuin Kermitkin totesi) jo aiemmin julkaistu lukuisia eri teoksia. Olen itsekkin kuullut tästä "The Da Vinci Legacysta" ja se on juuri yksi näistä Brownin kirjaa edeltävistä, samanaiheisista kirjoista.
Aihekkin jota kummassakin kirjassa käsitellään on itsessään niin vanha, että olisi erittäin epätodennäköistä, jopa utopistista ajatella,ettei kukaan ennen Dan Brownia olisi sanonut niitä sanoja ja ajatuksia kirjan muodossa.
Nykykirjallisuudesta yleisesti puhuttuna voisi esittää teorian, että eiköhän melkein jokainen nykypäivän teos ole jossakin mielessä plagioitu, jos tarkkoja ollaan. Miksi siis vaatia yhden miehen päätä vadille, kun melkein jokainen kirjailija harrastaa samaa tietämättään tai tiedostetusti.

Ja mitä siihen Bruckheimerin "National Treasure" leffaan tulee, olen samaa mieltä Knightriderin kanssa. Se on Brownin kirjan kässäri muutettuna jenkkien sightseeing touriksi Washingtoniin. Kyllähän se siellä rapakon toisella puolella tuo rahaa leffateattereiden kassoihin, mutta Eurooppa taitaa olla vaikeampi pala purtavaksi sille elokuvalle.

Luin jostain että Brownin bestselleriä olisi myyty 6 milj. painosta, mutta tuosta luvusta en nyt mene aivan takuuseen. Ehkäpä Knightrider voisi tarkistaa asian minulle.. ? :)

Pidin Da Vinci-koodista erittäin paljon, ja se sai minut ajattelemaan uskonnostani aivan eri tavalla kuin aiemmin. Kirjassa faktan ja fiktion raja on hälyvä eikä totuutta erota tarusta, mutta eikö niin juuri ole kaikissa parhaissa kirjoissa?

PS. Kuulemma Brown kirjoittaa paraikaa uutta kirjaa vapaamuurareista. Ne jotka ovat perehtyneet Da Vinci-koodia enemmän kyseiseen aiheeseen tietävät, että luvassa on taas kaksinverroin enemmän salaliittoteorioita Brownin edelliseen kirjaan verrattuna..
 

January

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Re: ehdottomasti...

Viestin lähetti Lexa
Schindlerin lista / Thomas Keneally, on myös mitä mainioin teos. Elokuva oli erittäin suuri pettymys kirjaan verrattuna, vaikkei silti huono ollutkaan.

Olen myös lukenut Schindlerin listan ja mielestäni se oli aivan oivallinen. Aluksi leimasin sen tyypilliseksi "sotakirjaksi" ja suhtautumiseni oli kieltämättä skeptistä, mutta piakkoin alun jälkeen huomasin tykästyväni kirjaan.
Leffaa en ole nähnyt. Spielberg taisi saada siitä oscarin, joten ehkä se tulee joskus vielä katsottua.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti January

PS. Kuulemma Brown kirjoittaa paraikaa uutta kirjaa vapaamuurareista. Ne jotka ovat perehtyneet Da Vinci-koodia enemmän kyseiseen aiheeseen tietävät, että luvassa on taas kaksinverroin enemmän salaliittoteorioita Brownin edelliseen kirjaan verrattuna..
Ja tätähän odotetaan...
Salaseurat ovat kieltämättä (vähän liiankin) suurta mielenkiintoa herättäviä.
Jos englantini olisi yhtään parempaa, ahmisin kaikki nuo Brownin romaanit alkuperäiskielellään.
 

Knightrider

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti January
Luin jostain että Brownin bestselleriä olisi myyty 6 milj. painosta, mutta tuosta luvusta en nyt mene aivan takuuseen. Ehkäpä Knightrider voisi tarkistaa asian minulle.. ? :)

Vaikeampi sanoa, www.danbrown.com sanoo seuraavaa: "MORE THAN 17 MILLION COPIES NOW IN PRINT WORLDWIDE". Ilmeisestikkin myyntiluvut riippuvat paljolti siitä, puhutaanko yksinomaan Amerikasta vai koko maailmasta sekä siitä, miten tuoreita tiedot ovat. Lähteistä riippuen esille tuli myös 6 ja 8 miljoonaa, ne kuitenkin lienevät jo vanhentunutta tietoa.

Muuten yleisesti ottaen, jos Da Vinci koodi kiinnostaa, suosittelen tutustumaan ko. Brownin sivuihin. Sieltä tulee vastaan kaikkea mielenkiintoista. Osui silmään myös uutinen, että nyt on tehty uusi painos, joka sisältää 150 värikuvaa paikoista, maalauksista, ihmisistä, dokumenteista ja mysteereistä. Näin ollen kirjasta saa mahdollisesti vielä enemmän irti.
 

leivoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
St Pauli - Non established since 1910
Viestin lähetti Kermit
Onhan tuo Da Vinci-koodi ihan kohtuullisen hyvä seikkailukirja, muttei kuitenkaan minun mielestäni läheskään niin hyvä kuin myyntiluvut antaisivat ymmärtää. Vaikka niinhän se taitaa aina mennä.

Kyllä Da Vinci -koodi pesee reippaasti esimerkiksi kaikki Grishamit, joita myös myyty kuin leipää, eli ei nee myyntiluvut todellakaan mitään merkitse. Val McDermit ei myy paskaakaan ja tekee aivan loistavia sarjamurhaajakirjoja.

Grishamin myyntiluvut osoittavat jälleen kerran sen, miten hyvin amerikkalaiset ovat manipuloitavissa mainonnan taholta?
 

Lukki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti leivoja


Grishamin myyntiluvut osoittavat jälleen kerran sen, miten hyvin amerikkalaiset ovat manipuloitavissa mainonnan taholta?

Ja Suomessahan Remekset, Paasilinnat, Tabermannit ym. myyvät vain kirjallisten ansioidensa perusteella?!?
 

January

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Paasilinnan ja Grishamin kirjoissa on nykyään sama ongelma. Kummatkin herrat ovat olleet alalla jo pitkään ja siinä ajassa tuotoksia on kertynyt ihan mukavasti. On siis selvää että kirjoissa esiintyy jonkinverran toistoa, joten itse olen ainakin tullut siihen tulokseen että muutama valikoitu kirja kummaltakin herralta, eikä tarvitse tuskastella loppujen kanssa.
Mikäs siinä joka kyseisistä kirjailijoista pitää, mutta pienemmän fanin on kyllä aika puuduttavaa lukea "samaa kirjaa" yhä uudestaan, vuodesta toiseen.
 

Lexa

Jäsen
Viestin lähetti January
Paasilinnan ja Grishamin kirjoissa on nykyään sama ongelma. Kummatkin herrat ovat olleet alalla jo pitkään ja siinä ajassa tuotoksia on kertynyt ihan mukavasti. On siis selvää että kirjoissa esiintyy jonkinverran toistoa, joten itse olen ainakin tullut siihen tulokseen että muutama valikoitu kirja kummaltakin herralta, eikä tarvitse tuskastella loppujen kanssa.
Mikäs siinä joka kyseisistä kirjailijoista pitää, mutta pienemmän fanin on kyllä aika puuduttavaa lukea "samaa kirjaa" yhä uudestaan, vuodesta toiseen.

Samaa mieltä. Ainakin Paasilinna alkaa toistamaan itseään pahasti. Paukut alkaa ilmeisesti loppumaan? Uutta kirjaa mainostettiinkiin oikein huolella ennen joulua. En tosin kyllä ymmärrä miksi, koska paljon sitä olisi myyty ilmankin. Lienee kyseessä, "amerikkalainen versio" mainonnasta, jossa huono tuote yritetään nostaa pinnalle yltipäisellä mainonnalla. Itseäni ainakin se imelä mainos **tutti.

Vaan en tiedä itse kirjasta, kun en ole herran uusinta lukenut. Mutta jos vanhat merkit pitää paikkaansa, niin en ole paljoa menettänyt. Toki täytyy muistaa mainita, että muutamat herran vanhemmat teokset ovat olleet erittäinkin hyviä. Semmoisia yömielipiteitä
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Lämmittelen tämän vuoden lukuhetkiä varten Markus Kajon Kettusen paluu: Ihmisen käsikirja -teoksella, ja jatkan sitten Tolkienin Hobitti: Sinne ja takaisin -tarinalla. Nuo molemmat tarttuivat alennusmyynnistä matkaani kympillä per kirja, ei mielestäni mikään paha hinta. Sopivat kotikirjastooni ihan hyvin.

Kajon huumoripläjäys on vielä kesken, mutta ihan mukiinmenevältä tuo tuntuu. Ihan sitä parasta Kettusta se ei kuitenkaan ole.
 

leivoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
St Pauli - Non established since 1910
Viestin lähetti Lukki
Ja Suomessahan Remekset, Paasilinnat, Tabermannit ym. myyvät vain kirjallisten ansioidensa perusteella?!?

Siinä on sellainen pieni ero, että Remekset ovat oikeasti viihdyttäviä, grishamit tylsiä.

Suomen pitää matkia amreikkalaisia joka helvetin asiassa, joten eihän tässäkään voida jäädää yhtään sen huonommaksi.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Viestin lähetti leivoja
Siinä on sellainen pieni ero, että Remekset ovat oikeasti viihdyttäviä, grishamit tylsiä.

Sehän taas on makuasia. Itse olen lukenut ison läjän Grishameita ja mielestäni ne hakkaavat Remekset koska tahansa.

Da Vinci-koodi saa kyllä meikäläiseltäkin ison plussan.
 

leivoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
St Pauli - Non established since 1910
Itse olen lukenut kaikki Remekset ja kaikki Grishamit, joten vertailu ei ole pelkästään yhteen teokseen perustuva. Ei sitä varmaankaan käy kiistäminen, vaikka makuasioista kyse onkin, niin toimintaa Remes tarjoaa huomattavasti enemmän kuin Grisham.

En ole koskaan ajatellut, että miten esimerkiksi vertailu Remeksen ja Mäen romaanien kesken, noin niin kuin mainostamisen pohjalta. Reijo Mäki on saanut ilmeisen paljon mainosta Vares leffan tiimoilta, mutta töllöttimestä ei tuupata Huhtikuun Tytöt -mainosta ainakaan samaan tahtiin kuin Hiroshiman Porttia.

toiset lukee Tolkienia, toiset Grishameita ja toiset Remeksiä. Mainonta vaikuttaa, sitä ei kukaan kaiketi voi kiistää. jos Dan Brown olisi jätetty ilman puffausta jenkeissä, olisi Grisham edelleen ykkönen, eikä monikaan tietäisi Da Vinci Koodista täälläkään päin palloa. (??)
 

jesse72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, MP, E. Frankfurt, hyvä MJE!
John Grishamin 3-4 ensimäistä kirjaa on tullut luettua useampaan kertaan. On aika tappaa, Firma ja Pelikaanimuistio toimivat, lähelle pääsevät myös Kammio ja Sateentekijä. Näistä kaikista on tehty myös elokuvat ja niistä oikein mikään ei yllä kirjan tasolle, ok leffoja ei juuri muuta, vaikka pääosissa on mm Tom Cruise, Samuel Jackson, Gene Hackman ja Matt Damon..

On aika tappaa on noista suosikkini ja ehkä myös leffana paras. Sen sijaan kirjana loistava Firma epäonnistuu leffana huolimatta Tom Cruisesta ( tai ehkä juuri siksi..)
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tottakai mainonta vaikuttaa, koska Grishamin kirjoja myydään ilmeisesti ainakin USA:ssa aika uljaasti huolimatta siitä että viime vuosina ne ovat olleet melkoista puuroa. Vuonna 1998 julkaistu Partneri oli vielä erinomainen, ehkä jopa kirjailijan paras, mutta sen jälkeen alamäki on ollut jyrkkää. Tosin aivan viimeisistä on vaikea sanoa, kun en niihin ole viitsinyt edes tutustua. Testamentti karkoitti pois Grishamin parista.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse en ole Grishamia enkä Remestä lukenut, mutta sen sijaan suosittelisin kaikille Pentti Haanpään, F.E. Sillanpään ja uudemmista kirjailijoista Alpo Ruuthin kirjoja. Myös Markku Envallin esseitä kannattaa lukaista.
 

January

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Onko kukaan lukenut Robin Cookia? Tässäkin tapauksessa tietyt teokset ovat toistensa toisintoja, joten miehen kirjoista kannattaa valita tarkkaan mitä lukee. Henkilökohtainen suosikkini on ehdottomasti Kaappaus, joka eroaa tyystin Cookin tavallisesta tyylistä.
Kartan jostain syystä suomalaista kirjallisuutta, mutta Mika Wickström on yksi niistä kotimaisista kirjailijoista joiden tuotannosta pidän. Eritoten "Kunniakierros" ja "Sebastian" olivat hyviä.
Yksi ehdottomasti suosikki kirjailijoista on Jane Austin, joka on todennäköisesti 95%:lle tämän keskustelupalstan lukijoista täysin tuntematon tuttavuus.
 

bambamcam

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Boston Bruins
Viestin lähetti Another HAB
Jos WW2 kiinnostaa niin lue Mansteinin Menetetyt Voitot

Suositellaan. Adolf Gallandin Elämäkerta tuli joulupukilta ja kohta pääsen aloittamaan sitä. Viimeaikojen lukemistani sotakirjoista Peter Englundin Voittamaton ja Niilo Lauttamuksen Vieraan kypärän alla ovat olleet nautittavaa lukemista. Varsinkin Voittamaton, joka kertoo Ruotsin pyrkimyksestä laajentaa valtakuntaansa 1650-luvulla Mustallemerelle asti, on todella mukaansatempaavasti kirjoitettu. Hyvä niin, sillä sivujakin on n.900.
 

Boddington

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En nyt jaksa kaikkia 17 sivua selata läpi, joten älkäähän ystävät virtuaalilynkatko jos nämä tämä on jo mainittu, nimittäin Robert Ludlumin "The Janson Directive".

Kirja on pitkä kuin mikä, mutta sitä ei millään meinaa malttaa laskea käsistään, ei edes yhdeltä tiistaiaamuna. Suomenkielistä nimeä en tiedä, kun sain kirjan alkuperäiskielellä joululahjaksi.

Ludlum on minulle suhteellisen uusi tuttavuus ja täytyy sanoa, että erittäin miellyttävä sellainen. Remes -ihan viihdyttäviä kirjoja toki hänelläkin- ei kyllä pääse kerronnan laadussa lähellekään.

Seuraavaksi olisi Ludlumilta vuorossa The Bourne Identity, joka ainakin leffana oli huikea -odotettavissa siis on, että kirja ylittää tämänkin...

Niin, ja Remeksestä vielä. Mielestäni hänen ehdottomasti paras kirjansa on Pedon syleily. Se oli aikanaan pakko lukea kahdessa päivässä, ettei pääsykokeisiin pänttääminen olisi ihan kohtuuttomasti kärsinyt.
 

tony

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Southampton, Deutsches Afrika Korps
Joku kirjoitteli tuossa aikaisemmin Guderianin Panzer Leaderistä suomenkielisenä. Itse en ole löytänyt suomeksi enkä ruotsiksi käännettynä mistään hakukoneesta. Onko jollain faktatietoa asiasta? Oma englanninkielinen versioni kaipaisi kaveria kirjahyllyyn, josta isäntä voisi hieman luntata asioista jotka meni vähän ohi.
 

SSee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Semir Ben-Amor
Ehdottomiin helmiin kuuluu Juha Vuorisen Juoppohullun päiväkirja sekä Raskausarpia. Varmasti miehen muukin tuotanto on hyvää, mutta vain näitä kahta voi suositella koska muita en vielä ole lukenut.

Jos nämä ei naurata, niin joku on pielessä. Kai.
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti tony
Joku kirjoitteli tuossa aikaisemmin Guderianin Panzer Leaderistä suomenkielisenä. Itse en ole löytänyt suomeksi enkä ruotsiksi käännettynä mistään hakukoneesta. Onko jollain faktatietoa asiasta? Oma englanninkielinen versioni kaipaisi kaveria kirjahyllyyn, josta isäntä voisi hieman luntata asioista jotka meni vähän ohi.

Itselläni on ainakin Guderianin muistelmat. Siis Guderianin itsensä kirjoittamat. Onko tuo englannin kielinen versio sitten kenen kirjoittama? Kirja on pehmeäkantinen ja painovuosi on jossain 70-luvun tienoilla. Ei luultavasti ole painettu uudestaan sen jälkeen!?! Eikun divareista metsästämään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös