Aiheettomasti? Jos asiakaspalvelija ottaa hiljaisen kannanottoni kusetussysteemiä kohtaan henkilökohtaisesti, niin se on voi voi. Vika on kuitenkin systeemissä, ei minussa.
---
Ja en vain voi ymmärtää, miksi sille tiskin edessä olevalle täytyy vittuilla aiheettomasti.
---
Muutenkin vituttaa tuo asiakaspalvelijoiden ymmärtämättömyys siitä, että he ovat yrityksen kasvot ja usein ainoa tartuntapinta asiakkaalle. Jos yritys sählää, niin asiakaspalvelija ottaa palautteen vastaan, pureskelee sen ja välittää sen edelleen. Ei siinä voi paeta vastuusta heittämällä, ettei esim. joku ongelmatilanne ole asiakaspalvelijan vika.
Kyllä vittuilu on aiheetonta nimenomaan sitä asiakaspalvelijaa kohtaan, ellei ajatella, että asiakaspalvelijat ovat yleisiä sylkykuppeja, joille voi käydä rähisemässä, kun siltä tuntuu tai jokin vähän ottaa päähän. Avainsanana edellisessä on vittuilu, palautteenkin kun voi antaa niin monella tapaa, jopa ystävällisesti.
Kassan takana oleva ihminen ei omasta päätöksestään vittuile sinulle korttia kysyessään. Tässä tulee pienehkö ero asiakkaan ja palvelijan välille - toinen tekee työtään, toinen tekee, mitä lystää. Jälkimmäiset voisivat aina välillä vähän miettiä käyttäytymistään. En tiedä, miten tarkasti näissä päivittäistavarakaupoissa (siis esim. S-ketju, Kesko) seurataan kassaihmisten toimintaa, kun en siis niissä työskentele, mutta ainakin meillä kanta-asiakkuus on tällä hetkellä mielettömän tärkeässä roolissa ja palautetta tulee takuulla, jos alkaa liikaa lipsuilla. En minäkään kortista ala sen enempää keskustelemaan (vaikka pitäisi ohjeistuksen mukaan keskustella), mutta kysyn 99% asiakkaista, onko korttia.
Totta kai asiakaspalvelija on firman kasvot - siksi sanoinkin, ettei kassalla voi vittuilla takaisin tai näyttää hapanta naamaa. Ja tietenkin asiakaspalvelija myös ottaa vastaan palautteet - tuli se palaute sitten asiasta mistä hyvänsä ja millä sävyllä tahansa. Jos sinua ärsyttää kassaihmisten ymmärtämättömyys, niin minua sitten ärsyttää se, että asiakkaat tietävät voivansa hyppiä mielensä mukaan asiakaspalvelijoiden silmille ja myös käyttäytyvät välillä sen mukaisesti. Enkä nyt tarkoita pelkästään mitään bonuskorttitilanteita. Onko se sitten vastuunpakoilua, jos ei kovin mielellään haluaisi kuunnella päänaukomista asioista, joista ei ole ollut päättämässä ja joille ei käytännössä mitään voi? Tai se, että toivoo kyseisiin tilanteisiin asiallista käytöstä? Jos on, niin voi voi todellakin.
Tiivistettynä lähtisin itse liikkeelle siitä, että tiskin kummallakin puolella on ihminen, jota siis ainakin minulle opetettujen käytössääntöjen mukaan täytyy kohdella kunnioittavasti ja kohteliaasti. En huuda kaduillakaan naama punaisena toisille kanssaeläjille. Ihmiset vain valitettavasti ovat välillä todella huonoja näkemään yhtään omaa napaansa pidemmälle ja asiakkaan roolissa kaikilla on oikeus vittuilla, kiukutella ja olla hankala. Itse yritän nykyään jättää parhaani mukaan tuon oikeuden käyttämättä.