2000-luvun musiikki on tuonut toki paljon artisteja, musiikin tyylisuuntia, musiikkikilpailuja turhankin paljon ja musiikin määrä on radikaalisti noussut. Nykyään kuulee levytettävän melkoista paskaa oli musan tyylisuunta nyt mikä tahansa eli rima levyttämiselle on selkeästi laskenut.
Pavli kirjoittaa jälleen kerran analyyttisesti ja tietämyksellä.
Sen verran täydentäisin vielä, että musiikin tekemisen ja julkaisemisen kynnys on alentunut aivan viimeisen 10 vuoden aikana järjettömästi, samaan aikaan kun nettijakelu on muuttanut koko touhun ansaintalogiikan. Tulos on, että kaikenlaista sisältöä suoltuu jakeluun aivan valtavasti enemmän kuin edellisinä vuosikymmeninä.
Tässä on hyvät ja huonot puolensa. Laitetaan hyviä puolia ensin. Suht pienellä rahalla voi kuka tahansa varustaa kotiinsa melkoisen studion, jollaista huomattavasti alkeellisemmilla vehkeillä on toteutettu musiikin mestariteoksia noin yksi sukupolvi aikaisemmin. Samoin omaa musiikkiaan voi julkaista nykyään paljon moninaisemmin tavoin ja alemman kynnyksen kautta kuin joskus silloin, kun vinyylilevy oli hallitseva formaatti. Seuraus onkin, että uutta musiikkia on tarjolla valtavasti, ja lahjakkuudetkin pääsevät ääneen entistä helpommin.
Huonoa on tietysti se, että tarjonnan räjähtäessä inflaatio kasvaa. Määrä ei korvaa laatua. Jos muinoin tehtiin musiikkia x yksikköä per vuosi ja nyt 500x, niin se ei tarkoita että saamme ulottuvillemme 500-kertaisen määrän
hyvää musiikkia - vaikka 500-kertainen määrä sisältöä suolletaankin maailmalle. Vaikka lahjakkuuksien tie julkaisemista kohti on lyhentynyt, niin sama helppous avittaa tietysti vähemmän lahjakkaita ja luovia artistinalkuja. Paskaa tehtiin tietysti myös menneinä vuosikymmeninä. Ennen sitä vaan saatiin ämpärikaupalla, nyt laivalasteittain.
Samalla kun musiikin tarjonta on kasvanut, niin jengin arvostus musiikkia ja musiikkiteoksia kohtaan on laskenut. Musiikki tuntuu olevan monille lähinnä kertakulutustuote. Kappaleita ladataan tietokoneelle ja mukana kulkevalle soittimelle, niitä kuunnellaan aikansa ja lopulta ne deletoidaan. Osa porukasta imuroi netistä kovalevyt täyteen musiikkia ja kuuntelee lopulta pienen osan valtavasta kappalemäärästä edes kertaalleen.
Nettijakelun ja netissä käytävän keskustelun ynnä tiedonjaon hyvä puoli on myös se, että ihmiset saavat haltuunsa entistä helpommin sekä musiikkia että tietoa musiikista. Menneiden aikojen klassikot ja myös vähemmän tunnetut teokset voivat tämän ansiosta kokea yllättävänkin renessanssin. Jengi ei ehkä sittenkään ole niin pahasti musiikkijättien markkinointikoneistojen ja niiden valjastamien soittolistaradioiden armoilla. Riittää vain, jos itse kukin jaksaa käyttää tarjolla olevia välineitä lähteäkseen löytöretkelle musiikin rannattomalle valtamerelle.
Itselleni jäin 00-luvusta käteen lähinnä progemetallin genreytyminen. Muutama aiempina vuosikymmeninä aloittanut artisti teki lisäksi omassa lajityypissään hyvää musiikkia myös 2000-luvun puolella. Viime vuosien uusimmissa jutuissa on ollut itselleni aika vähän mitään kiinnostavaa, vaikka joitakin kiinnostavia uusia musiikintekijöitä ilmestyy tietysti aika ajoin. Puolen vuosisadan back-katalogeissa on vielä loppuiäksi tonkimista, ilman että yhtään tämän vuoden jälkeen julkaistavaa tuotosta edes koskaan kuuntelisi.