Mistä edusta sinä olisit valmis luopumaan?

  • 5 019
  • 50

Tuamas

Jäsen
Avohoito on lisääntynyt räjähdysmäisesti, mikä käytännössä tarkoittaa usein hoitamatta jättämistä. Jos menee ahdistuksessaan yöllä valittamaan terveyskeskukseen itsetuhoisuutta, sieltä käännytetään hyvin suurella todennäköisyydellä pois.

Tervetuloa todellisuuteen.

- ei kaikkia "itsetuhoisia" ja huvikseen valittavia kuulukaan laitoshoitaa. Eikä se ole paras hoitomuoto edes kaikille joilla on oikeasti mt-ongelmia.

- sen perusteella mitä olen julkisen puolen päivystävien lääkärien kanssa jutellut, tuo väite kotiinlähettämisestä ei pidä paikkaansa.
Ennemmin ainakin tuossa viiteryhmässä laittavat varmuuden vuoksi asian eteenpäin jopa M1-lähetteellä, vaikka homma näyttäisikin siltä että näin ei tarvitsisi tehdä.
 
K

kiwipilot

- sen perusteella mitä olen julkisen puolen päivystävien lääkärien kanssa jutellut, tuo väite kotiinlähettämisestä ei pidä paikkaansa.
Ennemmin ainakin tuossa viiteryhmässä laittavat varmuuden vuoksi asian eteenpäin jopa M1-lähetteellä, vaikka homma näyttäisikin siltä että näin ei tarvitsisi tehdä.

Alalla työskentelevänä sanoisin, että tämä on hyvin lähellä totuutta vrt. raflaava MT (Musta Tuntuu) -höpötys.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Terveydenhuoltomaksuista olisin valmis maksamaan reilusti enemmän jos sieltä oikeasti saisi hoitoa silloin kun sinne tarvitsee mennä. T: Joulun alla olisi ollut yli 7 tunnin odotus. En odottanut vaan lähdin pois.

Ja jo täällä mainitut lomapäivien leikkaukset. Varsinkin uskonnolliset lomapäivät ja vuosilomastakin voisi mielestäni ottaa puolet pois. Kenenkään ei tarvitse makoilla kuukautta, sillä se on jo liian pitkä aika ja työhön paluu tuntuu moninkerroin ahdistavammalta noin pitkän loman jälkeen. 2 viikon kesäloma olisi sopiva.

Opintotuen poistaminen ja siirtäminen lainakeskeiseksi. Näillä säästöillä voisi panostaa opetuksen laatuun ja lisätä lähitunteja korkeakouluissa, joista on jo nyt tingitty rajusti, ei hyvä. Ja kun sitä opintolainaa on otettu, niin se kyllä motivoi kummasti suorittamaankin sen tutkinnon loppuun.

Tietullimaksut käyttöön tännekin vain. Näillä rahoilla olisi hyvä parantaa nopeaa vauhtia rapistuvaa tieverkostoamme.
 
Viimeksi muokattu:

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Avohoito on lisääntynyt räjähdysmäisesti, mikä käytännössä tarkoittaa usein hoitamatta jättämistä. Jos menee ahdistuksessaan yöllä valittamaan terveyskeskukseen itsetuhoisuutta, sieltä käännytetään hyvin suurella todennäköisyydellä pois.

Tervetuloa todellisuuteen.
Luuletko etten tiedä tuota? Suomessa jos valitat kelle tahansa tappavasi itsesi, se ei johda mihinkään. Hyvä jos edes yhdellä yrityksellä riistää henki itseltä saa M1 lähetteen. Tiedän tämä varsin hyvin, jopa omalta kohdalta kokemusta + itselle läheisten ihmisten tilanteita seuranneena tämä on erittäin hyvin tiedossa. M1 lähete tarkoittaa sitä, että olet joko itsellesi tai muille vaarallinen, puhumalla sen saa erittäin harvoin. Toki tässä saattaa olla paikkakuntakohtaisia eroja, toisaalta näin ei pitäisi kylläkään olla.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
asuntolainan korkovähennysoikeus, kotitalousvähennys, ay-jäsenmaksun verovähennysoikeus, kilometrikorvaukset ja päivärahat verolle.

Itselläni ei tällä hetkellä ole hoidettavia sairauksia, mutta hyväksyisin sen että joitakin sairauksia ei hoidettaisi yhteiskunnan kustannuksella riippumatta siitä kuka on potilaana.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Terveydenhuoltomaksuista olisin valmis maksamaan reilusti enemmän jos sieltä oikeasti saisi hoitoa silloin kun sinne tarvitsee mennä.

Tänäpäivänä on erittäin vaikeaa saada hoitoa. Lääkäri veti palkokasvia nenään urakalla viimeksi, kun en ottanut vastaan sairalomaa ja reseptiä kipuun, vaan halusin hoitoa enkä vain liennytystä oireisiin. Se vaiva vaati toisella lääkärillä käynnin, että sain diagnoosin ja asianmukaista hoitoa. Tästä maksaisin enemmänkin, kuten teiden kunnostakin. Alkoholin verotustakin sais nostaa, ei haittaisi.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Eli, mistä edusta minä olisin valmis luopumaan? Saan tuloni ainoastaan palkan muodossa, mitään muita tuloja minulla ei ole, joten hirveästi ei vaihtoehtojakaan ole mistä antaisin enemmän pois. Periaatteen tasolla en haluaisi, että ansiotulon verotusta kiristettäisiin hirveästi nykyisestä, mutta kai minä voisin kaksi tai kolme prosenttiyksikköä enemmän veroja palkastani maksaa. Lomarahat ovat minulle sitten enemmän sellaista "ylimääräistä tuloa" joten ehkä sieltä voisin helposti nipistääkin, mutta mitään suuria tuloja ei sieltä valtio kylläkään saisi.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Asuntolainan korkovähennyksestä kyllä, sijoitusasuntoa koskevasta tulonhankkimislainan vähennysoikeudesta en. Omistusasumisen subventointi pitäisi lopettaa, olipa lama tai ei.

Palkasta en pystyisi tinkiä ( >2k ) mutta samalla rahalla voisin työskennellä enemmän. Sanotaan siis vaikka että pakallisesta lounastauosta.

Vuorotteluvapaa (ei koske minua suoraan) on erikoinen etuus. Sen voisi poistaa tai ehdollistaa jollekin yleishyödylliselle ajankäytölle (esim. opuskelulle tai yhteiskunnan rahoja säästävälle omaishoidolle).

Totta puhuen ei ole hirveästi etuisuuksia joita minulta voisi vähentää. Joutunen siis vain maksumieheksi? Mainitaan kuitenkin, että olen suorittanut tutkinnon ilman opintorahaa (nostin 5, palautin 4kk korkoineen), antanut samaan aikaan 100% työpanoksen 95% palkalla ja ollut kesällä 4-6 kk työttömänä ilman työttömyysrahaa. Tämä vuosina 2009-2013. Tavallaan olen siis panokseni antanut jo. (tosin tuottamani säästöt jo. ajanjaksona ovat vain murto-osa samaan aikahaarukkaan sijoittuneista leukemiahoidoista suorine- ja epäsuorine kustannuksineen).

edit: tulonhankkimisvähennyksen automaattisesti osuudesta voisin luopua. Ei toteudu itselläni ne. Vaimolla taas menee heittämällä yli ja hän kyllä osaa ne hakea sitten jälkikäteen.
 
Viimeksi muokattu:

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Niin ja unohtui mainita, että olisin valmis vähentämään lomapäiviäni. En ole tähän mennessä viettänyt yhtään kokonaista kesälomaa elämäni aikana sitten peruskoulun, joten kokonainen kesäloma on minulta kokematta. Ja tarkoitus olisi jonkinlaista projektia tehdä tänäkin kesänä kesäloman aikana.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Olisin valmis luopumaan kalliista parantavista hoidoista yli 60-vuotiaana (esim. syöpä). Näistä pitäisi luopua muidenkin, koska juuri tuossa iässä ihminen alkaa olla yhteiskunnalle kallis. On harmi, että valtavan joukon taloudellista elämänlaatua heikennetään aktiivi-iässä sen vuoksi, että saataisiin pidettyä vanhukset hengissä.

Oletko sinä siis yli 60-vuotias ja kallista parantavaa hoitoa saava? Ketjun ideahan oli kertoa, mistä edusta on henkilökohtaisesti valmis nyt luopumaan tällä hetkellä. Jos olet yli kuusikymppinen syöpäpotilas tms, niin tokihan voit jo nytkin kieltäytyä hoidoista - potilailla on nytkin oikeus kieltäytyä hoidoista. Siitä vain sanomaan jyrkkä ei lääkäreille, niin voit uhrauksellasi tuottaa yhteiskunnalle hitusen rahaa.

Aika harva kuusikymppinen on muuten yhteiskunnalle erityisen kallis, koska eläkeikääkin nostetaan/nostettiin 67 vuoden hujakoille ja vasta vanhuksien elämän loppuvuodet ovat sitä kallista aikaa, eli yleensä sukupuolesta riippuen kahdeksankympin molemmin puolin. Kuusikymppiset eivät ole edes eläkeläisinä sen kalliimpia yhteiskunnalle kuin työttömät, opiskelijat tai muut vastaavat.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
En mistään. Verotusta pitäisi sen sijaan laskea, jolloin raha lähtisi huomattavasti paremmin liikkeelle ja se toisi lisää työpaikkoja jne. Veikkaan, että monet jotka kirjoittaa, että olisi valmiit luopumaan pyhä- ja yötyölisistä, ei taida näitä töitä tehdä. Jos nuo lisät lopettettaisiin, putoaisi palkkani noin 1500-2000 eurolla kuussa, että repikää siitä.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Olisin valmis tinkimään monikulttuurisesta rikkaudesta Suomessa, Turussa ja asuinalueellani ja tyytymään eksoottisen värinän sijasta astetta harmaampaan ja monokulttuurisempaan köyhäilyyn, jotta Suomen ei tarvitsisi ottaa lisää velkarahaa tämän rikkauden hankkimiseen ja ylläpitoon niin Suomessa kuin ns. kehitysapukohteissa.

Voisin tinkiä myös demokraattisen systeemimme ja virkakoneistomme laajuudesta ja tyytyä suppeampaan järjestelmään, jossa moniäänisen 200 edustajan eduskunnan sijasta päättäjiä olisi vain sata ja erilaisia aluevirastoja olisi murto-osa nykyisestä.

Olen myös valmis luopumaan pakkoruotsista silläkin uhalla, että jos joskus saan lapsia niin nämä lapset joutuvat tyytymään pelkistetympään kielivalikoimaan koulussa ja kenties oppimaan vaikkapa saksaa, espanjaa tai vaikka kiinaa englannin ohella sen sijaan, että he omaksuisivat kaksikielisyyden rikkauden ja tuikitärkeän taidon palvella pientä marginaaliryhmää huonolla ruotsinkielellä.

En tarvitse myöskään Suomen tasavallan presidentin isällistä kaitsemista mihinkään, joten olen valmis luopumaan tästä perinteestä ja lopettamaan Sauli Niinistön viran vaikka huomenna. Hoitakoon pääministeri ja tarvittavat kekkulointiministerit kättelyt ja PR-hommat.

Mistään muista eduista en saatana vieköön ole vapaaehtoisesti luopumaan niin kauan kuin Suomi syytää holtittomasti rahaa mihin sattuu, poliitikoille junaillaan puoluemandaattien mukaan peite- ja täytevirkoja yhä paisuvaan hallintoon ja systeemi on yhtä kepulointia, suhmurointia ja pekkarointia riippumatta siitä, mikä puolue sattuu kulloinkin hallituspaikan suomista eduista nauttimaan. Väkisin voitte ottaa, vapaaehtoisesti en tingi mistään. Ei ole minun, pienipalkkaisen työntekijän, asia tinkiä omista eduistani ainakaan niin kauan kuin tätä maata ei johdeta edestä esimerkin voimin ja niin kauan kuin budjeteissa tapellaan pikkurahoista mutta haaskataan jättisummia estoitta milloin mihinkin.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tällä hetkellä tuloni koostuvat opintotuesta (joka taitaa olla tällä hetkellä nettona n.460e?). Menot ovat 700-800 euroa, joskin Onnibussin uudet linjat helpottavat tätä onneksi nyt keväällä hieman. Persneton katan opintolainalla.
Silloin tällöin hankin rahaa erilaisilla tavoilla erinäisiä hankintoja varten.

Täällä on ollut paljon viestejä siitä, kuinka omista saavutetuista eduista ei suostuta luopumaan. Milloin siitä syystä, että jokainen sentti on itse ansaittu ja milloin siksi, koska ollaan pienipalkkaisia duunareita (joilla muuten suomessa pyyhkii erittäin hyvin).

Muokkaan hieman kysymystä niin, että tarkastelen sitä mistä eduista pystyisin luopumaan. Tällä hetkellä tulee mieleen opintolainan koron (ja pääoman) vähennysoikeus. Pystyisin myös luopumaan opintotuesta venähtäneiden opiskeluiden ajalta. Esim. tukea voisin nostaa vain viisi vuotta. Selviäisin myös muiden kuin välttämättömyyshyödykkeiden kulutusverojen korotuksista (esim. alkoholi, "karkkivero" yms).
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Kaikki on suhteellista, eli ei minua tässä asiassa kiinnosta, meneekö jollain vinkuintian tai hevonvittumaan pienipalkkaisella työntekijällä hyvin tai huonosti suomalaisiin tai vaikka itseeni verrattuna. Varmaan voi mennäkin huonommin, mutta se ei ole järkevä lähtökohta, että täällä pitäisi etuja ja elintasoa heikentää jonkun Ambomaan tasolle, jotta valtio "säästäisi". Kansalaisten hyvinvointi, riittävä elintaso ja riittävä ostovoima on myös valtion etu, minkä takia jatkuva kuristusnuoran kiristäminen pieni- ja keskituloisten kurkun ympärillä vain ylläpitää taloudellista noidankehää.

Tämä ei tarkoita, etteikö systeemejä tulisi virtaviivaistaa, turhaa byrokratiaa karsia ja jonninjoutavia peite- ja palkintovirkoja lopettaa. Julkisella sektorilla(kin) on trimmattavaa, valitettavasti trimmaus ei juuri koskaan kohdistu välijohtajiin, "asiantuntijoihin" ja raskaaseen organisaatioon vaan supistuksilla lähinnä hankaloitetaan niiden työntekijöiden elämää, joiden on joka tapauksessa taattava lakisääteisesti tietyt palvelut ja joista supistaminen vie aikaa ja rahaa myös palveluiden käyttäjiltä.

Todennäköisesti rahaa jäisi enemmän käytettäväksi olennaisiin asioihin mikäli turha säätäminen ja suhmurointi saataisiin kuriin, joten suurimman osan ei tarvitsisi luopua perusasioistaan. Omalla työpaikallani olisin heti valmis luopumaan toistuvista organisaatiouudistuksista vailla muuta syytä kuin uudistusvimma, myös konsulttien palveluista ja monesta ylimääräisestä palaverista voisi luopua.

Jos veroja nostettaisiin, niin kannattaisin korvamerkittyjen verojen ja -maksujen paluuta sillä ehdolla, että esim. 50% veroistani menisivät niihin kohteisiin jotka katsoisin olennaisiksi ja loput menisivät yleisveroiksi. Tällöin joutuisin luopumaan osasta tulojani, mutta saisin vastineeksi päättää edes vähän, mihin rahoja pistetään. Samalla puita syleilevät ja maailmaa halaavat Hyvät Ihmisetkin saisivat miettiä, haluavatko tukea veropuolikkaallaan monikulttuurista rikkautta vaiko vaikkapa omien lapsiensa/vanhempiensa säällistä hoitoa.
 

Baldrick

Jäsen
Vaikka valmistuin juuri, niin olisin ollut valmis leikkaamaan opintorahaa esimerkiksi 50€ kuukaudessa ja lisäämään sen opintolainan takaukseen. Näin ollen valtio säästäisi lukuvuoden 2011-12 opintorahassa 14 365 000€. Toki osa valtiontakaamista opintolainoista jää maksamatta, mutta osuus on oletukseni mukaan niin marginaalinen, etten viitsi asiaa selvittää sitä huomioon ottaakseni.

Nyt minulla ei ole mistä leikata, mutta kunhan työt varmistuu, niin varmasti olisin valmis ansiotuloistanikin muutaman prosenttiyksikön nostamaan. Toistaiseksi en ole hakenut työkkäristäkään rahaa, joten ei ole sieltäkään mitä antaa.

Sinänsä tämä keskustelu on kuitenkin mielestäni suhteellisen absurdi, sillä olen päässyt näkemään julkisen puolen kulutuskäyttäytymistä ja siellä sitä reformaatiota tarvittaisiin. Parasta, mitä valtio voisi nyt tehdä, on palkata työryhmä eri alojen asiantuntijoita, talousihmisiä ja yrittäjiä tutkimaan julkisen puolen rahan käyttöä. Ottaa näin kansalaisena suunnattomasti pattiin kuulla, että pitää kuluttaa budjetti loppuun, jottei se kutistu ensi vuodeksi ja silloin ei kukkaron nyörit ole todellakaan tiukalla.
 
Viimeksi muokattu:

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Kaikki on suhteellista, eli ei minua tässä asiassa kiinnosta, meneekö jollain vinkuintian tai hevonvittumaan pienipalkkaisella työntekijällä hyvin tai huonosti suomalaisiin tai vaikka itseeni verrattuna. Varmaan voi mennäkin huonommin, mutta se ei ole järkevä lähtökohta, että täällä pitäisi etuja ja elintasoa heikentää jonkun Ambomaan tasolle, jotta valtio "säästäisi". Kansalaisten hyvinvointi, riittävä elintaso ja riittävä ostovoima on myös valtion etu, minkä takia jatkuva kuristusnuoran kiristäminen pieni- ja keskituloisten kurkun ympärillä vain ylläpitää taloudellista noidankehää.

Rasismi on luonnollista, kuten massojen jyrääminen, mikä määrää senkin että omankin elinaikamme hohdokkain osuus noin suomalaisittain on ohitse jäänyttä elämää, jota voidaan jo nyt muistella nostalgisissa fiiliksissä. Ei meillä 5 miljoonan pikkuporukalla pitäisikään olla hirveän paljon sanomista näissä elintasokysymyksissäkään siten, että 5 miljardia samaan aikaan kärsii. Kohta niillä 5 miljardillakin on älykännykät ja keskiluokkainen elintaso noin maailman mittakaavassa, mikä pakottaa väkisinkin globaaleissa yhteyksissä suomalaisetkin kohtuullistamaan elintapojaan. "Hyvinvointi" ja "ostovoima" vaikuttavat tässä suhteessa melkoisen ivallisilta asioilta.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Olisin valmis luopumaan seuraavista ylellisyyksistä - muiden mukana luonnollisesti - jos niiden rajoittaminen saataisiin valjastettua Suomen valtion ja sen kansalaisten etujen parhaaksi.

-sananvapaus
-omistusvapaus
-ajankäytönvapaus
-liikkumisvapaus
-elintapavalintojen vapaus
 

Dinho

Jäsen
Lapsilisät voisi minun puolestani lakkauttaa kokonaan. Lapset ovat mukavia veijareita, mutta jokainen kustantakoon itse mukuloidensa tarpeet. Ansiotuloja saisi verottaa ylemmissä tuloluokissa enemmän. Jos ajatellaan pienemmän mittakaavan asioita, niin yhteiskunnan ei mielestäni pitäisi antaa urheilulle latin latia, sama koskee taidetta ym.

Voisin tinkiä myös demokraattisen systeemimme ja virkakoneistomme laajuudesta ja tyytyä suppeampaan järjestelmään, jossa moniäänisen 200 edustajan eduskunnan sijasta päättäjiä olisi vain sata ja erilaisia aluevirastoja olisi murto-osa nykyisestä.

Ihan samaa mieltä. Tosin ajattelen vähän jyrkemmin ja itse olen valmis tinkimään koko demokratiastakin (varsinkin) nyt vaikeina aikoina. Valistunut diktaattori, joka päättäväisesti uskaltaa lyödä nuijaa pöytään, saa minun ääneni ;)
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Tuloveroa voitaisiin maltillisesti korottaa kaikilta julkisen sektorin työntekijöiltä (oman kotitalouteni aikuisväestöstä 100% kuuluu tähän ryhmään).
Tämä päätös voitaisiin tehdä esimerkiksi 20 vuodeksi. Samalla napsautettaisiin palkat lukkoon koko yhteiskunnassa jonkin minua viisaamman tahon määrittelemäksi ajaksi.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lapsilisästä voisin luopua, en muutenkaan edes muista moisen olemassaoloa, kun ei siitä mitään suoranaisia jälkiä minun tililläni ole tässä kolmevuotisen isyyteni aikana näkynyt. En edes muista kuinka paljon se on ja siitä voisin ylimääräisenä etuna luopua. Toki raha kelpaa ja aina sekin vähä on plussaa taloudessamme, mutta kuitenkin.

Lisäksi voisin luopua ylimääräisestä kesälomaviikostani, työn puolesta etuihini kuuluu talvilomaviikon lisäksi viisi kesälomaviikkoa. Varmasti sitä siis viidellä vuosilomaviikolla pärjäisin nykyisen kuuden sijaan, kun herkästi sitä kuitenkin jää vanhoja lomia pitämättä ja varastoon.
 
K

kiwipilot

Olisin valmis luopumaan seuraavista ylellisyyksistä - muiden mukana luonnollisesti - jos niiden rajoittaminen saataisiin valjastettua Suomen valtion ja sen kansalaisten etujen parhaaksi.

-sananvapaus
-omistusvapaus
-ajankäytönvapaus
-liikkumisvapaus
-elintapavalintojen vapaus

Eikös tällaista kokeiltu jossain päin Maailmaa 1930-40 -luvuilla?
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
asuntolainan korkovähennysoikeus, kotitalousvähennys, ay-jäsenmaksun verovähennysoikeus, kilometrikorvaukset ja päivärahat verolle.

Itselläni ei tällä hetkellä ole hoidettavia sairauksia, mutta hyväksyisin sen että joitakin sairauksia ei hoidettaisi yhteiskunnan kustannuksella riippumatta siitä kuka on potilaana.
Nämä samat voisin laittaa minäkin, joskin kilometrikorvausten verottaminen on perusteetonta. Minulle niitä ei nykyään kerry vuodessa paljoakaan, mutta jonkun työssään runsaasti autoilevan kohdalla verollepano merkitsisi herkästi sitä, että asiakkaalle kulkemisesta joutuisi käytännössä maksamaan, so. mitä ahkerammin teet töitä, sen enemmän kannat kustannuksia. Kilometrikorvauksen tarkoitus on olla kulukorvaus, jolla katetaan ajosta koituneita kustannuksia, ei se mitään tuloa ole. Vaikka se käytännössä on pienesti yläkanttiin mitoitettu, jos alla on vähäruokainen ajopeli.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Eikös tällaista kokeiltu jossain päin Maailmaa 1930-40 -luvuilla?

Ja mitä mainioimmin tuloksin. Työttömyysongelmat kerralla kuntoon! Energiaongelmaankin tuossa maassa taidettiin keksiä varsin luova ratkaisu?

Kuuluikohan nää jutut jollekin toiselle palstalle?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös