Missä valmistetaan paras suomalainen ruisleipä?

  • 22 867
  • 89

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Viestin lähetti Predator
SuurSavon ruisleipiä olen löytänyt Vantaalta tämän kauppakeskus Isojaon S-Marketista.

Kauppakeskus on varmaan Jumbo? Tapsan Isojako Tammistossa on kuollut ja kuopattu kauan sitten ja nykyään siinä on Jättijako. Mutta ei S-Markettia missään nimessä? Tosin voi jossain Vantaalla semmoinen ollakin, en ole sieltäpäin.

EDIT: Itse olen halpisleipien kannalla eli Vaasan ruispalat. Ennen suosikki oli Fazerin kovakuorinen ruisleipä, jonka pinnalla oli rouheita. Siihen kunnon voit pintaan...mmm. Mutta sen valmistus lopetettiin jostain syystä.
 
Viimeksi muokattu:

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Rebel
Kauppakeskus on varmaan Jumbo? Tapsan Isojako Tammistossa on kuollut ja kuopattu kauan sitten ja nykyään siinä on Jättijako. Mutta ei S-Markettia missään nimessä? Tosin voi jossain Vantaalla semmoinen ollakin, en ole sieltäpäin.

Jufernaut, Preda yrittää harhauttaa ja omia kaikki kyseiset leivät. Vanhan Isojaon tilalla on Jättijako (?) , mutta ei S-Markettia, vaan K-market. . Jumbossakin S-Leirin kauppa on Prisma.

Mähän kuolen kohta nälkään, jos ei kohta selviä aukottomasti mistä sitä leipää saa. Nälässä ystävä tunnetaan?
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Nam

Tykkään muiden muassa Vaasan revitystä ruisrouheleivästä eli ruispaloista. Mutta Linkosuon kuivattu ruisleipä on silti parasta.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Viestin lähetti Senior

Mähän kuolen kohta nälkään, jos ei kohta selviä aukottomasti mistä sitä leipää saa. Nälässä ystävä tunnetaan?

Prismoissa sitä Marskin leipää yleensä on ja ehkä pienemmissäkin S-ketjun marketeissa
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Senior


Mähän kuolen kohta nälkään, jos ei kohta selviä aukottomasti mistä sitä leipää saa. Nälässä ystävä tunnetaan?

No hemmetti, onko se sitten joku K-ryhmän market. Tarkoitan sitä valtavaa elintarvikekauppaa jonka naapureina saman katon alla on Alko, Musta-Pörssi ja Tarjoustalo. Naapuritalossa "pellon toisella puolella" ovat sitten Seston Etu-Jätti ja Hobby Hallin myymälä. Nämä kaikki ovat ihan siinä Tuusulanväylän vieressä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
JAPA-ketjussa tuli puheeksi ruisleipä ja etenkin se ehta, vehnätön ruisleipä. Nostan tämän ketjun ylös, jotta leivät voidaan pureskella (heh heh) asiaan kuuluvassa ketjussa. Kävin äsken katsastamassa Jyväskylän Mestarin Herkun valikoiman ja löysin sieltä nopeasti viisi valmistajaa, joiden valikoimassa on leipä koostumuksella vesi, ruisjauho ja suola. Lisäksi kahdella leipomalla on toimituspäivä tiistaisin ja torstaisin, näilläkin voi olla valikoimissaan täysruistavaraa.

Tässä lyhyt koonnos ainakin meidän nykästen iloksi ja hyödyksi (toivottavasti muistan Leipomot oikein):

Purolan leipomo: Rapeakuorista, sisältä pehmeää limppua sekä samasta taikinasta väsättyä reikäleipää. Ostin limpun mukaan ja söin neljännesleivän juuri. Mahtavan makuista.

Jokihaaran: Edellisen tapaan rapeakuorista ja sisältä pehmeää leipää. Löytyy ainakin limppuna, luulen nähneeni myös vuokaleipänä. Limppua olen syönyt, hyvää, kuten Purolankin.

Palokan kotileipomo: Vaikuttaa läpeensä tiiviiltä ruisleivältä, en ole vielä maistanut, kun en oikein syty tähän kuivan ruisleivän koulukuntaan.

Ylä-Parikkala leipomo(?): Kuin edellä, eli ei sytytä kokeilemaan, ellei ole uunituoretta. Pieni limppu.

Pyymäen leipomo: Reikäleipä, jossa mukana ruismallasta veden, ruisjauhojen ja suolan lisäksi. Pehmeän tuntuinen, ulkoreunoista rapea. Pitää maistaa joskus.

Kahdella leipomolla oli toimituspäivät siis tiistaina ja torstaina. Ellen väärin muista, leipomot olivat Manninen ja Järvi-Suomen - jotakin. Voi olla, että missasin jonkun valmistajan, kun en viitsinyt dyykata hyllyjä kovin perusteellisesti. Nuo viisi ainakin löysin, ja valikoima siis vaihtelee päivästä riippuen.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itselläni on tällä hetkellä menossa ns. "leivätön kausi". Kesällä tuli Kyrösjärven kipparia syötyä jälleen uskomattomat määrät, ja kun mökkikausi oli ohi, niin enpä ole saanut vääränmerkkisiä kumileipiä alas lainkaan. Ainoastaan hapankorppuja rouskuttelen, mutta esimerkiksi aamiaisella voi leipäosaston korvata jogurtilla ja hedelmillä. Järkevä veto, koska viime talvenakin järjestäänsä puoli leipää piti heittää roskikseen kun ei saanut niitä syötyä.

Ei taida Turun seudulta löytyä mitään helmeä? Rostenin leivät on testattu, mutta ei ollut yhtään linkosuota, oululaista tai rouhepaloja ihmeellisempää.
 

spertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei epäilystäkään pahaasta leivästä. Ainakin Helsingissä saa Hakaniemen kauppahallista Hirvensalmen riihiruisleipää, joka hakkaa kaikki muut ruisleivät 100-0
Jos noin hapan, ja vähän savun makuinen leipä ei uppoa, niin samsaran leivät ovat myös ihan syötäviä.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Meikäläisellä on pakastimessa aina vähintään yksi pussi tuoreeltaan pakastettuja Vaasan ruispaloja. Sieltä suoraan vaan leivänpaahtimeen aamulla ja on hyvää. Olen toki syönyt hyviä ruislimppuja jos minkälaisia, mutta kyllä nuo Vaasan ruispalat ovat tuoreeltaan ihan loistavia. Syön kyllä miltei vain ruisleipää. Vehnäläivän syöminen vaikuttaa heti painoon. Ruisleipää syömällä pysyy rasvan imeytyminen kehoon paljon helpommin kurissa ja onhan se muutenkin terveellisempää.
 

Zuppana

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Jokerit
Korpelan ruisleipä, saa ainakin Lappeenrantalaisista päivittäistaravakaupoista! Kyllä maistuu, kun lyö oikeeta voita päälle...!
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Zuppana kirjoitti:
Korpelan ruisleipä, saa ainakin Lappeenrantalaisista päivittäistaravakaupoista! Kyllä maistuu, kun lyö oikeeta voita päälle...!

Korpela on ihan hyvää kieltämättä. Itse vain pidän noita ruispaloja niin näppärinä, kun ovat valmiita unitteja, joita voi pakastimesta tyrkkiä aina sen verran kuin tarvitsee, kerrallaan sinne paahtimeen. Mutta oikeaa voita en kyllä muista käyttäneeni ikinä leivän päällä. Joskus harvoja kertoja uusien perunoiden kanssa. Jotenkin kuvottava ajatus syödä ihan normi voita :)
 

spertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
avatar kirjoitti:
Meikäläisellä on pakastimessa aina vähintään yksi pussi tuoreeltaan pakastettuja Vaasan ruispaloja.

Ovathan nuo ruispalat tuoreeltaan ihan syötäviä, mutta ei niillä kyllä mitään tekemistä aidon juureen leivotun ruisleivän kanssa ole. Enemmänkin tuollainen hiivalla kohotettu sekaleipä sopisi paremmin kuvaukseksi.

Ja älkää nyt ruispalojen ystävät provosoituko. Tämä oli tosiaankin vain minun mielipiteeni, enkä pyri teitä mitenkään arvostelemaan.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
spertti kirjoitti:
Ovathan nuo ruispalat tuoreeltaan ihan syötäviä, mutta ei niillä kyllä mitään tekemistä aidon juureen leivotun ruisleivän kanssa ole. Enemmänkin tuollainen hiivalla kohotettu sekaleipä sopisi paremmin kuvaukseksi.

Ja älkää nyt ruispalojen ystävät provosoituko. Tämä oli tosiaankin vain minun mielipiteeni, enkä pyri teitä mitenkään arvostelemaan.

En minä mitään provosoidu, mutta millähän hiton perusteella ruispaloja voi kutsua sekaleiväksi? Muuten en ole mikään leipäekspertti, mutta eikö ruisleipää sitten kohoteta hiivalla vai hä? :O Olen kyllä kuvitellut, että kaikki leipä kohotetaan hiivalla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ketjun otsikko on hiukan provosoiva, kun kukaan tuskin jammailee ympäri Suomen ruisleipiä maistelemassa. Tai mistä minä tiedän. Parasta leipää en lähde nimeämään, mutta edellisessä viestissäni mainitut Purolan ja Jokihaaran täysruisleivät ovat todella maukkaita, kunnon rukiisia leipiä. Hankasalmelainen mallasleipä on myös todella hyvää, samoin tässä ketjussa kehuttu Marskin arinaleipä. Vaasan ruispaloissa on eroja jonkin verran, tummapintaiset ovat hyviä tuoreina. Suurin osa vehnä-ruisleivistä on melko mitäänsanomattomia rutkuja, miettikääpä sitä Oululaisen Reilua esimerkiksi. Huh, ei pitäisi edes mainita noiden oikeasti rukiisten limppujen kanssa samassa viestissä.

Isoilla leipomoilla ei taida olla kunnon ruisleipiä valikoimissan, kun ei suurinosa länsi- ja etelä-suomalaisista ymmärrä mitään leivän päälle. Aika turhalta tuntuu huudella paikkallisleipomoiden tuotteita, mutta ainakin jyväskyläläiset, hus Mestarin Herkkuun ostamaan kunnon leipää. Sudeetti-savolaiset ja -karjalaiset, käykää penkomassa kauppahalleja ja pieniä kahviloita, niissä voi olla hyviä tuotteita tarjolla. Esim. Jyväskylässä löytyy Forumista Mummon Pullapuoti, jonka riisipiirakat ovat kohtalaisen maukkaita ja pullat mahtavia.
 

spertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
avatar kirjoitti:
En minä mitään provosoidu, mutta millähän hiton perusteella ruispaloja voi kutsua sekaleiväksi? Muuten en ole mikään leipäekspertti, mutta eikö ruisleipää sitten kohoteta hiivalla vai hä? :O Olen kyllä kuvitellut, että kaikki leipä kohotetaan hiivalla.

Eipä kohotetea ei. Perinteinen ruisleipä kohotetaan taikinajuurella. Ja ruispaloissahan taitaa olla vaaleita jauhojakin vielä mukana, joten siitä tuo sekaleiväksi haukkuminen

Taikinajuuresta http://personal.inet.fi/koti/r.niemi/ruokasivusto/itasuomi.htm
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
spertti kirjoitti:
Eipä kohotetea ei. Perinteinen ruisleipä kohotetaan taikinajuurella. Ja ruispaloissahan taitaa olla vaaleita jauhojakin vielä mukana.

Jees. Eipä ilmeisesti sitten kohoteta, mutta onhan varmaan kaikissa teollisesti tehtävissä ruisleivissä myös vehnäjauhoa mukana vaikkei se toki muutakaan sitä tosiasiaa, että myös ruispaloissa on vehnäjauhoja, mutta pointti itselläni lähinnä on se, että ruispalat ovat sata kertaa terveellisempiä, kuin joku vaalea paahtoleipä. En siis syö ruispaloja varsinaisesti sen vuoksi, että se on ruisleipää vaan sen terveellisyyden ja ennenkaikkea käytännöllisyyden vuoksi. Myydäänhän kaupoissakin myös ruisjauhoja, joissa on tietty osuus vehnäjauhoa seassa.
 

spertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
avatar kirjoitti:
mutta pointti itselläni lähinnä on se, että ruispalat ovat sata kertaa terveellisempiä, kuin joku vaalea paahtoleipä.


Juu olet aivan oikeassa. Mutta jos vain kiinnostuit asiasta, niin lähdepä kauppahalleista kyselemään juureen leivottua ruisleipää. Noissa leivissä on sekin hyvä puoli, että viikon vanhanakin ne maistuvat loistavalle. Toki nekin kuivuvat, mutta eivät samalla tavalla kuin esim nuo edellämainitut ruispalat.

Itse yleensä annan ruislimpun olla päivän tai kaksi kaapissa ennen syömistä. Happamuus tuossa hieman tasoittuu, eikä vatsakaan mene niin sekaisin kuin aivan tuoreesta leivästä.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Makuasioita, mutta tietyistä syistä paljon erilaisia leipiä maistaneena kallistuisin muutaman täällä mainitun leivän kannalle, kaikkia ketjussa olleita en ole saanut eteeni. Marskin limppu (arinaleipä) on ihan parhaita ja joku mainitsi myös Rikkilän ruisleivän, jota saa myös pääkaupunkiseudulta muutamista yksiköistä, lisäksi heittäisin peliin Huovilan leipomon ruispatukan, joka on omalla tavallaan Jälkiuunileivän parannettu versio. Ruisleivän loistava makuhan perustuu pitkälti sen kuoreen ja näissä sitä makua löytyy, valitettavasti suurten leipomoiden tuotteet ovat enemmän lapsille tehtyjä helppoja ja mauttomia, sopivat mainiosti teollisuustuotantoon.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
spertti kirjoitti:
Juu olet aivan oikeassa. Mutta jos vain kiinnostuit asiasta, niin lähdepä kauppahalleista kyselemään juureen leivottua ruisleipää. Noissa leivissä on sekin hyvä puoli, että viikon vanhanakin ne maistuvat loistavalle. Toki nekin kuivuvat, mutta eivät samalla tavalla kuin esim nuo edellämainitut ruispalat.

Olen kyllä syönyt vaikka millaista ruisleipää nuoruusvuosinani ja mutsi väsäsi himassa aikanaan omalla leivinuunilla ruisleipää, että ei siitä ole kyse. Ruispalat ovat vain aina yhtä kiireisinä kouluunlähtöaamuina niin käytännöllisiä. Ja mielestäni mikään ei ole karumpaa syötävää kuin muutaman päivän vanhan ruislimppu. Ruisleipä ei maistu allekirjoittaneelle kuin tuoreena. Siksi pistänkin ruispalat aina suoraan kun olen kaupasta päässyt himaan, suoraan pakastimeen ja paahdan suoraan jäisinä. Ovat hyviä vielä vaikka kahden viikon päästä vaikkei toki yksi paketti nyt viikkoa pidempään kestä.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
ultrar kirjoitti:
ja joku mainitsi myös Rikkilän ruisleivän, jota saa myös pääkaupunkiseudulta muutamista yksiköistä,

Rikkilän leipiä saa täältä päin Suomea aika hyvin. En ole asiaan perehtynyt, mutta voisikohan olla, että kyseinen pulju on jossain tässä lähistöllä. Varmaankin näin on. Rikkilän leivistä vain sen verran, että jos joskus syön muuta kuin ruispaloja, niin ehdottomasti Rikkilän Kauraleipää. Se on kyllä ehdoton suosikkini, jos vaaleaa leipää erehdyn syömään, mitä toki aina silloin tällöin teen.
 

spertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
avatar kirjoitti:
Olen kyllä syönyt vaikka millaista ruisleipää nuoruusvuosinani ja mutsi väsäsi himassa aikanaan omalla leivinuunilla ruisleipää, että ei siitä ole kyse. Ruispalat ovat vain aina yhtä kiireisinä kouluunlähtöaamuina niin käytännöllisiä. Ja mielestäni mikään ei ole karumpaa syötävää kuin muutaman päivän vanhan ruislimppu.

Makuasioistahan ei voi kuin kiistellä =)

Itsekin toki mielummin syön ruispaloja kuin jotain ranskanleipää, mutta kyllä perinteinen ruislimppu saa hymyn korviin.

Tämä jää nyt minun osaltani tähän. Ruoka-asiat ovat vain sellaisia, jotka saavat minut innostumaan.
Kiitos ja anteeksi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
avatar kirjoitti:
Jees. Eipä ilmeisesti sitten kohoteta, mutta onhan varmaan kaikissa teollisesti tehtävissä ruisleivissä myös vehnäjauhoa mukana...
Meinaat varmaan valtakunnallisissa leipomotuotteissa? Tässä on nimittäin parin tunnin sisään lueteltu jo puolenkymmentä ruisleipää, jotka tehdään vedestä, suolasta ja ruisjauhoista. Enkä halua kinastella, mutta en menisi vannomaan ruispaloja älyttömän paljon terveellisimmiksi kuin vaikkapa jotain täysjyväpaahtista. Ihan syötäviä ja etenkin käytännöllisiä ruispalat ovat, meilläkin on varsinkin viikonloppuisin pussi pakkasessa, josta sitten saa paahtimen/mikron kautta tuoretta leipää sunnuntaiaamunakin.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
avatar kirjoitti:
Rikkilän leipiä saa täältä päin Suomea aika hyvin. En ole asiaan perehtynyt, mutta voisikohan olla, että kyseinen pulju on jossain tässä lähistöllä. Varmaankin näin on. Rikkilän leivistä vain sen verran, että jos joskus syön muuta kuin ruispaloja, niin ehdottomasti Rikkilän Kauraleipää. Se on kyllä ehdoton suosikkini, jos vaaleaa leipää erehdyn syömään, mitä toki aina silloin tällöin teen.

Tuollahan tuo näyttää Lappeenrannan etelä-osissa olevan osoitteen perusteella.

Tuo Rikkilän ruislimppu on kyllä ehdottomasti yksi omista ruisleipäsuosikeista ja vaaleistä leivistä Rikkilän kaurapitko (varmaan sama kuin avatar tarkoittaa). Toinen ruisleipäsuosikkini on hieman eri tyyppinen eli Särkisalmen ohut revitty ruiskiekko, hieman samantyylinen kuin ruispalat mutta ohuempi, sitkeämpi ja paljon parempi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Onko tuo Rikkilän leipä ehtaa tavaraa vai jatkettu vehnällä? Onko kovin hapanta vai mietoa? Itse pidän melko happamasta ruisleivästä ja syön sen mieluiten aivan tuoreena. Lämmintä sen ei tarvitse olla, koska silloin voi ei sula heti, vaan maistuu paremmalta kiinteänä ja kylmänä maukkaan rukiin päällä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös