Missä olit silloin?

  • 13 430
  • 85

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Usein kuulee kysyttävän, missä kukakin oli silloin, kun jotakin suurta tapahtui. En tiedä miksi, jotenkin se lienee osa tilanteeseen sidonnaista tunnereaktiota. Osa muistoa, hyvää tai pahaa. Missä olit kun WTC romahti? Estonia? Tyynenmeren tsunami? Ilmaveivi? Tällä ketjulla nyt ei mitään suurta syvällistä tarkoitusta ole, mutta idea on sama, kuin esimerkiksi "Missä leffassa sanottua?" -ketjussa. Eli heitetään ilmoille joku mieliin jäänyt tapahtuma, ja seuraava vastaa missä oli silloin, nostaen itse seuraavan kysymyksen framille.

Sääntöjä ei näin helppoon peliin juuri tarvita, mutta jos ei muista missä on kyseisen tapahtuman aikaan ollut, niin ei varmaan kannata vastata. Ketjun kannalta olisi tietysti myös ihan hedelmällistä, jos vastauksen ohessa pelkän paikkatiedon lisäksi avattaisiin hieman myös suhdetta kyseiseen tapahtumaan ja niihin muistoihin. Ja eliminoidaan "missä olit kun Mikko Pukka antoi harhasyötön?" -heitot siten, että jos vastausta ei about päivän sisään kuulu, niin rohkeasti vaan uutta ilmoille. Ja kuten tuossa leffaketjussakin, niin ei se suuri synti ole, vaikka samanaikaisesti olisi useampikin kysymys käynnissä.

Aloitetaan. Missä olit, kun kuulit P-E Auvisen avanneen tulen Jokelan koululla?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Aloitetaan. Missä olit, kun kuulit P-E Auvisen avanneen tulen Jokelan koululla?

Taisin olla silloin duunissa Järvenpäässä, parin kymmenen kilometrin päässä tapahtumapaikasta. Tuttu koulu, missä tuli käytyä salibandyjoukkueen mukana turnauksessa. Auvinen ampui itsensä sellaiseen vessaan missä olin istunut paskalla, hyytävää.

Erityisen koskettavaksi Jokelasta teki se, että se oli paikallinen tragedia. Sillä alueella ei ole paljoa ihmisiä, jotka eivät olisi tunteneet jonkun joka on siinä koulussa. ja tietysti se, että se oli ensimmäinen kerta.

Missä sinä olit, kun kuulit USA:n hyökkäävän irakiin Persianlahden sodassa, siis siinä ensimmäisessä?
 

Erling

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Kiekko-Espoo, Arsenal, Honka
Auvisen surmista muistan sen kun olin matkalla luennolle ja puhelin piippasi, että suomalaisessa koulussa on ammuskeltu. Luento menikin proffan johdolla ylen nettisivuja seuraten, ja muistan kuinka yht'äkkiä eturivissä istunut raamikas poika purskahti itkuun tajuttuaan, että kyseessä oli koulu jossa hänen pikkusiskonsa kävi. Onneksi siskolla oli kaikki hyvin, mutta tunnelma oli äärimmäisen järkyttynyt ja läheinen vaikka olimme kaikki toisillemme enemmän ja vähemmän tuntemattomia..

Jatkona; missä olit kun Kurt Cobain kuoli?
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Olin kotona ja olin hiukan ennen hyökkäyksen alkamista jutellut yhden tuttavan kanssa joka on radioamatööri. Hän oli ihmetelyt, kuinka tuolla Lähi-Idän suunnalla on moni amatööri oudon hiljainen, vaikka olivat aiemmin paljonkin vaihtaneet kuulumisia.

No kun hyökkäys oli alkanut ja suurin pöly laskeutunut selvisi, että osa niistä juttukavereista olikin jenkkejä ko alueella.

Mutta missä olit kun Estonia upposi?
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Mutta missä olit kun Estonia upposi?

Nukkumassa. Olin tuolloin yhdeksän vanha, mutta ihmeen vahvasti tuo tapahtuma on jäänyt mieleen.

Kuuntelin juuri tuossa tällä viikolla youtubesta noita Estonian Mayday-viestejä ja kyllähän tuo oli aika hirveää kuultavaa. Kuinka moni oli muuten muisti että Silja Europan keulaportti vaurioitui tuona saman yönä? Molempien laivojen keulaportit olivat samanlaiset ja tuon Estonian onnettomuuden jälkeen myös Europan sekä useiden muiden saman telakan valmistamien laivojen keulaporttien kiinnitysmekanismeja (vai lukkoja, mikä on oikea nimitys) vaihdettiin. Kuvaava on varmaan mm. eräs kommentti jossa kerrottiin että vanhat lukot otettiin käsin pois ja nostettiin taskuun. Uusi lukko tuotiin paikalle puolestaan nosturilla.

Missä olit silloin kun prinsessa Diana kuoli?
 

Muhkea

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, NHL:n suomalaiset
Missä olit kun WTC romahti?

Olin kotona, ikää 9 vuotta. Olin menossa silloisen futisjoukkueeni matsiin, kun Yhdysvalloissa "Kaksi tornia oli romahtanut" Ylen teksti-tv:n otsikon mukaan.

Edit: hups, ei tullut humalassa huomattua ketjun tarkoitusta :)

Missä olit silloin kun prinsessa Diana kuoli?

Luultavasti kotona. Olin hyvin nuori silloin.

Missä olit kun Obama valittiin Yhdysvaltain ensimmäiseksi mustaksi presidentiksi?
 
Viimeksi muokattu:

Raatelurakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Liverpool, Jokerit.
Lukion viimeisellä, eli luultavasti kännissä.

Missä olit kun Irak hyökkäsi Kuwaitiin

Ala-asteen viimeisellä eli 6luokalla. Muistaakseni mietittiin kavereitten kanssa sitä hetki ja sen jälkeen keskityttiin itse tärkeisiin asioihin. Eli siihen kuka on kova jätkä, kellä on makeimmat stiflat ja niin eespäin.

Mutta missä sinä olit kun New kids on the block teki ensiesiintymisensä?
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Mutta missä sinä olit kun New kids on the block teki ensiesiintymisensä?
Väittäisin, ettei lainaamani kirjoittaja itsekään ilman kuukkelin apua tiedä tuota päivämäärää... mutta olin ala-asteella, kun tuota kuulin ensimmäisen kerran. Toki tähän samaiseen yhtyeeseen liittyy myös ensimmäinen sormipimppa-kokemuskin, mutta se niistä.

Missä olit, kun Mäntsälän Shelliltä löytyi epäilyttävä laukku?
 
Suosikkijoukkue
Lukko. Koiramäki, juhlamokka, lokapalvelu eerola.
Faijan kyydissä autossa, matkalla omaan lätkäpeliin. Kuunneltiin radiota ja ihmeteltiin.

Missä olitte kun Olof Palme ammuttiin? Itse olin n. 4kk vanha ja luultavasti nukkumassa. Koko talvena en käynyt ulkona.
Olin kotona ja muistan kuinka Arvi Lind kertoi siitä uutisissa. Vanhemmat katselivat lähetystä hyvin vakavana. Aika pieni penikka olin tuolloin. Ala-aste iässä.

Missä olitte, kun Lordi voitti Euroviisut?
 

JMA

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Intissä. TV-tuvassa katsottiin ja hurrattiin porukalla.

Missä olitte kun Selänteen Teme juhli ensimmäistä ja tähän mennessä ainoata Stanley Cuppiaan?

Porukoiden olohuoneen lattialla nenä lähes ruudussa. Heräsin yöllä katsomaan matsia ja lopussa olin tietenkin jo niin kiimassa, että piti mennä tunkemaan nenä ruutuun. Toki olin myös rautatientorilla katsomassa kun Teemu nosti kannua.

Missä olit kun Petri Gerdt posautti Myyrmannin?
 

Ignoramus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menneisyyden Pallo
Edit: Hidas...
Himassa joutilaana, kauppis oli keskeytetty pari viikkoa ennen Speden poismenoa.

Missä olit kun Ayrton Senna menehtyi?
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Missä olitte, kun Lordi voitti Euroviisut?
Äitini kämpässä silloisen avopuolisoni ja äitini kanssa. Katseltiin viisuja ja juotiin kukin lasillinen valkoviiniä. Asuin Helsingissä mutta nuo viisut katselin pohjoisessa.

Tuon WTC-iskun aikaan olin Joensuussa opiskelijasolukämpässä keittiössä yhden kämppikseni kanssa. Sisään tuli noin 45-vuotias YLEllä uutistoimituksessa töissä oleva, hän siis myös asui arkisin solukämpässämme, ja hän kertoi, että mitä on tapahtunut. Näinpä Yle ilmoitti minulle ikään kuin henkilökohtaisesti, että mitä New Yorkissa on tapahtunut!

Missä olit, kun kuulit nykyisen Paavin tulleen valituksi? (päivä oli tiistai ja minä olin Wanhassa Jokelassa.)
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Missä olit kun Ayrton Senna menehtyi?
Vappupäivää juhlittiin Helsingissä ja katsottiin lähetystä Imolasta. Meni siinä vähän juhlafiilikset, kun tajusi mitä tapahtui.

Sittemmin Eurosport näytti suorana Sennan hautajaiset Sao Paolosta ja hautajaiskulkue teki kyllä vaikutuksen.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Estonia:
Olin kotona aamulla lähdössä työmatkalle omalla autolla, kun jäin tuijottamaan ja ihmettelemään huuli pyöreänä tv:stä tapahtunutta. Lähdin sitten rankasti myöhässä liikkeelle ja kuinka ollakaan, LP:n tutka-auto ajoi vastaan jossain vaiheessa: mitattu nopeus 136km/h - selvisin kuitenkin lopulta vain sakoilla ja keskustelimme poliisin kanssa oikeastaan pelkästään Estonian haaksirikosta, kaikki muu selvitettiin siinä sivussa.

WTC:
Olin Pietarissa töissä ja menin illalla n. kuuden aikaan (local time) asuntoni lähellä olevaan irkku-baariin, Mollie's:iin, jossa kaikki ihmiset, venäläiset ja me ulkomaalaiset sitten tuijotimme tv:stä näkyvää uskomattomalta tuntuvaa tapahtumasarjaa. Kukaan ei juuri puhunut kellekään ja useimpien ihmisten kasvoilla näkyi syvä järkytys eli aito slaavilaiseen tapaan tunteet näytettiin avoimesti.

Missä olit nk. Kuuban kriisin huipentuman aikana eli kun USA:n laivaston sota-alusten ja NL:n ohjuksia kuljettaneiden rahtialusten piti kohdata merellä?
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Missä olit nk. Kuuban kriisin huipentuman aikana eli kun USA:n laivaston sota-alusten ja NL:n ohjuksia kuljettaneiden rahtialusten piti kohdata merellä?

Kovaa vauhtia tulossa tähän maailmaan ja jos muistan oikein asiaa käsittelevästä leffasta, niin syntymäpäiväni 23.10. oli kriisin suhteen kriittinen päivä, joten lyhyeksi meinasi jäädä visiitti tällä planeetalla.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Aloitetaan. Missä olit, kun kuulit P-E Auvisen avanneen tulen Jokelan koululla?

Kotona uutisten ääressä

Missä sinä olit, kun kuulit USA:n hyökkäävän irakiin Persianlahden sodassa, siis siinä ensimmäisessä?

Autossa uutisten ääressä

Jatkona; missä olit kun Kurt Cobain kuoli?

En tiedä mutta uutisen näin töllöstä.

Mutta missä olit kun Estonia upposi?

Duunissa merivoimissa ja eräs kessu ilmoitti asiasta.

Missä olit silloin kun prinsessa Diana kuoli?

Kotona. Aamulla noin klo 8 luin asiasta teksti-teeveeltä.

Missä olit kun Obama valittiin Yhdysvaltain ensimmäiseksi mustaksi presidentiksi?

Kotona ja uutisten varassa

Missä olit kun Freddie Mercury kuoli?

En tiedä mutta uutisen sain tietää kotona.

Missä olit kun Irak hyökkäsi Kuwaitiin

Kotona.

Mutta missä sinä olit kun New kids on the block teki ensiesiintymisensä?

En tiedä enkä tiedä milloin kuulin uutisen. Mikä ihmeen NKOTB?

Missä olit, kun Mäntsälän Shelliltä löytyi epäilyttävä laukku?

Autossa kuulin uutisien moisen.

Missä olitte kun Olof Palme ammuttiin?

Asuin Raisiossa ja uutisen näin telkkarista.

Missä olitte, kun Lordi voitti Euroviisut?

Kotona katselin kyseistä mittelöä.

Missä olitte kun Selänteen Teme juhli ensimmäistä ja tähän mennessä ainoata Stanley Cuppiaan?

Kotona nukuin.

Missä olit kun Petri Gerdt posautti Myyrmannin?

Duunissa ja sen jälkeen kuulin tapauksesta uutisissa.

Missä olit kun Ayrton Senna menehtyi?

Töllön ääressä kotona seutrattiin vaimon kanssa tuota tapahtumaa. Vaimon suurin idoli menehtyi.

Koti on siis uutisten tyyssija.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Koska Vanha Len ei jatkanut kysymyksiä, niin hänen puolestaan, ilman lupaa tietenkin, kysynkin että missä olit kun Elvis kuoli? (Vai kuoliko?)

Itse ajoin kehäykköstä ja radiosta tuli uutinen Tuusulantien risteyksen kohdalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös