Missä olit kun kuulit?

  • 6 810
  • 104

Sparrow

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
It's been almost a year now...

Niin, tuosta synkästä päivästä on kohta vuosi. Edelleenkin nuo muutamat kuvat näkyvät selkeästi päässä, eikä sitä millään uskoisi ajallisesti niin kaukaiseksi tapahtumaksi. Olin koulussa, muistaakseni matikantunnilla (urkk), kun ympäri luokkaa kavereille alkoi sadella tekstareita tyyliin "500 palomiestä kuollut", "World Trade Center ilmiliekeissä", "Pentagoniin on osunut", jne. Eihän sitä todeksi uskonut, ennenkuin meni kotiin avasi tv:n.

Siinä sitten istuttiinkin tuntikausia, ensimmäiset kymmenen minuuttia hiiren hiljaa. Kuin elokuvaa olisi katsonut, ainoa vain, että tämä elokuva oli totisinta totta.

Millaisetkohan tulevat vuosipäivän muistotilaisuudet yms. New Yorkissa olemaan?
 

Castillo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki jotka Sport kaudella 2015-2016 voittaa.
Mä olin bussissa matkalla Vaasaan ja ruotsinkielisessä radiossa (vega) kerrottiin siitä ja mä ymmärsin siitä vähän. Heti kotiinpäästyäni Teksti-TV päälle ja olihan se aika shokki. Sieltä tuli samalla myös uutislähetystä, ja siellä arveltiin että oliko se terroristi-isku vai hirvittävä virhe.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Puoli kilometriä ydinreaktorista

Niin, itse olin sellaisessa paikassa josta on alle puoli kilometriä ydinreaktoriin. Tämä paikka sijaitsee Suomessa. Tapauksen näin televisiosta ja ajattelin, että kerrankin osui oikeaan paikkaan, siis jenkkilään.

Täältä tähän
 

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
Junassa

Olin Stogessa ( junassa ) matkalla duunista himaan , kun Owen ( siis nimimerkki Owen ) soitti ja kertoi . Olin ihan kuutamolla , että missä mennään. Sitten himaan ja TV päälle. Mä olin ihan varma , että nyt alkoi III maailmansota ( vai olisko se jo IV ? ) . Olin ihan varma , että kyseessä oli Saddam Husseinin " viritys " . Olen muuten vieläkin sitä mieltä , että Hussu on kaiken tämän session takana. Miten helvetissä , joku OsamaBinLaden voi operoida tällaisen jutun , jostain Kasmirin vuoriston luolasta käsin ? Ei , ei , en jaksa uskoa....................
 

ace

Jäsen
Olin puhelin ostoksilla. Eli nykyinen kännykkäni on ostettu osapuolleen tasan sillä hetkellä kun eka kone osui WTC torniin. Ratikalla tulin kotiin ja aloin lukeen teksti tv:tä. Siinä oli eusivulla että lentokone törmännyt tornitaloon. Ajattelin että joku pienkone osunu johonkin lentokenttärakennukseen. Sitten aloin surffaan kanavia ja juuri ehdin nähdä livenä kun toinen kone jysähti.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Palaverissa...

...eräässä suuressa softatalossa. Tällaiset hetket painuvat kyllä koteloon.

Tilanne oli erikoinen. Meidän puolelta kolme heppua ja softatalosta kolme. Linjavetoja ja naamat vakavina tärkeiltiin. Monilla kännykät pöydällä, äänettömällä. Vastapuolen hepuilla ilmeisesti kaikilla tilattuna jonkinlainen uutispalvelu kännyköihin, koska ne rupesivat vilkkumaan yhtenään. Kaverit vienosti kurkkimaan puhelimiaan, että mitäs nyt pukkaa. Yksi avasi pelin ja sanoi: ''Lentokone on törmännyt WTC:in, olisko tupakkatauko mahdoton meidän sosiaalitiloissa, jossa on myös telkkari.'' No, siitä liveseuraamaan, joka kestikin toista tuntia. Rankkaa katsottavaa, pysyy mielessä.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sinä päivänä satoi mahdottomasti ja oli satanut jo muutaman päivän. Meillä oli rakennuspuuhat kesken ja yhtäkkiä piipun vierestä alkoi tulla vettä sisään ja minä soittamaan peltisepälle. Peltiseppä sitten vastasi puhelimeen ja sanoi katselevansa CNN:ltä, kun WTC:t ovat joutuneet hyökkäyksen kohteeksi.

Välillä kävin laittamasa pressuja katolle, mutta muutoin tuli katsottua livekuvaa New Yorkista.

Videokuvaa ko. päivältä. Tuolla sivulla linkki siihen ensimmäisen koneen osumiseen on kylmiä väreitä aiheuttava. Palomehet ovat avaamassa jotain kaivoa, kun ylilentävä kone sa kameramiehen kääntämään kameran, huh huh...
 
Viimeksi muokattu:

slava

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Laukkua pakkaamassa...

Olin just tullut töistä ja olin pakkaamassa matkalaukkuani, koska illalla oli tarkoitus lentää työmatkalle Singaporeen. Avasin telkkarin siinä tuli jotain eduskunnan kyselytuntia ja kuvassa kulki teksti, jossa sanottiin että pienkone on törmännyt WTC torniin. Eihän se sitten kovin pieneksi koneeksi osoittautunut.

Lento TRE - HKI vielä kulki mutta tuli ylimääräinen yöpyminen Helsingissä koska koneen oli etsittävä vaihtoehtoinen reitti, joka kiertäisi Afganistanin. 13 tunnin viivähdyksen jälkeen matka alkoi ja päästiin Bangkokiin, jossa jouduimme yöpymään vielä yhden yön hotellissa ennen viimeistä etappia Sporeen. Normaalistihan kone jatkaa suoraan Bangkokista suoraan Sporeen.

Oli onni, että just silloin menin Finnairilla enkä Lufthansalla niin kuin yleensä. Olisin voinut olla Keski-Euroopassa jumissa vielä pitempään.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Olin kotona puuhailemassa jotain koneella. Pelasimme kai kaveriporukassa Civ 2:sta moninpelinä. Joku sanoi, että nyt on tapahtunut jotain Amerikassa. Käänsin Sky Newsin päälle ja se pysyikin sitten kehissä loppupäivän.
 

Rolf Paski

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Raittiuslegioona & FC Kraak
Lontoon Quary Wharfissa militarimessuilla, kun kaveri soitti Suomesta, että nyt on helvetti valloillaan. Sen jälkeen olikin messuväki nenä kiinni töllössä ja Jenkkien ständilla alkoi melkoinen kuhina ja pulina. Quary Wharfin pilvenpiirtäjät evakuoitiin ja vähän jännitti miten seuraavan päivän lento Suomeen onnistuisi. No hyvinhän se loppujen lopuksi meni, ainoastaan muutamien kollegoiden tasku-Victorixit lähtivät postitse Suomeen.

- Rolf Paski -
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Olin kaljakaupassa ostamassa pohjia Vulcanalia-opiskelijabileisiin (muistaakseni) ja kun tulin kämpille niin kaveri tuijotti töllöä ja sanoi että joku pienkone on törmännyt WTC:hen. Kohta alkoikin tapahtua ja näimme toisen törmäyksen ja tornien sortumiset livenä teeveestä. Olin ihan varma että tästä alkaa isompikin sota, mutta onneksi ei alkanut (ainakaan vielä). Eipä tarvinnut bileissä paljon keskustelunaiheita miettiä ja naureskelimme että "Nyt otetaan kunnolla, sillä kohta voi olla rintamalle lähtö edessä". Sen päivän muistan varmaan loppuelämäni ajan.
 

Zeppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olin Helsingin messukeskuksessa yhdessä seminaarissa
kun vierikaveri tökkäsi olkapäähän ja näytti mulle
Communicatorinsa näyttöä jossa luki :"2 lentokonetta
törmännyt WTC:hen" Siitä seminaarista tulikin aika dramaattinen
ja voitte arvata ettei luennot enää kiinnostaneet ketään
sen jälkeen. Kaikki kasaantuivat telkkareiden eteen loppu-illaksi
ja tuntui aika mauttomalta osallistua jollekin juhla-illalliselle
vielä sitten päätteeksi, varsinkin kun näki Messkukeskuksen
hotellin aulassa itkeviä jenkkejä
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Olin pelaamassa futista kavereiden kanssa. Pelin loputtua oli lähes kaikille tullut tekstiviesteillä tieto tapahtuneesta. 160 merkin viesteistä ei tapahtumien kulku oikein selvinnyt (eikä se vielä tainnut tiedossakaan olla), joten aika mielenkiintoinen arvailu siinä alkoi. Kotimatkalla olikin sitten radio auki, ja loppuilta meni tv:n ääressä. Ei tehnyt mieli edes terassille lähteä, kun isot pojat koittivat houkutella.
 

jiimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK
Olin just tullu koululta kotiin, kun tyttöystävän mutsi soitti, että avatkaa telkkari, lentokone on lentänyt päin World Trade Centeriä. Siinä sitten vähän aikaa kateltiin ja lähettiin kauppaan, sen jälkeen menikin ilta tv:tä katsellessa. Seuraavina päivinä alkoi jo melkein v***ttaa, kun muuta ei tv:stä tullutkaan.
 

jukkavuorio

Jäsen
Suosikkijoukkue
ilves, musta blokki
Viestin lähetti Luiro
Ensireaktio oli, että "heh heh, helvetin hyvä."
Sääli näitä Bushin tapattamia ihmisiä siellä World Trade Centerissä.

joo sama reaktio oli mullakin.
olin kotona ja kaveri soitti että "laitas telkkari päälle, empire state building on tuhoutunut". eli vähän meni tornit sekaisin, mutta asia tuli selväksi.
 

Erkenholt

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TUTO, AIK
Minä olin Turun yliopistolla ATK-luokassa, kun joku kanssasurffailija ilmoitti USA:n ilmatilan olevan suljettu. Ehdin parahiksi TV:n äärelle näkemään suorana toisen tornin luhistumisen.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Juuri silloin H-hetkellä tiistai-iltapäivänä eli klo 15.45 Suomen aikaa, olin Rauman Lukon toimistossa ostamassa kausikorttia alkavalle kaudelle. (Ei olisi kannattanut ostaa. *jälkiviisastelua*)

Sitten tulin kotiin, mutta avasin telkun vasta n klo 18.15 vain katsoakseni, lähettääkö MTV3 vielä Speden Spelit, vaikka kyseisen ohjelman kehittäjä menehtyi edellisenä viikonloppuna. Eipä tullut Spelejä mutta ruudussa olikin Martikaisen Upi. Mitä hittoa, ylimääräiset uutiset?! Vaihdoin YLE:n teksti-TV:lle ja siellä keltaisella vilkkuivat otsikot:

TERRORI-ISKUT RUNTELEVAT USA:ta.
LENTOKONE PÄIN PILVENPIIRTÄJIÄ.
MYÖS PENTAGONIIN ISKETTY.

Käsittämätön mediarumba siitä syntyi, mutta käsittämättömän karmea oli itse tapauskin...
 
Viimeksi muokattu:

jpp

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManU
Menin koulusta suoraan futistreeneihin eli olin metrossa, kun iskut tapahtuivat ja pukukoppiin saavuttuani kuulin asiasta. Piti muutamaan kertaan kysellä, että niinku mitä?

Kämppäkaverinani oli kolmen kuukauden ajan amerikkalainen kaveri, joka suhtautui iskuihin aika rauhallisesti. Totesi vain, että eipä ole USA:n ulkopolitiikkakaan ollut aina järkevimmästä päästä, toki tuomitsi iskut ankarasti. Kaverin isä on irlantilainen ja näin ollen jannu oli käynyt Euroopassa yli kymmenen kertaa, joten maailmankuva oli "hieman" laajempi kuin esimerkiksi juhannuksena tapaamillani kahdella jenkkimimmillä, jotka opiskelevat kaverini kanssa Hollannissa. Toinen alkoi kiljumaan iskuista puhuttaessa, että "miksi te sitten syötte meidän ruokaa ja kuuntelette meidän musiikkia?" Kerrottuani asiasta kämppikselleni, tämä repesi nauramaan ja totesi jotain tyypillisistä amerikkalaisista ja "laajasta" maailmankatsomuksesta.
 

Honug

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tulin juuri koulusta ja avasin huvikseni telkkarin. Siellä oli kuvia palavasta pilvenpiirtäjästä. Katselin aikani uutista ja huusin äitini katsomaan. Kauaa en ehtinyt aihetta seuraamaan kun harmikseni olin sopinut muuta menoa.

Illan ja yön kyttäsin jatkuvasti telkkaria ja nettiä. Olin aivan varma että USA hyökkää samantien Afganistaniin tai vastaavaan maahan. Odotin suoraan sanottuna kolmatta maailman sotaa, joten kieltämättä tuo tapaus pelästytti paljon. Seuraavat päivät meni pelätessä pahinta ja tapahtumaa kauhistellessa..
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
mutta missäs oli masaman

No tuli siinä edellisenä viikkona aloitettua opiskeluelämä ja neljän päivän putki katkes sunnuntaina ja sen jälkeen keuhkot täysin paskana, eli kipeenä kömmin telkkarin ääreen joskus yheltätoista päivällä ja kattelin siinä useamman tunnin Music TV:tä kunnes aloitin surffailun ja käänsin jonnekin uutiskanavalle (lontoota höpöttivät) ja siinä oli se toinen torni tulessa ja noin kaks sekuntia kanavan käännön jälkeen jysähti se toinen lentsikka sieltä oikealta puolen ruutua siihen takimmaiseen torniin... WAU! Mä olin kerrankin jossain mukana melkein alusta lähtien! Kaikki opiskelukaverit oli jossain mettässä bilettämässä (Hamk:n pippalot alkusyssystä) ja meitsi rupes välittämään infoa sinne susirajan taakse... hmmm... tsori! Siel mettäs ei viel ollu ku Tutorit koska se oli muistaakseni tiistai päivä kun tämä pikku ohjausvirhe sattui rättipäille...

No, jos totta puhutaan nii meikämanne korkkas ittelleni pienen paukun oloni helppottamiseksi ja johan rupes röörit aukeamaan, mut menivät sitäki pahempaan tukkoon yöllä, en suosittele kenellekään...
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Viestin lähetti Eino_Mies
Juuri silloin H-hetkellä tiistai-iltapäivänä eli klo 15.45 Suomen aikaa, olin Rauman Lukon toimistossa ostamassa kausikorttia alkavalle kaudelle. (Ei olisi kannattanut ostaa. *jälkiviisastelua*)

Eli kyseessähän ei ollutkaan mikään terrori-isku. Et sitten noinkaan selvää vihjettä tajunnut, Eino-hyvä?
 

D2

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ircasin ja sieltä sitten rupesi tietoa tulemaan.

Olihan tuo varsin ikävä tapaus, mutta toisaalta 11.9.2001 kuoli sellaiset 19 000 lasta kehitysmaissa onnettoman terveydenhuollon takia, samoin kuin kaikkina muinakin päivinä tuon jälkeen.
Herättää muuten aika lailla huvitusta nuo "Kaikki ählämit pitäis tappaa!"-jampat, jotka sitten moralisoivat, kun joku vähän jenkkejä arvostelee.
 

M10

Jäsen
Olin junassa (Hki-Hml) tulossa ex-tyttöystävältä himaan kun kuulin takanaistuvan puhuvan puhelimessa tästä shokkiuutisesta. Takanaistuva nainen melkein itki koska hänen miehensä asuu Big Applessa...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös