Missä olit kun kuulit?

  • 6 822
  • 104

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ajeltiin kaverien kanssa uutisesta onnellisen tietämättöminä luennolle kuunnellen hyvää musiikkia ja vasta viestinnän laitokselle saavuttuamme näimme talon eteisessä Portugalin (!) TV:n raportin aiheesta. Myöhästyttiin sitten luennolta kymmenisen minuuttia kun ei malttanut millään jättää uutisten katsomista kesken.

Itse tapahtuman aikoihin tein turhia Word- ja Eudora-harjoitteita atk-tunnilla.
 

Rocco

Jäsen
Olin netissä kesken työpäivän tapani mukaan ja chattailin eräällä NHL-fanien chattisivulla jossa on väkeä lähinnä USA:sta ja yhtäkkiä siellä joku sanoi että WTC:n on törmännyt kone. Meni hetki sitä uutista ihmetellessä ja se yhtäkkiä kirjoitti ruutuun: "Oh f**k, another plane hit it live on TV!!!" ja hetken päästä "Pentagon has been hit!!!" ja sitten "South tower collapsed!!!" jns...

Sitten selvisi sekin että koneet oli kaapattu pari muutakin konetta on kaapattu ja ne lensivät jossakin päin itärannikolla ja siitä se lähti. Sitten kuudelta Suomen aikaa kotiin ja töllön ääreen.
 

entti7

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Team Harrier
Istuskelin työhuoneessani ja RadioMafiassa kerrottiin "järkyttävistä kuvista joita välittyy televisiosta lentokoneen törmäämisestä WTC:hen" ja puoli viiden uutiset vahvistivat asian. Piti kysyä työkaverilta, että voikohan tuo olla tottakaan!

Luiro:

Sinun tekstit ei käy edes hyvästä provosointiyrityksestä, joten etköhän ilmoittaudu vaikka sairaalaan ja tutkituta pääsi, oikeasti täysin sairasta!! Poistathan ensi tilassa tuon HPK:n kannatustekstin, kiitos!
 

Jokiharju10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kiekko-Vantaa
Avasin joskus neljän aikoihin (tai neljän jälkeen, jossain kello 16:n liepeillä kuitenkin) telkkarin ja avasin teksti-tv:n ja huomasin tuon otsikon. Sitten luin sivun, laitoin TV:n puolelle ja sieltä tuli uutiset.

Sitten tuli illalla katottua telkkaria aika paljon, kun joka kanavalta tuli kokoajan asiaa tuosta. :o
 

Habby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Les Canadiens de Montréal, John Ferguson Sr
Istuin sohvalla juuri siihen aikaan, kun ensimmäisen koneen osumisesta WTC:hen ilmoitettiin teksti-telkkarissa. Toisen koneen osumisen jälkeen siirryin CNN:llä ja lähes koko illan katsoinkin sitten tähän aiheeseen liittyvää ohjelmaa.
 

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
Olin työpaikallani ja kun menin taukohuoneemme ohi, niin siellä telkkarin äärellä ollut kollega huusi, että: "Tule katsomaan jotain uskomatonta. Kaksi konetta on törmännyt taloon Nykissä!" Ensimmäinen ajatukseni oli, että mites se voi olla mahdollista. Menin katsomaan ja vasta silloin tajusin, mistä rakennuksesta oli kyse. Katsoin jonkun hetken ja olin juuri palaamassa työpisteeseeni, kun toinen torni romahti. Katsoin epäuskoisena näkemääni, sillä se tuntui jotenkin niin uskomattomalta. Kieltämättä loppupäivän duunit meni hieman toisella kädellä tehden, kuten varmaan useammalla.

Kotiin päästyäni katsoinkin kaikkea tapahtumaan liittyvää varmaankin viitisen tuntia. Valtaosin tuli seurattua SVT Europan lähetyksiä, sillä heidän kanavaltaan tuli jatkuvasti jotain uutta tietoa ja vieläpä selkeästi ilmaistuna. Varsinkin YLEn toimittajien ulosanti tuntui olevan aloittelevan tv-esiintyjän takeltevaa soperrusta.

Nähdystä kuvamateriaalista tuli kumma olo. Nimittäin lähes koko ajan tuli aina uutta kuvamateriaalia, jokaisesta mahdollisesta kuvakulmasta nähtynä. Tämä on kyllä makaaberia, mutta sitä alkoi odottamaan TODELLA läheltä saatua kuvaa (esim. naapuritalosta tai jostain melkein vierestä). Onneksi ei ole sentään sellaista nähty (toivottavasti ei edes näytettäisikään, jos joku on ylipäätään onnistunut kuvaamaan, sillä se olisi jo liikaa).

Kaikkein järkyttävintähän koko tapahtumissa oli se, että kaiken näki suorana lähetyksenä. :(

Viimeiset pari päivää on kyllä tullut miettineeksi tämän hullun maailman menoa. Toivottavasti tämä ei ole suuremman kalabaliikin alkusoittoa, sillä sen jälkeen kyllä tapahtuu jo sellaisia asioita, että alkaa jääkiekkokin olemaan jo sivuseikka ihmisen elämässä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Olin kotona lähdössä sählyä pelaamaan, kun parempi puoliskoni soitti töistä ja käski äkkiä laittaa television päälle ja kanavan ykköselle. Minä tein niin, mutta sieltähän tuli eduskunnan kyselytunti. Kysyin, että mitäs ihmeellistä tuossa muka on, jolloin tyttöystäväni sanoi, että se raportti meni jo, laita teksti-tv:lle. Siellä oli raporttia taloon törmänneestä lentokoneesta. Luin raportit ja lähdin pelaamaan sählyä.

Pelin jälkeen huomasin, että kaverilta oli tullut tekstiviesti. Siinä luki: "Jenkeissä terrori-isku, 10000 kuollut!" Soitin kaverille ja kysyin, että niinkö pahasti siinä lentokonetörmäyksessä kävi. Kaveri sitten kertoi, että molemmat WTC:n tornit on romahtaneet ja myös Pentagoniin on hyökätty. En meinannut uskoa, mutta kun kotona näin televisiosta uutisraportin toisensa jälkeen, joissa tapahtumia puitiin, niin hiljalleen alkoi tapahtuneen julmuus ja laajuus selvitä.

Vieläkin on sellainen fiilis, ettei oikein haluaisi uskoa tapahtumaa todeksi. Eihän kukaan tuollaista tee!?? Nyt vain toivon, että syylliset saadaan pian kiinni ja Yhdysvallat malttaa olla suuntaamatta kostoiskuja tahoihin, joilla ei ole mitään tekemistä tapahtuneen terrori-iskun takana.
 

Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pittsburgh
Nähdessäni televisiosta, mitä USA:ssa oli tapahtunut, olin ystäväni luona. Kumpikin oli tyrmistynyt; Kuinka tällainen voi tapahtua? Itkukaan ei ollut kaukana. Moni lapsi menetti vanhempansa ja päinvastoin. Toivottavasti USA:ssa toimii kriisiapu hyvin. Se ei tietenkään korvaa menetettyä omaista, eikä lievitä surua, mutta asiasta puhuminen on kuitenkin hyväksi. Toivoisin paljon voimia kaikille surunsa keskellä kamppaileville.

MAY THE FORCE BE WITH YOU
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Minä konttasin leikkuupuimurin sisällä, puhdistaakseni konetta ylimääräisestä paskasta, kun radiomafiasta tuli uutinen kyseisestä tragediasta. En itse oikein edes merkannut sitä, mutta sitten kun alkoi tulla lisää tietoa..
 

The Hawks

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, FC Jazz, SBS Masku
Itse olin Säkylässä Huovinrinteellä siivoamassa tupaa. Aluksi tieto oli melko vaihtelevaa, mutta saadessamme radion toimimaan informaation tulva selvitti kuinka vakavasta onnettomuudesta on kyse.
 

Milo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maple Leafs, DIF, Liverpool
Terroristi isku!

Mentiin päivällä Luennon sijaan kattoon Shrek:iä Tennispalatsiin ja kun kavereiden kaa tultiin sieltä nii pamahti kaverin kännykkään viesti että kone lentäny päin WTC:tä, sillä on joku Radiolinjan uutispalvelu tai jotain. Naurettiin ja ihmeteltiin vähän aikaa että onkohan siellä ollu sumua tai jotain että mitä ihmettä se kapteeni on kelannu, ja jatkettiin matkaa kohti koulua. Sitten pamahti taas viesti että toinen kone törmänny tosieen WTC rakennukseen. Katottiin toisiamme ja totesimme vakavana että nyt siellä on tapahtunu jotain todella pahaa ja juoksin kotiin ja kaveri juoksi kanssa himaan.

Laitoin CNN:n päälle tietokoneesta ja töllötin sitä ruutua sitten 2 asti yöllä. Juttelin suurimman osan kaverin kaa voice conferennsin kautta ja katottiin molemmat suorana ku tornit romahti. Siinä tuli jo melkei oksennus, näytti sen verran pahalta. Paska juttu kaikenkaikkiaan.

Toivotaan että kaikki kääntyy viel hyväks. :(
 

Pihvi

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, ÄTPPOMK, Everton FC, Canucks
Kotona surffailin kanavilla, kunnes (voi herranjestas sentään) näin SubTV:n chatissä(!!!) ohimennen viestin "Kerrostalo palaa New Yorkissa!"
Sitten kanava kakkoselle ja txttv sivu 100: "Pilvenpiirtäjä tulessa..." Siitähän alkoi hillitön uutisrumba...
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Itselläni taisi olla samanlainen tilanne kuin The Hawksilla eli taisin siivota Huovinrinteellä tupaa. Sitten joku tuli sanomaan jostain onnettomuudesta ja laitoimme radion päälle ja sieltä se kauheus paljastui. Tapahtumaa seurailtiin (ja ollaan seurailtu) aika lailla radion välityksellä, vaikka intissähän ei saa pitää radiota päällä palveluksen aikana.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Omaiset laittoivat tuulemaan. He haastavat muun muassa Sudanin kuningaskunnan yms. (1) triljoonasta dollarista. Onko teko hyväksyttävä vai ei? 9/11 haaste
 

Jet-Ace

Jäsen
Junassa istuin Pendolinossa matkalla Hesasta Turkuun. Kädessäni samana päivänä hankkimani communicaattori. Sen nettiominaisuudet tulivat erittäin tutuksi ennen Turkua, kun joku höpisi lentokoneen törmäneen pilvenpiirtäjään...
 

op777

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juhani Tamminen
Vastataanpa nyt kun aikanaan olen missanut tämän threadin.

Olin duunissa, kun yläkerrasta tuli kaveri sanomaan että "World trade centeriin on osunut lentokone". Ensimmäinen mielikuva oli että sellanen pieni Cessna tms. on vähän osunu kylkeen, kuolleita lentäjä ja joku onneton tornin sisältä.

Sitten yritin päästä erilaisille uutissivuille, ja jossain näin kuvan koneesta. Siitä sitten hakemaan porukkaa ja alakertaan katsomaan töllöä.

En varmaankaan koskaan unohda esimieheni ilmettä kun kävin sitten sen Pentagoniin pudonneen koneen jälkeen kysymässä onko hän kuullut uutisia. Mies nauroi ensin kippurassa ja luuli että yritän vedättää. Sitten kun pääsi tv:n ääreen niin tuli n. 100 kertaa "j***lauta".

op777
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Astuin juuri kouluni ovesta sisään, kun kaverini kiiruhti vastaan ja kertoi tämän järkyttävän uutisen "ELVIS ON KUOLLUT". Huomenna 25-vuotta sitten.
WTC-tapauksesta en enää muista missä olin.
 

Kiisa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HPK-Inkkarit, IHN ja FC HML
Olin matkalla töistä kotiin Linnatuulen kohdalla Janakkalassa, kun kuulin about klo 18.15Mafiasta erikoislähetyksen tapahtuneesta.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Olin niin aitiopaikalla kuin voi vain olla, jos ei ollut New Yorkissa.

Olin kotonani Lontoossa viettämässä hyvin ansaittua vapaapäivää ja tapani mukaan pidin auki BBC News 24 -kanavaa.

BBC:n New Yorkin toimisto sijaitsee sillä lailla hyvin, että heti ensimmäisen törmäyksen jälkeen he saivat live-kuvaa silmänräpäyksessä suoraan toimiston ikkunasta. CNN tiesi tapahtuneesta suunnilleen samaan aikaan ja mediakriitikot myös ihmettelivät, että kerrankin molemmat firmat keskittyivät olennaiseen, eivätkä taistelleet jälkikäteen siitä kumpi olikaan maailman ensimmäisenä paikalla.

Suoraa kuvaa saatiin siis parissa minuutissa ja luonnollisisestikaan ei ollut tarkkaa tietoa mitä on tapahtunut, arveltiin pienkonetta tai helikopteria.

Surfailin ympäri nettiä eri maissa ja pikku hiljaa alkoi tietoa tippua joka paikkaan ja monien sanonmalehtien yms. serverit oli aivan tukossa. Esim. Aftonbladetilla oli vain maininta tapahtuneesta ja pahoittelu serverin kapasiteetin riittämättömyydestä, koko muu saitti oli tarkoituksella suljettu.

Kaikki Brittien pääkanavat keskeyttivät lähetyksensä yksi toisensa jälkeen ja siirtyivät tapahtumapaikalle.

Katsoin eri kanavia muutaman tunnin ja sen jälkeen oli pakko mennä pubiin ihmettelemään, sielläkin oli luonnollisesti televisiot auki ja musiikki ei soinut.

EDIT: Mediaa opiskelleena (vaihdoin alaa sittemmin) oli äärimmäisen mielenkiintoista nähdä tapahtumat ja niiden kehittyminen aivan alusta, mutta toisaalta olin tuolloin töissä lentokentällä. Jälkeenpäin olen miettinyt, että olisin ehkä sittenkin ollut mielummin työvuorossa... Melkoinen kaaos oli kuulema ollut.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Olin töissä. Katseltiin siinä sitten asiakkaiden kanssa livenä telkkarista, kun tornit romahtivat. En kuitenkaan ole pahemmin pelästynyt, koska 11.9. 2002 olisi tarkotus taas lentää...
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Armeijan leirillä sitä tuli oltua ja tiedonkulku sen mukaista. Koko ajan tippu vähän jotain lisätietoa, mutta mitään kovin tarkkaa tietoa ei sinne mettän keskelle saatu. Kauhea epävarmuus oli illan aikana mitä tulisi jatkossa tapahtumaan. Yksi Usan politiikkaa tiukasti seuraava "taistelija" ei meinannu pysyä huosuissaan kun ei päässy seuraamaan tapahtumia telkkarista ennen 13:ta päivää jollon leiri loppu.
 

Herra47

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Töistä tulin kotiin neljän jälkeen ja avatessani kotioven vaimo huutaa, että äkkiä kattomaan WTC:iin on törmännyt lentsikka. Koko ilta sitten menikin telkkua ja tekstaria seuratessa.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No, vastataan nyt kun päivän tapahtumat muistuivat sen verran hyvin mieleen vielä näin lähes vuoden jälkeen (tuskin ne muistista koskaan pyyhkiytyvät).

Taisi mennä niin että tavan mukaan surffailin koulusta kotiuduttuani Jatkoajassa ja Tapparan sivuilla, kun Olga K kertoi Mafialla lentokoneen törmänneen World Trade Centeriin. En tainnut tuohon oikein reagoida edes kunnolla, sen verran on jo turtunut näihin maailmalta tuleviin katastrofiuutisiin, eikä tuo edes kuulostanut erityisen pahalta (pakko tunnustaa, en edes tiennyt tuolloin mikä tai kuinka suuri World Trace Center on/oli). Sitten käväisin olohuoneessa ja avasin (koska tapana on) Ylen Teksti-tv:n, jonka etusivulla luki vain "Pilvenpiirtäjä liekeissä New Yorkissa". En tainnut edes millään tavoin yhdistää radiosta kuulemaani tietoa tuohon, vaan kävelin takaisin huoneeseeni ja jatkoin tylsäksi käynyttä surffailua. Sitten Olga K kertoi että toinenkin kone on törmännyt WTC:hen, jolloin vihdoin heräsin. Painelin takaisin olkkariin, ja CNN:n/BBC:n/tms. avattuani tapahtunut vasta kokonaisuudessaan valkeni minulle. Sitten taisinkin kanavasurffata aika tiiviisti kaikkien uutiskanavien välillä parin tunnin ajan, ja tornien romahtamisen jouduin näkemään suorana. Klisheisesti mutta totuudenmukaisesti sanon, että ei tapahtunutta oikein samana päivänä vielä edes tajunnut kunnolla.
 

Sumu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sentteri Jumalan armosta Patrik Westerback
Töissä iltavuorossa.
Aiheutti muuten aika paljon erilaisia pelonsekaisia tuntemuksia...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös