Kunto kirjoitti:
Kukaan ei tiemmä maininnut paljon paremmasta.
Itse uskon, että Laurin peliajasta osa on ns. prime timea muille seuroille. Toivotaan, että sulovilenmäisestä hankinnasta päästäisiin eroon ja mieluummin hieman voitolla. Minä vaan en ole ennen -enkä jatkossakaan- ymmärtänyt hankintoja, joiden yksi tärkeimpiä kriteerejä on: "se oli niin halpa tai siitä päästään sitten halvalla eroon". Kyllä tärkein kriteeri olisi miettiä, mitä meillä on omasta takaa ja mitä me todella tarvitsemme.
Ja minähän en koskaan totu tähän nettikeskustelun periaatteeseen, että jok'ikinen apusana nostetaan tikun nokkaan (siis tässä tapauksessa "paljon") sen sijaan, että vastattaisiin siihen esitettyyn kysymykseen.
Minä pistin siis tekstiini tuon "väärän" paljon-sanan, koska sekä täällä että ilves.comissa näkyy elävän tämä usko siitä, että Darzinsia parempia löytyy omista junnuista enemmän kuin kännisiä vappuaaton iltana.
Mutta siis se kysymyshän oikeasti kuului:
"Vaan mikä kumma siinä on, ettei valmennusjohto tätä näe. Koko ikänsä ammattikiekkoilun parissa pyörinyt Piri ei siis kerta kaikkiaan ymmärrä, että hänellä on rosterissaan kaksi parempaa pelimiestä kuin se, ketä hän väen väkisin peluuttaa." (huomaa että poistin tuon loukkaavan sanan)
Siis onko Piri totaalisen ammattitaidoton, vai voisiko olla kenties niinkin, että treenien esitykset eivät annakaan kakkosketjun paikkaa Korhoselle?
Ja siitä olemme niin tasan tarkkaan samaa mieltä, ettei näitä "halvalla saa ja eroonkin pääsee" -hankintoja tarvittaisi. Ne ovat suorastaan loukkaus tätä Ilves ja Poika -ajattelua vastaan, mutta tosiasiaksi taitaa jäädä ettei sitä I&P-tematiikkaa ota tosissaan muut kuin muutama näissä keskusteluissa puhkuva kannattaja.
Mutta minun pointtini olikin siinä, että kun johto tyhmyydessään on tällaisen Darzinsin hankkinut, niin pitääkö hänen olla X-kertaa parempi kuin alisuorittava Anttila tai joku muu.
Minusta ei pidä olla. Minusta pitää osoittaa mahtuvansa kokoonpanoon. Ja tehdä sitten parhaansa!
Silti palaan siihen, että minun keskeisin ajatukseni liittyy näihin riveihin:
Ilves ja Poika -projekti on ihan sympaattinen markkinointikikka. Onko se mitään muuta, onkin sitten ihan toinen stoori?
Tällä hetkellä on kuitenkin vaikea uskoa että Ilves ja Poika olisi sellainen visio ja strategia, mitä seuran johto todella toteuttaisi.
Siis tarkoitan sitä, että I&P olisi kaiken aikaa huoneentauluna silloin, kun joukkuetta rakennetaan.
Sillä jos Ilveksessä pystyttäisin rekrytointivaiheessa pitämään tiukasti kiinni julkilausutusta johtoajatuksesta (ulkoa tulleiden täytyy olla todella kovia!), toimisi homma mainiosti.
---------
Eli se ei missään tapauksessa ole Darzinsin vika, kun Ilves ei noudata eikä edes yritä noudattaa tätä Ilves ja Poika -projektia. Kyseessä on käsittääkseni pelkkä tamperelaisen kiekkoyleisön sumutusyritys, mihin kukaan (ja varsinkaan valmennusjohto) ei ole sitoutunut.
Minusta on äärimmäisen epäoikeudenmukaista potkia Latvian poikaa sillä perusteella, että kuka ties ja ehkä joku junnumme olisi pelannut paremmin. Samaan aikaan kun useimmiten samassa ketjussa touhunnut NHL-prospektimme alisuorittaa urakalla.