Missä menet jääkiekon Sm-liiga?

• 8 333
  • 81

Espoonmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kahvoista ja muista epäviihdyttävistä pelityyleistä

Minä olen valmis nimeämään Tapparan kun puhutaan kahvakiekosta. Samalla tavalla olen valmis nimeämään Jokerit kun puhutaan passiivisesta pelityylistä. En kuitenkaan väitä, että Tappara olisi ainoa joukkue, joka kuluneella kaudella kahvasi. Oikeastaan kiekollista pelaajaa kahvasi kaikki joukkueet kutakuinkin yhtä paljon. Tappara poikkeaa mielestäni muista siinä, että heillä on erikoistuttu kiekottoman pelaajan kahvaamiseen. Siitä on kuitenkin turha alkaa täällä Jatkoajassa tuomitsemaan. Niin kauan kun tuomarit sen sallivat sitä saa tehdä ja urheilussa kuitenkin haetaan voittoa ja siihen käytetään kaikkia keinoja mitkä sallitaan.

Mutta miksi juuri Tappara ja Jokerit on näitä joukkueita, jotka pelaavat epäyleisöystävällisesti?

Minä uskoisin, että syy on ainakin osittain kannattajissa. Ei kuitenkaan niin että se olisi kannattajien vika. Tappara ja Jokerit ovat takuuvarmasti niitä joukkueita, joilla on eniten faneja SM-liigassa. Samaan kastiin voitaneen lukea vielä HIFK, Kärpät ja TPS. Näistä IFK:n fanit ovat niin kriittisiä joukkueensa pelityylin suhteen, että siellä tuskin uskallettaisiin pelata niinkuin Tappara tai Jokerit. Tilanne on niin, että meillä pienemmissä seuroissa (Siisi fanien määrän suhteen) on täysi työ houkutella katsojia peliin kun taas Tappara ja Jokerit vetävät yleisöä mukavasti pelasi oma joukkue miten tahansa. Heille riittää että voittoja tulee. Tapparan fanit eivät taida tarvita edes niitä voittoja, siksi hyvin kävi porukkaa peleissä viimekaudella vaikka menestys ei runkosarjassa ollut ihan sitä mitä odotettiin. Jos esimerkiksi omasta seurastani puhuttaisiin medioissa joukkueena joka pelaa tylsää peliä, niin LänsiAuto-Areenassa kävisi varmaankin vain me reilut tuhat, joita Blues todella kiinnostaa. Niillä yleisömäärillä tappiota tulisi aivan tajuttomasti. Näin on asiat varmaan monilla muillakin seuroilla.

Nyt kun puhutaan siitä mihin liiga on menossa on mielestäni turha pohtia Tapparan viime kauden kahvaamista tai Jokerien passiivista peliä. Molemmat joukkueet vaihtavat valmentajaa tulevalle kaudelle ja pelaajaliikennekin tuntuu olevan aika vilkasta näissä seuroissa, joten eiköhän niissä aloiteta aika tavalla puhtaalta pöydältä ensi kaudella. Nyt pitäisikin yleisellä tasolla pohtia mitä liigan viihdyttävyyden eteen pitäisi tehdä. Omasta näkökulmastani kahvaus on yksi asia, mistä pitäisi päästä eroon, varsinkin kiekottoman miehen kahvaaminen. Toinen on ne välisarjat. Niistä pitäisi päästä eroon. Ei ole mitään järkeä pelata jotakin joukkuetta vastaan kaksi kertaa enemmän pelejä kuin muita vastaan. Myös tämä jatkoaikapelleily pitää saada loppumaan. Onneksi typerää systeemiä vähän paikataan ensi kaudelle, vaikka se edelleenkin on typerä. Yhdessä ottelussa pitää olla jaossa aina yhtä monta pistettä. Mielestäni jopa Ruotsin malli on parempi kuin tämä suomalainen. Myös taklauksia pitäisi saada lisää. Joku sanoikin, että jos kiekottoman estäminen otettaisiin pois, niin taklaukset lisääntyisivät kun karvaajat pääsisivät taklaamaan. Tässä olen täysin samaa mieltä. Kurinpito pitäisi myös saada järkeväksi. Kurinpitäjillä pitäisi olla käytettävissä puolueeton asiantuntija, joka mielellään olisi lääkäri. Tämä voisi paitsi tutkia teon seuraukset, arvioida sen vaarallisuuden. Siis katsoa tilanteen videolta ja analysoida miten vaarallinen teko olisi, eli miten siinä olisi voinut käydä pahimmassa tapauksessa. Totuushan on, että joskus pienestä teosta tulee pahat seuraukset, jos teon kohteella käy huono tuuri. Jos taas tuuri on hyvä voi vaarallisestakin taklauksesta selvitä ilman vammoja. Rangaistuksissa pitäisi painottaa tätä teon vaarallisuutta, mutta ottaa huomioon myös seuraukset, niinhän toimii myös länsimainen oikeuslaitos.

Tässä mun ajatuksia. Älkää lyökö kovaa.

Stentor

Jäsen
Re: Kahvoista ja muista epäviihdyttävistä pelityyleistä

Viestin lähetti Espoonmies

Mutta miksi juuri Tappara ja Jokerit on näitä joukkueita, jotka pelaavat epäyleisöystävällisesti?

Jos näiden joukkueiden pelityyli onkin välillä ollut epäyleisöystävällistä, niin näkisin syyn ko. joukkueiden valmentajien (ainakin Rautakorven) ajattelutavassa, jonka mukaan runkosarja on vain harjoitusta pudotuspelejä varten. Esim. Rautakorpi on jossain haastattelussa sanonut, että pelaajien täytyy oppia pelaamaan väsyneenä ja harjoittelu luonnollisesti suunnitellaan siten että nämä pelit ovat vieraspelejä.
Myöskään muutaman runkosarjapisteen menetys ei haittaa, jos kova harjoittelu sen vaatii.
Käsittääkseni Summasella on vähän samantyylinen ajattelutapa.

Väinö

Jäsen
Asiallisuutta kiitos!

Jos oikeasti halutaan, että tämä ketju johtaa johonkin, niin jättäkää yksittäisten joukkueiden, joukkueiden valmentajien ja pelaajien nimet keskustelusta pois.

Koko liigan ongelmaa on erittäin lapsellista ja tarkoitus hakuista kohdistaa joukkueeseen/joukkueisiin/valmatajiin/pelaajiin.

Sm-liigasta ei saada NHL:ää. Lähelle NHL:ää voidaan päästä, jos sallitaan piristeiden käyttö ja kohotetaan palkat pilviin.

SM-liiga on tällä hetkellä maailman toiseksi kovatasoisin liiga. Aina pitää kehittyä, joten kehitetään liigaamme asiallisesti keskustelemalla!

Hyvää vappua!

Peter Gabriel

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Rautee/Felski

Okei, Sm-liigakausi on ohi ja katseet on jo suunnattu jo seuraavaan ja menneet pitäisi unohtaa, nauttia kesästä jne jne... En vaan malta olla tuomatta esille eilistä Suomi-Saksa ottelun tapahtumaa jossa Saksan pelaaja Sven Felski loukkasi polvensa. Hidastuksesta näkyi polven nivelen taipuminen luonnottomaan suuntaan. Ei ole epäilystä ettei kyseessä ollut vakava loukkaantuminen.

Kuitenkin, hämmästyttävää oli ettei Felski sätkinyt kentällä aropupuna saatika heitellyt varusteitaan pitkin jäätä, kuten tapaus Rautee kevään Play Offeissa. (Vai ovatko saksalaiset vaan kovempia kuin suomalaiset?) Juuri tähän asiaan itse otin kantaa jo aikoinaan Rautee-Miettinen ketjussa. Jos pelaaja todella loukkaantuu, päällimäisenä on huoli omasta terveydestä/puhdas kipu. Ei loukkaantumisen selventäminen tuomarille jotta vastustaja saisi tuomionsa. Itse olin paikalla ko. pelissä ja jo silloin tapaus vaikutti filmaukselta. Mutta eihän tuomari voinut jättää antamatta rangaistusta. Olivathan polvitaklaukset olleet tapetilla...

Rauteen hankki toiminnallaan itselleen ikuisen leiman filmaajana jota hän saa valitettavasti kantaa lopun uransa ajan. Kuitenkin koko episodi oli ainakin allekirjoittaneelle eräällä tavalla käännepiste SM -liigan maksavana katsojana. Todellisuus nipisti hereille. Alhaista peliä menestyksen saavuttamiseksi. Tapa jolla TPS:n lääkäri johti kurinpitoelintä harhaan, SM -liigan omat sekoilut + tietenkin Rauteen oma käytös on jotain mitä itse en kertakaikkiaan hyväksy. Toisaalta, Lintumäen harrastama kabinettipeli tämän tiimoilta on aivan yhtä tuomittavaa.

Lopputulos. Pelaajat filmaa, lääkärit valehtelevat, Liigan johto sekoilee urakalla, seurapomot kähmivät verhojen takana... Minne menet jääkiekon SM -liiga?

Siis katkeraa, niin katkeraa... Kuten sanottua, menneen talven asioita, mutta kuitenkin peilaa koko Liigaa syvemältä ja kertoo koko touhun osallistuvien arvomaailmasta (tai lähinnä sen puutteesta!) Tämä on mielestäni paljon vakavampi asia kuin pudonneet maalimäärät, kahvaus tms.

Kuitenkin... edelleen kaikkein eniten huolettaa se että pelaaja on valmis uhraamaan oman kunnioitukensa hankkiakseen vastustajan pelaajalla rangaistuksen. Itse aina kuvittelin ettei kentällä pelitilanteessa ehdi miettimään sellaisia, ja että lätkän pelaajat olisivat kuitenkin loppupeleissä MIEHIÄ eikä itkeviä akkoja (kuten esim. minä!) Mutta jos ja KUN kerran tällaista todella tapahtuu... Se kertoo jo henkisestä asennoitumisesta koko lajiin. TOIVOTTAVASTI ko. pelaaja on poikkeus liigassa.

Miksi SM -liiga ei antanut sanktioita TPS:n lääkärin epärehellisestä toiminnasta? Entä Rauteen filmistä? Miksi Moberg aikoinaan naiivisti luotti vain ja ainoastaan pelaajan edustaman joukkueen lääkärin sanaan? Eikö muka lapsikin tajua että ko. henkilö on asiassa jäävi? Kuvitteliko Moberg todella etteivät lääkärit koettaisi "vetää kotiinpäin" Miksi Lintumäen annettiin huseerata kulissien takana ja edelleen sotkea Liigan jo valmiiksi ryvettynyttä kuvaa? Miksi kaveria ei laitettu ojennukseen?

Paljon kysymyksiä, kukahan osaisi vastata...?

Hjallis?

PS Ettei tule epäselvyyksiä; Mikko Rautee sanalla sanoen iljettää minua. En ymmärrä kuinka kaveri kehtaa katsoa itseään peilistä. Ei väliä kuinka mukava mies on "siviilissä", miehen toiminta kyllä kertoo jotain hepun luonteesta. Onneksi, huh, mulla on täysi oikeus olla pitämättä Mikko Rauteesta. Tuskin hänkään pitäisi minusta:)

Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
No niin, palautetaan mieliin tämäkin ketju, viime kauden loputtua. Mihin on tultu, vai olemmeko päässeet vielä minnekään?
PlayOffsien päätyttyä, näihin voisi tarkemmalla syynillä ottaa kantaa, mutta alkupaloiksi, täältä löytyi paljon hyvää luettavaa...

Missä menet jääkiekon SM-Liiga, minne olet menossa, saavutko sinne koskaan?

Viimeksi muokattu:

Mino

Jäsen
Kyllä minustakin yksi selkeimmistä ja helpoiten toteutettavissa olevista vaihtoehdoista on tappelurangaistusten muuttaminen. Ihan NHL-tyyliin ei välttämättä tarvitse siirtyä, mutta ei niistä pitäisi tulla enempää kuin kyseisen pelin loppuun asti kestäviä rangaistuksia (maksimissaan). Aiemmin ehdotettu 5+10 olisi mielestäni oivallinen rangaistus tappelusta, ja se toisi otteluihin mukavasti lisää säpinää. NHL-tyylistä, lähes joka ottelussa tapahtuvaa tappelunujakointia se ei aiheuttaisi, mutta antaisi sopivan lisän verrattuna nykyiseen nyhjäykseen.

pyy

Jäsen
Kilpailun puute on pahin ongelma nykyisessä liigassa:
- Kaikki pelaa. Onhan se kiva että junnuilla on mahdollisuuksia pelata ja kehittyä, mutta eikö se pelipaikka pidä ansaita? Pelaajataso alkaa olla sitä luokkaa, että kentällä pääsee kun yrittää, ja sen huomaa pelistäkin. Tuleehan noista kädettömistä junnuista usein ihan päteviä pelaajia (Sami Salo, Tommi Santala, jne.) mutta eikö ne voisi harjoitella jossain divarissa tai nuorten sarjassa?
- Kaikki pelaa. Itketään kun ruotsalaiset maksaa enemmän liksaa ja vie parhaat pelaajat. Tämä on ihan luonteva seuraus siitä, että liigassa on joukkueita joilla ei ole mitään taloudellisia edelletyksiä pyörittää ammattilaiskiekkoa. Eikä tästä ylisuuresta sarjasta voi edes tippua.
- Pojaa pelaa kun annetaan. Tuomarilinja takaa sen, että nää tsempparit joilla ei ole taidollisesti mitään asiaa kunnolliseen liigaan kirjaimellisesti roikkuu mukana.

Ratkaisuja:
- Yksi asia jonka voisi ihan huoletta apinoida Pohjois-Amerikasta on 18 kenttäpelaajan kokoonpano. Summanen ehdotti jopa pienempä määrää taannoin (muistaakseni 15 eli kolme kenttää.) Saataisin ainakin turhimmat jätkät siivottua.
- Kahdeksan joukkueen liiga, kahdeksan joukkueen divari. Divarissa pelataan play-offit, voittaja pelaa noususta liiga-jumboa vastaan.
- Vihelletään ne estämiset. Annetaan taklata. Tappeluista saa antaa penaltia, mutta joku järki siinäkin.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy