Mainos

Minun Suomeni! (Jatkoaikalaisten kuplat)

• 7 239
  • 49
Jonkinlaista itseironiaa olin esittävinäni myös todetessani tuttavapiirini lapsiperheiden "talousvaikeudet", jotka ovat kaukana oikeista talousvaikeuksista...

Minulle tulivat tuosta kohdasta vahvasti mieleen sosiaalipsykologi Katriina Järvisen kokemukset, joista hän kertoi kirjassa Luokkaretkellä hyvinvointiyhteiskunnassa:

Totuus alkoi valjeta, kun opiskeluajan loppupuolella 1990-luvun laman pahimmassa puristuksessa löysin itseni työntelemästä lastenvaunuja rakenteilla olevassa lähiössä. Päivittäinen reviirini ulottui tylsästä elementtitalosta läheiseen K-kauppaan tarjosjauhelihaa ostamaan. Minulle ei pitänyt käydä niin, mutta asiat vain ajautuivat siihen jamaan: lapsi ilmoitti tulostaan, olimme lapsen isän kanssa molemmat opiskelijoita, rahaa oli vähän ja suurempi asunto piti saada. Lyhyessä ajassa huomasin olevani tavattoman kaukana entisestä maailmastani ja opiskeluajan ystävistäni..........

Samoihin aikoihin opiskeluaikojeni ystävätkin perheellistyivät. Töölön ja Punavuoren kaksiot kävivät ahtaiksi - yhdet ostivat talon Kumpulasta, toiset Käpylästä, kolmannet muuttivat avariin tiloihin Kruununhakaan. Meitä kaikkia tietysti yhdisti halveksunta materialistisia arvoja kohtaan, mikä sai ystävät vaivautuneina selittelemään "isoäidiltä saatuja perintörahoja" ja korostamaan sitä, että "talon ostamisen jälkeen ollaan aivan puilla paljailla". Pikkuhiljaa yksityisautoilua vastustavien ystävien pihoille alkoi ilmestyä kelpo menopelejä, koska "kahden lapsen ja koiran kanssa on vaikea päästä kesällä saareen". "Viimeisillä pennosilla" oli myös pakko päästä silloin tällöin perheen kanssa nauttimaan Italian tai Kreikan auringosta, koska "elämä oli ollut sellaista kitkuttamista". Myös luomuruuasta, Ruskovillan vaatteista, ekopesuaineista ja homeopaattisista lääkkeistä joutui maksamaan vähän enemmän, mutta ne oli sitten "tingittävä jostain muusta".

En ole ikinä kuullut ko. termiä aikaisemmin enkä olisi tiennyt mihin se edes liittyy ilman tuota linkkiä. Väitänpä ettei tuo ole kovin laajalti käytetty.

Kyllä tuon sanan ainakin täällä Tampereella tuntee ihan jokainen aikuinen ihminen, joka on joskus nähnyt vähän pilvisemmänkin puolen elämästä.

Enkä olisi kyllä uskonut, että tämä 1980-luvun klassikko, jossa etenkin Petelius on elementissään, olisi sinulle tuntematon:
Tabu - Kyläkäräjät - YouTube

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Omassa kuplassani ihmiset ovat kaupunkilaisnuoria, opiskelijoita tai aika vasta valmistuneita. Älykkäitä ja liberaaleja ihmisiä. Politiikasta ei kovin paljon puhuta, ainakaan sillä tasolla, että paljastuisi kovin tarkasti mitä puoluetta kukin äänesti. Veikkaisin, että enimmäkseen Keskustaa ja Vihreitä näissä viime vaaleissa. Tässä kuplan osassa Persut ja Kokoomus ovat inhokkeja, eikä Päivi Räsäsestäkään kovin pidetä. Myös Suomen tiukkoja alkoholilakeja oudoksutaan. Sukulaisten osalta lienee sitten enemmän varianssia, vaikka tarkemmat tiedot puuttuvat. Kuplassani ei siis tosiaan hirveästi politiikasta puhuta kuin enintään yleisellä tasolla.

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
Minulle tulivat tuosta kohdasta vahvasti mieleen sosiaalipsykologi Katriina Järvisen kokemukset, joista hän kertoi kirjassa Luokkaretkellä hyvinvointiyhteiskunnassa...
Leikkasin lainausta rajusti, koska olennaista oli @Kirjoittelija n analyysi kuplastani, mikä oli nappisuoritus. Järvinen taitaa olla aika lailla saman kuplan kasvatteja. Tippuuko meidän kuplasta, jos rahat loppuu? Ja mihin tippuu? Järvinenkin lainauksessa sanoo jakavansa arvomaailman, joten tokko hän persuja alkoi äänestää.

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Minä elän siinä mielessä aidosti kuplassa, että en oikein näe sitä. Olen kovin akateeminen (en vain tusinamaisteri), ja työskennellyt suurimman osan työuraani ulkomailla. Vaimoni on supi suomalainen, toki hänkin on samanmielinen akateeminen ja tarvitsee kielitaitoa päivittäin. Muksumme ovat käyneet kansainvälisiä päiväkoteja ennen peruskouluja ja sushin teon opettelimmme alkuperäismaassa.

En osaa eritellä johtuuko akateemisuudesta vai luonteestani, että suhtaudun epäilevästi lokerointeihin. Olen myös sitä mieltä, että mikään kansan suosikki on harvoin oikeasti paras vaihtoehto. Eli minä en Audilla, eli tuolla hyvin toimeentulevien Toyotalla, aja. Lähipiirini seuraa politiikkaa ja melkein kaikki käyvät äänestämässä, tosin tunnen muutaman jäärän, jotka lopettivat äänestämisen, kun Suomi "vietiin väkisin" Euroopan unioniin ja itsenäisyys meni (ei edusta minun näkemystäni). Aikanaan opiskellessa piiriini kuului kyllä monen poliittisen suunnan edustajia, aktiivisimmat opiskelukaverini istuvat molemmat eduskunnassa toinen Keskustan ja toinen Kokoomuksen edustajana. Itse en usko lokerointiin, mutta poliittiseen keskustaan minut lokeroidaan.

Tosiaan kun olen asunut pitkään ulkomailla, ja jatkossakin tämä on hyvin todennäköistä, niin olen väkisinkin havainnut Suomen suhteellisen erinomaisuuden. Toki me kitisemme tyhjästä, mutta meidän pitäisi välttää ulkomaiden virheet. Koen, että tätä yhteiskuntaa kannattaa suojella. On selvää, että maailma kansainvälistyy nopeaa vauhtia ja pienenä kansakuntana arvomme katoavat ellemme niitä puolusta. Olisi tärkeää ottaa käyttöön esim jenkkien Green card -järjestelmää vastaava arviointi, jolla jokaisen maahantulijan kohdalla tehtäisiin erikseen päätös. Yksikään puolue ei tietenkään vastaa näkemyksiäni, niinkuin ei kenenkään muunkaan näkemyksiä. Viimeisimmässä vaaleissa äänestin Perussuomalaisia, mutta en katso olevani mitenkään sitoutunut siihen tai mihinkään muuhunkaan liikkeeseen. Teen jokaisissa vaaleissa uuden äänestysharkinnan.

Nyt kun pohdin, niin on ilmeistä että piipertäjiä ei juurikaan lähipiirissäni satu olemaan. Tunnen toki muutaman mm. naistutkimusta tekevän tutkijan, mutta en laskisi heitä lähipiiriini, vaikka osa on enemmän siedettäviä kuin osa. Toisaalta ystäviini kuuluu jokunen taksikuski, joitakin AMK-insinöörejä jne. akateemisten ohella. Ehkä kuplani muodostuu siitä, ettei siinä ole juurikaan visvan edustajia. Vaikeaa heillä varmaan olisi, joten tämä voi selittää miksei heitä ympärillä pyöri.

Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Kuplani on nykyään pääasiassa liberaaleja kaupunkialisia. Toisaalta luontoharrastusksista kiinnostuneita ja luontomatkailua harrastavia ihmisiä on myös runsaasti. Lisäksi kulttuuriväkeä on työhistorian peruina paljon. Kansainvälisiä ystäviä on lähinnä pohjoisameriikan alkuperäsikansoista ja hurreja länsinaapurista.

Nuoruudesani olin itse työläisperheen kloppi, mutta kaverini lähinnä porvarisperheen mukuloita. Sukulointi oli tuohon aikaan tavallista ja tieheää ja se sukulaistyöläiskupla muodosti ison kontrastin näihi rivitaloissa asuviin mersunomistajiin joiden lapsien kanssa leikittiin. Sukulaiskupla oli täynnä futis ja lätkäharrastajia, faneista maajoukkuetason urheilijoihin asti. Mutta voimakkain kuplanmuodostaja on ollut kulttuuri, erilaiset taiteet niin suvun, perheen kuin kaveripiirin kautta (teatteri, musikki, kuvataiteet, kirjallisuus).

Nykyisessä kaupunkiliberaaliporukassa olenkin harvianainen jäähallissa istuja, sillä muut kuplastani eivät juuri siellä käy (sukulaiskuplaa lukuunottamatta).

Poliittisesti kuplani on arvoliberaali ja vihreä. Kulttuuriväen puolella myös vasemmistoa on paljon. Vihreiden sisällä kuulun ns oikeistoblokkiin sekä ehkä erikoista maaseutublookiin (jossa siis en asu itse).

Kuplan ulkouolisia on ollut helppo suvaita, kunnes persut saapuivat näyttämölle julistamaan vastenmielistä agendaansa eriarvoistumisen lisäämisen puolesta, pääsääntöisesti puhtaan mutun ja vihantunteen siivittämänä ilman edes halua hankkia tietoa.

Silti, yksi lähisimmistä ystävistäni on persu, mutta hänen kanssaan en keskustele poltiikasta, ainaostaan elämän tärkeimmistä asioista kuten musikkista, teatterista ja Ilveksestä.

Tippuuko meidän kuplasta, jos rahat loppuu? Ja mihin tippuu?

Veikkaan, että tippuu sellaiseen paikkaan, jossa ei tee enää mieli olla niin paljon tekemisissä niiden "tasa-arvoon uskovien" ihmisten kanssa, koska ei ole rahaa niihin asioihin, joista heidän piireissään keskustellaan. Jos yksi kertoo käyneensä juuri Kreikassa ja toinen Berliinissä, siinä tekee itsestään vähän pellen, jos kertoo käyneensä juuri Vesalassa.

Hyvä ystäväni, lääkäriperheen lääkäripoika, jolla on lääkäripuoliso, on aika eri asemassa, kuin minä, rikkonaisesta perheestä ja vanhemmilla ei edes yhtä yhteistä ylioppilastodistusta.

Mullakin on muuten yksi kaveri, jolla ei vaimonsa kanssa ole edes yhtä yhteistä ylioppilastodistusta. Vuositulot taitavat kaverilla olla kuusinumeroiset ja talokin omaan silmääni aika hulppea. On heidän lapsillaan varmaan aika niukka lapsuus, kun vanhemmilla ei ole edes ylioppilaslakkeja.

Tämä kaveri on muuten siitä mukava, että hänen mielestään kaikki puheet jostain ihmisten välisestä tasa-arvosta ovat ihan täyttä paskaa. Hän kuitenkin kelpuuttaa seuraansa myös meitä köyhiä ihmisiä toisin kuin ne akateemiset menestyjät, joille me köyhät olemme käytännössä pelkkää ihmisroskaa, vaikka teoriassa ollaan kovasti tasa-arvon puolella.

Viimeksi muokattu:

godspeed

Jäsen
Avomielistä, omalaatuista ja kenties vähän hullua porukkaa on parhaista ystävistä aina löytynyt. Iloisiakin ovat joskus, riippuen päivästä. Vedän hyvällä tavalla kahjoja puoleeni kuin paska kärpäsiä, mutta pidän tätä höyryävää kuplaa kovasti itseni näköisenä.

attendo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat
Mulla on pieni, mutta juuri sopiva kupla, johon mahtuu perheeni ihmisineen ja eläimineen. Minun kuplassa ei juurikaan murehdita huomisesta, vaan mennään päivä kerrallaan ja luotetaan siihen, että elämässä asiat lopulta kääntyy parhain päin. Ihanan naivi kupla mulla, ÄLKÖÖNKÄ KUKAAN TULKO SITÄ PUHKOMAAN.

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kyllä tuon sanan ainakin täällä Tampereella tuntee ihan jokainen aikuinen ihminen, joka on joskus nähnyt vähän pilvisemmänkin puolen elämästä.

Ok, en epäile sinua mutta täällä Espoossa/Helsingissä en ole koskaan törmännyt ko. termiin. Tiedä sitten miksi en, tunnen kyllä heitäkin joilla tämä pilvisempi puoli vanhemuuden velvotteista on tuttu ja heidän kanssaan termi "elari" on tullut tutuksi.

Enkä olisi kyllä uskonut, että tämä 1980-luvun klassikko, jossa etenkin Petelius on elementissään, olisi sinulle tuntematon:
Tabu - Kyläkäräjät - YouTube

Enpä olisi tuota muistanut, hyvä pätkä!

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jonkinlaisessa kuplassa sitä varmaankin elää, vaikka yrittääkin pysyä selvillä eri lailla elävien ja ajattelevien arjesta. Työyhteisössä poliittinen keskustelu on varsin laajaa ja joskus myös syvällistä. Kaikki eduskuntapuolueet vihreitä lukuunottamatta ovat edustettuina.

Vihervasemmiston aatteista ja huolenaiheista saa sitten jonkinlaisen käsityksen toisen potkupalloporukan kautta jossa on edustettuna myöskin varsin laaja elämänkirjo yrittäjistä pitkä-aikaistyöttömiin. Varastoduunareista maistereihin. FB-kavereista löytyy kunnanvaltuutettuja demareista ja PS:sta. LGBT ihmisten näkemyksiä saa kuulla ja nähdä tasaisesti, samoin vihervasemmiston. Yhtään kovan linjan kokoomuslaista ei taida löytyä, mutta itseni kaltaisia maltillisen kokoomuksen kannattajia sentään muutamia.

Maaseudulta kun olen lähtöisin niin metsästäjiä ja kalastajia löytyy sosiaalisesta piiristä, sittemmin olen siihen löytänyt myös eläinoikeuksiin vahvasti tunteella suhtautuvia kasvissyöjiä. Kaikkien kanssa kuitenkin pääsee jonkinlaiseen keskusteluyhteyteen myös herkistä aiheista, myös sen perussuomalaisen joka oli vuoden 2011 vaaleissa (ja edelleen) vahvasti James Hirvisaaren linjoilla.

Meitä kaikkia yhdistää huoli omasta toimeentulosta, pärjäämisestä yhteiskunnassa. Ympäristö ja tulevaisuus. Se mistä ollaan eri mieltä ovat syy-seuraus yhteydet ja ratkaisut.

Mutta kiivaimpinakin hetkinä on muistettava että siitä huolesta tuo kiukku kumpuaa, ei vihasta eikä ilkeydestä.

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Koen, että oma kuplani on varsin laaja. Itse synnyin Suomen mittakaavalla tosi köyhään, uskonnolliseen työläisperheeseen, jossa äiti oli/on sairaseläkeläinen ja isä oli pitkäaikaistyöttömänä varsin kauan. Tällä on ollut pysyvä vaikutus minun arvomaailmalleni, vaikka olen ajautunut todella kauas siitä maailmasta. Vanhempani ovat hyviä ihmisiä ja minä olen onnekas, että yhteiskunnan rakenteet sallivat ponkaisuni sosiaaliluokissa ylöspäin.

Elinpiirissäni aineenopettajien, historioitsijoiden ja historianopiskelijoiden määrä on aika suuri. Tässä yhteisössä käyn ison osan poliittisesti värittyneestä keskustelusta. Historioitsijat ovat yleensä ottaen varsin sosiologisesti suuntautuneita, mutta painotuseroja löytyy laidasta laitaan. Siis kirjaimellisesti, kommunistista klassiseen liberalistiin. Huolenaiheet kuitenkin yhdistävät, varsinkin ympäristöongelmat. Suurin osa suhtautuu skeptisesti, jopa kyynisesti ihmiskunnan tulevaisuudennäkymiin.

Oma ystäväpiirini on varsin monimuotoinen. Siihen kuuluu ihmisiä pitkäaikaistyöttömästä humanistiopiskelijoihin, diplomi-insinööreihin, ym. Suurin osa harrastaa kulttuuria, ruokaa, urheilua... Tunnen paljon seksuaalivähemmistöjen edustajia (johtuu ex-lestadiolaisuudestani). Keskustelu on laajaa ja laadukasta, viihdyn tässä porukassa erinomaisesti. Poliittisesti ystäväni ovat vasemmistolaisesti painottuneita noin yleensä ottaen ja erittäin arvoliberaaleja.

Sukuni ja harrastusteni kautta tunnen myös "perussuomalaisten Suomen". Paljon duunareita, rasistisiakin näkemyksiä omaavia, luontaistuotteisiin ja -hoitoihin uskovia, autoharrastajia, eräjätkiä (itsekin kalastan) ja urheilijoita. Tunnen myös alkoholisteja ja päihdeaddikteja. Koen tulevani kaikkien kanssa hyvin toimeen, joskin tarkoituksella välttelen esim. politiikkaa ja uskontoa koskevia keskusteluja tiettyjen ihmisten kanssa.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Pers-suomalaisia en usko että juuri kukaan äänestää, SS-ihmisiä (Suomen Sisu) ei myöskään lukeudu tuttaviin. Hyvä kupla!

Hmm, unohtui itse asiassa hyvä irl-ystäväni JA:n ex-nimimerkki, vlad - tämä muuten erittäin hollilla oleva ihminenhän tosiaan taisi mennä ja äänestää pers-suomalaisia... O tempora o mores!

Tunnen myös alkoholisteja ja päihdeaddikteja. Koen tulevani kaikkien kanssa hyvin toimeen

Mun täytyy kyllä nostaa sulle hattua, jos pystyt tulemaan oikeiden päihdeaddiktien kanssa hyvin toimeen. Itse en siihen kykene. Esim. puhelimeen ei tee mieli vastata, jos oikea päihdeaddikti soittaa. Melkoisella varmuudella hänen asiansa on kuitenkin se, että hän haluaisi lainata rahaa, ja niiden rahojen takaisin saaminen on hyvin epätodennäköistä.

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Mun täytyy kyllä nostaa sulle hattua, jos pystyt tulemaan oikeiden päihdeaddiktien kanssa hyvin toimeen. Itse en siihen kykene. Esim. puhelimeen ei tee mieli vastata, jos oikea päihdeaddikti soittaa. Melkoisella varmuudella hänen asiansa on kuitenkin se, että hän haluaisi lainata rahaa, ja niiden rahojen takaisin saaminen on hyvin epätodennäköistä.

Rehellisyyden nimissä on sanottava, että kyllähän päihdeaddiktin kanssa tekemisissä oleminen vaatii aika paljon sääntöjä. Esimerkkinä juuri se, että rahaa ei lainata koskaan. Ei saa hypätä siihen samaan syöksykierteeseen, eikä se lopulta mitään autakaan.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mulla on ollut kolme toisistaan aikalailla poikkeavaa kuplaa tähänastisen elämäni aikana. Eka kuplani rakentui aluksi melko tavallisen duunariperheen ja -suvun varaan. 80-luvun nousukaudella rahaa riitti, mutta samaa rataa isukki sitä kurkustaan alas kaatoi. Tuo lapsuusajan kupla on mulle kuitenkin mieluisa, koska siihen liittyy paljon hyviä muistoja ja mielikuvia lapsuudesta, varsinkin kun isä kuitenkin kykeni hillitsemään juomistaan mm. siten, ettei jouluisin koskaan tintannut. Serkkujen kanssa eleltiin aika lähekkäin ja leikkikavereita oli aina niin heistä kuin naapureiden lapsistakin. Myöhemmin muutimme järven rannelle, mikä vain paransi olosuhteita - uimaranta, kalastusmahdollisuudet, oma koira, mopo jne. Loppujen lopuksi ihan ok kupla, mihin ei juuri murheita mahtunut paitsi nuo isukin juomiset.

Porukkani tulivat uskoon 90-luvun alkuvuosina ja siitä rakentui sitten myöhäislapsuuteni sekä nuoruuteni kupla. Alku oli vaikuttava, koska isän juominen loppui kuin seinään. Olihan siinä siis oltava jotain ihan pikkupojan silminkin, vaikka aiemmin olin miettinyt ihan itsekseni, että miksi kukaan koskaan uskoon jonkin jumaluuden olemassaoloon. No, äärilaidasta toiseen, eli koska vanhempieni uskoontulokokemus oli hyvin vahva, tuli meistäkin sitten viimeisen päälle uskovainen porukka. Näin jälkikäteen ajateltuna aikamoisen aivopesun otin vastaan (varhais)nuorena, ja se leimasi myöhempääkin älyllistä kypsymistäni. Nimittäin kuplaani mahtui ainoastaan seurakunta, päivittäinen Raamatun lukeminen ja kouluarki, kritiikille ja itsenäiselle ajattelulle ei juuri sijaa löytynyt. Lätkä oli kuitenkin pienoinen kosketuspinta normaaliin elämään, vaikka piti sitäkin varoa, ettei se saa ykkössijaa elämässä Jeesuksen sijaan. Tulevaisuudenkuva oli aika yksioikoinen, nimittäin Jesse oli tuloillaan milloin tahansa, eli kannatti lähinnä olla kuuliainen uskovainen - kuuliaisuuden määritteli toki riittävän auktoriteetin omaavat saarnaajat, ei edes Raamattu itsenäisesti pohdiskellen - ja tältä pohjalta esimerkiksi työuralle antautuminen tai kunnianhimoinen opiskelu olivat hiukan kyseenalaisia vaihtoehtoja. Kuplaani ei mahtunut koulupäivien ulkopuolella ei-uskovaisia kavereita, tiukimmillaan ei edes muiden seurakuntien tyyppejä, koska olivat turhan maallisia. Näin jälkeenpäin tuo touhu oli ihan vitun sairasta. Onneksi vanhempanikin sen nykyään ovat tajunneet ja pahoitelleet asiaa, mutta eihän se tietysti mitään enää muuta. No, tulipahan sekin kupla koettua ja kesti sitä vaille kolmekymppiseksi saakka, vaikka kolmeakymmentä lähestyttäessä kuplani alkoi laajeta ja hyväksyä sisälleen entistä enemmän erilaisuutta.

Tämä kakkoskuplani ei puhjennut yllättäen eikä ehkä siksi aiheuttanut mitään kovin vahvaa toisen laidan äärimmäisyyteen ajautumista. Pikkuhiljaa vain aloin tajuta, että tuo kuplani on aivan perseestä, vaikka siihen kuului paljon hyviäkin asioita. Astuin ulos siitä pienin askelin viimeksi kuluneiden viiden vuoden aikana ja kruunasin lopulta ulostuloni eroamalla yhteisöstä, jonka passiivinen jäsen olin ollut jo vuosia. Kyseinen yhteisö ei ollut sama ääritiukka porukka, johon olin vanhempieni myötä liittynyt junnuna, mutta vapaakristillinen yhteisö kuitenkin. Hyviä tyyppejä monessa suhteessa ja tekevät äärimmäisen tärkeää duunia mm. päihdeongelmaisten parissa, mutta kaikkinensa eivät arvoineen enää kohdanneet omiani.

Nykyinen kuplani on sellainen, että kuvittelen sen olevan varsin laaja. Siihen kuuluu varsin heterogeeninen kattaus ihmisiä eri yhteiskuntaluokista, vaikka on myönnettävä, etten kaikkien kanssa aivan oma itseni ole. Esim. pari sukuun kuuluvaa päihderiippuvaista tapausta ovat aivan tolkuttoman rasittavia tyyppejä sen lisäksi, että toinen on myös arvaamaton. Jos minusta riippuu, niin vältän kontaktia heidän kanssaan. No, ehkä siitä laajuudesta kertoo enemmän se, että tykkään edelleen olla tekemisissä muutamien seurakuntatuttujen kanssa, toki en jaksa jumalajutuista alkaa vääntää tippaakaan, kun se ei mihinkään johda. Lisäksi tulen toimeen oikein hyvin muutamien kokoomuslaisten yrittäjätyyppien kanssa, jaksan keskustella mustavalkoisten putkiaivoinsinöörikavereideni kanssa ja läheisimmät duunikaverini ovat selkeästi vasureita. Lisäksi suvun piirissä olen omimmillani näiden vihervasureiden tai muutoin vain hyvin liberaalien seurassa, koska silloin juttu ajautuu luontevasti ruokaan, kulttuuriin ja matkusteluun, eikä niistä tarvitse muodostaa mitään absoluuttista totuutta. No, yleistyksiä kai nuokin, koska ehkä sitä kipinää saisi aikaan, jos haluaisin välttämättä. Mutta ovat sekä töissä että suvun keskellä sen verran hyviä tyyppejä, ettei ole mitään tarvetta alkaa vääntää. Sitten taas kuplani peruskavereiden kanssa politiikasta tulee keskusteltua todella harvoin.

Vaikea sanoa, millainen tämä mun uusin kuplani lopulta on, kun se on sen verran alkutekijöissään vielä. Kyllähän siihen perusjunttiduunaritaustat lyö oman leimansa, samoin 20-vuotinen historia uskovaisten jengissä. Toisaalta taas nämä suht vahvat taustatekijät olen osannut kääntää myös positiiviseksi enkä ole katkeroitunut esim. jonkun hukatun nuoruuteni vuoksi, joten näkisin, että ihan hyvä aihio mulla on kasassa.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Porukkani tulivat uskoon 90-luvun alkuvuosina ja siitä rakentui sitten myöhäislapsuuteni sekä nuoruuteni kupla. Alku oli vaikuttava, koska isän juominen loppui kuin seinään. Olihan siinä siis oltava jotain ihan pikkupojan silminkin, vaikka aiemmin olin miettinyt ihan itsekseni, että miksi kukaan koskaan uskoon jonkin jumaluuden olemassaoloon. No, äärilaidasta toiseen, eli koska vanhempieni uskoontulokokemus oli hyvin vahva, tuli meistäkin sitten viimeisen päälle uskovainen porukka.

Kiinnostavaa pohdintaa uskonnollisuudesta! Unohdin omasta kuplastani sanoa, että Etelä-Pohjanmaalla synnyin siis nimenomaan körttiläiseen sukuun (ja oikeastaan sukujen verkostoon vahvassa körttipitäjässä - meni aikaa tajuta, etteivät kaikki edes ole körttiläisiä). Ja oikeastaan olen osin siinä kuplassa edelleenkin, körtti-agnostikkona: heränneet - no, eivät kaikki mutta hyvin suuri osa - ovat siitä hankalia, etteivät oikein ole kiinnostuneita siitä uskon tai uskonnottomuuden mittaamisessa (s'on suuremmas käres), vaan ovat mitä avaramielisimpiä, joten sitä vastaan on sangen vaikea kapinoida edes teininä. Siksi kai otan kristinuskon edelleen ihan vakavasti, enkä pidä uskontoa ja uskonnollista maailmankatsomusta merkityksettömänä hölynpölynä. (Joskin aika selvää on, ettei Jumalaa ole olemassa edes vähän alusta.) Kyllähän tälläisillä kokemuksilla tai niiden puuttumisilla tai erilaisuuksilla on suurta merkitystä jokaisen maailmankuvaan vaikka ei edes vaikutteita itse tiedostaisi.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@mjr - En minäkään pidä kristinuskoa hölynpölynä, vaan kunnioitan edelleen monia tuttujani, jotka sen mukaan elävät. He tekevät pyyteetöntä työtä esim. juuri noiden päihdeongelmaisten parissa, elävät arvojensa mukaisesti siitä sen enempää elämöimättä ja ovat muutoinkin kaikin puolin mallikansalaisia. Suon myös läheisilleni täysin vapaan valinnan näissä asioissa, vaikkei ne itselleni enää elämän keskiössä olekaan. Toivon, etten koskaan menetä kunnioitustani näitä maan hiljaisia kohtaan, jotka arvojensa mukaan elelevät ja laupiaita töitä harjoittavat. Toki tämän kunnoituksen edellytys ei ole kristinusko, mutta tässä omassa lähipiirissäni se usein on käytännössä taustavaikuttimena.
---

Luulen, että jos perheemme olisi ollut uskovainen hamasta alusta saakka, olisi nuoruutenikin voinut olla hiukan erilainen. Nyt, kun tuo vanhempieni uskoontulo ajoittui omien kriittisien vuosieni kanssa samoille tienoille, muodostui siitä myös omaa identiteettiäni voimakkaasti muokannut kokemus. Mustavalkoinen maailmankuva ja mustavalkoiset teinivuodet. No, yksi vaihtoehto olisi voinut olla sekin, että olisin kasvanut teinivuoteni yhä enevästi alkoholisoituvan isän seurassa ja avioeroperheessä, eikä sekään välttämättä mikään ihanteellinen startti aikuistumiselle olisi ollut. Raittiista perheestä on kai oltava kiitollinen ja sitä kautta myös siitä, ettei itselleni ole alkoholista mitään ongelmaa koskaan muodostunut, vaikka sekä isän että äidin suvuissa on ongelmia ollut ihan rappioalkkareihin saakka. Näitä positiivisia puolia haluan nähdä aiemmissa kuplissani, koska ne ovat vääjäämättä myös tämän tuoreimman ja vielä rakennusvaiheessa olevan kuplani osatekijöitä.

Kyllähän tälläisillä kokemuksilla tai niiden puuttumisilla tai erilaisuuksilla on suurta merkitystä jokaisen maailmankuvaan vaikka ei edes vaikutteita itse tiedostaisi.

Ja protestanttinen työmoraali on jättänyt jälkensä myös meihin suomalaisiin, joiden mielestä kaikki jumalat on ihan hölynpölyä.

Raittiista perheestä on kai oltava kiitollinen ja sitä kautta myös siitä, ettei itselleni ole alkoholista mitään ongelmaa koskaan muodostunut, vaikka sekä isän että äidin suvuissa on ongelmia ollut ihan rappioalkkareihin saakka.

Monet rapajuoppojen lapset käsittääkseni ovat tarkkoja siitä, etteivät itse ajaudu samalle polulle, koska eivät halua että omat lapset joutuisivat kokemaan saman paskan. Sitten voi käydä niin, että alkoholismi periytyvänä sairautena hyppää sukupolven yli.

Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Taas on kai aika palata ihmettelemään tätä asiaa. Olen havainnut, että jotenkin kummallisesti jopa ihmiset jotka ovat kasvaneet niin identtisessä maailmassa (lapsuus ja nuoruus) kanssani kuin likipitäen on mahdollista olematta kaksonen ovat päätyneet elämään elämäänsä kummallisen erilaisessa kuplassa kuin minä.

Korostan heti, että ei välttämättä huonommassa. Mutta jos kuplien välissä oleva tyhjiö muuttaa niiden väliset viestit sisällöltään täysin erilaisiksi niin käsityskyky ei riitä. Ei vaan riitä.

Toisaalta se, kuinka me puolisoni kanssa olemme päätyneet yhä lähemmäs toisiamme esimerkiksi siinä, kuinka käsitämme yhteiskunnallisia ilmiöitä ja keskusteluja. Kumpi on liikkunut pidemmän matkan, kun vielä joskus olimme isosti erimielisiä.

Näin ollen kupla, joka on rakennettu lapsuudessa sisustetaan aikuisena. Tottakai. Ja selvää on, että taloudellinen ja yhteiskunnallisen aseman varmuus tuo joustavuutta omaan ajatteluun. Eli jos yhtäkkiä joutuisinkin hankalampaan rakoon esimerkiksi työllistymisen suhteen (tämä ei ole Humble brag-kamaa), alkaisin todennäköisesti kaventamaan katsantoani ja näkemään uhkia. Vihollisiakin, kenties maahanmuuttajat, taloudellisen eliitin (herrrat) tai toisen sukupuolen.

Joo, ei mitään sisältöä tässä viestissä ja olisin voinut kirjoittaa yhtä hyvin useisiin muihin ketjuihin tämän.
Mutta jännää on.

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
En tunne ketään joka osallistuisi tälle mielestäni täysin sokealle ja ohi aiheen menevälle mielenosoitukselle, joka on Helsingissä menossa. En vaikka se tapahtuu takapihallani. Mielestäni koko keskustelu on tasoltaan todella heikkoa aiheen ympärillä ja en tunne yhtään ihmistä, joka olisi tyytyväinen nykyiseen maahanmuuttopolitiikkaan. Olen tässä kuplassa. Mutta Anna Puuta mukaillen, tämä saattaa johtua siitä etten ole nähnyt tarpeeksi monikulttuurista menoa nuorena. Taas yksi osoitus siitä, että asetelmat ja keskustelut ovat yleisesti aivan metsässä.

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Silloin vielä kun minä olin koulussa, puhuttiin maailmankuvista. Nyt on näköjään järjen riemuvoitto laittanut tuonkin ahtaalle - ilmeisesti vallalla on objektiivisen maailmankuvan haku. Joukkoälyllähän tuon tulisi onnistua.

Suosikkijoukkue
En tunne ketään joka osallistuisi tälle mielestäni täysin sokealle ja ohi aiheen menevälle mielenosoitukselle, joka on Helsingissä menossa. En vaikka se tapahtuu takapihallani. Mielestäni koko keskustelu on tasoltaan todella heikkoa aiheen ympärillä ja en tunne yhtään ihmistä, joka olisi tyytyväinen nykyiseen maahanmuuttopolitiikkaan. Olen tässä kuplassa. Mutta Anna Puuta mukaillen, tämä saattaa johtua siitä etten ole nähnyt tarpeeksi monikulttuurista menoa nuorena. Taas yksi osoitus siitä, että asetelmat ja keskustelut ovat yleisesti aivan metsässä.

En tiedä Helsingistä, mutta taisin osua sellaiseen täällä Tampereella. Kävelin ihmisten joukkoon haistelemaan fiiliksiä. Lavalle nousi joku punavihreä wannabeepoliitikko. Hän avasi pelin huutamalla "Hyvä Suomi!" johon kansa reagoi taputuksin. Minä olin että mitävittuasenytsano. Homma jatkuu niin, että tyyppi kehotti kaikkia nostamaan kätensä ilmaan ja muodostamaan sormillaan sydämen. Kyllä te tiedätte.

Tässä kohtaa myötähäpeä kävi ylitsepääsemättömän suureksi. Poistuin kasvoillani hämmentynyt ilme. Periaatteessa en ollut eri mieltä miekkarin teemasta, mutta en kyllä kokenut mitään yhteyttä siihen joukkoon.

Menisitte kotiin keittämään vaikka teetä ja katsomaan lapsenne kanssa Pikkukakkosta, ajattelin. Paikalla oli kaksi poliisipartiota. Niillekin olisi varmaan ollut jotain järkevämpää ajankäyttöä.

En tiedä Helsingistä, mutta taisin osua sellaiseen täällä Tampereella. Kävelin ihmisten joukkoon haistelemaan fiiliksiä. Lavalle nousi joku punavihreä wannabeepoliitikko. Hän avasi pelin huutamalla "Hyvä Suomi!" johon kansa reagoi taputuksin. Minä olin että mitävittuasenytsano.

Missäköhän tällainen tapahtuma järjestettiin? Oliko keskustassa? Jos tarkoituksena on hehkuttaa monikulttuurisuutta Tampereella, esim. Hervanta olisi tuollaiselle tempaukselle paljon loogisempi paikka kuin keskusta.

Suosikkijoukkue
Missäköhän tällainen tapahtuma järjestettiin? Oliko keskustassa? Jos tarkoituksena on hehkuttaa monikulttuurisuutta Tampereella, esim. Hervanta olisi tuollaiselle tempaukselle paljon loogisempi paikka kuin keskusta.

Tullintorilla. Hervannassa asuu mokut, "älymystö" ei taida edes tietää mikä bussi sinne kulkee.

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
En tunne ketään joka osallistuisi tälle mielestäni täysin sokealle ja ohi aiheen menevälle mielenosoitukselle, joka on Helsingissä menossa.

Minä tunnen helposti toista kymmentä. En silti kuitenkaan sanoisi eläväni tässä viherkuplassa. Olen tarkoituksella koettanut pitää tuttavapiirissä mahdollisimman monipuolisia ihmisiä riippumatta koulutuksesta tai suoraan esimerkiksi poliittisesta mielipiteestä. Jos on mukava tyyppi, niin mitäpä näillä asioilla edes on väliä eli oletko muovinpuristaja vai kauppatieteen tohtori, aika sama? Olisi jotenkin ahdistavaa elää sitä farmarivolvo-, omakotitalo Vantaalla-, pienet lapset ja hoitovapaalta toiselle vaihtava vaimo elätettävänä-insinöörielämää, jossa kaikki tutut olisivat tuosta samasta kuplassa. Toki itsehän ajan seksikkäällä urheilu-Octavialla, asun velattomassa kolmiossa vaimon ja kahden koiran kanssa ns. paremmalla alueella ja teen yhtä hyvin palkattua ja toista kohtuullisesti palkattua asiantuntijaduunia eli äärimmäisen helppoa olisi rajoittaa omakin kanssakäyminen vain ns. samanlaisten ihmisten maailmaan. En tiedä, jotenkin sellainen jämähtänyt lokerointi ei kiinnosta, kun on muutaman kaverin kohdalla nähnyt mihin se voi johtaa.

@KiVi : Feikki-crocseja parempia mökkikenkiä ei ole. Ilmavat, kevyet, kestävät, ei haittaa vaikka häviäisivät (ei tosin mahdollista, kun niitä löytyy se 3-4 paria per koko mökiltä) ja lisäksi laiturirakastelussa pidoltaan aivan voittamattomat.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy