Minun Suomeni! (Jatkoaikalaisten kuplat)

  • 7 023
  • 49
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Ajattelin tarjota tällaista aihetta, kun nyt nämä kuplat ovat olleet ajankohtaisia.

Sanaisen arkun kuplaan mahtuu kutakuinkin SM-liigan kattava maantieteellinen alue. Kuplan asukkaat käyvät töissä, eivät koske huumeisiin ja pelaavat sählyä. Kuplassani äänestetään tasaisesti nyt nähdyn vaalituloksen mukaisesti. Omistusasuminen on kuplassani normi.

Tämä osuus vielä. Kiekkopuolelta tuttu "mahtuisi koska tahansa minun Suomeeni": Puolisoiden yhteisverotus
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Loistava aihe!

PataJaskan kuplassa urheilu ja kulttuuri eivät sulje pois toisiaan millään tasolla. On normi, että ihminen suhtautuu kiihkeän intohimoisesti lätkään mm. käymällä peleissä ja höntsäilemällä talvisin ulkojäillä vaikkapa omien lastensa kanssa. Lapsia myös tuetaan harrastamaan lätkää, jos he näin haluavat. Toisaalta on normaalia, että tämä sama henkilö käy myös teatterissa ja saattaa jopa itse harrastaa sitä. Ehkä hän jopa istuu jonkin teatterin hallituksessa anomassa kotikunnan kulttuuritoimelta avustuksia. Hän tukee lapsia myös kulttuuriharrastuksiin, etenkin esittävän taiteen osalta, jos lapset ovat kiinnostuneita sellaisesta eivätkä lätkästä

Minun kuplassani jokaisella ihmisellä on ylipäätään jokin asia josta hän on kiinnostunut myös oman perusarjen (opiskelun, työn tai työttömyyden) ulkopuolella, koska se osoittaa ihmisen omaa aktiivisuutta ja halua tällä tavalla tukea esimerkiksi omaa mielenterveyttään, sosiaalista hyvinvointiaan sekä ennaltaehkäistä sitä ettei esimerkiksi päihteiden käyttö lähtisi käsistä (mikään totaalinen lasiin sylkijä ei silti tarvitse minun kuplassani olla). Passiivisuutta, eli käytännössä "en mä tiedä, ihan sama, mikään ei kiinnosta" -asennetta pidetään omituisena ja ei-hyväksyttävänä, koska se on sekä yksilön, hänen lähipiirinsä että yhteiskunnan turma

Yllä olevaan kuplaan sopiva henkilö saa minun puolestani asua aivan missä päin valtakuntaa tahansa, emme rajaa maantieteellisesti mitään pois.. tosin on ehkä todennäköisempää että, kuplani asukas asuu pk-seudun ulkopuolella, mutta kyllä heitä löytyy myös kehä kolmosen sisältä
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Kaikilla on korkeakoulututkinto vähintään työn alla ja kukaan ei käytä Crocseja.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Kuplassani käydään töissä, matkustellaan säännöllisesti ulkomailla. äänestetään mutta suhtaudutaan melko kyynisesti politiikkaan sekä nauretaan Satuhäät -ohjelman junttikliseille.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Olen elämäni aikana sijainnut useammassakin kuplassa, joko määräaikaisesti tai pysyvästi.

Asuin pentuna maalla. Suomalaisella pikkupaikkakunnalla 70-80-luvuilla koulunsa käynyt ihminen on elänyt väistämättä olosuhteissa, jotka ovat otolliset kuplautumiselle. Tai miten sen nyt ottaa. Yhtä paljon tuo riippui silloinkin omista valinnoista ja halusta suunnata omaa kiinnostusta ja toimintaa kuin nyt. Kotipaikkakunnan asukasdemografia tietysti saneli jossakin määrin, mitä piirteitä sosiaaliseen elämänmenoon sisältyi ja ei sisältynyt. Yhtenäiskulttuurisessa kuplassa elämiselle oli otolliset olosuhteet, mutta mikään ei varsinaisesti estänyt kuplan ulkopuolelle hakeutumista. Sekin kävi ikkunasta ulkomaailmaan, kun sai tilata Epeksestä hyviä levyjä ja hakea kirjastosta kassillisen kirjoja kun edelliset oli luettu.

Menin inttiin vasta 25-ikäisenä maisterina. Takana oli muutaman vuoden jakso, jossa opiskelukaverit, työkaverit ja kaikki muutkin kaverit olivat olleet liki sataprosenttisesti akateemista väkeä. Ympärilläni oli ollut paljon ihmisiä, jotka olivat kukin oman alansa kovia asiantuntijoita tai kehittymässä sellaisiksi. Siirtyminen yliopistomaailmasta armeijaan merkitsi hyppäämistä yhdenlaisesta kuplasta aivan toisenlaiseen. Kontrasti oli huomattava. Akateemisen kuplani ihmiset korvautuivat kirjaimellisesti ottaen keillä tahansa miehillä (naiset tulivat vasta vähän myöhemmin inttiin); suunnilleen kaikkia yhteiskuntaluokkia ja koulutustasoja oli pakkautuneena muutaman kasarmirakennuksen vetoiseen varuskuntaan. Omien tupakaverieni joukossa ehti inttireissun aikana olla mm. rekkakuski, metsäkonemies, pari maanviljelijää, koodari, lievästi heikkolahjaiselta vaikuttanut oman perhefirman apumies, väitöskirjaa valmistellut fyysikko, raksapuolen DI, ahkera kalamies, entinen nuorisorikollinen, viineihin perehtynyt amerikkalais-suomalainen kosmopoliitti, metallimies, pakuautokuski, historianopettaja, tuleva elokuvaohjaaja, tuleva rehtori/edustamansa puolueen piiri-pj, salibandyn suomenmestari ja moninkertainen mm-mitalisti, divaritason jääkiekkoilija, leipuri, porilainen fiftari ja tavanomaiseen tapaan muutama pitkäaikaistyötön. Yhteiskunnassa ei ole toista paikkaa, jossa periaatteessa mikä tahansa satunnainen kombo ihmisiä viettää muutaman kuukauden elämästään toistensa huonekavereina.

Nyttemmin työelämän ja kodin ympärilleni muodostunut kupla ei vastaa mitenkään keskivertoa suomalaista arkitodellisuutta. Ystävistäni ja työkavereistani enin osa on kouluja käyneitä ja melko lailla lahjakasta väkeä kukin omalla tavallaan. Moni on pärjännyt elämässään ihan kohtuullisesti, vaikka tuon perusteella en ole koskaan kavereitani valinnut. Lähipiirissäni ei ole kriminaaleja, tyhmiä eikä kouluja käymättömiä, ei myöskään perustason suorittavaa työtä tekeviä. Jälkimmäisten puuttumista tuttavapiiristäni pidän jonkinasteisena vajeena, edellisten puuttumista en niinkään. Niiden kanssa ollaan tekemisissä, joiden kanssa on jotain yhteistä puhuttavaa.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Itselläni ei taida olla enää illuusioita Suomesta joten kuplatkin sitä myötä loistaa poissaolollaan.

Matkailu avartaa... Taitaa olla kyllä muutenkin kyseessä hyvin asenteellista porukkaa.
 

TomiP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomi
Olen ollut monen moisten ihmisten kanssa tekemisissä, niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Joten minulla ei ole minkäänlaista illuusiota Suomesta tai Euroopasta. Samanlaisia paskoja olemme kaikki.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Jaa-a tuota. Ei kyllä tule mieleen oikein minkäänlaista kuplaa. Jos kuplalla siis tarkoitetaan sitä, ettei ole tietoisuutta sellaistenkin ihmisten ja olosuhteiden olemassaolosta, jotka eivät omassa elämässä näy? Enhän mä nyt hirveästi ole amisten kanssa tekemisissä, en kuuntele soittolistaradioita, en seuraa "supersuosittuja" sketsi- ja reality-sarjoja... Monia pikkuasioita tulee mieleen. Periaatteessa mä olen hyvin pienessä kuplassa, mutta toisaalta en koe olevani minkäänlaisessa kuplassa. Maailman mittakaavassa varmasti, kyllä, mutten Suomen mittakaavassa.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Kyllä kupla on varmasti jokaisella. Eri kokoinen varmasti. Usein jo toisessa sukupuolessa tai -polvessa elämäänsä elävän kokemusmaailmaa on vaikea hahmottaa.

En minä pysty ymmärtämään millaista olisi elää ilman luottotietoja, alkoholiriippuvaisena, yksihuoltajana tms. Ei ole sellaista kosketuspintaa (no työn kautta viimeisinpään on).
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Kyllä kupla on varmasti jokaisella. Eri kokoinen varmasti. Usein jo toisessa sukupuolessa tai -polvessa elämäänsä elävän kokemusmaailmaa on vaikea hahmottaa.

En minä pysty ymmärtämään millaista olisi elää ilman luottotietoja, alkoholiriippuvaisena, yksihuoltajana tms. Ei ole sellaista kosketuspintaa (no työn kautta viimeisinpään on).

Ai tässä sellaista haettiin. No joo, ei varmaan sillain kunnolla voi kuvitella. Eli sellainen hyvinvointikupla on minun kupla.
 

Espen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Old time hockey like Eddie Shore
Avasin television pitkästä aikaa tänään ja huomasin että viihdeohjelmat ja jääkiekon MM-kisalähetykset tehdään nykyään vajaamielisille.
 
Avasin television pitkästä aikaa tänään ja huomasin että viihdeohjelmat ja jääkiekon MM-kisalähetykset tehdään nykyään vajaamielisille.
Ei hätää, aika vähissä on aamut. Tyytyväisyyttäänhän tässä kohtaa vain voi hykerrellä, kun tietää että maikkari teki tuolla paskalla vain tappiota.

Nahka-tapsakin tanssii haudalla:
Tapsan takahuone: Kahdensuunnan pelimies | Yle Urheilu | yle.fi
"Kotimaiset kaupalliset toimijat haalivat takavuosina urheilun lähetysoikeuksia. He uskoivat korttipenetraation voimaan, ja maksoivat oikeuksista isosti, jälkiviisaana liikaa. Makuhuoneista tuttu toimintamalli ei toiminut olohuoneissa. Arviolta vain neljäsosa suomalaisista kotitalouksista katselee maksukorttikanavia. Pienessä markkinassa määrä ei riitä kattamaan kustannuksia, joten osa kalliista sopimuksista happanee käsiin.

Yle välittää, mutta ei hinnalla millä hyvänsä. Vastuullinen rahankäyttö ja viileä neuvottelutaktiikka johtivat siihen, että uusien sopimusten hinta asettui järkevälle tasolle."
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Suomi on ihan kohtuullinen maa, mutta ei millään tavalla mitenkään maailman paras ja ainoa maa. Se ei ole sen kummempaa. Ei kai kukaan enää oikeasti puhu lottovoitosta syntyä Suomeen, vaikka monien maiden viisumin saanti kyllä helpottuu, kun on näyttää passi tietystä maasta.
 
Lähipiirissäni ei ole kriminaaleja, tyhmiä eikä kouluja käymättömiä, ei myöskään perustason suorittavaa työtä tekeviä. Jälkimmäisten puuttumista tuttavapiiristäni pidän jonkinasteisena vajeena, edellisten puuttumista en niinkään.

Ymmärsinkö nyt oikein, että perustason suorittavaa työtä tekeviä ottaisit mielelläsi omaan tuttavapiiriisi, mutta kouluja käymättömiä et? Eli maisterin paperit taskussaan vessoja siivoava jamppa kelpaisi kaveriksi, mutta peruskoulupohjalta samaa duunia tekevä ei niinkään?

Miten sä muuten määrittelet tyhmän ihmisen? Pitääkö ihmisellä olla esim. tietyn tasoinen kielitaito ja laskutaito, jotta voidaan sanoa ettei hän ole tyhmä?

Niiden kanssa ollaan tekemisissä, joiden kanssa on jotain yhteistä puhuttavaa.

Tässäpä syy siihen, miksi kuppaisinta yhteiskunnan roskasakkia ei pitäisi ottaa lukioihin saati korkeakouluihin sisään ollenkaan, vaikka koulutodistuksissa lukisi mitä. Lika barn leka bäst.

Eli sellainen hyvinvointikupla on minun kupla.

Aika mainio esimerkki tällaisesta hyvinvointikuplasta oli mielestäni se, kun jouduin eräälle yli 30-vuotiaalle miehelle lasten huoltajuusasioista keskusteltaessa selittämään, mitä tarkoittaa sana "ruokot". Kyllä melkoisessa pumpulissa saa elää, jos ei siihen ikään mennessä ole kyseiseen sanaan törmännyt.
 
Viimeksi muokattu:
Itse elän sellaisessa kuplassa, jossa kaikki kaverini ovat perua ala-asteelta tai sitä edeltäneeltä ajalta. Yläasteelta tai lukiosta mulla ei ole yhtäkään kaveria, mikä kertoo siitä, että kävin ne koulut täysin väärässä (eli liian herraskaisessa) paikassa. Siellä ihmiset ovat sen verran fiksuja ja hyvän kotikasvatuksen saaneita, että ymmärtävät olla kaveeraamatta köyhien kanssa.

Tästä kaverien pitkäaikaisesta tuntemisesta saattaa seurata ihan hauskoja keskusteluita. Vuonna 2011 olimme seitsemän hengen porukalla Lontoossa Valioliigaa katsomassa, ja siellä pubissa eräs paikallinen esitti seuraavanlaisen kysymyksen: "Aika isolla porukalla olette lähteneet Lontooseen. Mistä te oikein tunnette toisenne? Oletteko koulukavereita, työkavereita vai mitä?" Mä vastasin, että jos noista pitää valita, niin varmaan sitten koulukavereita. Tätä seurasi jatkokysymys, että no mitä te opiskelitte yhdessä. Siihen mä vastasin, että aakkosia, kertotaulua ja sen sellasta.
 
Viimeksi muokattu:

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
..Aika mainio esimerkki tällaisesta hyvinvointikuplasta oli mielestäni se, kun jouduin eräälle yli 30-vuotiaalle miehelle lasten huoltajuusasioista keskusteltaessa selittämään, mitä tarkoittaa sana "ruokot". Kyllä melkoisessa pumpulissa saa elää, jos ei siihen ikään mennessä ole kyseiseen sanaan törmännyt.

No jaa... ei tässä nyt aivan kauheassa pumpulissa ole tullut kuitenkaan elettyä, mutta rehellisesti ei ole kyllä mitään käsitystä, mitä sana ruokot tarkoittaa.. lukuunottamatta edellä antamaasi huoltajuusvihjettä? Googlettamalla sekin tietysti selviäisi, mutta jos reilu nelisenkymmentä vuotta ja kaksi lasta kohtapuolin täysi-ikäiseksi kasvattaneena on pärjännyt ilman, niin eiköhän se toinenkin puolikas mene... mieluiten pehmeässä pumpulissa!

Minun Suomi-kupla näin ulkosuomalaisen silmin. Kesä ja kärp.. eikun kaverit. Mahtava luonto ja sen vuoksi minuun suomeen kuuluu paljon retkeilyä, veneilyä ja mökkeilyä. Suomalaisia ruokaherkkuja ja siksi kovasta kuntoilusta huolimatta muutama ekstra kilo kesäloman päätteeksi, josta sitten arjen saapuessa täytyy hankkiutua eroon..

Vastapainoksi silmin havaittavaa kireyttä ihmisissä ja heidän käytöksessään, tietynlaista naiiviutta (hyvässä ja pahassa) maailmanmenosta joka on jännässä ristiriidassa sen kanssa, että keskivertosuomalainen lukee ja seuraa mediaa ja maailmantapahtumia varsin tarkasti. Moniin muihin maihin ja kulttuureihin verrattuna korkea työmoraali ja tekninen osaaminen. Yksilöt toki yksilöinä, mutta yleistäen suomalaisen sanaan ja lupaukseen voi vielä luottaa.

Verottaja pyrkii viemään kaiken, mitä säästöön yrittää saada tai vähintäänkin varmistaa, ettei työnteolla pääse vaurastumaan, joten siksi Suomesta onkin syytä pysyä pois. Sään puolesta 6 kuukautta vuodesta olisi yksi hienoimmista paikoista olla ja elää, ja toinen puolikas vuodesta aivan kauheaa kuraa, myös kirjaimellisesti.
 
Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
No jaa... ei tässä nyt aivan kauheassa pumpulissa ole tullut kuitenkaan elettyä, mutta rehellisesti ei ole kyllä mitään käsistystä, mitä sana ruokot tarkoittaa.. lukuunottamatta edellä antamaasi huoltajuusvihjettä? Googlettamalla sekin tietysti selviäisi, mutta jos reilu nelisenkymmentä vuotta ja kaksi lasta kohtapuolin täysi-ikäiseksi kasvattaneena on pärjännyt ilman, niin eiköhän se toinenkin puolikas mene... pehmeässä pumpulissa toki!

Näin lapsettomana ulkosuomalaisena en ihan heti keksi mitä tuo tarkoittaa. Johonkin sota-ajan ruokapulaan se ehkä liittyy. Jotain sellaista missä kaikille jaetaan tasan.
 

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
Olen aika tietoinen kuplastani, luullakseni. Täällä ollaan koulutettuja ja koulutusta arvostetaan. Kaikki matkustavat. Valtaosa on asunut ulkomailla. Tasa-arvo on meillä päin uskonnon kaltainen mantra, jonka kaikki allekirjoittavat. Tosin sitä tulkitaan aika eri tavoin, yhdelle se on mahdollisuuksien tasa-arvoa, toisille taloudellista tasa-arvoa. Ihonväriä, sukupuolta, uskontoa ja seksuaalista suuntautumista pidetään yhdentekevänä, tosin en ole aivan varma kuinka syvälle pinnan alle tämä ulottuu.

Ihmiset ovat keski- tai parempi tuloisia, paitsi ehkä lasten ollessa pieniä on välillä tiukkaa. Neljän hengen kaksiviikkoinen Kreikan saaristossa maksaa, you know. Ja isompi auto ja uusi turvaistuin. Onneksi on viikonloput Berliinissä ja Lontoossa.

Kaikki harrastavat. Kulttuuria, liikuntaa, taiteita. Kaikki lukevat. Kaikki seuraavat politiikkaa ja kaikki äänestävät. Aika eri puolueita, tosin perussuomalaisia vain se kesämökin lähellä asuva vanhapoika, jonka kanssa jutellaan postia hakiessa. Sen äiti kutsui kaverin Aasiasta adoptoimaa tytärtä vinosilmäksi, joten ei me muuta epäiltykään. Mummo ja sen poika edustavat meille sitä kuplan ulkopuolista Suomea. Ihan hyvissä väleissä ollaan, mummo tuo meille pullaa ja me viedään sitä kesällä kauppaan autolla.
 
Tasa-arvo on meillä päin uskonnon kaltainen mantra, jonka kaikki allekirjoittavat. Tosin sitä tulkitaan aika eri tavoin, yhdelle se on mahdollisuuksien tasa-arvoa

Mahdollisuuksien tasa-arvon allekirjoittaminen kyllä kertoo melkoisessa kuplassa elämisestä, sillä se mahdollisuuksien tasa-arvo on ihan täyttä utopiaa ja unelmahöttöä. Toki siitä on kiva jutella muiden hyviin perheisiin syntyneiden kanssa. Sitten voi taas hyvällä omallatunnolla naureskella halveksuvasti niille perheille, joilla ei ole varaa siihen kaksiviikkoiseen lomaan Kreikan saaristossa, ja vielä halveksuvammin niille perheille, joilla ei ole varaa edes siihen viikonloppuun Berliinissä tai Lontoossa. Ja sitten voikin loogisesti ihmetellä, että miksei se persuja äänestävä köyhälistö tajua kannattaa samoja puolueita kuin me, vaikka me olemme niin vahvasti hyvien asioiden ja tasa-arvon puolella.

Käytännössähän tuo hyvien ihmisten tasa-arvopaasaus on sitä, että on hienoa kun roskasakilla on noin periaatteessa ihan yhtäläiset mahdollisuudet pärjätä elämässään, kunhan vaan käytännössä pysyvät mahdollisimman kaukana paremman väen silmistä maisemaa pilaamasta.
 
Viimeksi muokattu:

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Minun Suomeni, kuplani, koostuu tilavasta talosta luonnon keskellä hiljaisen järven rannalla, joka kuitenkin kuuluu laajaan vesistöön, josta veneellä pääsee vaikka Kiinaan. Rantasaunatuvasta (rakenteilla), johon iltapäivä-/ilta-aurinko lämpimästi paistaa eikä tarvitse välittää tungettelevista katseista tai metelistä, naapureista toki lähistöllä, muttei ihan näkösällä. Parisuhteesta ja lapsista ja heidän perheistään, joille on tilaa tulla ja olla aikansa luonamme. Ympäröivän luonnon eläimistä, jotka saavat nekin tulla ja mennä kenenkään häiritsemättä.
Työkin kuuluu tähän välttämättömänä pahana, jolla kaikki tämä on rahoitettu, mutta sitäkään ei ole enää paljoa jäljellä.

Minun kuplaani ei kuulu yhtään anarkisti-visvaa halveksimaan (kadehtimaan) omalla sinnikkäällä työllämme rakentamaa elämäämme ja kertomaan, kuinka väärin elämme. Ennen kuin nämä nykyiset yhteiskunnan syöpäläiset olivat edes syntyneet, olemme tiedostaneet ja mm. kierrättäneet ja kompostoineet jätteemme, säästäneet energiaa ja vettä mahdollisuuksiemme mukaan, hankkineet tarve-esineemme kierrätyksen kautta - muuten ei tällainen olisi edes ollut mahdollista. Erotuksena näistä mainituista, me teemme/teimme tämän ihan itse omilla vaivoin ansaituilla rahoillamme kadehtimatta ja/tai vaatimatta muiden rahoja.
Lähimmäisenrakkaus kuuluu meillä jo kotikasvatukseen ja sivistykseen, mutta jotain muuta se tarvitsee elääkseen kuin esim. tämän visva-porukan itsesiittoista kuolaamista.

Minun kuplaani ei kuulu edellisten lisäksi yhtään demari-akkaa kertomaan, kelle kaikille vähäosaiselle olen velkaa, jotta heidän ei tarvitsi rasittaa itseään työllä ja miten minun pitäisi muutenkin elämääni elää, jotta ay-/sosdem-väki voisi hyvin. Olen elänyt mamujen naapurina vuosia, eikä pahaa sanottavaa, koska kävivät töissä ja rahoittivat oman elintasonsa muita häiritsemättä. Osaan silti vallan mainiosti osoittaa tontiltani sosiaalipummeille, mamuille ym. kerjäläisille (sora-)tien takaisin sos(-dem)su-Suomeen ja apunani siinä minulla on mm. 80-kiloinen lempeä jättiläinen, jonka haukotellessa sen kitaan mahtuu helposti vaikka aikamiehen reisi. Vaimonikaan ei tarvitse lenkeillään isommin väistellä ketään edellämainituista(-kaan), koska viittä metriä lähemmäs ei kellään ole kutsumatta asiaa, kun tämä lempeä jättiläinen liikkuu lähietäisyydellä - tai vaikka vähän kauempanakin, sillä sitä ei juoksemalla karkuun pääse.

Minun kuplaani ei kuulu yhtään arroganttia kokkaria kertomaan, kuinka paljon olen velkaa millekin maalle ja kuinka on tärkeää integroitua sinne sun tänne - integroitukaa keskenänne syvälle ja poikittain. Olen tehnyt elämäntyöni osaksi ulkomailla auttamassa niitä, jotka eivät itse sitä viitsi/osaa tehdä ja nähnyt, ettei niin paljoa maailmassa ole rahaa, että se riittäisi näiden ahneiden opportunistien tarpeisiin - yhden kun täytät, heti ollaan vaatimassa lisää.

Persuista en ole varma, koska he eivät ainakaan ole ensimmäisenä neuvomassa/vaatimassa minulta mitään, mitä en itse katso tarpeelliseksi - kenties äänestänkin heitä seuraavaksi... (tähän hymiö)

Joopa joo - haistatan paskat koko ympäröivälle maailmalle oman kuplani sisältä ja siihen minulla on ihan oma oikeuteni. En ole muilta ollut mitään vailla ja olen maksanut kovan hinnan nykyisestä kuplastani.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Minä en elä kuplassa, vaan ymmärrän tasapuolisesti kaikkia väestöryhmiä ja omaan auringontarkan sosiaalisen silmän. Tästä syystä joudun usein ojentamaan kuplassaan eläviä kanssaihmisiäni. Myös täällä palstalla.
Heko heko. Näin oikeasti armeija oli hyvä kansakunnan läpileikkaus. Toisaalta olen 14-vuotiaasta lähtien tehnyt töitä, joten yhtä sun toista on tullut nähtyä. Omista luokkakavereista on useampi ehtinyt kuolla huumeisiin, väkivaltaisesti tai kolareissa. Kolmesta rinnakkaisluokasta on majan maille lähtenyt viisi kundia. Toisaalta tunnen useita rikkaaksi syntynyttä tai itse itsensä sellaiseksi nostanutta.
Koska toimin kiinteistöalalla, tapaan päivittäin varakkaita kiinteistöjen omistajia, niiden kiinteistöjen siivoajia ja kaikkea siltä väliltä. Yliopistolla on myös kaikenlaista väkeä. Pelkästään omassa tiedekunnassanikin oli jengiä joka lähtöön, sillä valtsikassa on pääaineet niin erityyppisiä. Kansantaloustieteen (oma ala) ja sosiologian opiskelijat ovat hieman erilaisia...
Sen tässä on oppinut, ettei ihmisen ammatin tai sosiaalisen aseman perusteella pidä vetää kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Asuinpaikkakunnan perusteella ei kannata tehdä mitään oletuksia.
 

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
Mahdollisuuksien tasa-arvon allekirjoittaminen kyllä kertoo melkoisessa kuplassa elämisestä, sillä se mahdollisuuksien tasa-arvo on ihan täyttä utopiaa ja unelmahöttöä. Toki siitä on kiva jutella muiden hyviin perheisiin syntyneiden kanssa.
Luit varmaan koko lauseen? Vaikka kuplassani uskotaan tasa-arvoon, en todellakaan usko sen tarkoittavan samaa kaikille. Se on käynyt selväksi kuplamuovini sisällä. Jonkinlaista itseironiaa olin esittävinäni myös todetessani tuttavapiirini lapsiperheiden "talousvaikeudet", jotka ovat kaukana oikeista talousvaikeuksista... Jokainen osallistuu keskusteluun omista lähtökohdistaan. Hyvä ystäväni, lääkäriperheen lääkäripoika, jolla on lääkäripuoliso, on aika eri asemassa, kuin minä, rikkonaisesta perheestä ja vanhemmilla ei edes yhtä yhteistä ylioppilastodistusta. Ei siis ihme, vettä käsityksemme tasa-arvon saavuttamisesta poikkeaa toisistaan. Silti me molemmat pidämme sitä yhteiskunnallisena tavoitteena, siinä yhteisessä kuplassamme.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Jaa, olen kotoisin tunnetun maailmankaikkeuden keskuksesta, Etelä-Pohjanmaalta, joten siinä suhteessa ei mitään kuplaa... Ystäväpiiri Helsingissä on akateemista ja lähinnä punavihreää, joukossa muutama arvokonservatiivi ja kristitty, kansainvälisiä ovat myös, sitten on IT-työvuosien ajalta myös sikäläistä porukkaa. Kovin poliittisia ihmisiä eivät juuri ole, mutta koulutettuja, urbaaneja ja vapaamielisiä lähes kaikki. Hyvin monet asuneet myös ulkomailla. Sitten kotiseudulla vähän eri tyyppistä väkeä, sukua ja tuttavia. Pers-suomalaisia en usko että juuri kukaan äänestää, SS-ihmisiä (Suomen Sisu) ei myöskään lukeudu tuttaviin. Hyvä kupla!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös