En ole itse pelannut koskaan jääkiekkoa ammatikseni, enkä myöskään ollut mukana ammattiurheilussa millään tavalla. Olen kuitenkin ollut työelämässä monenlaisissa firmoissa
Edellisessä työpaikassani kaikki johtajat olivat keskenään tuttuja/kavereita. Uusia johtajia palkattiin vain kyseisestä kaveripiiristä, kutsutaan tätä vaikka täysin fiktiivisesti saunaseuraksi. Kyseisessä firmassa ei ollut mitään vaatimustasoa, eikä johtajilla kykyä johtaa, koska heillä ei ollut osaamista alalta. Parhaimmat olivat johtohommissa ylioppilastodistuksella.
Johtajat tietysti valitsivat päälliköiksi mukavia miehiä, jotka eivät kyseenalaistaneet johtajia. Ammattitaitoa ei toki heiltäkään löytynyt. Riitti, että on hyvä seuramies eikä vaadi liikoja.
He, jotka eivät tähän kaveripiiriin kuuluneet, tai olivat muuten vain osaavia ja vaativia, luonnollisesti hieman vitutti tämä firman meno. Yritä siinä itse toimia hyvin, kun vierellä perseileville ei tule mitään sanomista mistään, eikä minkäänlaista vaatimustasoa ole kenellekään. Jos yrität itse pitää yllä vaatimustasoa, joku johtaja kävelee kuitenkin yli ja päästää kaikki siitä kohdasta, jossa ei ole aitaa ollenkaan.
Itse otin loparit firmasta, ja nykyään koko puljua ei ole vaan se on konkurssissa.
Nykyisessä työpaikassani taas on tietty vaatimustaso, jota seurataan ja jokainen tietää vaatimukset. On paljon helpompi ja mukavampi työskennellä, kun tietää mitä vaaditaan eikä joka asiasta selviä löysäilemällä tai olemalla pomon kaveri. Ei siihen tarvita mitään naama punaisena huutavaa mulkkua johtamaan, vaan vaatimustason voi pitää yllä hyvälläkin fiiliksellä, kunhan joka portaalla on ammattitaitoa.
Jos tilannetta verrataan Kärppiin, olettaisin täällä vaativan ja ammattitaitoisen valmentajan vain vittuuntuvan, jos ympärillä on vain jatkuvaa löysäilyä ja ammattitaidottomuutta. Yksi keskiportaan päällikkö ei voi muuttaa koko firmaa osaavammaksi, vaan muutoksen pitää lähteä ylempää.