Minne menet, Oulun Kärpät?

  • 842 841
  • 3 093

holynordic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Україна
Alkushowta, musiikkia jne "helposti kehitettäviä" asioita tulisi minusta työstää mahdollisimman pikaisesti, jotta ottelutapahtuma olisi hieman nykyaikaisempi ja pelin henkeen sopiva. Hallin osalta on tietysti vielä tässä vaiheessa ehkä hankala lähteä miettimään mahdollisia kehitys/muutoskohteita, kun ei ole selvillä, onko mahdollisesti tulossa uusi jäähalli vai jatketaanko vanhalla. Jos jatketaan vanhalla, niin esimerkiksi ihan niinkin yksinkertainen ja pieni asia kuin hallin värimaailman päivittäminen Kärppä-henkiseksi tekisi minusta paljon yleisilmeelle. Sellainen keltamustahenkinen sisustus antaisi heti fiiliksen, että ollaan tosiaan nimenomaan Kärppien kotiluolassa. Toinen asia, mille itse tekisin pikaisesti jotain, on hallin siisteys. Varsinkin katsomoihin johtavat portaikot ja seisomakatsomot alkaa olla melko tahmaisessa kunnossa, kunnon siivous ja kenties jopa pieni "uutta maalia pintaan" piristäisi kummasti. Raksilassa on omat heikkoutensa, mutta esimerkiksi katsojakapasiteetin puolesta tuo on mielestäni aika ideaali, pääosin kaikki ne mahtuu mukaan, kenellä kiinnostusta riittää, mutta kun on niitä iltoja, jolloin porukkaa ei ole mahdottomasti, katsojakato ei tee aivan niin valtavaa lovea tunnelmaan.
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Suurin huolenaiheeni on tuo riski yhteisöllisyyden menettämättömyydestä. Katukuvassa Kärpät ei tosiaan näy laisinkaan, eikä tietämättä uskoisi, että kaupungissa pelataan liigakiekkoa.

Arposen ja Junnon rakentama pohjoissuomalainen yhteisöllisyys kun ei voi olla vain sanahelinää 2017. Tuon ylläpitämiseen ja kehittämiseen tarvitaan konkreettisia tekoja.
 

Micol

Jäsen
Suurin huolenaiheeni on tuo riski yhteisöllisyyden menettämättömyydestä. Katukuvassa Kärpät ei tosiaan näy laisinkaan, eikä tietämättä uskoisi, että kaupungissa pelataan liigakiekkoa.

Arposen ja Junnon rakentama pohjoissuomalainen yhteisöllisyys kun ei voi olla vain sanahelinää 2017. Tuon ylläpitämiseen ja kehittämiseen tarvitaan konkreettisia tekoja.
Täällä Tampereella asia on ilmeisen päinvastainen, sillä etenkin Tappara näkyy katukuvassa mainosten osalta eri puolilla kaupunkia. Oulussa on varmasti kehittämistä näkyvyyden suhteen.
 
Kärpät ei minun muistini mukaan ole näkynyt mitenkään ikinä katukuvassa. Sitä olen aina ihmetellyt, vaan sen puuttumista ei voi pistää uuden johdon piikkiin.

Uuden johdon piikkiin voi sitten pistää sen, että vieläkään ei näy.
 

kop

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kärpät ei minun muistini mukaan ole näkynyt mitenkään ikinä katukuvassa. Sitä olen aina ihmetellyt, vaan sen puuttumista ei voi pistää uuden johdon piikkiin.

Uuden johdon piikkiin voi sitten pistää sen, että vieläkään ei näy.

Tällä meni vuosia niin hyvin, että ei ollut tarvetta satsata ylenmoiseen markkinointiin. Samahan se oli ja on vieläkin sen ottelutapahtuman kanssa myös. Nyt ehkä alkaisi tarvetta olla.
 

Goljat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, PattU
T
Kärpät ei minun muistini mukaan ole näkynyt mitenkään ikinä katukuvassa. Sitä olen aina ihmetellyt, vaan sen puuttumista ei voi pistää uuden johdon piikkiin.

Uuden johdon piikkiin voi sitten pistää sen, että vieläkään ei näy.

Täällä maakunnissa ainakin näkyy enemmän kuin aiemmin. Valotauluja on viime vuosina ilmestynyt kadun varsiin ja niissä mainostetaan varsin aktiivisesti kärppäpelejä.

Ehkä se näkyvyys tosin tulee täällä helpommin, kun ainoan pääväylän varressa loistaa hiacen kokoinen kärppälogo ja toisaalta itse kuulun siihen kohderyhmään, joka tuon mainoksen helposti huomaan.
 

JPL

Jäsen
Kärpät mainostaa käytännössä ainoastaan itse omistamissaan valotauluissa, myös Oulussa. Taitaa olla aika kustannustehokas tapa toimia.

Tieten lehtimainoksia päälle, mutta katukuvassa näkyvää ei ole oikeastaan muuta.
 

Aho#5

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Eikös keskustassa talon seinään tehty vastikään valtava maalaus jossa myös Kärppä eläin edustettuna? Aleksanterinkadulla.
 

snaphappy

Jäsen
Tällä meni vuosia niin hyvin, että ei ollut tarvetta satsata ylenmoiseen markkinointiin. Samahan se oli ja on vieläkin sen ottelutapahtuman kanssa myös. Nyt ehkä alkaisi tarvetta olla.

Tästä samaa mieltä. On luotettu, että peli riittää. Toki riittääkin osalle, mutta yhä enemmän ihmiset odottavat ja haluavat sitä muutakin pelitapahtuman ympärille ja se saa heidät lähtemään hallille. Erätauoilla ei tapahdu mitään, joukkue ei juuri näy katukuvassa ja somenäkyvyyskin minimisettiä. Kevyet tempaisut kansan pariin, hassunhauskat videot ym. someen ym. aktiivisempi ote. Minusta Kärpissä ei ymmärretä sitä, että lipun ostaja on maksava asiakas, joka haluaa vastinetta rahalleen ja jonka rajallisesta vapaa-ajasta kilpailevat muutkin.

Ihmettelen myös sitä, että kausikorttilaisiin ei ole mitään yhteydenpitoa, markkinointia, asiakstutkimusta, tms. Ainoat viestit vuoden aikana ovat "muista uusia kausikorttisi".
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Jaa no eikait siinä sitten. Toivottavasti kukaan ei Kärppien toimistollakaan suunnittele mitään kehitysideoita, kun ei näköjään kannata.
Toivottavasti ja varmasti suunnittelee. Ja suunnittelee Kärppien konseptiin sopivia uudistuksia sen sijaan, että lähtee kopioimaan muualta mitään.

Suurin ongelma, kuten muillakin seuroilla, on mielestäni Nelosen päätös tarjota matsit käytännössä ilmaiseksi. Irtolipun hinnalla näkyy kuukauden matsit kotisohvalla. Kärppien vahvuus oli Junnon brändäämä Puolen Suomen joukkue ja matseissa kävikin porukkaa hyvinkin kaukaa. Uusi johto ei ole sitä saanut pidettyä yllä. Syynä tähän varmasti tuo Nelosen alennusmyynti, uutuudenviehätyksen katoaminen ja myös varsin harmaasävyinen joukkue. Siitä pyyhkeitä joukkueen rakennuksesta vastaaville henkilöille. Joukkueeseen pitäisi saada aina jokunen viimeisen päälle kiinnostava yksilö, jota väki tulee katsomaan. Parhaiten myy vauhdikasta kiekkoa pelaava joukkue, jossa on kiinnostavia yksilöitä. Menestyskään ei tietenkään haitaksi ole, mutta ei riitä yksin kuten tämän kauden luvut osoittavat. Kesän hankinnat vaikuttavat valtavasti kausareiden myyntiin. Nyt ei ole oikein sellaista kovaa kiinnostusta herättävää hankintaa eikä Ahon, Puljun ja kumppaneiden kaltaisia omia junnuja.
 

lemponen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Itse menen kyseiseen Kaisaniemen ulkoilmaotteluun ja toivon, ettei Kärpät peliasuillaan mokaa tai aiheuta häpeää. Itse en ole normaalisti pelipaitafundamentalisti, pelipaitaortodoksi joidenkin kannattajien tapaan, mutta nyt tuo pelipäivä 5.12.2017 on sen verran ISO PYHÄPÄIVÄ, että toivon ettei Kärpät mokaa tätä. Sponsorit ovat myös minun Oulun Kärpille erittäin tärkeitä ja ymmärrän heidän maksavan mainospaikasta, mutta mutta... seuran ja sponsorien etukäteen yhteistyöllä täytyisi päästä tyylikkääseen lopputulokseen Suomi 100 juhlavuoden henkeä isosti kunnioittaen.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Itse menen kyseiseen Kaisaniemen ulkoilmaotteluun ja toivon, ettei Kärpät peliasuillaan mokaa tai aiheuta häpeää. Itse en ole normaalisti pelipaitafundamentalisti, pelipaitaortodoksi joidenkin kannattajien tapaan, mutta nyt tuo pelipäivä 5.12.2017 on sen verran ISO PYHÄPÄIVÄ, että toivon ettei Kärpät mokaa tätä. Sponsorit ovat myös minun Oulun Kärpille erittäin tärkeitä ja ymmärrän heidän maksavan mainospaikasta, mutta mutta... seuran ja sponsorien etukäteen yhteistyöllä täytyisi päästä tyylikkääseen lopputulokseen Suomi 100 juhlavuoden henkeä isosti kunnioittaen.

Tarkoitit varmaan ISO PELIPÄIVÄ? Eikait sitä pyhäpäiväks tarvi ristiä, vai oonko nyt missannut pahasti jotain?
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Itse menen kyseiseen Kaisaniemen ulkoilmaotteluun ja toivon, ettei Kärpät peliasuillaan mokaa tai aiheuta häpeää. Itse en ole normaalisti pelipaitafundamentalisti, pelipaitaortodoksi joidenkin kannattajien tapaan, mutta nyt tuo pelipäivä 5.12.2017 on sen verran ISO PYHÄPÄIVÄ, että toivon ettei Kärpät mokaa tätä. Sponsorit ovat myös minun Oulun Kärpille erittäin tärkeitä ja ymmärrän heidän maksavan mainospaikasta, mutta mutta... seuran ja sponsorien etukäteen yhteistyöllä täytyisi päästä tyylikkääseen lopputulokseen Suomi 100 juhlavuoden henkeä isosti kunnioittaen.
Kärppien pelipaidasta en ole vielä nähnyt mitään vihiä, mutta Hifkin paidat ovat suoraan sanottuna rumat. Ei satu minun silmään mitään joka sattuisi Suomi100-teemaan tai mihinkään muuhunkaan. Synkän näköinen paita tuollaisenaan. https://static.ilcdn.fi/smliiga/hifketu1110vp_sm.jpg Jonkinlaisena veikkauksena voisin heittää, että Kärpillä vastaava paita käänteisenä valkopohjaisena. Ei miellytä silmää kun molemmat joukkueet tyystin pois omista väreistään ja noista en edelleenkään pääse selville mitä siinä haetaan. Onko tuo tummansininen joku tämän vuoden teemaväri?

Paidoille sinällään se ja sama. Paikalla vaikka pelaisivat ilman paitaa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Paljonko se Kärppien yleisötavoite on tällä kaudella? Nyt on ollut kolmeen viimeiseen kotimatsiin ihan kivasti väkeä paikalla, yleisömäärät on olleet 5700 (Ilves), 5900 (JYP) ja 5500 (KalPa). Lauantaipelejähän nämä on kaikki olleet, mutta vertailuna kahteen aiempaan lauantain kotimatsiin niin kotiavauksessa HPK:ta vastaan väkeä oli 4900 ja Sportia vastaan 16.9. oli karvan päälle 5000 katsojaa, joten selkeää nousua näihin.

Kyllä se menestys vaan vaikuttaa positiivisesti, oli sitten Ruutu+ -paketin hinta mikä tahansa. Seuraava kotipeli on keskiviikkona IFK:ta vastaan, lauantaipelinähän tuo olisi lähes pomminvarmasti se ensimmäinen 6000:n ylitys tälle kaudelle, saa nähdä miten viikkopelinä.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Paljonko se Kärppien yleisötavoite on tällä kaudella? Nyt on ollut kolmeen viimeiseen kotimatsiin ihan kivasti väkeä paikalla, yleisömäärät on olleet 5700 (Ilves), 5900 (JYP) ja 5500 (KalPa). Lauantaipelejähän nämä on kaikki olleet, mutta vertailuna kahteen aiempaan lauantain kotimatsiin niin kotiavauksessa HPK:ta vastaan väkeä oli 4900 ja Sportia vastaan 16.9. oli karvan päälle 5000 katsojaa, joten selkeää nousua näihin.

Kyllä se menestys vaan vaikuttaa positiivisesti, oli sitten Ruutu+ -paketin hinta mikä tahansa. Seuraava kotipeli on keskiviikkona IFK:ta vastaan, lauantaipelinähän tuo olisi lähes pomminvarmasti se ensimmäinen 6000:n ylitys tälle kaudelle, saa nähdä miten viikkopelinä.
Muistaakseni 5600. Keskiarvo on toki paljon vielä tuon alle, mutta yleensä tämä kauden alku on ollut vaikeaa yleisömäärien suhteen vähän joka joukkueelle.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Muistaakseni 5600. Keskiarvo on toki paljon vielä tuon alle, mutta yleensä tämä kauden alku on ollut vaikeaa yleisömäärien suhteen vähän joka joukkueelle.
Juu, Kärppien yleisökeskiarvo on tällä hetkellä n. 5000 katsojaa per peli. Hyvää nousua on tapahtunut viimeisen kolmen kotipelin ansiosta, kun ekoissa neljässä pelissä ainoastaan yhdessä päästiin tuohon 5000:n katsojan lukemaan ja ekan neljän pelin keskiarvo oli vain 4500 katsojaa.
 

1971

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Muistaakseni 5600.
Jouko Vuorjoki kirjoitti Kiekkoareenassa eilisestä ottelusta ja tekstissä sanottiin budjetoidun yleisökeskiarvon olevan 5800.

Oli kumpi tahansa, niin paljon saa loppuunmyytyjä matseja loppukaudesta olla, että Kärpät tavoitteeseensa pääsee. Yleisökeskiarvo on 5050 tällä hetkellä ja kotiotteluita jäljellä 23. Murheellisen viime kauden jälkeen maksava yleisö on selkeästi äänestänyt jaloillaan.
 
H

Hidas_ja_kankea

Jouko Vuorjoki kirjoitti Kiekkoareenassa eilisestä ottelusta ja tekstissä sanottiin budjetoidun yleisökeskiarvon olevan 5800.

Oli kumpi tahansa, niin paljon saa loppuunmyytyjä matseja loppukaudesta olla, että Kärpät tavoitteeseensa pääsee. Yleisökeskiarvo on 5050 tällä hetkellä ja kotiotteluita jäljellä 23. Murheellisen viime kauden jälkeen maksava yleisö on selkeästi äänestänyt jaloillaan.

Sanoisin katsojalukuja torjuntavoitoksi ja samaan syssyyn alkuperäisen tavoitteen olevan epärealistisen nykyisessä tilanteessa. Ikävää jos tavoitteet ovat reaaliteettien kanssa noin paljon metsässä jo lähtökohtaisesti.

Viime vuotisen taapertamisen jatkuessa, olisivat yleisömäärät tällä hetkellä 4000 something.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Murheellisen viime kauden jälkeen maksava yleisö on selkeästi äänestänyt jaloillaan.
En suoraan pistäisi tämän piikkiin, vaan enemmänkin sen piikkiin että hyvin usein alkukauden yleisömäärät on pienempiä. Tutkin huvikseni kauden 2015-2016 yleisömääriä ja silloin ekan seitsemän pelin keskiarvo oli 5300. Tuolloin kaksi ottelua pelastivat keskiarvon hieman paremmaksi, nämä pelit oli:

-Lauantai 19.9. kotipeli Ilvestä vastaan, yleisöä 6614 eli täysi tupa. Jari Viuhkolan paita jäädytettiin tässä ottelussa, pomminvarmasti vaikutti lipunmyyntiin
-Lauantai 3.10. kotipeli IFK:ta vastaan, yleisöä 6145. Lauantain kärkipeli IFK:ta vastaan, eli ihan täysi tupa ei ollut tuolloinkaan vaikka kärkikamppailusta kyse. Hyvä verrokki se viikon takainen vähän alle 6000:n katsojan kärkiottelu JYPiä vastaan.

Jos laskee nuo jäljelle jääneet viisi peliä niin keskiarvo oli 4900 katsojaa per kotipeli, vaikka tuplamestareina painettiin menemään ja kokoonpanossa oli mestaruuden ratkaissutta Sebastian Ahoa ja kumppaneita.
 

1971

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
En suoraan pistäisi tämän piikkiin, vaan enemmänkin sen piikkiin että hyvin usein alkukauden yleisömäärät on pienempiä. Tutkin huvikseni kauden 2015-2016 yleisömääriä ja silloin ekan seitsemän pelin keskiarvo oli 5300. Tuolloin kaksi ottelua pelastivat keskiarvon hieman paremmaksi...
Tätä olisi mielenkiintoista tutkia enemmänkin, mutta Liigan sivuilta ei löydy enää tietoja kuin kaudelle 14-15 asti. Ao kaudella kauden seitsemässä ensimmäisessä kotipelissä jokaisessa oli yli 5000 katsojaa ja ka. oli 5303/ottelu. Seuraavalla kaudella ka. oli hieman isompi 5356 ja kuten kerroit, niin kahdessa ottelussa päästiin yli 6000 katsojan.

Kun verrataan tämän kauden aloitusta kolmeen edeltävään kauteen, niin vaikka voittoja ja pisteitä on tullut tämän kauden alussa enemmän kuin kolmena edeltävänä kautena, niin yleisömäärät ovat sen 250-300 katsojaa/ottelu pienempiä kuin kausina 14-15 ja 15-16. Viime kausi oli tervanjuontia myös katsojamäärien suhteen. Tässä vaiheessa kautta mentiin alhaisella 4932 katsojan ka:lla.

Uskon, että katsojamäärät tulevat kasvamaan kauden edetessä, mutta tarvitaan täysi tupa illasta toiseen, että Kärpät budjetoituun katsojamäärään pääsisi. Laskeskelin vasiten noitten katsojamäärien kehitystä kauden puoliväliin asti ja vaikka menestystä tulikin, niin ka. kasvoi vain 200-300 katsojaa/ottelu. Tämän kauden osalta se tarkoittaisi viidentoista kotiottelun jälkeen maltillista 5300-5500 katsojan keskiarvoa ja katsojia pitäisi olla Raksilan lehtereillä n. 5800/ottelu seuraavan kahdeksan kotiottelun aikana. Siltikin jäätäisiin alle budjetoidun.

En viitsi ryhtyä arvailemaan, että minkälainen taloudellinen takaisku pudonneet katsojamäärät oikeasti ovat? Jos kausilla 14-15 ja 15-16 oli jo alussa 250-300 katsojaa/peli enemmän, niin kyllähän menetys on kymmeniä tuhansia euroja Kärpille (jopa enemmän)? Ja vaikka katsojamäärät nyt tästä nousuun lähtisivätkin, niin kyllä olen edelleen sitä mieltä, että viime kauden taaperruksen jälkeen yleisö on äänestänyt jaloillaan. Niin iso ero katsojamäärissä kuitenkin on vs. Marjamäen kaksi viimeistä kautta.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Liittyen nyt ihan muihin juttuihin kuin yleisömääriin (tai no varmaan osittain nämäkin vaikuttaa), niin nyt on alkamassa Jokereiden KHL-peli ja ennen ottelua esitellään kaikki Jokereiden historian kapteenit. Joo nyt on Jokereiden juhlavuosi yms., mutta ei tämän tyylisiä juttuja olisi hirmuisen vaikea järjestää varmaan Kärppienkään toimesta.

TPS:llä oli eilen jotain omaa Hall of Fame -settiään ennen peliä, onko Kärpillä muuta varsinaista Hall of Famea kuin jäädytetyt paidat? Kärpät on kuitenkin kohtalaisen kitsas näiden paidan jäädytysten suhteen, niin miksei sitten jotain tällaista voisi olla?
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
TPS:llä oli eilen jotain omaa Hall of Fame -settiään ennen peliä, onko Kärpillä muuta varsinaista Hall of Famea kuin jäädytetyt paidat? Kärpät on kuitenkin kohtalaisen kitsas näiden paidan jäädytysten suhteen, niin miksei sitten jotain tällaista voisi olla?
Hall of Famea olen itsekin mietiskellyt. Esimerkiksi eräs Ivan Huml olisi sinne helppo sijoittaa, jos hänen paitaansa ei malteta kitsaasta linjasta johtuen jäädyttää. Ei siis fyysisesti koko miestä vaan jotain tribuuttia siis.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös