Minkä pakollisen oppiaineen poistaisit peruskoulusta?

  • 6 362
  • 59

Mikä pakollinen oppiaine tulisi poistaa peruskoulusta?


  • Äänestäjiä
    162

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
@JYP#44 avasi ketjun taloustieteen mahdollisesta opetuksesta. Keskustelua seuratessani paljastui, että voisi olla tarvetta ketjulle, joka käsittelisi niitä jo nyt opetettavia aineita, jotka palstaveljet haluaisivat poistaa peruskouluopetuksesta.

Itse poistaisin uskonnonopetuksen. Uskonnossa opetetaan paljon tärkeitä kulttuurikysymyksiä, jotka kaikkien tulisi tietää, mutta mukaan mahtuu aivan liikaa suorastaan uskontoa tuputtavaa sisältöä Raamattu-tunteineen ja kertomuksineen.

Mitä mieltä te muut olette?
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Terveystiedon, sitä opettaneena. Sisällöt menevät päällekäin biologian, kemian ja kotitalouden kanssa. Koko oppiaine rykäistiin kasaan edelliseen ops:iin huonolla valmistelulla.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
En mitään. Kieliä mahdollisimman paljon, kiitos! Englantia toki ei välttämättä tarvitse opiskella, mutta ruotsia pari vuotta tekee terää, ja ruotsin voi jossain idässä vaihtaa venäjään.
 

TomiP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomi
@JYP#44 avasi ketjun taloustieteen mahdollisesta opetuksesta. Keskustelua seuratessani paljastui, että voisi olla tarvetta ketjulle, joka käsittelisi niitä jo nyt opetettavia aineita, jotka palstaveljet haluaisivat poistaa peruskouluopetuksesta.

Itse poistaisin uskonnonopetuksen. Uskonnossa opetetaan paljon tärkeitä kulttuurikysymyksiä, jotka kaikkien tulisi tietää, mutta mukaan mahtuu aivan liikaa suorastaan uskontoa tuputtavaa sisältöä Raamattu-tunteineen ja kertomuksineen.

Mitä mieltä te muut olette?

Englanti ei ole pakollinen aine. Se ei siis kuulu tuohon listaukseen.
 

vallu12

Jäsen
Suosikkijoukkue
Passissa lukee Tampere, Blackhawks, Steelers
Uskonto ja ruotsi. Harkitsisin myös musiikin ja kuvataiteen pakollisuutta.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Englanti ei ole pakollinen aine. Se ei siis kuulu tuohon listaukseen.
Mietin tuota seikkaa, mutta kyseistä kieltä opetetaan käytännössä kaikissa maamme koulussa ihan pakollisena, niin laitoin sen listaukseen.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Musiikki, kuvis, ruotsi. Ruotsin sijasta pitäisi saada valita se toinen kieli. Itse olisin mieluummin opetellut saksaa ruotsin sijasta. En näe nuottien osaamista kauhean yleissivistävänä, joten opetelkoon ne ketkä haluavat. Kuvaamataito on kanssa ihan turhaa. Ne jotka osaa piirtää pääsevät näyttämään taitonsa ja muut vain keskustelevat keskenään ja jotain koettavat saada aikaiseksi, että saavat numeron. Tämä pätee myös kyllä musiikkiinkin, mutta siinä melussa oli vaikea keskustella.

Uskonnossa kai käsitellään aika paljon uskovaisten kulttuuria ja muita uskontoja, joten se ei minua haittaa. Ihan tärkeää tietoa kuitenkin. Vähentäisin kuitenkin opetuksen määrää. Peruskoulussa tätä nyt ei mahdottomasti ole, mutta esim. lukiossa 3 pakollista kurssia tuntuu mahdottomalta perustella. Käytäisiin vain läpi kaikki suuremmat uskonnot ja vähän heidän tapojaan, niin ihmiset ymmärtävät jotain kulttuureista. Ehkä tämä olisikin sitten enemmän kulttuurikurssi, mutta voisi hyvin seilata uskonnon lipun alla.
 

A Siente

Jäsen
Ruotsi, uskonto, käsityö, musiikki ja kuvataide

Ruotsi on ruotsi, ei sitä tarvitse mihinkään. Ne jotka sitä haluaa opiskella niin siitä vaan, mutta suotta kaikkien on kärsiä.

Uskonto, opetellaan satuja. Voitaisiin enemmän panostaa johonkin joka opettaa faktoja eikä tälläistä hölynpölyn paskaa.

Käsityö, täysin turhaa. Olihan ne tunnit tosin rentoja ja sellaisia mukavia hengähdystaukoja päivään, mutta kyllä tämä on parempi valinnaisena. Ei siellä loppujen lopuksi oikein opi mitään.

Musiikki... Täysin turha. Me vain kuunneltiin musiikkia ja opeteltiin soittelemaan soittimia, ei siitäkään tosin mitään tullut. Edes opettajia ei kiinnostanut alkaa sitä erityisesti opettamaan.

Kuvataide, ope näyttää miten piirretään hieno 3D piirros ja silti itse opin tekemäään vain tikku-ukon. Sopii niille joilla on jo valmiiksi jotain käsitystä asiasta, ei sitä vain voi opettaa.

Nämä kun karsitaan pois, niin saadaan enemmän opetettua ns. oikeita asioita, joiden oppimisesta on jotain hyötyäkin.

Ja kyllähän englanti on pakollinen kaikissa kouluissa. Jos ei ole, niin järjestelmässä on jotain mätää.
 

TomiP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomi
Ruotsi, uskonto, käsityö, musiikki ja kuvataide

Ruotsi on ruotsi, ei sitä tarvitse mihinkään. Ne jotka sitä haluaa opiskella niin siitä vaan, mutta suotta kaikkien on kärsiä.

Uskonto, opetellaan satuja. Voitaisiin enemmän panostaa johonkin joka opettaa faktoja eikä tälläistä hölynpölyn paskaa.

Käsityö, täysin turhaa. Olihan ne tunnit tosin rentoja ja sellaisia mukavia hengähdystaukoja päivään, mutta kyllä tämä on parempi valinnaisena. Ei siellä loppujen lopuksi oikein opi mitään.

Musiikki... Täysin turha. Me vain kuunneltiin musiikkia ja opeteltiin soittelemaan soittimia, ei siitäkään tosin mitään tullut. Edes opettajia ei kiinnostanut alkaa sitä erityisesti opettamaan.

Kuvataide, ope näyttää miten piirretään hieno 3D piirros ja silti itse opin tekemäään vain tikku-ukon. Sopii niille joilla on jo valmiiksi jotain käsitystä asiasta, ei sitä vain voi opettaa.

Nämä kun karsitaan pois, niin saadaan enemmän opetettua ns. oikeita asioita, joiden oppimisesta on jotain hyötyäkin.

Ja kyllähän englanti on pakollinen kaikissa kouluissa. Jos ei ole, niin järjestelmässä on jotain mätää.

Ei ole. Esim. veljeni luki pitkänä kielenä saksaa eikä lukenut englantia lainkaan.
 

Koge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Uskonto (ja elämänkatsomustieto) pois ja tilalle kaikille yhteinen uskontotieto. Eri uskontojen kenttä tulee tulevaisuudessa olemaan entistäkin pirstaloituneempi, joten jo taloudellisista syistä oman uskonnon opetus tulisi lopettaa. Ei ole myöskään järkeä jaotella oppilaita ryhmiin vanhempien vakaumuksen perusteella.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Uskonto, mutta kyseisessä oppiaineessa opetettavat jotkin kulttuurilliset ja historialliset asiat pitäisi siirtää tällöin historian oppiaineeseen ja opetukseen.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Kiitoksia Barnesille hyvästä ketjusta. Hyvä jatkaa "offtopicia" tässä ketjussa johon se enemmän kuuluu. Koitanpa lokeroida mainitsemasi oppiaiheet kolmeen osa-alueeseen.

Tärkeät aineet:
Äidinkieli
Matematiikka
Englanti
Historia
Yhteiskuntaoppi
Biologia
Oppilaanohjaus

Suht tärkeät aiheet:
Maantieto
Uskonto
Fysiikka
Kemia
Kotitalous
Käsityöt

Turhat aineet:

Ruotsi (pakollisena)
Kuvaamataito
Musiikki
Terveystieto
Liikunta

Elämänkatsomustietoa en ole ikinä saanut, joten en osaa sanoa mitä se sisältää.

Ei kai tuo sen suurempia selittelyjä kaipaa. Uskonto on mielestäni tärkeä, etenkin kun puhutaan muista uskonnoista kun omasta uskonnostamme. Siis sellaista yleissivistävää nippelitietoa, tyyliin älä tarjoa juutalaiselle possua äläkä muslimille viinaa. Ihmettelen kuitenkin sitä, että meillä on käytössä elämänkatsomusoppi uskonnon rinnalla. Miksei uskonnostakin voitaisi tehdä sellaista oppiainetta, jossa kaikkia uskontokuntia käsiteltäisiin yhtä paljon ja näin kaikki voisivat osallistua siihen?

Turhista aineista pakko-ruotsia en ymmärrä, valinnaisena totta kai saa lukea. Kuviksesta ja musiikista kerroinkin jo edellisessä ketjussa, eli ne antavat jotain sisältöä ainoastaan niille, jotka vapaa-ajallakin kyseistä touhua harrastavat. Meillä mm. musatunnit menivät siihen että musiikkia harrastavat saivat soittaa ja valita biisit, ja me ei-harrastajat istuimme paikoillamme taustakuorossa. Eikä niistä nuottikaavioista ole mitään hyötyä elämään ollut minulla. Sama juttu vähän kuviksessa.

Sama juttu myös liikunnassa, harmi kyllä. Monesti kuulee kauhutarinoita siitä miten etenkin pojilla liikunnanopettaja on joku himourheilija ja ihastunut johonkin yhteen urheilulajiin jota harrastetaan joka viikko. Sitten noilta huonokuntoisilta kuulee kanssa usein miten joku läskejä vihaava maikka on saanut tämän vihaamaan liikuntaa loppuiäkseen, ihan vain koska koululiikunta. Itselläni oli loistava kannustava ja mukava liikunnanopettaja yläasteella ja lukiossa, mutta ala-asteella oli pari sellaista opettajaa, että ymmärrän kyllä miltä läskeistä tuntuu kun opettaja vittuilee jatkuvasti. Ala-asteella meillä oli yksi opettaja joka halusi pitää meille aina kesäisin suunnitusta ja talvella hiihtoa. Sitten tämä vielä suuttui aina kun meillä oli tapana suunnistaa/hiihtää pienissä porukoissa. Aina tuli huutoa miten nämä lajit ovat yksilölajeja. Niin ja tämä sama opettaja otti muistaakseni nelosluokkalaisista alkaen sekunttarilla aikoja kauanko meni aikaa suoritukseen, toisin sanoen kilpailutilannetta piti luoda koululiikunnassa jo 10-vuotiaille. Periaatteessahan tuon liikunnan voisi hyvinkin nostaa pykälällä ylöspäin, mutta laitoin nyt vähän ärsyttääkseni sen tuonne turhiin aineisiin. Eipä sekään paljoa palvele niitä liikunnasta kiinnostumattomia. Etenkin jos siellä pelataan joka viikko sählyä ja opettaja ei kontrolloi että jokainen pääsee pelaamaan. Itse pelasin yläaste-aikoina salibandya joukkueessa ja samoin tunneilla oli paljon luokkalaisia. Vähän hävetti kavereiden puolesta kun oli ohjelmassa sählyä, niin siellä oli pari kaveria jolla oli hirveä hinku näyttää että täällä osataan hei pelata säbää. Läskejä pidettiin pujottelukeppeinä, lajia ei-harrastaville ei syötelty vaan mieluummin yritettiin itse ja sitten naureskeltiin kun helppo veto upposi ensimmäistä kertaa maalissa olevan molarin taakse. Koululiikunta ei mielestäni todellakaan saa olla liian vakavahenkistä!
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Ihan sama, kunhan ei kieliä eikä taideaineita.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ruotsia varmaan harvat puhuu sanaakaan koulun jälkeen. Oikeastihan sitä ei tietenkään tarvitse, mutta siinä on ne muut syyt. Mun mielestä se joutaa pois pakollisista.

Uskonnossa ei saisi liikaa jeesustella. Ja taideaineet pitää ehdottomasti säilyttää.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hieman väsyneenä ehdin äänestää ennen kuin luin, että mistä oikein äänestetään. Peruskoulussa on varmaan hyvä olla vähän kaikkea. Ruotsin pakollisuuden voisi toki poistaa. Yläasteelle toki olisin jo aikoinaan toivonut enemmän valinnaisuutta. Joskus 2000-luvun alussa valinnaisuus taisi mennä jotenkin niin, että jokainen sai valita kolme vapaavalintaista ainetta (2h/viikko). Valitsin tuolloin taloustiedon, pitkän saksan ja tietotekniikan. Jälkikäteen ajateltuna nuo kolme ainetta olisivat sinällään olleet ihan oppiaineiden hyödyllisimmästä päästä, mutta opetusmetodit, opettajat sekä oma asenne olivat heikkoja. Saksan opettaja oli elämäänsä kyllästynyt miehestään eronnut juoppo, kauppiksen opettaja mitään auktoriteettia vailla oleva vanhus. Tietotekniikan tunneilla oppilaita oli enemmän kuin toimivia koneita, eikä poissaoloja tarkistettu. Kukaan ei oppinut mitään, paitsi tunneille raahautuneet pelaamaan Unreal Tournamentia, Quakea ja Counter-Strikea. Niin ja yläasteikäisenä minua kiinnosti mopot ja pillu. En saanut kumpaakaan.

Terveystieto on käsittääkseni nykyään peruskoulussa pakollinen. Itse kävin lukiossa sitä yhden kurssin, muistaakseni valinnaisena tuolloin ja turhahko oppiaine tuo kyllä on. Vaatimustaso oli erittäin matala, enkä yhtään ihmettele sen suosiota yo-kirjoituksissa tai valinnaisena aineena. Lukiossa turhia aineita olivat kuvaamataito, musiikki, äidinkieli, uskonto ja jo mainittu terveystieto. Filosofia sellaisenaan oli myös aika tarpeeton. Myöhemmin olen tutustunut filosofiaan ihan vapaaehtoisestikin, mutta kun yhteen lukiokurssiin on tiivistetty koko länsimainen filosofia, niin se jää pakostikin varsin etäiseksi.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Uskonto. Tästä erittäin kivoja kokemuksia kun hihhulit osui kohdalle opettamaan.. T. Yläasteaikoina tuputettiin tekemään parikymmensivuista referaattia jostain kymmenestä käskystä.

Liikunta on tärkeä aine juu, mutta opettajat saisi olla sopivasta välimaastosta. Itselle osui kummasti ääripäät, himoliikkujista korsteeneihin joille liikuntatunti oli "lonkeropäkki alkosta ja kotiin"

Taideaineet. Piirtäminen rajoittui kirkkoveneisiin, ja muutenkin nuo tunnit oli vain muuten paskan päivän ajantuhlaamisia. Musiikissa taas opeteltiin kitarankieliä, ja rumpuja, mutta eipä noista oikeen oo ilmakitaransoitossakaan hyötyä.

Sekä Ruotsi. Jag inte talar Svenska, jag talar svenska intebra.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
En poistaisi mitään. Lisäisin penteleesti kaikenlaista tähdellistä.

Tai no, uskonto on oppiaine jota pitäisi vielä hieman säätää. Vähempikin tuntimäärä riittäisi. Uskontojen nimissä tehdyt hirmutyöt, väärinkäytökset ja muu humpuuki jää nyt olemattomalle käsittelylle. Kuluttajasuojanäkökulmaa tulisi saada mukaan, jotta peruskoululaiset ymmärtävät tunnistaa häröjengit.
 

Black Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Uskonto, jos tällä vielä nykyään tarkoitetaan jeesuksen tuputtamista. Yhteiskuntaoppina voisi uskontoja kertoilla, jotta yleissivistävästi olisi jokaisella käsitys että kaiken maailman ylijumalia on tarjolla ympäri maailman jos näihin haluaa tarkemmin tutustua. Toki kulttuuriimme sidonnaisesti pitäisi kertoa minkä takia vietämme joulua ja muuta shittiä mitä tässä on tarjolla. Mutta eiköhän tuo mustan kirjan aika ala olla jo ohi, jopa koulumaailmassa.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Uskontoa tulisi lisätä ennestään tässä globaalissa maailmassa. On hyvin tärkeää, että sivistynyt kansa tuntee uskontoja, joita esim. maahanmuuttajilla on. Uskontoa on muutenkin jo niin vähän koulussa, että siitä ei oikein pysty vähentämään.
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Ei noissa nyt mitään kovin turhaa ole. Uskonnon voisi muuttaa niin että siellä opetetaan mitä seuraa siitä kun uskontovammaiset pääsee vallankahvaan. Uutena aineena Väittely, joĺloin lapset oppivat nauramaan vasemmiston ulos kaikista keskusteluista.

muaddib
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Uskonto (ja elämänkatsomustieto) pois ja tilalle kaikille yhteinen uskontotieto...

Samaa mieltä tuosta uuden oppiaineen, uskontotiedon luomisesta uskonnon ja elämänkatsomustiedon tilalle ja toisin siihen vielä mukaan filosofian perusteet. Silloin kyseessä olisi todella yleissivistävä oppiaine eikä tippaakaan turha.

Ruotsia pakollista opiskelua en sinänsä poistaisi, mutta antaisin oppilaiden valita vähintäänkin ruotsin ja venäjän väliltä, kumman kokevat tarpeellisemmaksi opiskella. Suomella on kuitenkin hemmetin pitkä itäraja Venäjän kanssa ja kuvittelisin, että Itä-Suomalaisille olisi aika paljon hyödyllisempää opiskella ruotsin sijasta venäjää, miksei monille muillekin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Poistaisin ruotsin kielen pakollisuuden ja uskonnon opetuksen. Tai sitten uskonnon opetusta voisi vähentää, ja lopettaa hihhuloinnin, ja uskonnossa keskityttäisiin vain maailman eri uskoista kertomiseen objektiivisessa mielessä. Eli oikeastaan sama mistä ylläkin ihmiset kertovat.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Uskonto pitäisi muuttaa kulttuurimaantiedoksi tai vastaavaksi aineeksi, joka sisältää muutakin kuin uskontoa. En muista oppineeni koulussa kovinkaan paljon inkeriläisistä, saamenlaisista tai Kalevalasta. Eli aine pitäisi sisällään paljon muuta kuin vain maailmanuskontoja. Opetetaanhan historiassakin niin Suomen omaa kuin maailmanhistoriaa. Tällaiset asiat ovat kouluopetuksessa paljon tärkeämpiä kuin Jeesuksen opetuslasten ja heidän vaimojensa nimien opettelu. Opettakoon kirkot seurakuntalaisillensa Raamatun sisältöä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Uskonnon oppiaineen nimeä voi toki vaihtaa joksikin toiseksi, mutta tunteja ei saa vähentää. Toki sisältöä voi muuttaa, itse käsittelisin enemmän islamia, koska se nyt kouluissa olevien nuorten elinaikana tulee nousemaan ohi kristinuskon maailman isoimmaksi uskonnoksi (eri arvioiden mukaan 2050-2070-luvuilla)

Ylipäänsä maailman uskonnollisen väestö määrä lisääntyy tulevina vuosikymmeninä ja koska globalisaatio ja maailman "pieneneminen" on suomalaistenkin nuorten syytä tietää mahdollisimman paljon isoista maailmanuskonnoista ja niihin liittyvistä kulttuuri-ilmiöistä, vaikka eivät itse sitten mihinkään uskoisi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös