Ja nyt pyydänkin arvon jatkoaikalaisilta vinkkejä, mitä kirjoja minun jatkossa kannattaisi käsiini hankkia, kun nyt alkuun pääsin? Kuten mainittua, synkät ja ajatuksia herättävät, tositapahtumiin perustuvat kirjat nyt ainakin kiinnostavat. Historialliset jutut, onnettomuudet, katastrofit, selviytymistarinat...
Keskitysleireistä/juutalaisvainoista ainakin löytyy paljon todella hyviä ko. aihepiirejä käsitteleviä kirjoja. Oma suosikkini on
Martin Grayn Kaikkien rakkaitteni puolesta joka on samalla synkkä mutta myös jollain kierolla tavalla positiivinen.
Primo Levin kirjan kerroitkin tuossa lainanneesi mutta samalta kirjailijaltahan löytyy keskitysleirikokemuksista myös kirja nimeltä
Tällainenko on ihminen. Ihan loistava Auschwitz-aiheinen kirja on myös
Wieslaw Kielarin Anus mundi - Auschwitzin vanki nro 290.
Frank McCourtin Seitsemännen portaan enkeli on myös eräänlainen selviytymistarina, ei niinkään mistään yksittäisestä tapahtumasta vaan selviytymistarina köyhästä ja vaikeasta lapsuudesta/nuoruudesta. Tuo on yksi minun suosikkikirjojani ehdottomasti. Ja jos tuon luet ja huomaat kiinnostavaksi niin samalta kirjailijalta löytyy myös kaksi jatko-osaa tarinalle, eli
Amerikan ihmemaassa ja
Liitupölyä. Lukemisen arvoisia myös nuo.
Ja jos mennään vielä tähän keskitysleiriaiheeseen niin
Schlomo Venezian Sonderkommando on myös lukemisen arvoinen. Tämän kirjan suurin arvo on siinä että Venezia on yksi niitä todella harvoja Sonderkommandossa työskennelleitä jotka jäivät yleensä edes eloon, ja yksi vielä harvempia jotka ovat pystyneet kertomaan karmeista kokemuksistaan. Tuo Sonderkommandon tehtävä (eli houkutella ihmiset kaasukammioon ja kaasutuksen jälkeen kärrätä ruumiit krematorioon poltettavaksi) oli varmaan henkisesti raskaimpia kaikista keskitysleirien tehtävistä ja suurimmaksi osaksi ko. tehtävissä työskennelleet joutuivat muutaman kuukauden työrupeaman jälkeen itse samaan käsittelyyn koska natsit eivät halunneet sanan leviävän.
Onnettomuuksia käsittelevistä kirjoista voisin ottaa esimerkiksi vaikkapa
Jon Krakauerin Jäätäviin korkeuksiin, joka kertoo vuonna 1996 Mt. Everestillä sattuneesta kiipeilyonnettomuudesta missä kuoli useita kiipeilijöitä. Krakauer oli itse mukana tapahtumien keskipisteessä joten varsin mielenkiintoista luettavaa on tuokin opus. Krakauerin kirjoista myös
Erämaan armoilla on ihan hyvä. Tämä opus kertoo Christopher McCandlessin varsin mielenkiintoisen tarinan. Tämä McCandlesshan oli nuori opiskelijapoika joka päätti jättäytyä yhteiskunnan ulkopuolella ja lähti kiertämään ympäri USA:ta ilman rahaa ja väärällä henkilöllisyydellä. Ja suurin unelma hänellä oli mennä Alaskaan ja selviytyä siellä yksin talven yli täysin luonnon armoilla.
Siinäpä muutamia ehdotuksia, laittelen lisää kun tulee mieleen. Meillä näyttäisi olevan jokseenkin samanlaiset kiinnostuksen aiheet kirjojen suhteen joten minulta saattaa löytyä vielä monta hyvää vinkkiä.