Minä kokkaan meillä pääasiassa, leipominen menee suurin piirtein puoliksi. Ruoka on viikoilla perus kotiruokaa keitoista erilaisiin laatikoihin ja patoihin. Maanantai-ilta on viikon arki-illoista ainoa ohjelmaton meillä, joten silloin tulee yleensä tehtyä jokin isompi satsi, josta sitten syödään kiireiset ti- ja ke-iltapäivien päivälliset ja vaimo ottaa evääksi. Saman ruoan syöminen ei ahdista peräkkäisinä päivinä, varsinkin kun keitot ja laatikot yleensä ovat parhimmillaan seuraavana päivänä ja hyviä vielä sitä seuraavana. Ja ainahan jämiä voi tuunata, käyttää vaikka pyttipannuun tms.
Eineksiä pyrin välttämään ja tekemään keitot, padat sekä laatikot alusta pitäen itse. Viikottain kuitenkin arkiruokaan kuuluu jokin einespohjainen ateria, yleensä se osuu tuohon torstaille, jolloin yleensä ei ole enää alkuviikon rippeitä jäljellä ja päivä on täynnä ohjelmaa hauskasti porrastuen. Pitäisi aloittaa vaikka tekemään jokin keitto viikonloppuna, pakastaa se ja ottaa ke-iltana sulamaan, jolloin jokainen voisi napata siitä satsin mikron kautta silloin kun sopiva sauma on.
Viikonloppujen ruokailu riippuu todella paljon menoista. Pyrin siihen, että ainakin sunnuntaina teemme kunnon aterian jälkiruokineen, lauantai menee enemmän ohjelman armoilla ja aika usein kyläreissuilla tai muuten reissunpäällä.
Olen itse asiassa aika tyytyväinen ruokailu- ja kokkailutapoihimme, varsinkin tällä aikataulutuksella, mikä meitin perheellä on tällä hetkellä meneillään. Aika paljon se on asenteesta kiinni, haluaako syödä edes suurin piirtein hyvin. Toki harrastuneisuus ja luovuus ovat plussaa keittiössäkin. Ainoastaan harmittaa se, että kasviksia ja kalaa tulee syötyä aivan liian vähän, vaikka molemmat meidän perheessä uppoaa hyvin. Kalaa tulee tehtyä n. kerran viikossa, kasviksia on mukana ehkä joka toisella kerralla. Osittain tähän vaikuttaa sekin, että haluaisin kalan mahdollisimman tuoreena, eikä sitä aina ole kuitenkaan just silleesti saatavilla. Päivätolkulla kun sitä ei viitsisi säilöä.