Milloin teit viimeksi ruokaa?

  • 4 729
  • 40

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Palstalla on paljon kotikokkeja, sillä keskustelua aiheen tiimoilta löytyy monesta ketjusta. Mutta on paljon myös sellaisia ihmisiä, jotka eivät keittiössä viihdy.

Itsekin ihmettelin kerran eräällä tuttavalla käydessä, kuinka keittiö voi olla useamman vuoden asumisen jäljiltä niin siisti - ei tahran tahraa missään esimerkiksi liedessä. No, eivät kuulemma olleet koskaan edes käyttäneet uunia, vaan mikrolla ja vedenkeittimellä pärjättiin hyvin.

Varmasti yllättävän monet syövät ulkona tai korkeintaan lämmittävät eineksiä kotona. Nyt haastankin palstalaiset gallup-henkisesti kertomaan kokkailutottumuksistaan ja osa jopa kaivelemaan muistiaan:

Milloin laitoit itse jotain ruokaa alusta loppuun? Ja mitä?

"Alusta loppuun tekemisellä" en nyt tarkoita sitä, että olisi tarttenut vääntää itse pastataikinaa tai teurastaa possu, mutta kuitenkin jotain vähän vaativampaa kuin Atrian lihapullapaketin kaataminen paistinpannulle.

Vähän huonosti tulee itsekin jaksettua/ehdittyä/viitsittyä arki-iltaisin. Kun väsyneenä ja nälkäisenä tulee kotiin, niin ei siinä enää viitsi mitään monen tunnin hauduttelua vaativaa ruokaa alkaa vääntämään. Mutta yritän sitten viikonloppuisin tehdä isomman satsin, josta voi sitten lämmitellä vielä viikollakin.

Viimeksi tein perunasoselaatikkoa ja hernekeittoa, joista jälkimmäistä elämäni ekaa kertaa - yleensä on aina tullut napattua pienempi satsi äitin pakastimesta, mutta nyt on sitten rokkaa omassakin pakkasessa vähäksi aikaa.

Perunasoselootassa nyt ei kummoista tekemistä ole, varsinkin jos sen tekee valmiista muussijauheesta. Muutenhan tuo on ihan kamalaa tavaraa, mutta jostain syystä tykkään laatikossa siitä enemmän kuin oikeista potuista tehdystä muussista. Makua antamaan jauhelihan lisäksi pistin vähän kinkkua ja oikein makoisaa tuli.

Hernekeiton tein palvikinkusta. Sitä oli pikkaisen liian vähän, joten paistoin vielä sekaan paketillisen pekonia. Pekonihan tunnetusti yleensä parantaa mitä tahansa ruokaa... Pippurin kanssa taisin vähän liioitella, mutta ihan syötävää tuli tuostakin. Hernekeitossa ainoita huonoja puolia on (kaasuvaaran lisäksi) pitkä valmistusaika ja se, että kovin pientä satsia ei kannata tehdä.

Ei sen ruoanlaiton tarvitse olla mitään hifistelyä. Ja tuollaisen arkisafkan valmistaminen ei tosiaankaan ole mitään rakettitiedettä, ihan jokainen maalaisjärjellä varustettu kyllä pystyy siihen jos vaan haluaa. Itse en ajattele niinkään terveydellisyyden tai taloudellisuuden kannalta, mutta kun itse tekee, niin saa ainakin oman maun mukaista. Ja vaihtelua HK:n blööhön ja muihin.

Leiponut en ole kyllä pitkään aikaan. Siinä puuhassa ei tosin onnistumisprosenttikaan ole paras mahdollinen...
 

Mondie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen brändipuuhastelu
Itse asiassa en ole koskaan aiemmin keittiössä viihtynyt, mutta tänä vuonna tuohon on tullut muutos. Nykyään teen useammin ruokaa kuin emäntä. Ihan perusruokia toki vain, mutta esimerkiksi ruskean kastikkeen teen ihan itse enkä mistään pussista. Kakaratkin on useimmiten ruokia syöneet vaikka ovat samanlaisia nirppanokkia kuin minäkin.

Toisaalta suuri syy nykyiseen kokkailuintoon on se että työttömänä ollessa mulla on enemmän aikaa tehdä ruokaa päivän aikana, kuin että odotettaisiin emon alkavan tekemään ruokaa töistä tullessaan. Ruokailu on muutenkin meidän perheelle yhteinen hetki, syömme kaikki saman pöydän ääressä noin 99 kertaa sadasta.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Sanoisin, että valmistan n. 70% meidän talouden ruuista. Meillä syödään ihan perus prolesafkaa. Paljon menee perunaa ja jauhelihaa. Sitten tietysti kokolihaa ja kanaa menee myös. Salaattia ja kasviksia olemme lisänneet tuntuvasti. En syö itse kalaa, joten vaimo hoitaa sen puolen ja vastaa myös pitkälti salaateistakin.

Mahdollisimman paljon pyrin välttämään eineksiä. Sitä paitsi esim. lihapullatkin tulee halvemmaksi vääntää itse ja mausta valmiskanannahkapaskoihin verrattuna nyt ei tarvitse edes mainita.

Eilen tein jauhelihakeiton. Perunaa, keittojuureksia, hernemaissipaprikaa, sipulia, klöntti paprika-koskenlaskijaa, pippureita, grillimaustetta, pari valkosipulinkynttä ja suolaa. Komiaa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Sinkkumiehellä on välillä motivaatio kokkaamiseen hukassa. Mutta taas toisaalta pää toimii kuitenkin ja ymmärtää, että kokattava on, jos meinaa henkiin jäädä.

Makkarasoppaa tein viimeksi. Se saattaa kuulostaa köyhien viimeiseltä hätävararavinnolta, mutta niinhän sen ei tarvitse olla. Syön paljon keittoja, ne ovat varsin maukkaita.

Sämpylöitä tulee myös leivottua enemmänkin. Miksi hakea marketista joku teollinen leipäpaketti, kun siinä ei kauaa kestä itse vähän pyöräytellä.

Kaikki tämä olisi järkevämpää parisuhteessa, mutta sehän on sitten taas aivan muun ketjun asiaa. Nyt on vain pakko elää ja koittaa hankkia normaalia ravintoa menemättä äärimmäisyyksiin.
 

Bigmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata & LAK
Varmaan noin neljä kertaa viikossa tulee tehtyä keskimäärin. Useammin teen kuin emäntä. Opiskelijasinkkunakin tein lähes päivittäin itsd ruoat.

Arkisin arkituokaa ja muulloin jotain monimutkaisempaa. Kuten vaikka ihan itse nuo pastataikinat tai hampurilaissämpylät vääntäen. Possua en koskaan ole tosin teurastanut.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Avalanche
Olen nyt useamman vuoden yritättänyt vältellä mikroon laitettavia valmisruokia viimeiseen asti, keittelen sitten vaikka vaan makaroonia ja heittää juustoraastetta ja ketsuppia päälle jos ei muuta. Ainakin tulee hyvä mieli itselle. En ole mikään ihmeellinen kokki ja usein tuntuukin, että saisi vähän enemmän olla reseptejä mistä sitä ruokaa tekee.

Ja vastauksena kysymykseen eilen tein kanasuikaleita ja riisiä, mitä söin myös tänään. Jos jotain vähän monimutkaisempaa haetaan niin jokunen viikko sitten tein tonnikalalasagnea.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Kiva kokkimaan?

Sunnuntaina tuli viimeksi kokkailtua pyttipannua, kun nälkä iski ja sattui kaksi syöjää olemaan paikalla. Makkarat eivät olleet itse tehtyjä, mutta muuten tuo eväs tuli väännettyä ihan alusta loppuun. Rehvastelen sen verran vielä, että perunat ja sipuli ovat ihan minun käsin maasta nostamia. Helvetin hyvin onnistui eväs, vaikken tuota ole tehnytkään varmaan viiteen vuoteen.

Enimmäkseen en jaksa lämpimiä voileipiä, kokkeli&pekoni, joku salaatti, yms. helpon osaston kamaa enempää väännellä, kun ei yksin onnellisesti asuvana tule hirveän usein tarvetta tehdä eväitä. Keittoruokia en juurikaan suosi, jotka olisivatkin ainoita eväitä mitkä ovat seuraavana päivänä parempia, joten en kovinkaan usein täytyä jääkaappia tai pakastinta teoksillani. Tietysti silloin kun kaveria tai tuttavuutta puskee kylään niin silloin tulee käytyä ihan keskustan kaupoissa kauppahallia myöten ja tehtyä jotain vähän enemmän aikaa vaativaa.

Kokkaaminen on helvetin mukavaa puuhaa, mutta yksin elelevänä tulee harvemmin kokkailtua kunnolla. Yleensä vuorokauteen on varattu vain rajallinen määrä tunteja kuitenkin, joita ei itselle kokkaamiseen viitsi liikoja tuhlata.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Päivän toisen safkan mä syön ulkona ja toisen kotona, noin keskimäärin siis. Joo suht helppoa, yksinkertaista ja nopeaa. Mikroa mä en ole käyttänyt varmaan viiteen vuoteen. Mä en luota niihin säteisiin. Ja lisäaineitakin koitan vältellä. Eineksiä myös tulee syötyä, jos on kunnon tavaraa. Mitään Atrian lihapullia mä en halua, mutta mökille saatan ostaa grillimakkaraa. Ja mitkään pula-ajan keitot tai laatikot ei mua oikein innosta tai muukaan sellainen laitossafka.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Joka päivä kokkaan jotain. Eilen viimeksi väänsin vallan mainion jauhelihakastikkeen, keittelin spagetit ja sähläsin kylkeen sellaisen fetasalaatin. En mie rouvaa päästä keittiöön useinkaan.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Pirun kiva nähdä, että Jatkoajan miehet kokkailevat ahkerasti. Niin minäkin vaikka avokki rakastaa myös kyseistä aktiviteettia. Eilen masturboin makuhermojani seuraavin elementein:

Täytettyjä Jalapenoja pekonikääreessä. Lisukkeeksi lohkoperunoja ja aiolia (ei kaupan) sekä jälkkäriksi räiskäleitä, mansikkahilloa (omavalmiste) ja kermavaahtoa.

Tänään mennään tukevasti grillisafkoilla. Sisko on vuokrannut ison mökin viikonlopuksi ja jopa meitsi on kutsuttu pilaamaan iltaa. Vituttaa missata TPS- Ilves taisto mutta uhraudun.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Yleensä viikonloppuisin tulee tehtyä ruokaa, kun olemme yhdessä elämänkumppanini kanssa, viikolla tyydyn syömään työpaikalla lämpimän aterian ja illalla sitten jotain leipää, hedelmiä, tms.
Kokkaaminen on minulle oikeastaan yksi harrastus, mutta en silti ole innokas kokkailemaan vain itselleni, joten tämä harrastus jää enimmäkseen viikonlopuille.

Eilen tuli viimeksi tehtyä ruokaa, tällä kertaa hieman itämaisittain eli kanaa ja vihanneksia hapanimeläkastikkeessa lisäkkeenä basmatiriisiä - helppoa, herkullista ja aika yksinkertaista, jossa vihannesten kuoriminen ja paloittelu vie suurimman osan ajasta. Hapanimeläkastikkeen saostamisen hoidan perunajauhoilla, vaikka yleensä ohjeissa on maissijauhot tai -tärkkelys. Perunajauhoilla(-kin) siitä saa näppärästi oikean koostumuksen, siis sellaisen kiisselimäisen.

Bravuureitani ovat erilaiset padat ja keitot, joiden valmistuksessa saatan viettää aikaa keittiössä tuntikausia hifistellen eri valmistusvaiheiden ja lisäkkeiden kanssa.
Lihakeitostani pippurikammoiset eivät löydä inhonsa kohteita, koska keitän ensin lihat kypsäksi liemessä, johon olen kätkenyt kaikki vastareaktioita herättävät ainekset, kuten laakerinlehdet, maustepippurit sekä juurisellerin ja palsternakan palat. Aina siihen tulee myös valkosipulia ja jokin chilipaprikapalko tai ainakin osa siitä. Lihojen kypsyttyä liemi siivilöidään ja perunat ynnä muut vihannekset keitetään kypsäksi tuossa mausteliemipohjassa paloiteltujen lihapalojen kera.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Torstaina tein perheelle ison makkarakeiton. Kun teen ruokaa vain itselleni, niin niitä kertoja en laske tässä elämäntilanteessa mukaan. Ruokaa olen tehnyt teini-iästä saakka koko ajan.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Eilen valmistin koko perheelle intialaista kasvisruokaa. Oikeastaan vähän turhan usein tulee tehtyä intialaista, mutta se on meiän juttu. Käytännössä ruoka oli uppopaistettua perunaa ja munakoisoa. Maustehässäkkä piti sisällään chilirouhetta, vihreää chiliä, murskattua inkivääriä, murskattua valkosipulia, paprikarouhetta, kurkumaa, korianteria tuoreena, korianteria jauheena, jeeraa ja suolaa. Maustehässäkkä sitten sekoitetaan veteen (rkl) ja tahna kuumennetaan nopeasti öljyssä ja muut ainekset (peruna, munakoiso ja pinaatti) sitten pyöritellään tässä. Ruoka tarjoiltiin itsetehdyn naanin kanssa vaikka ei tuosta tavallisessa uunissa samanlaista tule kuin tandoorissa.
 
Suosikkijoukkue
scholl
Sitä paitsi esim. lihapullatkin tulee halvemmaksi vääntää itse ja mausta valmiskanannahkapaskoihin verrattuna nyt ei tarvitse edes mainita.

Tähän on pakko tarttua, sillä väittämä ei voisi olla kauempana totuudesta. Einespullat maksavat euron molemmin puolin ja jauheliha 2-3€/400g. Siihen sitten sipulit ja muut möystit päälle. Lisäksi einespullat valmistuvat mikrossa alle parissa minuutissa, kun taas oikeita lihapullia saa veivata 45min ennen kuin pääsee syömään. Ei ihme että nykyajan töhröperseet ja tahmakullit yleensä valitsevat tämän nahkapullavaihtoehdon.

Eilen tuli tehtyä kuhaa ja soossia, edellispäivänä täytettyjä paprikoita, keskiviikkona porsusta ja kanttarellikastiketta jne. Nykyisin useammin aikaa kyökissä viettää emäntä johtuen loppusuoralla olevista opinnoista ja tästä seuranneesta lisääntyneestä vapaa-ajasta. Tänään ajattelin taas ennen HIFK:n peliä veivata ylikypsää possua ruskealla kastikkeella.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Meidän perheessämme ruoanlaitto on sataprosenttisesti minun vastuullani.

Juuri nyt on uunissa puolitoista kiloa sikaa, joka saa seurakseen puikuloista runnotun muusin, tattikastiketta ja jotain ituja.

Päivän peli katsotaan ruudulta ja puuttuvaa hallitunnelmaa paikataan hodareilla, paahdetun sipulirouheen ynnä muiden tykötarpeiden kera. Juomiksi kokista tai Koffia fanipaidan pukeneen iän mukaan.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Tähän on pakko tarttua, sillä väittämä ei voisi olla kauempana totuudesta. Einespullat maksavat euron molemmin puolin ja jauheliha 2-3€/400g. Siihen sitten sipulit ja muut möystit päälle. Lisäksi einespullat valmistuvat mikrossa alle parissa minuutissa, kun taas oikeita lihapullia saa veivata 45min ennen kuin pääsee syömään. Ei ihme että nykyajan töhröperseet ja tahmakullit yleensä valitsevat tämän nahkapullavaihtoehdon.

No joo, tietysti nuo halvimmat jätteet tietysti tulevat edullisemmaksi ja en edes ottanut sipulia ym.. edes huomioon, koska ne ovat meikäläiselle itsestään selvyyksiä. Lihapullat ovat muutenkin lähes pyhä asia minulle, joten ne valmistan aina itse.

Kebabia tulee myös värkättyä tämän tästä, pieksee karvakäsien harmaan valmispaskasuiron mennen tullen. Teen sellaisen kunnon köntsän aina kerralla, että saa myös pakkaseen pitsoja, kiusauksia, ym.. varten.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Tein kaksi pellillistä pizzaa eilen. Pohja: Pizzajauhoja, öljyä, suolaa, vettä ja kuivhiivaa puoli pussia. Annoin nousta n. tunnin.

Kastike: Tomaattimurskaa, mustapippuria ja suolaa. Keitin pienellä lämmöllä n. 30 min.

Täyte 1: Jauheliha, punasipuli, suippopaprika
Täyte 2: Broileria, ananasta, jalapenoja.

Yllättävän hyvin pohja onnistui joka on mielestäni tärkein pizzan osa.

-Tinke
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Yllättävän hyvin pohja onnistui joka on mielestäni tärkein pizzan osa.

-Tinke
Muistaakseni Eläkeläisten Onni "toppokoponen" Waris joskus sanoi, että pizzassa täytteillä ei ole niin väliä, mutta pohja pitää olla vanerista että kestää pitkään.
 

Jurnu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viikko sitten taisin tehdä ihan itse lihapullia, niihin päälle tomaattikastiketta.
Spagettia lisukkeeksi ja jotain "juustojauhoa" päälle. Mitä lie ollut. Tyttöystävän kanssa elelen ja hän sanoi maistaneensa, mutta siihen se jäikin. Itselle meni oikein hyvin.

Nyt on sitten hämärän peitossa, että mitä kaikkea sitä on tultu viikon aikana syötyä, kun en itte oo mitään tehny. Elossa oon kuitenkin.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Päivittäin tulee kokkailtua kyllä. Hieman harmittaakin, kun arki-iltaisin sitä aikaa/energiaa keittiössä puuhailuun ei monesti riitä kuin johonkin perussafkan vääntämiseen. Esim. tällä viikolla en ole jaksanut kummoisempia aterioita valmistella, joten ostin alkuviikosta köntin entrecotea ja siitä olen veistellyt sopivat pihvit jokaiselle illalle. Lisukkeeksi nopea salaatti ja bataattia paistettuna.

Näin viikonloppuisin onkin sitten keittiö kovassa käytössä. En tiedä mitään parempaa kuin useamman tunnin haudutettu, alusta asti tuoreista raaka-aineista tehty bolognese. Kaverina hyvää punaviiniä, niin ei tuolta köökistä tarvitse poistuakaan.

Antaa muuten sopivaa kontrastia päivään ensin suurella rakkaudella valmistaa hyvää ruokaa, kattaa pöytä kauniiksi, kyynelehtien nauttia valmistettu ateria ja heti sen jälkeen alkaa katsoa lätkää huutaen saatanaa ja vittua.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tunti sitten. Kanaa, katkarapuja, vihanneksia ja Itä-Aasialaisia mausteita paistelin tomaattikastikkeessa. Nuudeleita kattilasta lisäksi.

Loma-aikoina ja viikonloppuisin meikäläinen tekee ruoat. Yleensä jää alkuviikollekin lämmitettävää.
 

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
Minä olen kyllä nolon huono kokki, parhaimmat tuotokseni syntyivät kauan sitten köksäntunneilla vankalla kuutosen arvosanalla. Kun sitä löyhähkössä kaukosuhteessa, käytännössä sinkkuna elelee niin viitsimättömyys on suurin syy miksei tule pahemmin edes yritettyä. Työt ja vapaa-ajan vietto vievät tavallisesti niin paljon aikaa ettei kaltaiseni laiskimus vaan jaksa ja viitsi enää ryhtyä väsäämään mitään hienoa. Usein poikkean vanhempien toivomuksesta syömässä jos aikataulut vaan osuvat yksiin. Usein sorrun eineksiin, on vaan niin helppoa heittää makaroonilaatikko, porkkanalaatikko tai kinkkukiusaus mikroon ja lusikoida sitten vetelänä sohvalla epätasaisesti lämmennyt ruoka suhteellisen tyytyväisin mielin naamaan. Grillillä kävin aiemmin useastikin mutta kun on iän myötä tupannut tuo maha kasvamaan vastatoimenpiteistä huolimatta niin yritän välttää niitä herkkuja tulemasta tavaksi.
Mutta joo, viikonloppuisin jos ei ole mitään kiiruisampaa niin olen minä välillä valmistellut esim. kanaa ja riisiä, makkarasoppaa ym. helpohkoa missä ei ole suurta vaaraa jäädä ravinnotta epäonnistumisen myötä. Arvostettava asia on mielestäni kyllä se, että omaa keittiön puolella taitoa, kumarrus teille palstalaisille jotka osaatte ja viitsitte.
Lopuksi vielä pieni puolustuspuhe paljon (syystäkin) parjatuille eineksille: niissäkin on melkoisia eroja, huonoimmillaan eineslihapullat voivat olla ala-arvoisen surkeaa kamaa, mutta maistakaapas joskus Kivikylän lihapullia, niissä on huikean hyvä maku. Myös "mummon" lihapullat ja ranskalaiset perunat ovat selkeästi laatukamaa. Ei ehkä uskoisi mutta näissäkin on suuria eroja kun on vertailupohjaa.
Lisään vielä että viimeksi innostuin kokkaamaan itse syyskuun puolenvälin paikkeilla. Riisiä ja kanaa, joten aika pitkälti valmiit -ei itse kasvatetut- ainekset käsissä ja vaikeusaste helppo.
 
Viimeksi muokattu:

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Meidän perheessämme ruoanlaitto on sataprosenttisesti minun vastuullani.

Sama. Vaimo tekee ruokaa ehkä kerran pari vuodessa ja käynyt ruokakaupassa viimeeksi ehkä 2011. Meillä tämä järjestely toimii erinomaisesti ja ruoanlaitto on kai nykyisin jonkinlainen harrastus allekirjoittaeelle. Viikonloppuna tehdään yleensä molempina päivinä ruokaa pidemmän kaavan kautta ja sunnuntain satsista otetaan eväät maanantaille duuniin. Maanantaina sitten ruoka tiistaille ja keskiviikolle ja keskiviikkona torstaille sekä perjantaille. Tällä kaavalla aika pitkälle mennään.

Viimeeksi tein suppilovahverokastiketta ja tuoretortellineja, hyvää oli.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös