Milloin rasismi on oikeasti rasismia?

• 846 406
  • 6 924

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Offtopic:
Afrikan tähden osalta sanoisin, että sen pelaaminen kannattaisi jättää väliin ihan jo siksi, että se on lopulta vain nopanheittoralli, ja paljon fiksumpia pelejä löytyy.
Tämä on tyypillistä seurapeleille. Ne on tarkoitettu viihteeksi, jossa voittaja ei ratkea strategisen osaamisen, vaan arpaonnen perusteella. Eli toisin sanoen niitä voi pelata seurueella, joista osa ei tiedä sääntöjä ennakkoon, ja silti heilläkin on mahdollisuus voittaa. Mutta tämä offtopicista.

Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Hienoa, että yhdestä valkoisen miehen paholaiskeksinnöistä ollaan pääsemässä eroon.

Seuraavaksi on sitten varmaan shakin vuoro, kun valkoinen saa aina aloittaa ja vaikka nainen saakin huseerata ympäriinsä miten haluaa, niin peli kuitenkin loppuu vasta miehen kuoltua. Lisäksi tällä miehellä voi olla yhtä aikaa useampi nainen ja usean naisen pitäminen on pelissä jopa eduksi.

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Ei muuta kuin markkinatalouden rattaat vauhtiin ja Martnexilta tilaukseen kaikkiin päiväkoteihin Inkan Aarre, josta voidaan sitten pöyristyä myöhemmin. Tai sitten ei. Tuskinpa konkistadorit tai alkuperäiskansat ketään kiinnostavat.

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei muuta kuin markkinatalouden rattaat vauhtiin ja Martnexilta tilaukseen kaikkiin päiväkoteihin Inkan Aarre, josta voidaan sitten pöyristyä myöhemmin. Tai sitten ei. Tuskinpa konkistadorit tai alkuperäiskansat ketään kiinnostavat.
Mitä varhemmin päästään lasten kanssa todellisuuteen niin sitä parempi. Monopoly pöytään eli osta, myy ja maksa ja etenkin maksa ja itke ja lopulta kaikki muut kuin voittaja itkevät.

Äärimmäisen tylsä peli, jota pelaan vain jonkun muun mieliksi.

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Mitä varhemmin päästään lasten kanssa todellisuuteen niin sitä parempi. Monopoly pöytään eli osta, myy ja maksa ja etenkin maksa ja itke ja lopulta kaikki muut kuin voittaja itkevät.

Se on niin kauan hauska kunnes joku saa liikaa taloja :D

"Siis käykö setämiehet päiväkodeissa pelaamassa afrikan tähti peliä?
Heidän täytyy todella pitää tuosta pelistä, arvostan."
FB:stä ja todellakin hattu päästä pois ja käsi lipalle jos he käyvät pelaamassa tuota peliä.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Offtopic:

Tämä on tyypillistä seurapeleille. Ne on tarkoitettu viihteeksi, jossa voittaja ei ratkea strategisen osaamisen, vaan arpaonnen perusteella. Eli toisin sanoen niitä voi pelata seurueella, joista osa ei tiedä sääntöjä ennakkoon, ja silti heilläkin on mahdollisuus voittaa. Mutta tämä offtopicista.

Toki tiedän tämän. Kyse on enemmänkin siitä, että missä suhteessa taito ja tuuri ovat. Ja Afrikan tähti ei loppupeleissä ole edes seurapelinä kovinkaan onnistunut. Pelilaudalla nopalla liikkuminen on sellainen mekaniikka, joka ei vain yksinkertaisesti kanna kovinkaan pitkälle. Lapsillekin suunnatuissa peleissä tuo elementti alkaa usein tökkiä jossain kohtaa - noin kävi itsellänikin Afrikan tähteä pelattaessa, ja tämä tapahtui jo vuosia ennen kuin tämä 2000-luvulla syntynyt moderni lautapeligenre oli vielä kaukana tulevaisuudessa.

Onnistuneet lasten pelit ovat sellaisia, että ne opettavat loogista ajattelua (strategiaa), ovat kiinnostavia sekä sivistävät teemallaan ja taustatarinallaan. Afrikan Tähti onnistuu hyvin viimeisessä. Tai sanotaan niin, että sillä olisi erinomainen mahdollisuus siihen, etenkin jos nuo mainitsemani täydennykset tehtäisiin. Afrikan Tähdellä olisi itse asiassa jopa mahdollisuus lisätä tietoisuutta Euroopan menneistä synneistä, ja toimia osaltaan rasismia vastaan.

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Afrikan tähdestä ja kolonialismista:

Muuhun en ota kantaa kuin siihen, että kirjoittajan käsitys mercatorin projektiosta on sekoitus faktaa ja fiktiota: "Afrikan tähden kartta noudattaa nk. Mercatorin projektiota. Tämä karttamalli on virheellinen, mutta samalla se on maailman yleisin: sen mukaan on tehty suurin osa maailman karttoja. Se ei ole enää poliittisesti kovin korrekti karttamalli, koska siinä Eurooppa on asetettu keskelle ja sen koko saa suhteetonta merkitystä"

Mercatorin projektion "keskipiste" on päiväntasaaja, ei Eurooppa. Se tehdään projisoimalla pallo sylinteriksi, jolloin pituuspiirit muuttuvat suoriksi kaareutumisen sijaan. Silloin pinta-alat ja etäisyydet kasvavat sitä mukaa, mitä kauemmas päiväntasaajasta mennään. Mercatorin projektio ei ole virheellinen, toisin kuin kirjoittaja väittää, vaan se on yksi tapa projisoida pallo tasoksi (eli kartaksi). Mercatorin projektio säilyttää kulmat, muttei etäisyyksiä. Tämä on ihan hyödyllistä navigoinnin eli suuntiman kannalta. Kts.

Jep. On hyvin luonnollista, että eurooppalaiset kartografit kehittivät navigointia varten karttamallin, joka helpotti heidän omaa navigointintiaan mahdollisimman paljon. Karttapallon osien kanssa kun on vähän hankala suunnistaa.

Mittakaavaltaan se tietenkin on virheellinen aika karusti. Suomi on siinä lähes Intian kokoinen, Grönlanti selvästi suurempi kuin Afrikka tai Etelä-Amerikka ja toiseksi pienin manner Etelämanner suurempi, kuin kaikki muut mantereet yhteensä.

Myöhemmin on sitten tavallaan päätetty, että Mercatorin projektio edustaa asenteellista eurosentristyttä. Toki sen myönnän, että virheellisen kuvan se on minullekin lapsena antanut. Olen ollut aina hyvin kiinnostunut kartoista, mutta lapsena en tietenkään ymmärtänyt tuota vääristymää - joten tuli luultua esimerkiksi Suomen koosta liikoja. Ehkä tavallaan edelleen, kenties juuri Mercatorin projektion luoman maantieteellisen maailmankatsomuksen takia, pääsee aina välillä yllättämään, kuinka saatanallisen pitkiä etäisyydet ovat vaikkapa Brasiliassa.

Mutta ehkä kuitenkaan ei ole syytä aliarvioida ihmisten kykyä oppia asioita.

Sama koskee Afrikan Tähti -peliä muuten. Ehkä on syytä ajatella niin, että lapsetkin voivat oppia suhtautua peliin tavallaan aikansa kuvana eikä niin, että he automaattisesti omaksuisivat jonkun pelin jonakin aukottomana maailmankatsomuksellisena faktana.

Vähän paternalistista ja holhoavaa meininkiä nostaa näistä mekkala. Vähän kuin vaikkapa suhtautuminen kiroiluun lätkämatseissa: jotenkin turhaa repiä siitä peliverkkareita "think about the children" -periaatteella. Kyllä nuorimmatkin katsojat ymmärtävät törkeyksien huuhtelun huonoksi köytökseksi, jos kasvatukselliset asiat ovat muuten kunnossa - jos taas eivät ole, niin silloin typerät tavat omaksutaan muutenkin. Ei sillä, hyvä toki, että nykyään lätkämatseissa käyttäydytään paremmin, kuin 80-luvulla, jolloin itse pikkujätkänä aloin peleissä käymään. Olihan se nimittäin osin melko vajaata meininkiä siihen maailman aikaan.

Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Voisin muuten mainita omakohtaisen muiston tuosta pelistä. Vuosi taisi olla 1986, ja olin tuolloin kuuden ikäinen. Olin pelissä St. Helenan saarella, ja rosvo vei rahani. Muistelen, että ainakin silloisilla säännöillä se tarkoitti sitä, että siellä oltiin pelin loppuun. Isäni sanoi sitten, että "Sinulle kävi samalla tavalla kuin yhdelle toiselle miehelle reilu 100 vuotta sitten". Sitten sain pienen oppitunnin Napoleonista. Sen seurauksena lainasin kirjastosta kirjan, jossa Napoleonin elämästä kerrottiin.

En tiedä, että olisiko tuo tänä päivänä sopivaa luettavaa kuusivuotiaalle, mutta minä olin jo pienenä hyvinkin tiedonhaluinen. Lukemaan opin neljän vanhana, ja tietosanakirjat ja vastaavat kiinnostivat. Noihin aikoihin kiinnostuin jossain vaiheessa kovasti jalokivistä, ja niistäkin tuli luettua kirjoja. Arvatkaapa, että mikä peli oli tässäkin asiassa kiinnostuksen herättäjä?

Viime viikolla tuli tanskalainen ohjelma, joka kertoi Afrikasta. Siinä mm. vierailtiin tanskalaisen miehen luona, joka työskenteli kahvipaahtimossa. Viljeli ja paahtoi kahvipapuja. Firman ovessa oli mustan naisen kasvot isoine korvakoruineen. Olikohan jokin logoon liittyvä juttu. Mieheltä oli kysytty, että onkohan toi ihan sopiva kuva... siis turistit kysyivät. Vastaus oli, että Keniassa kukaan ei ole kuvaa ihmetellyt, kun 100% kaikista kahviviljelmien työntekijöistä ovat mustia naisia.

Samassa ohjelmassa tanskalainen mies mustan kenialaisen opettajavaimonsa kanssa opettivat lapsilleen elämän realiteettejä. Perheessä kasvatettiin kotitalon takapihalla kaneja. Kanit olivat myös lemmikkejä ja alakouluikäiset lapset myös myivät niitä. Toimittaja kysyi syöttekö myös niitä. Vastaus oli kyllä. Siinä sitten perheen isä tuli paikalle. Otettiin yksi kani kopistaan. Lapset olivat innoissaan, kun isä otti kanista korvista kiinni ja katkaisi kanin pään kaulasta poikki keittiöveitsellä. Sitten vaan kysyttiin kenelle annettiin pää ja se annettiin perheen Simba-kissalle. Tämän jälkeen lapset ripustivat kanin puun oksalle ja alkoivat nylkeä turkkia irti ja kani valmistettiin päivälliseksi.

Kahvityttö kohdassa 47:10 ja lemmikkikanit kohdassa 54:10.

Viimeksi muokattu:

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Monopoly pöytään eli osta, myy ja maksa ja etenkin maksa ja itke ja lopulta kaikki muut kuin voittaja itkevät.

Vihapuhetta. Äärimmäisen hieno peli, etenkin koska itse pärjännyt yleensä siinä. Patarouva, mene vankilaan kulkematta lähtöruudun kautta.

Onnistuneet lasten pelit ovat sellaisia, että ne opettavat loogista ajattelua (strategiaa), ovat kiinnostavia sekä sivistävät teemallaan ja taustatarinallaan. Afrikan Tähti onnistuu hyvin viimeisessä. Tai sanotaan niin, että sillä olisi erinomainen mahdollisuus siihen, etenkin jos nuo mainitsemani täydennykset tehtäisiin. Afrikan Tähdellä olisi itse asiassa jopa mahdollisuus lisätä tietoisuutta Euroopan menneistä synneistä, ja toimia osaltaan rasismia vastaan.
Hyvä postaus. Osalle suomalaisesta nuorisosta saa toki roudata taloon vaikka mitä tarinoita ja pelejä, mutta kovimmin kulutettavia ovat illan päätteeksi kuitenkin Yatzy, Uno ja Heitä sikaa. Jokainen edistää ainakin strategian ajattelua. Viimeinen voi toki liittyä kuvaannollisesti Sinimustaan liikkeeseen ja järjestysmiehiin.

Mikä on muuten Afrikan Tähden suositusikäraja?

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Miksei tätäkin peliä voisi pelata (edelleen) niin, että samalla kertoo tietämättömille mistä on kyse.

Peli on vanha, silloin oli ihan normaalia että oli tuommoista, nykyään sitten taas tämmöistä.

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voisin muuten mainita omakohtaisen muiston tuosta pelistä. Vuosi taisi olla 1986, ja olin tuolloin kuuden ikäinen. Olin pelissä St. Helenan saarella, ja rosvo vei rahani. Muistelen, että ainakin silloisilla säännöillä se tarkoitti sitä, että siellä oltiin pelin loppuun. Isäni sanoi sitten, että "Sinulle kävi samalla tavalla kuin yhdelle toiselle miehelle reilu 100 vuotta sitten". Sitten sain pienen oppitunnin Napoleonista. Sen seurauksena lainasin kirjastosta kirjan, jossa Napoleonin elämästä kerrottiin.

En tiedä, että olisiko tuo tänä päivänä sopivaa luettavaa kuusivuotiaalle, mutta minä olin jo pienenä hyvinkin tiedonhaluinen. Lukemaan opin neljän vanhana, ja tietosanakirjat ja vastaavat kiinnostivat. Noihin aikoihin kiinnostuin jossain vaiheessa kovasti jalokivistä, ja niistäkin tuli luettua kirjoja. Arvatkaapa, että mikä peli oli tässäkin asiassa kiinnostuksen herättäjä?

Mä muistan kerran myös jääneeni St. Helenaan rosvon takia. Tuli itku, mutta faija totesi, että peli voi joskus olla kovaa. Vähän ehkä jäi traumat.

Myöhemmin kaverini väitti, että silloin saa lainata rahaa pankista, korkoa vastaan tietenkin. Kaverissa oli selkeästi kovan luokan kapitalistin vikaa.

Vihapuhetta. Äärimmäisen hieno peli, etenkin koska itse pärjännyt yleensä siinä. Patarouva, mene vankilaan kulkematta lähtöruudun kautta.

Korjaan. @Patarouva , mene vankilaan. Mene suoraan vankilaan kulkematta lähtöruudun kautta.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mä muistan kerran myös jääneeni St. Helenaan rosvon takia. Tuli itku, mutta faija totesi, että peli voi joskus olla kovaa. Vähän ehkä jäi traumat.

Myöhemmin kaverini väitti, että silloin saa lainata rahaa pankista, korkoa vastaan tietenkin. Kaverissa oli selkeästi kovan luokan kapitalistin vikaa.

Minulla oli taas sellainen keksimäni sääntö, että jos rosvo tulee viemään rahat, ne voi laittaa pelilaudan alle piiloon, eikä rosvo löydä niitä. Sääntö toimi tosin vain silloin kun pelasin mummuani vastaan, joka hyväksyi tuollaisen yksipuolisen sääntömuutoksen.

Afrikan Tähti opetti siis selkeästi myös varautumaan yllättäviin kriiseihin - ehkä jopa hybridiuhkiin?

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyse on äärivasemmistolaisesta ilmiöstä ja siihen on syytä suhtautua aivan yhtä vakavasti kuin äärioikeistolaisiin ilmiöihin missä tahansa Suomessa.
Siis onko sarkasmitutkani pahemman kerran huollon tarpeessa, vai oletko ihan tosissasi tätä mieltä? Että joku Afrikan tähti -wokeilu on samassa linjassa äärioikeiston luoman uhan kanssa? Mun on pakko ymmärtää jotain väärin, tule auttamaan.

Yleisellä tasolla sanon, että olen lopen kyllästynyt siihen tasapuolisuusharhaan (ja sen tarkoitukselliseen luontiin) että äärioikeisto ja -vasemmisto olisivat Suomessa jotenkin yhtä vakava uhka. Molemmat ovat perseestä, mutta kyllähän äärioikeiston heilauttelijat nyt ovat ainakin ihmisten hengelle ja terveydelle monin verroin pahempi uhka kuin äärivassarit. He toki ovat sitten vastavuoroisesti kaikenlaiselle materian tuhoamiselle alttiimpi porukka. Kyseessä on rutto ja kolera, mutta tässä tapauksessa valitsen kyllä kerran kerrasta koleran jos aivan pakko on.

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minulla oli taas sellainen keksimäni sääntö, että jos rosvo tulee viemään rahat, ne voi laittaa pelilaudan alle piiloon, eikä rosvo löydä niitä. Sääntö toimi tosin vain silloin kun pelasin mummuani vastaan, joka hyväksyi tuollaisen yksipuolisen sääntömuutoksen.

Afrikan Tähti opetti siis selkeästi myös varautumaan yllättäviin kriiseihin - ehkä jopa hybridiuhkiin?

:D

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tämän takia Afrikan tähti -lautapelejä vedetään pois päiväkodeista

Tuossa ylläolevassa Iltalehden jutussa myös Elon kommentti ”Varmasti lasten leikki ja ilo eivät ole yhdestä pelistä kiinni. Silloin tulee arvioida sitä, miten rakennamme yhteiskuntaamme ja turvallista ja tasa-arvoista ympäristöä lapsille kasvaa.”

Ilmeisesti lasten maailmankuva sitten taas on yhdestä lautapelistä kiinni. Olen sitä mieltä, että ne jotka näkevät rasismia kaikkialla ovat keskimääräisesti itse niitä kaikkein pahimpia ihmisten lokeroijia.
Samassa Iltalehden jutussa mainittu kansanedustaja Sanna Antikainen vuonna 2021:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Siis onko sarkasmitutkani pahemman kerran huollon tarpeessa, vai oletko ihan tosissasi tätä mieltä? Että joku Afrikan tähti -wokeilu on samassa linjassa äärioikeiston luoman uhan kanssa? Mun on pakko ymmärtää jotain väärin, tule auttamaan.

Jos olisin sitä mieltä, että ne ovat samassa linjassa, olisin niin kirjoittanut.

USA:n kokemusten perusteella Suomessa tapahtuva laitavasemmiston "liberaalisuus" vetää koulutettuja nuoria naisia puoleensa. Woke on iso osa tätä "liberaalisuutta". Seurauksena voi olla jollain aikavälillä kahtiajaon syventyminen. Ja tästä puolestaan voi osaltaan seurata toisen ääriryhmän kasvu PS:n oikealle laidalla (äärioikeisto) tai PS:n radikalisoituminen entisestään.

Äärioikeisto ei siis ole samassa linjassa vaarallisuudessaan kuin äärivasemmisto/laitavasemmisto, mutta jälkimmäisiä ei kannata jättää tutkan alapuolelle.

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Meillä hybridiuhka oli, kun pelattiin yleensä veljieni (vuotta mua nuorempien) kanssa, että jos joku meistä yritti filunkia niin jollakin tavalla tuli rökitys joko sanallisesti, fyysisesti tai sekä että.

Vai että vankilaan vielä, kun ei jaksaisi pelissä nyhrätä rakennusten kanssa. Ei haittaa, pelaan silti mieluummin esim. korttia. Vaikka Maijaa!

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Offtopic:
Jep. On hyvin luonnollista, että eurooppalaiset kartografit kehittivät navigointia varten karttamallin, joka helpotti heidän omaa navigointintiaan mahdollisimman paljon. Karttapallon osien kanssa kun on vähän hankala suunnistaa.
Jeps, toki tuo kehitettiin valtamerillä navigointiin eli sinällään kelpaa kelle tahansa maailmanmatkaajalle iästä, lähtöpaikasta, ihonväristä tai sukupuolesta riippumatta. Päiväntasaaja ja navat kun eivät ole mielivaltaisesti päätettyjä(*), ja navigointiin käytettiin hyvin pitkään kompassia. Nykyaikana tietokoneet tietysti pystyvät tekemään paikkadatasta sellaisia projektioita kuin halutaan.

(*) Jos olisivat, niin varmaan päiväntasaaja kulkisi Greenwichin kautta. Tai napa olisi Greenwichissä. Kuten siis nolla-pituuspiiri.

Mittakaavaltaan se tietenkin on virheellinen aika karusti. Suomi on siinä lähes Intian kokoinen, Grönlanti selvästi suurempi kuin Afrikka tai Etelä-Amerikka ja toiseksi pienin manner Etelämanner suurempi, kuin kaikki muut mantereet yhteensä. ... Toki sen myönnän, että virheellisen kuvan se on minullekin lapsena antanut. Olen ollut aina hyvin kiinnostunut kartoista, mutta lapsena en tietenkään ymmärtänyt tuota vääristymää - joten tuli luultua esimerkiksi Suomen koosta liikoja.

Mutta ehkä kuitenkaan ei ole syytä aliarvioida ihmisten kykyä oppia asioita.
Sama täällä. Oman aikansa kesti minullakin, ennen kuin ymmärsin projektioiden päälle.

molari

Jäsen
Afrikan Tähdellä olisi itse asiassa jopa mahdollisuus lisätä tietoisuutta Euroopan menneistä synneistä, ja toimia osaltaan rasismia vastaan.

Meinaat, että esim. kun pelaan Afrikan tähteä 3- ja 5-vuotiaiden pojanpoikieni kanssa, niin tähän "mukavaan pelihetkeen" pitäisi sisällyttää "oppitunti" Euroopan synneistä, ml. Untamo-sedän tervan myynnistä 1700-luvulla ja rasismista. En nyt oikein näe, että tuossa on sen aika ja paikka, noin muutenkin liian hankalia asioita tuon ikäisille. Tuossa kyllä opetellaan nopan lukeman laskemista, rahan käsittelyä ja jännitetään, mitä kiekon takaa löytyy.

Håkanhead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Altavastaajat
Meinaat, että esim. kun pelaan Afrikan tähteä 3- ja 5-vuotiaiden pojanpoikieni kanssa, niin tähän "mukavaan pelihetkeen" pitäisi sisällyttää "oppitunti" Euroopan synneistä, ml. Untamo-sedän tervan myynnistä 1700-luvulla ja rasismista. En nyt oikein näe, että tuossa on sen aika ja paikka, noin muutenkin liian hankalia asioita tuon ikäisille. Tuossa kyllä opetellaan nopan lukeman laskemista, rahan käsittelyä ja jännitetään, mitä kiekon takaa löytyy.

Kyllä. Sen jälkeen pistätte pihalle rovion pystyyn ja poltatte kaiken materiaalin, jossa mainitaan Afrikka, sukupuolittuneita termejä tai äärivasemmisto. Vitun rasisti.

Kysyntä ja tarjonta rasismin suhteen ei ole kohdannut pitkään aikaan. Tällä tempauksella varmaan saadaan sitten oikeita rasistisia ulostuloja. Ja kaikki taputtaa.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

No en meinannut. Tuskin te pelihetkissä luette myöskään sitä pelin mukana tulevaa Afrikan Tähden löytämisen historiaakaan (tai ainakin 80-luvulla sellainen tuli).

Enköhän kuitenkin tarkoittanut tässä sellaista kopromissivaihtoehtoa, jolla pelin saisi edes jollain tasolla "myytyä" noille henkilöille, jotka näkevät pelin nykyisellään rasistisena tai kolonialismin ihannoivana. Tuolta väitteeltä putoaisi tuollaisella teolla pohja, ja tuo "tietopaketti" voi sitten toimia esimerkiksi pedagogisessa mielessä apuvälineenä vaikka varhaiskasvatuksessa tai kotona, jos peli herättää kysymyksiä, tai tuollaisen taustan kertomiseen nähdään tarvetta. Lähinnä se on on vain optio, jota ei ole pakko lunastaa.

Itse en näe Afrikan Tähteä nykyiselläänkään minään ongelmana, vaan pelinä, joka on esimerkiksi omien muistojeni mukaan vain ja ainoastaan lisännyt kiinnostusta Afrikkaan, historiaan ja luonnontieteisiin. Kun mielensä pahoittaneet nyt tekevät pelistä tulkintojaan, ehdotin ainoastaan yhtä ratkaisua, joka mielestäni vie tuon näennäisen ongelman pois. Siis nimenomaan näennäisen, koska en usko, että nuo mainitsemasi 3- ja 5-vuotiaat oikeasti näkevät peliä nykyiselläänkään kolonialismia ihannoivana. En nähnyt minäkään tuon ikäisenä - enkä näe nytkään 40 vuotta myöhemmin.

Voin minä sen sanoa suoremminkin: tuo kolonialismi-tietopaketti ei olisi ensisijaisesti lapsia varten. Se olisi osin näitä mielensäpahoittajia varten, ja osin niitä varten, jotka oikeasti katsovat, että tuostakin voi jotain kertoa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy