Vai ajasta jota peli kuvaa? Eikö ole hyvä ettei unohdeta kolonialismin aiheuttamia hirmutekoja? En itse näe rasismia siinä, että peli kertoo millaista oli joskus.
Mutta kun tähän nykyajan woketukseen ja äärimmäiseen sensitiivisyyteen kuuluu olennaisesti se, että myös historia pitäisi kirjoittaa uudestaan sen sijaan että yritettäisiin ymmärtää sitä ja käyttää sitä opinkappaleena.
Tämä Afrikan Tähden leimaaminen rasistiseksi ja kolonialistiseksi on jotenkin minusta erityisen typerää, kun minun mielestäni lapsi ei pelatessaan ymmärrä eikä edes ajattele tuollaisia asioita. Itsekin tuli lapsuudessa tuota paljon pelattua, eikä varmasti yhtään kertaa ajatellut jotain pelin syvempiä merkityksiä. Se oli vaan hauska peli jossa kierreltiin kartalla eksoottisen kuuloisissa paikoissa etsimässä timantteja.
Ja ainakin minulla peli ja sen pelaaminen oikeastaan vaan herätti vähän vanhempana kiinnostuksen lukea Afrikan mantereesta ja noista pelissä tutuksi tulleista paikoista lisää, ja sitten se kolonialismin historia ym. negatiiviset asiat tuli vasta paljon myöhemmin kun alkoi oikeasti ymmärtää maailmasta enemmän.
Tällaisen puuhastelun joidenkin vanhojen pelien mahdollisesta symboliikasta tai yksittäisistä käsitteitä näen vaan rasismin vastaisen työn kannalta haitallisena. Se ohjaa keskustelun ihan väärään suuntaan ja vääriin asioihin ja kuten niin monessa muussakin asiassa, se herättää voimakkaan vastareaktion ihmisissä joille jollakin vanhalla pelillä on sentimentaalista arvoa. Ja tämä hyvin todennäköisesti kääntää koko asian enemmän negatiiviseksi vaikutukseltaan.