Milloin olet ylpeä suomalaisuudesta?

  • 2 639
  • 32

Vaicci#63

Jäsen
Monia suomalaisia tähtihetkiä on ollut vuosien varrella mutta mikä on sinulle niistä kaikkein mieluisin.Jääkiekkolehdessä oli pikku juttu siitä että silloin on ylpeä suomalaisuudesta kun Ruotsissa tapahtuu jotain tyhmää...mutta kertoilkaa
 

jyp17

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP.
Kyllä mä oon ylpee Suomesta ja suomalaisuudesta melkolailla koko ajan. Suomea ei kyllä tarvitse yhtään hävetä esitellä tai edustaa muualla. Niin se on. Kerrassaan upea asua maassa, jossa on aivan mahtava luonto, ainutlaatuinen kieli... Noniinno, sanotaan sitten tähän vielä ne kuuluisat urheilijat.:)
Niin se menee.
 

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itseasiassa kokoajan. Minusta on mukava olla suomalainen ja siinä ei ole mitään hävettävää. Mielelläni sen asian ulkomailla mainitsen ja tunnen yleensäkin ylpeyttä olla suomalainen. Tottakai suomalaisten, urheilijoiden, yritysten ja ihmisten menestys tuntuu hyvältä ja lämmittää mieltä. Jokaisessa maassa kuten Suomessakin on virheensä ja vikansa, mutta kyllä Suomi loistava maa on kansaivälisellä mittapuulla. Hyvä me.
 

Annuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Latvija
Kuten myös jatkuvasti ylpeä suomalainen. Etenkin ulkomailla on hienoa olla Suomesta. Kansallistunne on syvä, mutta ei liian. Olen kuitenkin myös siitä, että olen porilainen....ja turkulainen tai jotain siltä väliltä.
 

Fireblade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & Baby Beast
Viestin lähetti jyp17
Kyllä mä oon ylpee Suomesta ja suomalaisuudesta melkolailla koko ajan. Suomea ei kyllä tarvitse yhtään hävetä esitellä tai edustaa muualla. Niin se on. Kerrassaan upea asua maassa, jossa on aivan mahtava luonto, ainutlaatuinen kieli... Noniinno, sanotaan sitten tähän vielä ne kuuluisat urheilijat.:)
Niin se menee.

Totta! :)
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Aina! varsinkin silloin kun Suomipoika tekee jotain suurta maailmalla, esim. Maailmanmestaruus Ruotsissa keväällä 2002!
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Homogeenisuus on valttia! Minäkin olen suomalaisuudesta pollea. On hienoa kuulua pieneen ja omituiseen kansaan, joka juo pilaantunutta maitoa ja syö mämmiä ja salmiakkia. Maailmanmestaruuskisojen jälkeen toivon voivani revetä liitoksistani, koska syytä ylpeyteen on niin paljon. Onhan? :D
 

Tuamas

Jäsen
Olen ylpeä suomalaisista ja suomalaisuudestani lähes aina.
Poikkeuksia ovat Tallinnan ja Espanjan matkat, jolloin poikkeuksetta häpeän sitä että olen samaa kansaa kuin osa finskimatkailijoista.

Viroon mennessä on mielenkiintoista seurata kuinka todellisista tosielämän luusereistakin tulee maailman omistajia...
 
Suosikkijoukkue
Rochester Diablos
Ylpea Suomalaisuudesta

Koko ajan.

Taalla USA:ssa asuessa asia ehka korostuu viela lisaa.

Takan paalla on tietysti Suomen lippu, molemmissa autoissa on Suomen lipputarrat, maalivahdin maskissani on Suomen lippu jne...

Jukka
 
Suosikkijoukkue
SUOMI
Viestin lähetti Tuamas
Olen ylpeä suomalaisista ja suomalaisuudestani lähes aina.
Poikkeuksia ovat Tallinnan ja Espanjan matkat, jolloin poikkeuksetta häpeän sitä että olen samaa kansaa kuin osa finskimatkailijoista.

Viroon mennessä on mielenkiintoista seurata kuinka todellisista tosielämän luusereistakin tulee maailman omistajia...

Olen sanasta sanaan kanssasi samaa mieltä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Viestin lähetti Tuamas
Olen ylpeä suomalaisista ja suomalaisuudestani lähes aina.
Poikkeuksia ovat Tallinnan ja Espanjan matkat, jolloin poikkeuksetta häpeän sitä että olen samaa kansaa kuin osa finskimatkailijoista.
Aivan. Kävimme viime syksynä silloisen kihlattuni kanssa Tallinnassa, ja vietimme suurimman osan ajastamme vanhassa kaupungissa. Oli aivan uskomaton tunne, kun liikenteen melua ja ihmisten hälinää ei aamun varhaisuuden vuoksi kuulunut, vaan joku soitteli kitaralla sellaisia balladintyylisiä lurituksia ja pari munkkia käveli kapealla kadulla vastaan. Olo oli jotenkin epätodellinen, aivan kuin olisin siirtynyt ajassa 500-600 vuotta taaksepäin.
No, pari tuntia tätä kesti. Sitten tulikin jo aamun ensimmäinen lautta satamaan, ja Tallinna muuttui samantien suomalaiseksi lähiökapakaksi. Sääli.
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Viestin lähetti Tuamas
Olen ylpeä suomalaisista ja suomalaisuudestani lähes aina.
Poikkeuksia ovat Tallinnan ja Espanjan matkat, jolloin poikkeuksetta häpeän sitä että olen samaa kansaa kuin osa finskimatkailijoista.

Viroon mennessä on mielenkiintoista seurata kuinka todellisista tosielämän luusereistakin tulee maailman omistajia...

Bingo! Tässä onkin hyvä syy matkustaa muualle kuin mihin tämä mainitsemasi aines suunnistaa lomailemaan. Kun tarpeeksi näkee muiden oloja maailmalla alkaa todella arvostaa sitä, mitä meillä on.
 

karttu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Pääsääntöisesti perusylpyttä suomalaisuudesta tunnen koko ajan, olenhan suomalainen.

Aika raju ja ylpeä olo on silloin kun Suomen jalkapallon A-maajoukkue pistää luun kurkkuun jollekin jalkapallon suurmaalle. Näitä tilanteita on ollut valitettavasti harvakseltaan.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Oon hyvin ylpeä itsenäisen Suomen historiasta: uskomattomalla itsepäisyydellä pidettiin kiinni vapaasta yhteiskuntajärjestelmästä hyvin vaikeissa oloissa. (Ja lähtökohtana tälle menestykselle oli kymmeniätuhansia henkiä vienyt sisällissota punaisine ja valkoisine terroreineen.)

Suojattua elämää viettäneenä ihmisenä en ollut käynyt Virossa ennen viime vuotta. Täytyy sanoa että oli yllätys nähdä minkälaista porukkaa sinne matkustaa ja miten siellä suomalaiset käyttäytyy. Ja tilanne kuulemma oli vielä paljon pahempi 90-luvun alussa.
 

JanJ

Jäsen
On kivaa olla suomalainen kun

- Halonen matkustaa (minibussilla lippalakki päässä, jne. jne.)
- hiihtäjät kärähtää
- europarlamentaarikot saavat julkisuutta britanniassa
- Nokia ei toimi, mutta ei sitä kukaan tiedä suomalaiseksi
- La Ramblalla härmän jätkät oksentelee
 

Rocco

Jäsen
Olen ylpeä lähes aina. Paitsi joka kevät kun tämäkin pieni maa sekoaa jääkiekon MM-kisoista jotka todellisuudessa ovat vain ylijäämäpelaajien rääppiäiset. Varsinkin jos tällaiset kisat voitetaan ja koko maassa ollaan "maailman parhaita" monta päivää. Silloin en oikein ymmärrä suomalaisuuttani koska kisat ovat mitä ovat.

Olympialaisissa -98 Ruotsin kaataminen oli eri asia. Silloin olin erityisen ylpeä ollessani Suomen poika.
 

JanJ

Jäsen
Kyllä mun mielestä MM-kisojen voitto on kunnon juhlan arvoinen asia. Olkoonkin että paikalla ei olekaan parhaat, silti kyseessä on arvoturnaus ja sen turnauksen voittoa sinällään saa juhlia täysin rinnoin. Tietenkään ei kannata väittää että Suomi olisi sitten maailman paras kiekkomaa (vaikka onkin...). Jos turnauksen nimi olisi vaikka Folköl-cup, voitaisiin juhlia sitten sitä voittoa.
 

zizou

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Annuli
Olen kuitenkin myös siitä, että olen porilainen....ja turkulainen tai jotain siltä väliltä.

Siis raumalainen? :)

Itse voin olla ylpeä suomalaisuudestani missä tahansa, paitsi Virossa. Urheilumenestys siihen ei vaikuta pätkääkään. Ei jääkiekon MM-95, ei siihen verrattavissa oleva pesäpallon epävirallinen maailmanmestaruus 90-luvun alusta, eikä mikään muukaan. Jos Suomi joskus pääsee fudiksen MM-koitoksiin, sitten voin vähän tuulettaa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Koko ajan...

... vuosia kun asuu ulkomailla, niin huomaa, etta onhan Suomi huikea maa. Eipa sikali, etta myos senkin huomaa, etta ei se mikaan paratiisikaan ole. Joka paikassa on ne hyvat ja huonot puolet.

Parin kuukauden paasta on edessa muutto Suomeen vuodeksi. Saa nahda mita siita tulee, kesa nyt on ainakin ihan ehdoton, kun en viime kesana ollut maassa ollenkaan.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Eiköhän tämä keskustelu suomalaisten käyttäytymisestä ulkomailla ole jo vähän vanhentunutta tietoa. Kyllä siellä Håkanit ja Edwardit käyttäytyvät jopa pahemmin, mutta suomalainenhan huomaa vain toisen suomalaisen. Homma on siistiytynyt rajusti parissa viime vuosikymmenessä. Suurin ongelma joillakin tuntuu olevan suomalaisten miesten sukkien väri lähdettäessä maailmalla.
Lätkän MM-skaboissa menestymistä tulen juhlimaan täysillä sanokaa tasosta mitä sanotte, ei haittaa eikä tee kipeää.
Itse tunnen eniten ylpeyttä siitä, että isoisämme ja- äitimme pitivät aikoinaan maamme itsenäisenä ja Helsinki oli Lontoon ja Moskovan lisäksi ainoa sotaakäyvän Euroopan pääkaupunki jota ei koskaan miehitetty.
 

Cannibal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Joskus

Toisaalta minua henkilökohtaisesti ärsyttää aika lailla Suomessakin jatkuvasti koettava patrioottisuus. Futismaajoukkueen saavutuksia on mukava katsella, ja silloin voi tuntea ylpeydenaihetta, mutta sitten kun homma menee tyyliin Mertaranta, jonka yksisilmäisyydellä ei voi olla rajoja selostaessa, toivoo melkein Ruåtsin tai Tsekin voittoa. Lisäksi ne jokavuotiset puolialastomat kaljamahat, jotka ovat jurrissa matkustaneet kisoihin ja maalanneet suomen lipun vatsaansa, vituttavat lähes yhtä paljon kuin ne Tallinnan matkaajat. Sitten heillä on vielä viikinkihatut päässä...viikinkitaustaa silmälläpitäen Suomelle voisi oikeastaan nauraa. Täällähän niitä tosiaan oli joo...MM-kisat eivät muuten saa minkäänlaista ylpeyttä aikaan. Sitten, kun kaikki parhaat ovat mukana, voi jännittää, mutta nyt ei. MM-kisat ovat jokseenkin turha tapahtuma. Lisäksi en millään onnistu virittämään itseäni fiilikseen, kun samat pelaajat, joille Bluesin otteluissa suunnilleen vihellän, tekevät maaleja. Olen aina ihmetellyt, miten porukka pystyy yhtäkkiä pitämään pelaajista, joita muutoin lähes vihaa. Mahtaakohan Liverpool-fanikin taputtaa Beckhamille kun Englannin maajoukkueessa mies tekee maalin? Jos taputtaa, miten helvetissä se voi olla aitoa?

No nyt menee vähän ohi topicin. Ulkomailla mielestäni ihmiset ovat iloisempia ja ystävällisempiä kuin Suomessa, mutta toisaalta se voi olla vain silmänlumetta. Suomessa ollaan ainakin rehellisesti kyrpiintyneen näköisiä :) On lisäksi hienoa matkan jälkeen, kun voi puhua omaa kieltään prkl. Sitä ei osaa arvostaa ennen kuin on jonkun aikaa pois. Ulkomaillakin kun muutaman viikon viettää, toivoo todella, että vastaan tulisi joku suomalainen, jotta voisi puhua suomea. Oletteko muut huomanneet itsessänne tätä?

Kaiken kaikkiaanhan Suomi on helvetin hyvä paikka asua korkeasta verotuksesta huolimatta, joskaan ei ainutlaatuinen. Kyllähän siitä sopii ylpeä olla. Talvisodasta jne. en tiedä kuinka paljon siinä oli Suomen urheutta, kuinka paljon Saksan apua ja kuinka paljon tasoitusta NL:ltä kun se lähetti kämäjoukkonsa tänne...silti oli suuria ongelmia...no, kyllähän täällä taisteltiin, suuri kiitos siitä.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No, ehkä siksi pystyn hurraamaan vaikka Raipen tekemälle maalille Leijonien pelissä, koska en todellakaan voi sanoa vihaavani ketään pelaajaa henkilökohtaisesti. Jamo Myllyskin sai taannoisessa puolivälieräsarjassa taholtani useat tulikivenkatkuiset ja kirosanojen saattelemat "lausahdukset" osakseen temppujensa jälkeen, silti arvostan miestä ja tulen aina muistamaan hänet vain positiivisessa mielessä, niistä parhaista otteluista Suomen A-maajoukkueessa. Kun minä huudan (mitä tapahtuu tosin äärimmäisen harvoin) katsomosta jollekin vastustajajoukkueen yksittäiselle pelaajalle, huudan kuitenkin pääasiassa vain siksi että kyseinen pelaaja yrittää kentällä kaikkensa estääkseen minun suosikkijoukkueeni Tapparan maalinteon. En siksi että tämä pelaaja jotenkin ottaisi minua päähän henkilökohtaisesti, ja että muistelisin tämän tekemiä koiruuksia vielä ensi toukokuussakin.
 

Demari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko ja Real Madrid
Tänään tunsin taas ylpeyttä suomalaisuudestani kun ilmotus tuli että suomalaisia oltiin lisätty Ahtisaaren ryhmään. Kertoo jotain suomalaisten arvostuksesta ulkomailla.

SItten toinen Suomalaisethan on tunnettua merirosvokansaa, huhujen mukaan jossain saaristossa oli pappi keskeyttänyt saarnan sentakia että ihmiset pääsee rosvoamaan.
 

jyp17

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP.
Viestin lähetti mjr
Oon hyvin ylpeä itsenäisen Suomen historiasta: uskomattomalla itsepäisyydellä pidettiin kiinni vapaasta yhteiskuntajärjestelmästä hyvin vaikeissa oloissa. (Ja lähtökohtana tälle menestykselle oli kymmeniätuhansia henkiä vienyt sisällissota punaisine ja valkoisine terroreineen.)

Et muuten uskokaan miten totta puhut. Suomen historiaa opiskellessa tuossa muutamia kuukausia sitten sitä vasta tajusi, miten hienot vaiheet koko Suomi on käynyt läpi. Talvi- ja jatkosodat, kerrassaan hienon fiilikset jätti. Niinno, minulle.:) Valtava Venäjä tuossa naapurina ja luulisi, että se kun jotain haluaa, niin sen se myös saa. Ehkä se osittain sai mitä halusi, mutta voittajana sieltä selvittiin..
(Selvittiin - ehkä hieman väärä sanavalinta: enhän MINÄ siellä ollut.. mutta näin suomalaisena.:) )
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös