ILTALEHTI
Neljän lapsen äiti
Minna kertoo
bloginsa tuoreessa kirjoituksessa viime lauantaisesta tapauksesta, jonka seurauksena lapsen viikkorahat päätyivät vahingossa hyväntekeväisyyteen.
Kuusihenkisen perheen kymmenvuotias lapsi lähti Minna-äidin kanssa ruokakauppaan tarkoituksenaan palauttaa normaalia suuremmaksi kertynyt panttipulloerä. Lapsi jäi yksin syöttämään pulloja automaattiin sillä aikaa, kun äiti lähti myymälän puolelle aloittelemaan ruokaostoksia. Jonkin ajan kuluttua lapsi tuli myymälään hätääntyneenä.
- Pullonpalautuksesta ei tullutkaan rahoja, vaan hän oli ymmärtämättään osallistunut kaikilla rahoilla arpajaisiin. 9,90 eurolla oli saanut 198 arpaa. Niistä ei muuten yksikään edes voittanut, Minna kertoo.
Ennen poistumistaan kaupasta Minna jäi seuraamaan pullonpalautusautomaatin toimintaa. Hän kertoo, että palautusautomaatin kosketusnäytöllä palautusnappi ja arpajaisnappi olivat eri väreillä ja eri puolilla näyttöä.
- Minua kuitenkin ärsytti se, että tässä oikeakätisten maailmassa arpajaisnappi oli oikealla ja palautus vasemmalla. Herkästi voi tulla painaneeksi väärää nappia. Minun lapseni oli luullut, että hän saa rahat ja arvan. Ei todellakaan ollut ymmärtänyt ostavansa koko rahalla, eli lähes 10 eurolla arpoja, Minna ihmettelee.
Hän toteaa, että perhe osallistuu kyllä mielellään hyväntekeväisyyteen, mutta ei vahingossa vaan tarkoituksella ja suunnitellusti.
- Toivottavasti lapsen useamman viikon viikkorahat menivät hyvään tarkoitukseen!
Lidl: Palautetta tullut vain vähän
Palautusarpajaisiin osallistuminen Lidlin pullonpalautusautomaateilla on ollut mahdollista vuodesta 2012 saakka. Lidliltä kerrotaan, että tänä aikana palautetta vahingossa tai tahtomattaan arpajaisiin osallistuneilta on tullut melko vähän.
- Arpajaisiin osallistuminen vahvistetaan aina kahdella erillisellä näytön painalluksella. Tämän tuplapainalluksen tarkoituksena on estää epähuomiossa ja kiireessä painetut arvan lunastamiset, kertoo Lidlin viestintäassistentti
Katja Kuikka Iltalehdelle.
Kuikan mukaan vahingossa lahjoitetut rahat saa takaisin reklamoimalla asiasta arpajaiset järjestävälle Parpa Oy:lle, jonka yhteystiedot löytyvät palautusautomaatin tulostamasta arpalipukkeesta. Myös myymälähenkilökunnalta saa palautuskuoria, joilla arpajaiskuitin voi lähettää maksutta.