KingNothing kirjoitti:
I cdnuolt blveiee taht I cluod aulaclty uesdnatnrd waht I was rdgnieg...
Tämähän on vanha juttu, mutta musta on aina tuntunut, ettei näitä sanoja oo kunnolla sekotettu. Monissa on sen alkuperäisen sanan rakenteita jäljellä. Lyhyissä sanoissa eroa ei tietenkään paljoa tule, mutta pitkissä (joita esim. suomen kielessä riittää) kylläkin. Luulisin, että sanat, joissa välikirjaimet on laitettu raakasti aakkosjärjestykseen olisivat vaikeampia lukea. En ole koskaan kuitenkaan nähnyt tämmöistä harjoitetta, joten kehitin sen itse. Kokeilkaa:
"Jaeiknon raaeijlloopa keeilttuve oaelnsva kaiiijjlra"
Itse aaisssa yellloväa vitäe ei ole minstua tadeeikmnnottuun kiun kaaeiknortn saaeinnssttui. En keilttuve itse, että raaeeiillmnoopn oilsi vlmttttääää kiovn lehistää skuua kaeiiijllmorstte, neeeilllmsttyäe, oaaehijllmse tai millue taddeiillmooue sen eemnpää kiun ne oavt skuua teeiillosn. Keiikntun hmmstttvyääään menot raaaeijlloopt tantuuvt haaaarrstvn kaiiijmorsttta.
Tämähän on netistä löytynyt suomenkielinen tekstinpätkä, eli en muokannut sitä muuten kuin kirjainjärjestyksen verran (esim. en lisännyt pitempiä sanoja). Ainakin itsestä tuntuu hieman vaikeammalle, mutta vaikea sanoa kun itse tuon kehittelin.