Kimi antaa kyytiä Ajoneuvoksen Hallille.
Klick For Ferrari
mtuq kirjoitti:Kimistä sai kerrankin hyvän haastattelun. Rento jätkä.
Näköjään sillä teininörttien suosimalla verkkokauppa.comilla on netissä lähestulkoon äärimmäisen säälittävä työnhakulomake. Varsinkin noi loppupään kohdat huvittavat suuresti. Siis tottakai onhan se niin, että sellaiset parikymppiset finninaamaiset pellavapäät, jotka vielä pelaa pleikkaa ja kuuntelee musaa ipodeista ja puhuu kamerakännykkään ja muutenkin hankkii kaikki uusimmat elektroniikkavehkeet tietävät noista jutuista eniten, mutta kuitenkin toi lomake alkaa jo olemaan uskomattoman nolo.
Kimi antaa kyytiä Ajoneuvoksen Hallille.
Klick For Ferrari
Näköjään sillä teininörttien suosimalla verkkokauppa.comilla on netissä lähestulkoon äärimmäisen säälittävä työnhakulomake. Varsinkin noi loppupään kohdat huvittavat suuresti. Siis tottakai onhan se niin, että sellaiset parikymppiset finninaamaiset pellavapäät, jotka vielä pelaa pleikkaa ja kuuntelee musaa ipodeista ja puhuu kamerakännykkään ja muutenkin hankkii kaikki uusimmat elektroniikkavehkeet tietävät noista jutuista eniten, mutta kuitenkin toi lomake alkaa jo olemaan uskomattoman nolo.
Mun mielestä huvittavimmat kohdat tuossa työnhakulomakkeessa ovat ATK-laitteisto kotikäytössä: (täydellinen lista), Mitkä pelikonsolit omistat?, Käytössä oleva Internet-yhteys (esim. kaapelimodeemi, tms.), Kumman ottaisit - BluRay vai HD-DVD?, Miksi pelikonsoleita modataan?, Mikä on verkon paras testisivusto? jne.Melkoista toistohuumoria tuo lomakkeen loppuosa muutenkin. "Harrastukset ja vapaa-aika - mitä teet kun et ole töissä?"
"Kuinka monesko laitteisto on nyt käytössä olevasi?"Siitä vaan hakemaan vaikka varastomiehen paikkaa, puhumattakaan palkanlaskijan tai siivoojan hommista. "Täytä kaikki kohdat - puutteellisesti täytettyjä hakemuksia ei käsitellä."
Totta kai saa yksityinen yritys saa palkatessaan kysyä tuollaisia kysymyksiä, ja käytännössä palkata parhaaksi katsomillaan kriteereillä. Ihan normikysymyksiä nuokin. Jos työnhakija alkaisi pullikoida minulle vastaan esittäessäni ao. kysymyksiä, niin eipä olisi minunkaan pakko palkata moista herkkähipiäistä paskahousua. Kyllä minusta on ihan asiallista tietää, ettei hakija ole istunut viime kuukausina esim. totaalikieltäytymisen takia linnassa, ja sen jälkeen maannut kotona kukkaa polttamassa. Näin välttyy palkkaamasta kuona-ainesta, vaikka aineksen laatu selviää yleensä muutenkin.Huh, tämä aiheutti kyllä melkoisen naurunpurskahduksen! Miten minä olen ollut siinä uskossa, että rekrytoitavalta ei saa kysyä kysymyksiä, jotka eivät liity oleellisesti hänen tuleviin työtehtäviinsä? Mielestäni jotkut "mitä olet tehnyt viimeiset 6kk?" tai "oletko käynyt armeijan?" ovat juuri tätä sarjaa. Vai oliko se sitten vain niin, että kysyä saa aina, mutta se ei saa vaikuttaa rekrytointipäätökseen?
Totta kai saa yksityinen yritys saa palkatessaan kysyä tuollaisia kysymyksiä, ja käytännössä palkata parhaaksi katsomillaan kriteereillä. Ihan normikysymyksiä nuokin. Jos työnhakija alkaisi pullikoida minulle vastaan esittäessäni ao. kysymyksiä, niin eipä olisi minunkaan pakko palkata moista herkkähipiäistä paskahousua. Kyllä minusta on ihan asiallista tietää, ettei hakija ole istunut viime kuukausina esim. totaalikieltäytymisen takia linnassa, ja sen jälkeen maannut kotona kukkaa polttamassa. Näin välttyy palkkaamasta kuona-ainesta, vaikka aineksen laatu selviää yleensä muutenkin.
Totta kai saa yksityinen yritys saa palkatessaan kysyä tuollaisia kysymyksiä, ja käytännössä palkata parhaaksi katsomillaan kriteereillä. Ihan normikysymyksiä nuokin. Jos työnhakija alkaisi pullikoida minulle vastaan esittäessäni ao. kysymyksiä, niin eipä olisi minunkaan pakko palkata moista herkkähipiäistä paskahousua. Kyllä minusta on ihan asiallista tietää, ettei hakija ole istunut viime kuukausina esim. totaalikieltäytymisen takia linnassa, ja sen jälkeen maannut kotona kukkaa polttamassa. Näin välttyy palkkaamasta kuona-ainesta, vaikka aineksen laatu selviää yleensä muutenkin.
Kaikki ovat sukua jollekin BB-asukkaille. Ei kait siinä mitään.
En olleenkaan usko että olet nukkunut, enkä liioin väitä opettajasi puhuneen pehmoisia. Ihan mitä tahansa ei sovikaan kysyä, mutta esimerkiksi "mitä olet tehnyt viimeiset 6kk?" on täysin korrekti asia tiedustella. Nuorelta mieheltä on samoin aivan paikallaan tiedustella josko varusmiespalvelus tai sivari on suoritettu. Jos ei ole, niin vähintään puolen vuoden pituinen tauko työntekoon on tulossa ennen pitkää. Tämän ei sinänsä tarvitse olla mikään este palkkaamiselle, itsekin olen opiskelijana saanut työpaikan vaikka intti oli tuolloin käymättä. Kuitenkin työnantajan kannalta asian selvillä oleminen jo palkattaessa on usein olennaista. Tätä työnantaja voi hyvin käyttää myös selityksenä, jos joku tiedustelee miksi intin käymistä on kysytty työhaastattelussa. Siinäkin tapauksessa, että kysymyksen syy ei todellisuudessa olisi ollut täsmälleen ottaen juuri tämä.Joo, siis ihan mitenkään kantaa ottamatta tähän menettelytapaan, niin niillä parilla vaivaisella käymälläni juridiikan oppitunnilla olen siis joko A: nukkunut tai B: opettaja on puhunut mitä sattuu. Olin siis jollain tapaa sellaisessa luulossa, ettei työhaastatteluissa saisi kysyä naiselta esimerkiksi sitä, että onko suunnittelemassa perheenlisäystä tulevaisuudessa tms, koska tällaiset asiat eivät suoranaisesti vaikuta tuleviin työtehtäviin. Olin jopa muistavinaan jonkin esimerkkitapauksenkin aiheeseen liittyen, josta yritys olisi tuomittu sakkoihin. Mutta siis jos olin väärässä, niin kiitoksia Kääpiölle vain oikaisusta!