jupster kirjoitti:
Usko pois, olen kyllä asiaa miettinyt. Ei liene hyvän keskustelun piirre, että tuputat omaa mielipidettäsi ainoana oikeana? Mulle on ihan sama kenen joukkueen väriä huudat, ei mun sitä ymmärtää tarvitse. Isänmaallisuus merkkaa minulle ylpeyttä ja rakkautta kotimaatani kohtaan eikä se sulkisi pois ulkomaalaista tyttöystävää tms mitenkään. Teen leipätyötänikin ulkomaalaisten kanssa. Eivät nämä poissulje toisiaan. Pysytään vertauksissa kuitenkin urheilussa.
Kuka täällä on "tuomitsemassa" toisten ajattelutapaa? Olenko minä ottanut kantaa sinun kannattamiisi joukkueisiin.
Ei minun mielipiteeni ole ainoa oikea, enkä ole niin sanonutkaan, olen vain kritisoinut sinua kestämättömästä ajattelusta.
Jos et tyttöystävä-vertausta ymmärrä, ymmärrän mikset ymmärrä koko jutun juontakaan. Senpä takia ei juuri kannata jatkaa asian selittämistä, paheksu, tai mitä nyt teetkään, rauhassa.
Kuka sinut on käskenyt hylkäämään Brasilian? Kysyn sinulta kuitenkin: Jalkapallon MM-finaali Brasilia-Suomi, menetkö pubiin Brassien paita päällä ja itkisitkö onnesta jos Brasilia voittaisi? Tuntisitko kansallistaylpeyttä? Sellaista kansallista itsetunnon nousua, jota oli havaittavissa esimerkiksi Suomen voittaessa ensimmäisen ja viimeisin kiekkokultansa. Ilman mitään vittuilua. Kiinnostaa tietää.
Jos en kannattaisi Brasiliaa, hylkäisin sen, yksinkertaista?
Jokaisen Brasilian pelin aikana mulla on ollut päällä Ronaldon paita (ja olen syönyt 2 niken kenkää ennen ja jälkeen pelin*).
En tiedä itkisinkö, kun en sitä nyt tekisi muutenkaan, mutta yritä nyt ymmärtää että futis-Suomi ei merkitse minulle mitään verrattuna Brasiliaan. pronssipelissä Suomi-mikätahansa symppaisin, jopa kannattaisin Suomea, mutta kilpailutilanteessa Suomi on mikä tahansa vanuatu, toivoisin maalivahdin tekevän kardinaalivirheitä ja hyökkääjien mokailevan.
En tuntisi kansallisylpeyttä, tuntisin onnellisuutta kannattamani joukkueen menestyksestä. 2002 MM-kisat olivat minulle ehkä paras urheilutapahtuma koskaan, ehkä Koivun paluu-ottelu syövän jälkeen meni ohi fiiliksissä.
Oikeastaan en muista koskaan olleeni minkään suomalaisen urheilutapahtuman takia paremmissa fiiliksissä kuin 2002 Ronaldon upottaessa toisen maalinsa Kahnin taakse. Osasyynä tietenkin se, ettei Suomi ole viime aikoina voittanut mitään lätkässä, tiedä sitten olisiko tämän vuoden olympiakulta mennyt ohi tuosta.
Minä en muodosta isänmaallisuuttani urheilun kautta, niin yksinkertaista se on.
*Inside-läppä omistettuna Jaymondille, RIP