HIM, Nightwish ja miksei myös The Rasmus. Kaikki kasvaneet ulos kotimaiselta musiikkimediakentältä. Ehkä se menee niin että voi kasvaa liian suureksi ja muuttua sitten etäiseksi. Tosin kyllähän reilu kymmenen vuotta sitten olleen hevibuumin aikaan kytättiin HIMin ja Nightwishin uusia julkaisuja melko tarkasti.
Niin kyllähän tässä osittain vaikuttaa sekin että nämä yhtyeet tekevät (tai HIMin kohdalla tekivät) vuosittain Suomessa max. yhden käden sormilla laskettavissa olevan määrän keikkoja. HIM taisi huippuvuosinaan esiintyä ainoastaan Tavastian uuden vuoden kaikallaan ja esim. Nightwishille taitaa tänä vuonna tulla yhteensä neljä keikkaa kotimaassa. Viimeksi kun vuonna 2016 kiersivät niin keikkoja taisi olla kaksi ja 2015 taas se neljä. Kyllähän näillä se yleisökin toki siis on muualla kuin täällä.
Mielenkiintoista on kyllä seurata mihin suuntaan Suomirapin suosio lähtee tästä nyt kehittymään. Cheek, jos nyt ei ihan yksinään nostanut, niin oli kuitenkin merkittävin yksittäinen tekijä kun Suomirapista tehtiin aikalailla koko perheen musiikkia. Paljosta kertoo esimerkiksi se että Elastisen tapainen suosittu räppäri on kuitenkin esim. keikkapalkkioissa huomattavasti Cheekiä jäljessä. Cheek pystyi yksinään pyytämään helposti yli 50k keikkapalkkioita ja juttujen mukaan Elastisella palkkiot olivat n. 15 kilon tuntumassa. Profeetat saivat sitten sata tonnia yhteensä, ja kyllähän tuossa yhteistyössä nimenomaan se Elastinen on se joka hyötyi Cheekistä.
Kai se vaatisi taas jotain pientä Vain Elämää nostatusta. Sieltähän se Cheekkikin sen pohjansa loi "koko perheen räppärille", ei tuohon oikein muut yrittäjät ole pystyneet. Elastisessa olisi voinut olla potentiaalia, mutta ei breikannut samalla tavalla. Pyhimys taitaa olla tänä syksynä mukana, mutta hankala uskoa että hänestäkään ihan tuollaiseen muottiin kuitenkaan on.