Itse tulee liikuttua paljon pyörällä, mutta myös kävellen, juosten ja autolla joten ehkä sitä osaa katsella liikennettä vähän useammasta kulmasta kuin moni muu tienkäyttäjä. Ja sanoisin että yhtä lailla idioottimaista käyttäytymistä, heikkoa liikennesääntöjen tuntemusta ja erityisesti heikkoa hahmotuskykyä ja muiden huomioon ottamista näkee kyllä niin pyöräilijöissä, jalankulkijoissa kuin myös autoilijoissakin joten tässä pyöräilijöiden jatkuvassa syyllistämisessä tuntuu vähän pata kattilaa soimaavan välillä.
Siksi onkin harmi että tehdään tällaisia videoita kuin tämä Turun Sanomien video koska tämä vaan jotenkin korostaa sitä pyöräilijöiden huonoa mainetta. Iso osa noista "vaaratilanteista" ei ole oikeastaan mitään todellisia vaaratilanteita ollenkaan vaan ihan normaaleja liikennetilanteita, ja aika moni noista johtuu vieläpä tuon pyöräilijän omasta toiminnasta. Esim. tuo rekkakuskille huitominen on minusta ihan helvetin typerää kun tuossa ei mitään vaaratilannetta tullut, ja minun mielestäni raskaalle liikenteelle kannattaisi muutenkin aina antaa tilaa koska ihan turha pysäyttää monen kymmenen tonnin painoista autoa sen takia että itse ei joutuisi jarruttamaan vähän ja säästäisi ehkä 3 sekuntia aikaa. Toki tuolla videolla on pari "klassista tilannetta" joihin pyöräilijänä törmää jatkuvasti, eli se miten jalankulkijat (ja myös muut hitaammin ajavat pyöräilijät) poukkoilevat laidasta laitaan ilman että muistavat katsoa taakseen. Itse olen tottunut siihen että aina mennään niin reunassa kuin mahdollista olipa välineenä pyörä tai omat jalat, ja aina vilkaistaan taakse ennen kuin siirrytään siinä väylällä sivusuunnassa, mutta todella harva ihminen toimii näin. Tästä viisastuneena minä olenkin tottunut jo ajamaan automaattisesti koko ajan kädet valmiina jarrukahvoilla jos on vähänkin ihmisiä näkyvissä.
Vauhtia minullakin on kyllä pyöräillessä reippaasti mutta väittäisin silti että erittäin harvoin se vauhti on syypää vaaratilanteisiin. Jos jalankulkijat (ja muut pyöräilijät) vaan muistaisi tämän että siellä liikenteessä voi katsella vähän ympärilleen sen puhelimen tai omien ajatusten sijasta, ja muistaisivat aina vilkaista ympärilleen varsinkin silloin kun siirrytään sivusuunnassa tai lähdetään ylittämään jotain väylää niin vaaratilanteiden määrä vähentyisi olennaisesti. Se pyöräilijän nopeushan tuntuu jalankulkijasta ihan erilaiselta kuin pyörän sarvissa joten jalankulkijasta se saattaa tuntua ylikovalta kun taas pyöräilijällä on sellainen tunne että ei ole mitään ongelmaa kun vaan kaikki muistaisi olla tarkkaavaisia ja huomioida muut tienkäyttäjät.