Murmeli kirjoitti:
scholl klo 13:07
"Historiallinen kirkko on arvokkaampi kuin kulutustavarat joihin ihmisetkin voidaan luokitella. Eli antaisin kirkon poltosta kovemman tuomion kuin vaikkapa tuhannen ihmisen murhaamisesta."
Eihän tuollaista oikeuslaitosta voi tietysti kuvitellakaan, mutta itse ymmärrän kyllä mitä scholl ajaa takaa. Tähän pätee sama juttu kuin Linkolaan, eli mies puhuu tietyssä mielessä järkeä mutta tuskin pystyisi itsekään vastaamaan huutoonsa (massamurhaan planeetan hyvinvoinnin nimissä).
En minäkään schollin lausuntoa korkealle noteeraa, koska Kantia mukaillen huomaan mahdottomaksi istua itse tuomarin penkille. On silti hyvä että edes nimimerkkien takaa uskalletaan keskustella, varsinkin kun pystytään oma näkemys perustelemaan.
Jos murhattavaan tuhanteen niputetaan vaikka pelkkiä rattijuoppoja ja vaakakuppiin pannaan Porvoon tuomiokirkko, en näe tässä mitään ongelmaa. Olisi helppo vetää rasti ruutuun. Sanotaan vaikka näin, että miksi kirkon pitäisi siinä kärsiä. No, tämähän ei ollut mikään valintatilanne, mutta tällä tasolla pystyn ainakin itse asioita käsittelemään ilman mitään tekopyhyyskouristuksia. Yksilötasolla juttu onkin toinen, mutta YKSILÖTASOLLA JUTTU ONKIN TOINEN. Täytyy voida keskustella.
P.S. En ole schollin kaveri, mutta pisteet "työkyvyttömyydelle" ja "sairauslomalle" naureskelusta. Hieno laji.