Itselleni. Neljännesvuosisadan verran olen onnistunut välttymään solmion solmimiselta, mutta nyt on valitettavasti sekin taito opeteltava huomiseksi. Muutamaa kuvasarjaa ja paria Youtube-videota myöhemmin en osaa edelleenkään, vaikka kuinka kädestä pitäen näytetään niin en ikinä saa onnistunutta lopputulosta aikaiseksi. Naurattaa oman kädettömyyden lisäksi se, että moista epäkäytännöllistä rättiä pidetään jotenkin tyylikkäänä. Ei taida kauluspaitahommat olla mua varten. No, onhan tässä koko yö aikaa.
Minä olen nyt n. 54,5v nuori. Ensimmäisen kerran elämässäni mulla oli kraka kaulassa omissa häissäni, vastentahtoisesti silloinkin. Äkkiä laskien sen jälkeen olen kohteliaisuuspuketunut krakaan kymmenisen kertaa. Omien- ja appivanhempien hautajaisissa, kummilikan häissä, kun jouduin sen alttarille taluttamaan sekä parissa kolmessa vähän juhlavammassa väitöstilaisuudessa. Kaapissa on parisenkymmentä krakaa, olen niistä käyttänyt kai kolmea. En osaa tehdä solmua, en oile koskaan uskaltanut naiseltani kysyä, missä hän on oppinut tuon turhan taidon.
En olisi sisällä pipa päässä, vaan kravatin käyttö menee mulla siihen 'äärimmäisessä pakossa' -kategoriaan. Työnantaja on joskus yrittänyt saada mut käyttään pukua ja kravattia, mun ammatillinen ylivoima on kuitenkin riittänyt vakuuttamaan farkuista, sandaaleista ja t-paidasta huolimatta alun selvästä halveksunnasta huolimatta liituraita ja jakkupukujengin.
Sen verran olen kärsinyt, että mulle ei enää osteta 1-luokan junalippuja, vaikka asemani firmassa ne oikeuttaisi, toki en niitä mitenkään kaipaa, ravintolavaunussa ei ole 1lk paikkoja.
Menen varmaan kategoriaan JUNTTI, vaan vietän töissä n. 50h/vko, haluan olla mukavissa kuteissa sen aikaa. Toki kamppeeni ovat puhtaat ja muutenkin pitokelposet.
t. hanu