Viestin lähetti Hartza
Porttiskannaaja, joka aktiivisesti etsii netissä olevista koneista aukkoja omiin kyseenalaisiin tarpeisiinsa tuskin jättää oman koneensa vaille suojaa. Entäpäs jos skannaukset tulevatkin uhrien koneilta eli juuri niiltä, jotka ovat jättäneet koneensa kokonaan suojaamatta ja vielä jakaneet levynsä mahdollistaen levyn käytön ulkopuolisille.
Kyllä vaan näyttää jättävän. Homman idis onkin siinä, että tuommoisen skannerin lataaminen ja käyttäminen ei edellytä mitään ymmärrystä verkosta. Riittää kun erottaa ip-osoitteen puhelinnumerosta. Sitten vaan katsoo vaikka oman ip:n ja skannaa oma.ip.alku.* ja löytää ainakin 30 konetta jossa on ovet levällään. Tähän löytää ohjeet suomen kielellä aika helposti.
Luulen myös, että jos joku, joka ymmärtää jotain, ei suinkaan skannaile minun konetta, käytten jonkun muun konetta. Miksi skannaisi?
Toinen juttu on sitten se, että jos katsoo jostain whois-kannasta ip-alueen haltijan tietoja, niin siellä on, ainakin Soneran kohdalla, tämmöinen abuse-sähköposti osoite. Mitäköhän vaikuttaa jos tuonne aina valittaa kun joku selvästi skannaa?
esim.
http://www.ripe.net/perl/whois kertoo ip-osoitteen haltijan tiedot.
PS. Tämänkin tekstin pohjalta useita teinejä kirjoittelee googlen hakukenttään "skanneri", "download".....:)
Onneksi mulla on palomuuri.