Mä ihmettelen noita kommentteja siitä, että nimenomaan Villeen ei löydy luottoa ja hän olisi suurin yksittäinen kysymysmerkki. Mun silmissäni viime kausi oli nimenomaan osoitus Villen ja muun valmennuksen osaamisesta. Ellei se sitten ollut yksinomaan Cory Murphyn ansiota, mutta siihen en kuitenkaan usko.
Jos ajatellaan viime kautta ja ennen kaikkea sitä, miten päin persettä homma lähti heti alusta asti rullaamaan ja miten onnettomista lähtökohdista joukkue lopulta nousi välieriin, se ei todellakaan tapahtunut valmennuksesta huolimatta, vaan valmennuksen ansiosta. Kovinkaan moni ei olisi ollut yllättynyt, jos HIFK olisi jatkanut taaperrustaan joulutauon jälkeen ja päätynyt johonkin sijoille 10-12. Mutta niin ei tapahtunut, vaan HIFK pelasi paitsi tuloksekasta, myös paljon parempaa kiekkoa kuin alkukaudesta. Jostain joukkue sai kaivettua tuloksiin asti niitä asioita, mitä oli koko pitkän kauden ajan harjoiteltu. Toki joitain asioita varmasti hienosäädettiinkin, mutta ei koko palettia laitettu uuteen uskoon pelikauden aikana. Tietysti joukkueeseen tuli kauden aikana myös uusia pelaajia, kuten nyt vaikka Vesalainen, jonka onnistumisten merkitys joukkueelle oli iso, mutta ei se hänenkään alku mikään satumainen ollut.
Pleijareissa olisi tarvittu avainpelaajia kokoonpanoon, jotta olisi voitu oikeasti tosissaan haastaa Tappara. Mutta ei se Villen tai muun valmennuksen syytä ollut, että joukkueessa sairastettiin ja monta pelaajaa pelasi varsin kolhittuna. Tapparaa vastaan olisi tarvittu parhailta pelaajilta enemmän onnistumisia, mutta niitä ei nyt saatu. Jonkinlainen merkitys oli varmasti myös otteluohjelmalla, missä ottelut 3, 4 ja 5 pelattiin vieraskentällä. Ei ole mikään selitys sille, että koko sarja hävittiin, mutta ehkäpä, jos olisi pelattu normaalisti ottelut 2 ja 4 kotona, olisi saatu kotiyleisöstä eri tavalla voimaa, jota todellakin olisi tarvittu?
Mä en oikein ymmärrä, miksi esim. mediassa valmennus on nostettu oikein erityisen suureksi kysymysmerkiksi. Kyllä mä sen ymmärrän, että jokaisen joukkueen kohdalta nostetaan joku asia esille, mutta sitä en ymmärrä, miksi jaksetaan muistuttaa HIFK:n viime kauden huonosta alusta? Miksi sen merkitys on suurempi kuin loppukauden hyvä loppu? Koska negatiivisuus myy enemmän? Jokaisen joukkueen kohdalla on aina kysymysmerkkejä. Jokaisen jääkiekkoa seuraavan pitäisi ymmärtää, että hyvin harvalla joukkueella kaikki menee aina niin kuin elokuvissa. Ja aika usein, kun joku asia menee huonosti, asioita käsitellään lopulta hyvin pintapuolisesti. Ja aina etsitään syyllisiä.
Mun mielestäni HIFK:n suurin uhka on se, että maalintekijät eivät tee maaleja. Jos maalintekijät eivät tee maaleja, se näkyy aika nopeasti maalintekijöiden itseluottamuksessa. Ja kun itseluottamusta ei ole, se näkyy kentällä. Siitä syntyy aika nopeasti kierre ja se saattaa tarttua varsin nopeasti muihin, jos kukaan muukaan ei tee maaleja. Se riittää jonkin aikaa, että "joku" tekee tarvittavat maalit ja voitetaan 2-1, mutta se ei kanna loputtomiin. Jos joukkueeseen maalintekijöiksi hankitut pelaajat tekevät maalin keskimäärin joka 7:nnessä pelissä, kyllä se heidän pelissään näkyy. Vaikka joukkueen etu on tärkein ja se edellä mennään, tietyillä pelaajilla on itselleen suuret odotukset ja heidän onnistumistensa varaan lasketaan.
Nähdyn perusteella en ole huolissani puolustuksesta, enkä kovin huolissani maalivahtipelistäkään. Tiettyjä epävarmuustekijöitä on, mutta niitä nyt on kaikilla muillakin. Treenipeleistä ei tietenkään voi vetää liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä, mutta jos mun nyt jostain pitäisi huolissani olla, olen huolissani maalinteosta ja lähinnä niiden tekemisen vaikeudesta. Mun kirjoissani on ihan ehdottoman tärkeää, että Vesalainen, Nättinen, Pakarinen, Koivistoinen, Ikonen ja Teissala saisivat maalihanat kaikki heti kauden alusta mahdollisimman nopeasti auki. Joukkueesta pitää löytyä joku, joka pistää Lehterän passeista sisään kovalla prosentilla sekä tasaviisikoin että ylivoimalla. Toistaiseksi Pakarinen on tainnut onnistua tässä parhaiten, mutta Iiro tuo joukkueeseen niin paljon muutakin kuin maalintekovoimaa, että joitain muitakin soisi löytyvän.
Mutta eipä tässä, hyvillä fiiliksillä kauteen. Odotan perinteisesti vähän nihkeää alkua, koska ekat pelit eivät koskaan ole olleet meille helppoja. Ja myös siksi, että HIFK:lla on pelituntumaa vähemmän (eli ei ollenkaan) kuin Tapparalla ja Lukolla. Plus, että lauantaina Lukko tulee levänneenä meitä vastaan, kun pelaavat toisensa pelinsä jo huomenna. Kyllä mä silti odotan, että pistetili saadaan jo heti ekana viikonloppuna auki :D.