Millä grillaat?

  • 14 809
  • 89

Millä grillaat?


  • Äänestäjiä
    418

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
UH, mitä tietämystä kaasusta ja sen tarjoamasta makusävystä. Oletko kenties Hank Hill? Huippukokit käyttävät kaasua kattiloille ja pannuille, eivät avotuligrillaukseen.

Täytyy myöntää, etten ole keskustellut ulkomaisten huippukokkien kanssa, mutta tuli eräässä illan vietossa tämä puheeksi. Seurueessa oli arvostettu suomalainen kokki, joka puolusti kaasugrilliä. Hänen mukaansa puu/hiiligrillillä on omat puolustajansa, joiden perustelut ovat enemmäkin luuloa ja vanha kantaista ajattelua.

Toisaalta itse on ole huippukokki eli jätän keskustelun tähän.
 

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
heitän oman lusikän tähän grillisoppaan. Ehkä yksi syy miksi kaasugrilli on niin hyvä on juuri se ettei siitä tule ylimääräisiä makuja.
 

Mapo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pool, Blackhawks
Vaikuttaa lupaavalta väännöltä...

Molemmista taistelupareista kokemusta kerätty pari vuosikymmentä ja meitsin valinnat kaasugrilli ja sähkökiuas. Toki hätätapauksissa voi venyä myös klapilla lämmitettäviin.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Täytyy muistaa, että puhutaan kunnon kaasugrillistä, ei mistään 169€ tarjous grillistä. Toisaalta, miksi huippu kokit käyttävät kaasua??

Vähän sama kun kun vertailtiin ennen vinyylilevyjä CD-levyihin. Alan suurimmat kriitikot puhuivat vinyylien puolesta ja ylistivät ylivoimaista dynamiikkaa, mutta toisessa kädessä oli Cd menossa soittimeen.

Kaasugrilli on välttämätön sellaiselle, jolla on naapureita lähellä. Savu voi olla jopa joskus kivaa - kun grillailee itse, mutta naapuri on ehkä eri mieltä, varskin silloin kun hänen pyykkinarulla roikkuneet juhlavaatteet haisivat poronlihalle aamulla.

Itse olen värkännyt molemmilla. Tänä päivänä kompromissaan kaasugrillin kera, johon olen ladannut pari kerrosta laavakiviä. Toimii hyvin ja tulokset ovat myös ookoo.
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Ehkä yksi syy miksi kaasugrilli on niin hyvä on juuri se ettei siitä tule ylimääräisiä makuja.

On, jos nimenomaan haluaa lämmittää ruokansa niin. Toiset juovat myös mauttomia wiskejä ja toiset savulla maustettuja.
Pelkällä kaasulla grillaaaminen on ihan sama asia, kuin uunin grillivastuksen kanssa pelaaminen. Täydellisen hajutonta ja mautonta.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
On, jos nimenomaan haluaa lämmittää ruokansa niin. Toiset juovat myös mauttomia wiskejä ja toiset savulla maustettuja.
Pelkällä kaasulla grillaaaminen on ihan sama asia, kuin uunin grillivastuksen kanssa pelaaminen. Täydellisen hajutonta ja mautonta.
Et taida osata marinoida pihvejäsi.
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Teet siis hiilloskalasi grillissä??

Siinäkin. Siika maistuu varsin hyvältä puuhilloksen päällä valmistettuna. Kaasulla vastaava..?

No, kaasugrilli on kuin mikroaaltouuni tai sähkökiuas. Aidon korvikkeita.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Siinäkin. Siika maistuu varsin hyvältä puuhilloksen päällä valmistettuna. Kaasulla vastaava..?

No, kaasugrilli on kuin mikroaaltouuni tai sähkökiuas. Aidon korvikkeita.

Tässä näkee sinun yksinkertaisuutesi...

Kotona pihvit paistuvat kaasulla ja mökillä puilla, kalat savustuvat/ loimuttuvat avotulella aina.

Aina valmis kiuas on loistava kotona, kun taas mökillä puukiuas vesisäiliöllä lämpiää päivittäin.

Koita avartaa maailmaasi.
 

Kaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jets, Green Bay, ENCE, Tazen ARTA-viha
Grillikausi aloitettu. Tuli hommattua Prismasta 99e maksava sähkögrilli, OBH Nordica. Näin "parvekkeellisena" todella hyvä ostos, olen tyytyväinen. Helppo pitää puhtaana ja hienosti grillaantuu. Tosin ei tämä kaasua voita, mutta pääseepähän edes grillaamaan.
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
No niin. Tähän loppuu sitten Kaiser Sozen ja TosiFanin nokittelu ja tässä ketjussa siirrytään takaisin aiheeseen.

Moderaattorit

Ai että grillityypeistä puhuminen ei kuulu aiheeseen vai? Sama kuin että kaukalon koko ei liity joukkueen pelityyliin?

Kenes moderaattorin kaasugrilliä mä morkkasin, kun meni kaasuhana kiinni?

No, ei kun huutoäänestystä pystyyn.
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Kotona pihvit paistuvat kaasulla ja mökillä puilla, kalat savustuvat/ loimuttuvat avotulella aina.

Aina valmis kiuas on loistava kotona, kun taas mökillä puukiuas vesisäiliöllä lämpiää päivittäin.

Koita avartaa maailmaasi.

Jos kerta kaasugrilli on niin pitelemättömän kurko vekotin, niin miksi ihmeessä grillaat mökillä puugrillillä? Luulisi että mies laittaisi mökillekkin "paremman" grillin.

Huonot työkalut toden totta avartavat maailmankatsomusta. niiden jälkeen oppii taas arvostamaan kunnon työkaluja lelujen sijaan.

Paistatko muuten pihvisi teflonpannussa?

Ja kyllä. Itse joudun valitettavasti rivarissa asuessani käyttämään kaasugrilliä puilla lämmitettävän sijaan. Kyseessä on varsin laadukas ja arvokas "kunnon grilli", mutta silti kiroan sen alimpaan helvettiin joka kerta kun yritän saada pariloita tarpeeksi kuumaksi, tai silloin kun sitä täytyy alkaa puhdistamaan. Persevehje, joka sopii ainoastaan kasvisten kypsentämiseen.

kaasugrilli vaihtuu heti oikeaksi grilliksi, kun sille löytyy kunnon paikka ilman kitiseviä naapureita.
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kuulostaa kyllä siltä, että Kaiseri on ostanut 1.6 dieselin ja vinkuu, kun jää valoissa Civicille. Ja tässä grilliasiassa komppaan sitä kirjoittajaa, joka tähdensi lämpöfysiikan syvintä olemusta ruuanlaiton onnistumisessa. Ei se ruoka todellakaan tiedä, tuleeko se lämpösäteily hiilestä vai kaasusta. Jos ihan tosissaan kaipaa hiiligrillin aromia kaasutettuun ruokaan, ainahan voi tunkea sekaan pari sytytysnesteellä marinoitua hiilenpalasta. Pihvitkin voi marinoida tuolla samalla sinolilla. Jo maistuu.

Sosiaalisena tapahtumana puugrillaus on ylivoimainen muihin verrattuna. Mökkimaisemaan muurattu puugrilli tulentekoineen ja liekkeihin tuijottamiseen luo sitä tunnelmaa, mikä tuo veden kielelle jo valmiiksi. Lopputulos voi olla ihan yhtä hyvin karrelle palanutta kabanossia tai medium-- sisäfilettä. Sillä ei ole enää merkitystä. Samaan tunnelmaan ei vain voi päästä kaasun ja sähkön helppoudella.

Ja minullahan on perinteinen hiiligrilli, koska en viitsi meikäläisen grillausfrekvenssillä investoida hyvään kaasugrilliin. Jos grilli on huono, sillä ei ole väliä, toimiiko se kaasulla, sähköllä vai hiilellä/puulla.
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Kuulostaa kyllä siltä, että Kaiseri on ostanut 1.6 dieselin ja vinkuu, kun jää valoissa Civicille.

Tjaa. Minusta taas kaasumiesten puheet kuulostavat uusiavuttomilta mikroateriakulinaristeilta, joille jo veden keittäminen polttamatta sitä pohjaan on haasteellinen jobi.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Minulla ei ole grilliä, mutta komppaan kyllä Kaiseria ja preferoin kunnon hiiligrilliä. Kaasulla ei saa ikinä samaa aromia grilliruokiin kuin laadukkaalla hiilloksella.
 

Hartiapankki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport ja kaikkinainen urheilu vaasalaisittain
Minulla ei ole grilliä, mutta komppaan kyllä Kaiseria ja preferoin kunnon hiiligrilliä. Kaasulla ei saa ikinä samaa aromia grilliruokiin kuin laadukkaalla hiilloksella.
Pakko myöntää, vaikka sainkin häälahjaksi hienon kiiltävän kaasugrillin. Ei vain päihitä hiillosta, sitäpaitsi pieni mustuminen ja karsta makkaran pinnalla kuuluu asiaan, eikä se karsta pihvissä tai broilerin fileessäkään haittaa.

Sitäpaitsi nyt jää se kaikki puuhailu pois, naps vaan kaasupullosta venttiili auki. Edes tikkuja ei enää tarvitse käyttää kun on nuo piezo-sytyttimet, tai mitä ne nyt onkaan. Liian steriiliä, liian helppoa ja liian nopeaa.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Homman nimi on omasta mielestäni se, mitä arvostaa niin sitä vaan arvostaa. En pysty sanomaan, mikä olisi parempi vaihtoehto kenellekin, mutta itse kyllä vannon kunnon lehtipuuhiilien nimeen.

Hiiligrilli on huomattavasti haasteellisempi ruoanlaittoväline kuin kaasugrilli. Hiilellä grillatessa lämpö on epätasaisempi ja ruoan totaalinen pilaaminen on lapsellisen helppoa. Kuitenkin onnistuessa hiiligrillin ruoassa on se "the grilliruoan" maku huomattavasti autenttisempi kuin kaasugrillissä. Hiiligrillin kanssa pitää kuitenkin olla oikeasti paljon huolellisempi kuin kaasugrillin kanssa.

Kaasugrilli taas on päinvastoin. Ruokaa on paljon vaikeampi saada totaalisesti pilattua, mutta se omasta mielestäni oikean grilliruoan maku on käytännössä mahdotonta saada kaasulla aikaan. Ainakin omasta mielestäni grilliruokaan kuuluu se tietty savun aromi ja ne miljoonat karsinogeenihiukkaset. Ymmärrän kuitenkin kaasugrillinkin puolustajia, koska kyllähän sillä hyvän ruoan saa helposti kypsäksi, kyllähän se vielä miljoona vuotta paistinpannua lähempänä on kunnon grilliruokaa maunkin puolesta. Ei se kuitenkaan ole omasta mielestäni ihan sama kuin kunnon hiiligrillin tuotos.
 

Teacup

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Grillikausi aloitettu. Tuli hommattua Prismasta 99e maksava sähkögrilli, OBH Nordica. Näin "parvekkeellisena" todella hyvä ostos, olen tyytyväinen. Helppo pitää puhtaana ja hienosti grillaantuu. Tosin ei tämä kaasua voita, mutta pääseepähän edes grillaamaan.

Paljonko tuossa oli watteja? Itse tuli "investoitua" halpaan sähkögrilliin, joka oli sopiva parvekkeelle. 2000 wattia oli siinä tehoja ja hyvä kun makkaran sai edes kypsäksi maksimitehoilla (aikaa meni yli puoli tuntia). Nyt epäilyttää, että onko tuote viallinen vai eikö halvalla voi saada edes keskikertaista. Hiiligrillikin löytyy, mutta sähkö olisi paljon kätevämpi (ja lopulta halvempi kun sähköstä ei tarvitse erikseen pulittaa). Millaisia kokemuksia ihmisillä on sähkögrilleistä? Mikä olisi riittävä teho?
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Vaatimaton pallogrilli puilla, mutta suunnitteilla muurattu isohko grilli puutavaralle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös