Tämä on nostalgikolle kiinnostavin ketju pitkään aikaan, jatkakaa ihmeessä tarinoiden kirjoitusta. Sitten omani.
Varhaisimmat muistot NHL:n liittyen ovat 90-luvun lätkäkortit ja NHL 98 (pelasin Dallasilla, hieno paita), jota viisivuotiaana pelasin. Isäni on aina ollut NHL-fani eikä seuraa SM-liigaa yhtään, joten NHL on sitä kautta ollut luonteva minulle pienestä pitäen. En muista mistä ekat kortit tulevat, äitini ainakin hankki meille kodinhoitajia käydessään asioilla ja heistä tuli suorastaan tuttuja "tätejä", eräs toi meille (2 veljelleni ja minulle) useasti vanhoja NHL-kortteja. Kavereillakin niitä löytyi ja niitä vaihdeltiin ja vertailtiin. Kun vanhempani käviviät risteilyillä mieluisin tuliainen oli NHL-kortit, joista tutustuin Brett Hulliin, Joe Nieuwendykiin, Ed Belfouriin ja Steve Yzermaniin. Brett Hullin maalisarake teki vaikutuksen, samoin Yzermanin pistesaldo ja kapteenin C. Nuo neljä Victoryn vuoden 2001 korttia ovat yhä tallessa, samoin kuin kaikki muutkin korttini. En ole keräillyt niitä enää vuosiin.
Uudelle tasolle "fanitukseni" nousi kesällä 2001, legendaarisessa finaalisarjassa jossa Bourque sai pytyn. Kaverini kutsui minut katsomaan jotakin näistä finaalipeleistä, en muista mitä. Peli ei sinänsä tehnyt suurta vaikutusta, Patrick Royn muistan ja häntä arvostan yli muiden maalivahtien yhä, mutta sen sijaan erätauolla nähty kooste vuoden '99 ratkaisupelistä iski. Ensin Jere Lehtinen teki maalin, suomalainen jonka kortti minulta löytyi. Modano, Zubov, Belfour, Nieuwendyk, kortit heräsivät eloon. Jopa vaihtopenkiltä mölyävä vanhus Craig Ludwig, joka löytyy vuoden 93 korttina, oli maagista nähdä. Peca tasoitti, mentiin jatkoajalle. Pelattiin pitkään eikä ratkaisua tahtonut syntyä, kunnes suosikkikorttini Brett Hull teki maalin! Se oli aivan käsittämätöntä. Siitä alkoi ikuinen Hull-fanius, mikä on minun sukupolvelleni varmaan aika harvinainen, 93 kun olen syntynyt. Tuolloin Hull oli jo 29.
Pikkuveli sai joululahjaksi NHL-tähdet 2002-kirjan, siitä tietoisuuteni kasvoi. Monet tähdet tulivat tutuiksi. Noihin aikoihin aloin pelaamaan korteillani NHL:ää. Pistin eri joukkueet vastakkain, maalin teki vastakkain olleista korteista se, jonka pisteiden ja otteluiden erotus oli parempi. Maalitilastot otin ylös, maalivahtien osalta voitot ja tappiot, runkosarja kesti 12 ottelua. Joillakin joukkueilla, esim Atlantalla, oli 3 pelaajaa (siksi en tainnut tosin sitä kelpuuttaa sarjaani), Dallasilla yli 30. Maalimäärät riippuivat siitä, kuinka paljon pelaajia oli pienemmällä joukkueella. Dallas voitti muistaakseni 4-5 kertaa Cupin, Detroit 2, Oilers kerran, pitihän minun antaa Gretzkynkin, parhaan pelaajan, voittaa. Voittajan pystyin sanelemaan järjestelemällä kortit oikein, tosin Penguins aiheutti ongelmia Lemieuxilla, Jagrilla, Francisilla ja kumppaneilla...
Kuulin jossain vaiheessa isältäni Hullin siirtyneen Detroitiin, suosikkini vaihtui luonnollisesti. Dallasi pysyi pitkään kakkosena, haipuen hitaasti. Zubovin, Lehtisen ja Modanon kadon myötä Dallas ei enää merkitse minulle mitään. Red Wings taas oli täynnä hienoja pelaajia ja voitti Cupin heti ensimmäisellä kaudella jolloin sitä kannatin. 2002 finaaleista näin samalla kaverillani yhden pelin, en muista oliko se ratkaiseva, saattoi olla. 03-04 luin jo Aamulehdestä kaikki mitä NHL:stä kirjoitettiin ja Tampa Bay nousi finaaleissa idän suosikikseni, Lecavalier, St- Louis, Richards, Andreychuk, Boyle, salama...
04-05 olin innoissani ja aioin seurata tarkemmin kuin koskaan, mutta tuli työsulku. Olin siis ratketa riemusta kun kausi 05-06 alkoi. Nyt olin Phoenixin riveissä. Hullin työsulun jälkeinen ura jäi viiteen otteluun, sen jälkeen siirryin helpottuneena Red Wingsin riveihin takaisin, koska Phoenixia pahempaa hmv-jengiä ei ollut. Joukkue oli uudistunut, Shanahan oli vielä huipulla mutta nyt vaikutuksen tekivät Datsyuk ja Zetterberg. Yzermanille toivoin epätoivoisesti pisteitä mutta niitä ei enää tullut paljoa, ja kauden jälkeen kakkossuosikkini lopettikin. Kun Lidström ratkaisi Torinon finaalin Ruotsille, en ollut pahoillani. Muutenkin Lidström nousi papereissani tuon kauden aikana kärkisijoille: 80 pistettä pakin tontilta. 06 keväällä isäni tilasi syntymäpäivälahjaksi Pro Hockeyn, jonka tilaus uusittiin joka kevät kunnes täytin 18. Ei ole tullut ProHoa enää kesän 2011 jälkeen, koska se ei ollut antanut mitään enää pitkään aikaan verrattuna jatkoaikaan. Oli kuitenkin merkittävä silloin alkuaikoina.
06-07 isäni sai minut lukemaan jatkoaikaa, 2008 Red Wings voitti Stanley Cupin ja seurasin sitä streamilta. Streameja ei tuohon aikaan paljoa ollut, siksi tuntui uskomattomalta nähdä pelejä. Telkkaria meillä ei ole ollut ikinä.
Jatkoajan ja Pro Hockeyn myötä fanitus syventyi silloin työsulun jälkeen, seuraaminen parani muutamaa kautta myöhemmin streamien ansiosta. Enää kukaan yksittäinen pelaaja ei saisi minua vaihtamaan joukkuetta, Red Wings forever. Amerikkaan menen vielä joskus, Viaplayn hankin kun intistä pääsen ja muutan omaan taloon. Tällä hetkellä kannattaminen on streamien vahtaamista, nhl.comia, jatkoaikaa ja muita sivuja. Fanituotteita ei ole, varmaan sillä suunnitellulla Detroitin reissulla jotain tarttuu mukaan. NHL on kuitenkin äärimmäisen merkittävä osa elämääni ja vie päivistäni leijonanosan.