Miksi ja miten kannatat NHL-seuraasi?

  • 30 865
  • 147

John Lidgett

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Vilmos Gallo
Mieshuora toisessa polvessa täällä moi. Olen tätä joskus aiemminkin kysynyt jo oikeinkannattajalta, mutta vastausta ei ole tullut. Mitä jos isä oli mieshuora jo varhain 90-luvulla, ja sitä myöten on tullut kasvettua tällaiseksi? NHL-videoita on nähnyt pienestä pitäen, lätkäkortteja olen saanut ja NHL-pelejä pelannut lähes vaahtosammuttimen kokoisesta. Mitä on tehtävissä? Kuinka paranen tästä sairaudesta? Vähän huono kun tunteet suosikkiseuraa kohtaan eivät noin vain sammu. Tappara on se suosikki Suomesta, mutta ei sytytä yhtä paljon. Asialle en mitään voisi vaikka haluaisin, ja miksi edes haluaisin.

Aina mieshuorauksesta ei voi parantua, joskus se pääsee sisään liian aikaisin ja aiheuttaa peruuttamatonta vahinkoa. Ainut, mitä voit enää tässä vaiheessa tehdä, on estää syöpää leviämästä.

Älä kasvata lapsestasi mieshuoraa.
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Suurin syy mun Wings-faniudelle on se, että vihelsin aiemmin kilpasarjoissa enkä sen takia saanut fanittaa kotimaista seuraa. Nyt tuomariura on tauolla, mutta silti Wings sytyttää eniten. Pavel Datsyuk on ollut pääosassa siinä, että Wings valikoitui seuraksi. Sen jälkeen seuran hienot toimintatavat ja rehellinen kulttuuri on näiden karismaattisten herrasmiespelaajien lisäksi sytyttänyt.

Välillä tosin sylettää se, ettei joukossa ole likaisen työn tekijöitä, mutta se on pieni paha siihen nähden, miten tyylikäs joukkue on vuodesta toiseen.
 

Shard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Tappara, Laine, Barkov
Aina mieshuorauksesta ei voi parantua, joskus se pääsee sisään liian aikaisin ja aiheuttaa peruuttamatonta vahinkoa. Ainut, mitä voit enää tässä vaiheessa tehdä, on estää syöpää leviämästä.

Älä kasvata lapsestasi mieshuoraa.
Ah, mutta koen lapsuusaikani olleen mitä hienointa ja onnellisinta aikaa. Isäni on suurin esikuvani ja roolimallini, mielestäni hän teki mahtavaa työtä kasvatuksessani. Te tekstejäni mahdollisesti lukevat voitte toki olla asiasta montaa mieltä. Koska Detroit aiheuttaa minulle niin suurta tunteiden heilahtelua voiton riemusta tappion tuskaan, en halua evätä mahdolliselta jälkikasvultani tilaisuutta saada näin upea asia elämäänsä. Lapseni tulevat siis huoraamaan, syvimmät pahoitteluni mahdollisesta mielipahasta.

Olenkin oman tarinani postannut jo vuonna 2013:

Tämä on nostalgikolle kiinnostavin ketju pitkään aikaan, jatkakaa ihmeessä tarinoiden kirjoitusta. Sitten omani.

Varhaisimmat muistot NHL:n liittyen ovat 90-luvun lätkäkortit ja NHL 98 (pelasin Dallasilla, hieno paita), jota viisivuotiaana pelasin. Isäni on aina ollut NHL-fani eikä seuraa SM-liigaa yhtään, joten NHL on sitä kautta ollut luonteva minulle pienestä pitäen. En muista mistä ekat kortit tulevat, äitini ainakin hankki meille kodinhoitajia käydessään asioilla ja heistä tuli suorastaan tuttuja "tätejä", eräs toi meille (2 veljelleni ja minulle) useasti vanhoja NHL-kortteja. Kavereillakin niitä löytyi ja niitä vaihdeltiin ja vertailtiin. Kun vanhempani käviviät risteilyillä mieluisin tuliainen oli NHL-kortit, joista tutustuin Brett Hulliin, Joe Nieuwendykiin, Ed Belfouriin ja Steve Yzermaniin. Brett Hullin maalisarake teki vaikutuksen, samoin Yzermanin pistesaldo ja kapteenin C. Nuo neljä Victoryn vuoden 2001 korttia ovat yhä tallessa, samoin kuin kaikki muutkin korttini. En ole keräillyt niitä enää vuosiin.

Uudelle tasolle "fanitukseni" nousi kesällä 2001, legendaarisessa finaalisarjassa jossa Bourque sai pytyn. Kaverini kutsui minut katsomaan jotakin näistä finaalipeleistä, en muista mitä. Peli ei sinänsä tehnyt suurta vaikutusta, Patrick Royn muistan ja häntä arvostan yli muiden maalivahtien yhä, mutta sen sijaan erätauolla nähty kooste vuoden '99 ratkaisupelistä iski. Ensin Jere Lehtinen teki maalin, suomalainen jonka kortti minulta löytyi. Modano, Zubov, Belfour, Nieuwendyk, kortit heräsivät eloon. Jopa vaihtopenkiltä mölyävä vanhus Craig Ludwig, joka löytyy vuoden 93 korttina, oli maagista nähdä. Peca tasoitti, mentiin jatkoajalle. Pelattiin pitkään eikä ratkaisua tahtonut syntyä, kunnes suosikkikorttini Brett Hull teki maalin! Se oli aivan käsittämätöntä. Siitä alkoi ikuinen Hull-fanius, mikä on minun sukupolvelleni varmaan aika harvinainen, 93 kun olen syntynyt. Tuolloin Hull oli jo 29.

Pikkuveli sai joululahjaksi NHL-tähdet 2002-kirjan, siitä tietoisuuteni kasvoi. Monet tähdet tulivat tutuiksi. Noihin aikoihin aloin pelaamaan korteillani NHL:ää. Pistin eri joukkueet vastakkain, maalin teki vastakkain olleista korteista se, jonka pisteiden ja otteluiden erotus oli parempi. Maalitilastot otin ylös, maalivahtien osalta voitot ja tappiot, runkosarja kesti 12 ottelua. Joillakin joukkueilla, esim Atlantalla, oli 3 pelaajaa (siksi en tainnut tosin sitä kelpuuttaa sarjaani), Dallasilla yli 30. Maalimäärät riippuivat siitä, kuinka paljon pelaajia oli pienemmällä joukkueella. Dallas voitti muistaakseni 4-5 kertaa Cupin, Detroit 2, Oilers kerran, pitihän minun antaa Gretzkynkin, parhaan pelaajan, voittaa. Voittajan pystyin sanelemaan järjestelemällä kortit oikein, tosin Penguins aiheutti ongelmia Lemieuxilla, Jagrilla, Francisilla ja kumppaneilla...

Kuulin jossain vaiheessa isältäni Hullin siirtyneen Detroitiin, suosikkini vaihtui luonnollisesti. Dallasi pysyi pitkään kakkosena, haipuen hitaasti. Zubovin, Lehtisen ja Modanon kadon myötä Dallas ei enää merkitse minulle mitään. Red Wings taas oli täynnä hienoja pelaajia ja voitti Cupin heti ensimmäisellä kaudella jolloin sitä kannatin. 2002 finaaleista näin samalla kaverillani yhden pelin, en muista oliko se ratkaiseva, saattoi olla. 03-04 luin jo Aamulehdestä kaikki mitä NHL:stä kirjoitettiin ja Tampa Bay nousi finaaleissa idän suosikikseni, Lecavalier, St- Louis, Richards, Andreychuk, Boyle, salama...

04-05 olin innoissani ja aioin seurata tarkemmin kuin koskaan, mutta tuli työsulku. Olin siis ratketa riemusta kun kausi 05-06 alkoi. Nyt olin Phoenixin riveissä. Hullin työsulun jälkeinen ura jäi viiteen otteluun, sen jälkeen siirryin helpottuneena Red Wingsin riveihin takaisin, koska Phoenixia pahempaa hmv-jengiä ei ollut. Joukkue oli uudistunut, Shanahan oli vielä huipulla mutta nyt vaikutuksen tekivät Datsyuk ja Zetterberg. Yzermanille toivoin epätoivoisesti pisteitä mutta niitä ei enää tullut paljoa, ja kauden jälkeen kakkossuosikkini lopettikin. Kun Lidström ratkaisi Torinon finaalin Ruotsille, en ollut pahoillani. Muutenkin Lidström nousi papereissani tuon kauden aikana kärkisijoille: 80 pistettä pakin tontilta. 06 keväällä isäni tilasi syntymäpäivälahjaksi Pro Hockeyn, jonka tilaus uusittiin joka kevät kunnes täytin 18. Ei ole tullut ProHoa enää kesän 2011 jälkeen, koska se ei ollut antanut mitään enää pitkään aikaan verrattuna jatkoaikaan. Oli kuitenkin merkittävä silloin alkuaikoina.

06-07 isäni sai minut lukemaan jatkoaikaa, 2008 Red Wings voitti Stanley Cupin ja seurasin sitä streamilta. Streameja ei tuohon aikaan paljoa ollut, siksi tuntui uskomattomalta nähdä pelejä. Telkkaria meillä ei ole ollut ikinä.

Jatkoajan ja Pro Hockeyn myötä fanitus syventyi silloin työsulun jälkeen, seuraaminen parani muutamaa kautta myöhemmin streamien ansiosta. Enää kukaan yksittäinen pelaaja ei saisi minua vaihtamaan joukkuetta, Red Wings forever. Amerikkaan menen vielä joskus, Viaplayn hankin kun intistä pääsen ja muutan omaan taloon. Tällä hetkellä kannattaminen on streamien vahtaamista, nhl.comia, jatkoaikaa ja muita sivuja. Fanituotteita ei ole, varmaan sillä suunnitellulla Detroitin reissulla jotain tarttuu mukaan. NHL on kuitenkin äärimmäisen merkittävä osa elämääni ja vie päivistäni leijonanosan.

Edit. Luin tekstini ja tilanne on päivittynyt. Nykyään Red Wingsin vaatetta ja pelipaitaa löytyy moneen lähtöön. Viaplay on hankittu ja kaikki pelit tulee sitä myöten katsottua. Ensi kaudella pääsen näkemään NHL:ta jos kaikki menee suunnitellusti, Detroitin pelin osuminen reissulle tosin vaatisi satumaista tuuria.
 
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, Tampereen Ilves
Kaukaisen NHL-seuran kannattaminen täältä koti-Suomesta käsin on asia mitä en pysty ymmärtämään. Vertaisin sitä futiksesta tuttuun mieshuoraukseen. Miten helvetissä johonkin valtameren takaiseen seuraan pystyy synnyttämään mitään tunnesidettä television ja teksti tv:n välityksellä? Vahvin side seuraan syntyy paikan päällä elämällä ja hengittämällä seuraa ja sitä tunnelmaa matseissa, pregameilla ja jälkipeleillä yms.

Eihän tähän pitäisi tarttua, mutta yritän nyt ihan ystävällisesti tuoda oman näkökantani esiin. En tiedä oliko tuo sinun kirjoituksesi minua kohtaan kohdistettu? Ainakin olit sen hyvin nopeasti minun viestini jälkeen laittanut.

Tuo tunneside onkin varmasti vaikea asia selvittää, kun et ole sitä kokenut, et voi sitä ymmärtää. Niinkuin itse tuolla aikaisemmin kirjoitin, itse en seurannut NHL:ää juurikaan ennen tuota Ovechkinin tulokaskautta. Seurailin tuloksia silloin tällöin. Mitään tunnesidettä ei ollut mihinkään seuraan. Tuolloin kävin paljon Ilveksen peleissä paikan päällä, kausareitakin tuli ostettua. Nykyään asun kauempana, joten hallilla käynnit ovat jääneet vähemmälle. Mutta niinkuin aikaisemmassa viestissänikin kirjoitin, olen katsonut Capitalsien kokonaisia otteluita jo yli 600-kappaletta... Ilveksen pelejä vähemmän. Itselleni on Capitals ollut jo pitkään huomattavasti tärkeämpi kuin Ilves, vaikka pelaavatkin toisella puolella maapalloa. Sitä miten tuohon tilanteeseen olen joutunut, en osaa yksinkertaisesti sanoa, se intohimo joukkuetta kohtaan on vain itse koettava, ei sitä muuten pysty selittämään.

Ja tuota mainitsemaasi teksti-tv:n välityksellä seuraamista en ole KOSKAAN harrastanut. Ja mielestäni joukkueeseen pystyy helpostikkin synnyttämään tunnesiteen tv:n ja netin kautta. Pre-gamet, valmentajien/pelaajien haastattelut ennen ja jälkeen pelien ovat ainakin paljon kattavampia kuin täällä kotoisessa Liigassa, plus joka pelissä on selostajan lisäksi kommentaattori jotka ovat "pikkaisen" tasokkaampia kuin täällä. Että kyllä tuon tv:n kautta pystyy helposti suosikkijoukkuetta seuraamaan intensiivisesti.

Siitä olen kanssasi samaa mieltä, että en usko kenenkään seuraavan intohimoisesti jotain joukkuetta teksti-tv:n tai Highlightien perusteella... mutta siitä se voi lähteä, vähän niinkuin itsellänikin kävi.
 

Lumimies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit,Avs,NUFC
Itselläni Avsin kannattaminen lähti Nordiquesista. Se oli joukkue jolla oli parasta pelata. Tämä tapahtui NHL -94 pelissä Segalla pelatessa. No sitten joukkue siirtyi Coloradoon ja päätin seurata sitä sielläkin. Seuraaminen tapahtui ekana vain teksti-tv:n kautta, mutta pienelle miehelle se oli hienoa aikaa. Kun Avs sitten pääsi finaaleihin niin ne pelit tulivat suorana PTV-kanavalta ja olihan ne nähtävä. Kaikki 4 ottelua tuli seurattua ja kun Uwe laittoi ratkaisevan kiekon sisälle oli tunne uskomaton. Ratkaisevan pelin jouduin katsomaan mummin luona ja olihan siinä selittämistä miksi nyt se matsi pitää nähdä. Ei se taida vieläkään ymmärtää :D Tämän ottelusarjan jälkeen matseja on seurattu aina vain enemmän ja enemmän. Yleensä kaudessa tulee katsottua n.60 peliä, mutta tällä kaudella mietin määrän vähentämistä. Syy tähän on se, että olen nyt katsonut 3/5 peliä ja kaikissa katsomissani otteluissa on tullut turpaan.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kannatan Red Wingsiä vittuillakseni John Lidgettin kaltaisille oikein kannattajille. Ja kaikille Red Wingsiä vihaaville.
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Jos edellä olevat hassuttelevat väärinkannattamisellaan, itse olen hiukan lähempänä sitä kuitenkin Flyersin kanssa.

Jääkiekko on ensinnäkin hyvin lähellä sydäntä, ja olen varsin intohimoinen asian suhteen varsinkin mitä tulee Ässiin, Leijoniin tai Flyersiin. On lätkäkortteja sun muuta ollut pienempänä, mutta ei niistä oikein mitään tarttunut mukaan. NHL06:sta muistan kirkkaasti kuinka hakattiin Dallasilla ja Mike Modanolla, kuten varmaan moni muukin täällä. Silloin siis olin joku 10v. Tuon jälkeen aloitin myös jääkiekon jalkapallon ohella, joka ohjasi vielä vahvemmin lätkän puoleen. Tuossa junnuiässä muistan ryömineeni salaa yöllä omasta huoneestani vanhempien makkarin viereiseen huoneeseen (toisella puolen taloa) katsomaan Winter Classicciä, kun sen netistä näki, ja kone tietysti oli siellä. Sen verran metelöin, että isäpappa heräsi katsomaan mitä helvettiä istun pimeässä huoneessa aamukolmen aikaan.

Tuon jälkeen aloin varmaankin seuraamaan NHL:ää netistä (tarkkaa vuotta paha sanoa), ja siitä lähtien satunnaisesti pelejä katselin. Muutama vuosi siitä eteenpäin, ja muistan kun luokkaretkellä kaverin kanssa luettiin Iltalehdestä uutisia Hawks vs Flyers Cup-finaaleista. Antti Niemi oli ainakin pelannut erinomaisesti. Kannatustarinani ei siitä vielä mihinkään suuntaan lähtenyt, kunhan vain seurasin vierestä miten pelit etenee.

Koitti kevät 2012 ja pudotuspelit. Jälleen kerran Iltalehdessä mölistiin, tällä kertaa Battle of Pennsylvaniasta, jotka jatkuivat sarjatulena pudotuspeleissä. Game 3:n jälkeen tullut vilkuiltua ei nyt kaikkia, mutta kaikkia mitkä pystynyt, Flyersin peleistä. Tossa pelissä aloin kokea sympatiaa oranssipaitojen suuntaan, kun Penguins sikaili aika rumasti. Vähän revittiin hiuksista tappelussa, taklattiin poikittaisella kasvoihin, ja vielä avojäällä päähän kohdistuneella. Pens alkoi myös sillä hetkellä aiheuttaa antipatioita itsellä. Tuo oli sikäli hyvä alku gloryhunttauksen pariin, kun Flyers johti vielä valmiiksi ottelusarjaa 2-0. Tosin ei ole menestyksellä tarvinnut juhlia sen jälkeen. Kaksi kertaa tuloksena jääminen ulos playoffeista. Ja tietysti siinä välissä Rangers eteni maalin turvin toiselle kierrokselle. Sympatiat etenivät peli peliltä ja nykyään joka päivä Twitterissä lueskellaan kokoonpanoja reeneissä ym. uutisia.

Fanitavaraa ei löydy muuta kuin 2 Flyers-lippistä, pelikiekko sekä jokunen aika sitten hankittu Giroux'n 3rd jersey. Sikäli traaginen tarina itsellä, etten löytänyt sitä Sakicin lätkäkorttia autotallista 6-vuotiaana, vaan hiukan myöhemmällä iällä olen päätynyt tähän joukkueeseen. Ja aktiivisesti seurannut kyseistä jengiä vasta vajaat 4 vuotta. Ei ole tullut tuon kevään jälkeen mieleen vaihtaa joukkuetta, vaikka menestystä ei ole tullut. Tuon Kouvolan kaverin on tätä varmaan hankala pureskella, mutta joka yö herään katsomaan peliä tai valvon siihen asti kun se alkaa, jos vain tunnun siihen kykeneväni. Tälläkin kaudella on kouluun menty pari kertaa käytännössä samoilla silmillä yön jäljiltä, mutta ei se loppuviimeksi haittaa. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta gloryhunter en tosiaankaan ole. *heheh*
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
. Kun Avs sitten pääsi finaaleihin niin ne pelit tulivat suorana PTV-kanavalta ja olihan ne nähtävä. Kaikki 4 ottelua tuli seurattua ja kun Uwe laittoi ratkaisevan kiekon sisälle oli tunne uskomaton. Ratkaisevan pelin jouduin katsomaan mummin luona ja olihan siinä selittämistä miksi nyt se matsi pitää nähdä.
Eikö Avalanchen ja Panthersin finaalisarja tullut MTV:ltä eli Kolmoselta?

Muistelisin, että ratkaiseva matsilähetys meni poikki kivasti ennen jatkoeriä ja ratkaisua, kun Lauri Karhuvaara puski läskipäänsä ruutuun Huomenta Suomen merkeissä.

Minä en intohimolla suhtaudu mihinkään NHL-jengiin enkä fanita mitään joukkuetta, mutta matseja on vuosien varrella tullut katseltua vähän perkeleen paljon ennen tietenkin vain sen mitä peruskanavat näyttivät ja 1990-luvun lopulta asti kanavapakettien myötä. Ja kyllähän tällainen kohta kolmevitonen vuodattaa lähes nostalgiankaipuisen kyyneleen, kun muistelee noita 1990-luvun puolenvälin valoisia ja unettomia kesäöitä pudotuspelien tai finaalien ollessa kiihkeimmillään, Pentti Lindegren ruudussa MTV:n lähetyksessä kuppikuulokkeet korvillaan silmät ristissä nukahtamassa studiossa kommentaattorinsa syliin erätauolla.

Hieno laji, hienoja seuroja ja joukkueita ja hienoja muistoja vuosien varrelta, vaikka ei ketään yksittäistä porukkaa fanitakaan.
 
Viimeksi muokattu:

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Mulla Rangersin kannattaminen alkoi oikeastaan siitä, kun hommasin sellaisen kanavapaketin, että NHL näkyy. Itärannikon jengeillä noita sopivaan katseluaikaan tulevia pelejä vaan sattuu useammin, ja jotenkin tuo Rangers sitten valikoitui noista. Tavallaan vahingossa ilman suurempia intohimoja, mutta kun pelejä sitten on enemmän katsellut, niin kyllä se tunneside on myös syntynyt. Olin minä maalaisena HIFK:n etäkannattaja myös nuoruudessa, ja pelejä pääsin katsomaan vain satunnaisesti Lappeenrantaan, kun Saipa sattui liigassa pelaamaan. Oli tuolloin vielä hissijoukkueen osassa 80-90 luvulla. Muistan elävästi, kuinka tuloksia odoteltiin 80- luvulla maha jännityksestä kippurassa jostain urheiluradiosta, kun teksti-teeveekin oli tulevaisuutta. Eli ymmärrän ihan hyvin sen, että vahvakin tunneside voi syntyä myös etänä. Itseni lasken ehkä enemmän sellaiseksi Rangersin semikannattajaksi. Mutta kyllä mä sen allekirjoitan, että parasta jääkiekko on livenä, ja helpommin koukuttuu, jos pääsee säännöllisesti hallille.
 

Lumimies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit,Avs,NUFC
Eikö Avalanchen ja Panthersin finaalisarja tullut MTV:ltä eli Kolmoselta?
Varmaksi en kyllä nyt uskalla mennä väittämään, mutta muistikuva on PTV:stä eikä maikkarista. Hyvinkin voin kyllä muistaa väärin. Löytyisköhän tää tieto jostain interwebin kätköistä?
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Pentti Lindegren ja Teppo Winnipeg, ah noita muistoja. Oli kyllä sen luokan nimisähän tuo Pentti, että vieläkin hymyilyttää miehen selostukset.

Mä en myöskään kannata mitään yhtä joukkuetta. Pääasiassa ehkä sitten fanitan yleisesti kanadalaisia joukkueita, niihin on vaan muodostunut jotenkin lähempi suhde, kuin jenkkien porukoihin. Paljon tulee sitten katseltua nimenomaan noita nousevia prospecteja ja suomalaisia.

En mä edes tarvitse mitään tiettyä jengiä seuratakseni NHL:ää, toi peli vaan on usein niin pirun viihdyttävää ja tunnerikasta. Varsinkin tietyt rivalryt on jotain miksi kannattaa valvoa. Siellä on kunnon sota päällä! Tunnetta, verta, hikeä, suolenpätkiä, meetwurstia. Se on vaan yksinkertaisesti katsottava, kun jätkät jättää ihan oikeasti jäälle kaikkensa ja pääasia on voittaa, ei estää kaveria tekemästä maalia, vaan lähetään siitä että me tehdään ne maalit.
 

lätkämies

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Columbus Blue Jackets
Itse en ole aina ollut Blue Jackets-fani. No eipä ole Blue Jacketsiäkään ollut aina kun olen NHL:ää ''seurannut''.. Alun alkujaan kaikki lähti pelistä NHL99, jonka isä hommasi minulle ja veljelleni. Tätä sitten pelailtiin PC:llä 1vs1 ja lempijoukkueeksi valikoitui Pittsburgh, koska olihan se ihan sairaan hienoa että Pingviini-joukkue pelasi iglun muotoisella areenalla. Ja maailman paras äänihän oli se vanha Mellon Arenan maalitorvi. Ja se Jaromir Jagr ja Aleksander Morozov, näillä ukoilla nöyryytettiin aina veljen Radiojoukkuetta(St Louis Bluesia).. Pikkuhiljaa tuli kinuttua Penguins reppua ja sen sitten sainkin lopulta.. Myöhemmin tuli kuultua Mario Lemieuxin paluusta syövän jälkeen ja tämä kuulosti pienestä pojasta suorastaan mahdottomuudelta, koska olihan isoisä kuollut syöpään. Ei lapsen mielestä ollut inhimillistä, että syövästä voi edes parantua.

Vuonna 2001 kaikki kuitenkin muuttui, kun isä otti koko perheen mukaan työreissulleen Ohioon. Ohioon oli juuri perustettu uusi jääkiekkojengi Blue Jackets. No porukalla mentiin peliin vaikka tietysti harmitti kun ei kyseessä ollut Pingviini-joukkue. No eka peli meni ihmettellessä maskotteja sun muita. Toisessa pelissä sitten iski ja siitä lähtien on seurattu Blue Jacketsiä enevissä määrin. Jossain välissä tuli yritettyä pitää Blue Jackets ketjua Jatkoajassa pinnalla, mutta kyllästyin kun ei keskustelua saanut oikein aikaan. Nykyään siellä onkin jo kohtuu paljon puhetta, ja minä en keksi oikein kirjoiteltavaa sinne, vaan myötäilen ruudun takaa muiden ajatuksia sen kummemmin kommentoimatta. Pelejä tulee seurattua aina kun on mahdollisuus, ja ensi syksynä on tarkoitus mennä katselemaan nykymeininkiä paikan päälle.
 

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
Kotonani on aina seurattu jääkiekkoa, se on vain ollut sellainen itsestäänselvyys. Kävimme peleissä useita kertoja kauden aikana. Lapsena oma suuri intohimoni oli Pohjois-Amerikan intiaanit. Luin kaiken, mitä kirjastosta löytyi, katsoin jokaisen leffan ja tv-ohjelman intiaaneista (ensimmäinen nauhoittamani tv-ohjelma, kun meille siis videot hankittiin, oli mustavalkoinen (!!) lastenohjelma intiaaneista), yksinkertaisesti kaikki mikä kosketti intiaaneja kiinnosti. Lopun voi arvatakin: jossain vastaan tuli lätkäjengi, jonka logo oli... intiaani! Chicago Blackhawks!

Kannatukseni oli vuosia hyvin etäistä. Nyt puhutaan niin pienestä lapsesta ja niin kaukaisesta historiasta, että NHL:n parempaan seuraamiseen ei ollut rahkeita. Mutta suosikki oli valittu, eikä se siitä ole horjunut. Hitaasti mahdollisuuksien parantuessa kannatukseni muuttui aktiivisemmaksi. Pelejä tuli katsottua, kun niitä satunnaisesti televisiosta näkyi. Lopullinen hurahtaminen niin kotimaan kuin muun maailmankin lätkään tapahtui opiskeluaikoina, jolloin oli aikaa ja mahdollisuuksia seurata pelejä halleilla ja tietysti kehittyvien nettipalvelujen kautta. Muu urheilu ei ole oikein koskaan vienyt mennessään. Jokerit ja Blackhawks ovat jatkuvan seurannan alla. Fife Flyersistä tuli opiskelupaikkakuntani seurauksena suosikki, joka elää sydämessä, vaikka pelejä en ole vuosiin seurannut.
 

Doforos

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsingfors, LA Kings, MMÅ
Kaukaisen NHL-seuran kannattaminen täältä koti-Suomesta käsin on asia mitä en pysty ymmärtämään. Vertaisin sitä futiksesta tuttuun mieshuoraukseen. Miten helvetissä johonkin valtameren takaiseen seuraan pystyy synnyttämään mitään tunnesidettä television ja teksti tv:n välityksellä? Vahvin side seuraan syntyy paikan päällä elämällä ja hengittämällä seuraa ja sitä tunnelmaa matseissa, pregameilla ja jälkipeleillä yms.

Se, että kannattaa jotain kaukaista seuraa, ei ole edes mahdollista. Täytyy miettiä kannattamisen määritelmää (jokainen toki määrittelee sen itse). NHL-seuran seuraamisessa ei kuitenkaan ole taas mitään väärää, jokainen tehkööt mitä haluaa. Mieshuoraus on niin provosoiva termi, joka myös kuulostaa pahemmalta kuin oikeasti on. Itse siis "kannatan" eli etäkannatan eli vain seuraan ja fiilaan Kingsiä NHL'n puolelta. Muita joukkueita ei oikeastaan ole myöskään jalkapallon puolelta, mikä herättäisi vastaavia tunteita. Jotain spessua niissä onhan ja muutenkin urheilu, kaikki yliopistosarjat ja ammattilaissarjat, ovathan ne mahtavia, tunteikkaita, perinteisiä Amerikassa (NCAA, CHL, NFL, NBA, NHL...). Pidän näistä isosti, mutta näitä ei ole mielestäni aitoa "kannattaa", koska en ole koskaan käynyt siellä (haluaisin), enkä ole elänyt sitä/kasvanut siinä kulttuurissa, elämässä mitä he siellä elävät. Se on vain viihdettä minulle.

Sitten taas kotimaiseen, paikalliseen. Se on se ykkösjuttu aina, koska se on aitoa. Se on sitä mikä tapahtuu lähellä ja ihmiset jotka siinä toimivat ovat paljon läheisimpiä. Heihin pystyy luomaan aidomman tunnesiteen. Itse käyn katsomassa, jos aikaa on aina lähellä olevia urheilutapahtumia, sarjatasosta/lajista riippumatta. Jos ostan urheiluseuran tavaraa, valitsen joko oman seurani tai paikallisen seuran, tukeakseni sen toimintaa, joka vaikuttaa suoraan omaan maailmaani, paikkakuntaani. Oman kylän poikien seuraaminen, oman seuran mukana eläminen, on parasta mitä on. Sitä aitoa (ei oikeaa, vaan aitoa) kannattamista. Tähän myös perustuu koko tuo Amerikan touhu, varsinkin yliopisto, high school urheilussa. Oman kylän pojat pelaa naapurikylien poikia vastaan. Se vaan on kasvanut massiiviseksi koska enemmän ihmisiä ja enemmän rahaa. Suositumpi, halutumpi juttu -> enemmän treenaamista, kilpailua -> kovempi taso.

Tässä muutamia ajatuksia. Voi olla vähän sekava, jäi kesken. Ei nappaa kirjoittaa pidempää. Bottom line: Tue paikallaista, kotimaista. Se on aitoa.
Sinällään en kuitenkaan dumaa mitä muut tekevät, tässä vaan omaa ajatusmaailmaani, arvojani, elämääni. Peace.
 
enkä ole elänyt sitä/kasvanut siinä kulttuurissa, elämässä mitä he siellä elävät. Se on vain viihdettä minulle.

Mulle Ilveksen pelitkin ovat "vain" viihdettä, kuten myös NHL, NFL, Valioliiga, NBA ja erinäiset arvokisat. Siitä huolimatta, että olen käynyt Hakametsässä peleissä kahdeksan vanhasta asti. Mä en ymmärrä miksi penkkiurheilun pitäisi olla jotain muuta kuin viihdettä. Tai toki sillä kotikylän seuran peleissä käymisen romantisoinnilla ja puheilla jostain "elämää suuremmista asioista" penkkiurheilun yhteydessä saadaan tietylle osalle nuorisoa myytyä helvetin kalliita Stone Islandin ja Fred Perryn rytkyjä, mutta itse olen aivan liian vanha sekä myllyhaluton ja -kyvytön lähteäkseni mukaan tuohon kulttuuriin.
 

The Rock

Jäsen
Pentti Lindegren ja Teppo Winnipeg, ah noita muistoja. Oli kyllä sen luokan nimisähän tuo Pentti, että vieläkin hymyilyttää miehen selostukset.

Linkkuhan oli parhaina päivinään aikamoinen sanaseppo ja hauskojen heittojen isä, mutta legendaarisen Teppo Winnipegin loi aikanaan Lindegrenin tavoin urheiluselostajalegendana tunnetuksi tullut Anssi Kukkonen.
 
90-luvun alussa liputin Chicagon puolesta lähinnä Jeremy Roenickin, Steve Smithin ja Larmerin takia. Pienet vipinät sai myös Detroit aikaiseksi mm. Ysebaertin ja Yzermanin takia. Näihin joukkueiden "kannattamiseen" vaikuttivat toki kiekkokortit, sekä sen aikaiset NHL-pelit joita tuli tahkottua 32 bittisellä Segalla. Myöhemmin kannattaminen oli myös pelaajakohtaista, eli en niinkään seurannut joukkueita vaan myös pelaajia kuten Doug Gilmouria.

Flyersin "löysin" vuonna 1997 Stanley Cupin finaaleista, jotka olivat muuten ensimmäiset finaalit mitkä näin TV:stä (ellei jopa ensimmäisiä pelejä NHL:stä). Hienoja aikoja ja pelejä. En koskaan ole kuitenkaan kannattanut mitään seuraa "fanittamalla", koska en ole saanut tunnesidettä edes oman alueen liigajoukkueeseen (ellei lasketa divariaikojen katkeria pudotuspelitappioita jolloin v-käyrä saattoi nousta yllättävänkin korkealle), joten jonkin hyvin etäisen paikan joukkueen kannattaminen tuntuisi mahdottomalta. Flyers kuitenkin on mielenkiintoisin seurattava NHL:n puolelta.
 
Mulle Ilveksen pelitkin ovat "vain" viihdettä, kuten myös NHL, NFL, Valioliiga, NBA ja erinäiset arvokisat. Siitä huolimatta, että olen käynyt Hakametsässä peleissä kahdeksan vanhasta asti. Mä en ymmärrä miksi penkkiurheilun pitäisi olla jotain muuta kuin viihdettä. Tai toki sillä kotikylän seuran peleissä käymisen romantisoinnilla ja puheilla jostain "elämää suuremmista asioista" penkkiurheilun yhteydessä saadaan tietylle osalle nuorisoa myytyä helvetin kalliita Stone Islandin ja Fred Perryn rytkyjä, mutta itse olen aivan liian vanha sekä myllyhaluton ja -kyvytön lähteäkseni mukaan tuohon kulttuuriin.
Enemmän näen tässä sen, että olet melkoisen kyyninen ihminen, joka tuskin ikinä on juurikaan nauttinut elämästään. Sinänsä säälin suuresti sinua, että et ikinä pysty elämässä tuntemaan todellista onnea ja todennäköisesti kuolinvuoteellasi päivittelet miten, et elänyt elämääsi täysillä. Tämä nyt on muutenkin Suomessa ihan yleinen ongelma, joten et ole yksin.

Itse taas elän jengini mukana täysillä ja intohimolla. Se ei onnistu minkään penaalin takia valitun NHL-joukkueen avulla, vaan se onnistuu vain elämällä sen rinnalla ja sen läheisyydessä.

Te kaikki tiedätte, että tämä on ainoa oikea tapa kannattaa ja kaikki muut ovat vääriä. Pisto sydämessänne on suuri.
 
todennäköisesti kuolinvuoteellasi päivittelet miten, et elänyt elämääsi täysillä.

Kun pointti on nimenomaan se, että et sinä itsellesi vieraiden ihmisten urheilusaavutuksille hurratessasi "elä omaa elämääsi täysillä", vaan sä elät silloin elämääsi toisten ihmisten (ja heidän saavutustensa) kautta. Eivät niiden urheilijoiden saavutukset ole sinun saavutuksiasi, vaikka he asuisivat samassa kaupungissa kuin sinä. Oman elämäsi täysillä elämistä olisi se, että lähdet ihan itse urheilemaan ja mahdollisesti jopa voitat siinä urheilussa jotain. Siksi siellä fanikatsomoissa harvemmin näkyy entisiä huippu-urheilijoita kannustuslauluja veisaamassa. Petteri Sihvonen kirjoitti osuvasti: "Myös monet itse (huippu)urheilleet ynnä itse valmentaneet saatikka analysoineet ovat ”järjissään” ja aikuisuuden tilassa. Ei ole tarvetta eläytyä johonkin itselle vieraaseen. Kun on itse jo nähnyt ja kokenut sen kaiken urheilun, ollut siellä, tehnyt sitä." Tämä näkyy siinä, että jääkiekkokatsomoissakin äänekkäimmin ja kärkkäimmin mielipiteitään pelistä tuppaavat esittämään ne, jotka siitä kaikkein vähiten ymmärtävät.

Myös Whitney Cummings kiteyttää penkkiurheilufanaatikkojen kieroutuneen ajatusmaailman aika hyvin:
Whitney Cummings: Money Shot - GUYS & SPORTS - YouTube

Ja siis kyllähän minullekin joskus kymmenen vanhana Ilveksen voitot ja tappiot olivat niin maan perusteellisen tärkeitä asioita, mutta sittemmin on elämään tullut vähän suurempiakin murheita, joiden myötä olen ymmärtänyt että elämässä oikeasti tärkeät asiat ovat jossain ihan muualla kuin siinä onko jotkut keltapaitaiset jätkät taitavampia sohimaan kuminpalasta kuin oranssipaitaiset vastustajansa. Niiden kuminpalan sohijoiden funktio on lähinnä se, että heitä katselemalla voi pyrkiä unohtamaan ne tärkeät asiat.

Kuolinvuoteella tulee minua varmasti kenkuttamaan moni asia, mutta en takuulla tule siellä harmittelemaan sitä, että istuin Ilveksen peleissä sivukatsomossa pelin katselun kannalta melko optimaalisilla paikoilla sen sijaan, että olisin lähtenyt selvästi huonommille paikoille hyppimään ja pomppimaan Osasto41:n vatipäiden sekaan.

Itse taas elän jengini mukana täysillä ja intohimolla.

Missä jengissä sä pelaat? Itse pelaan ihan vain harrastesarjaa, enkä voi väittää että siinä ihan hirveää intohimoa olisi mukana. Se on vain mukava harrastus.

se onnistuu vain elämällä sen rinnalla ja sen läheisyydessä.

Minun mielestäni jengin mukana eläminen onnistuu aika paljon paremmin jengin sisällä kuin jengin "rinnalla" tai "läheisyydessä".
 
Viimeksi muokattu:

Lumimies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit,Avs,NUFC
Itse taas elän jengini mukana täysillä ja intohimolla. Se ei onnistu minkään penaalin takia valitun NHL-joukkueen avulla, vaan se onnistuu vain elämällä sen rinnalla ja sen läheisyydessä.

Te kaikki tiedätte, että tämä on ainoa oikea tapa kannattaa ja kaikki muut ovat vääriä. Pisto sydämessänne on suuri.
Eli sun mielestä ei voi kannattaa jotain kaukana sijaitsevaa joukkuetta intohimolla? Kyllä se ainakin itseltä onnistuu. Avsin ja Newcastlen matsit tuottavat mulle aivan yhtä suurta onnea ja iloa kun Jokereiden ja Klubin matsitkin. Todella kapea näköistä ajattelua.
 

larzzon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina
Itse olen tässä asiassa nimim. Kirjoittelijan linjoilla. Urheilu on viihdettä, seuraan, en "kannata".

En silti välttämättä yhdy tuohon kannattajien ivaamiseen. Pitää toiminnan motiiveja kuinka vähäjärkisinä hyvänsä, kannattajat tuovat kuitenkin eläytymisellään ja metelöinnillään lisäarvoa urheilutapahtumille. Tunnelma välittyy tapahtuman äänimaailmana kotisohville saakka. Ei se olisi sama kuunnella pelkkää pelaajien huutelua ja kiekon kolinaa laidoissa.

Ts. vaikka itse en investoi tunteita seuraamiini peleihin tai joukkueisiin ihan skaalan täydeltä, niin olen toki tyytyväinen, että muut niin tekevät.
 

Captain K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Itsellenikin urheilu on ehkä sitä parasta viihdettä tv:stä tai paikanpäällä, mutta ei tuo tunneside mikä Ilvekseen muodostui pikkupoikana siitä lähtien kun isoveljeni meni kyseiseen seuraan pelaamaan ja näin ollen Liigassakin alkoi tuota jengiä kannattamaan ole mihinkään kadonnut. Ehkä vain vähän haihtunut tuosta pikkupojan innosta, kun ei ne livetuloksista jotkut pelien tulokset runkosarjassa enää niin paljoa heilauta jos tappio tuleekin, mutta paikanpäällä kun on matsissa niin on aina vahva tunne "oman jengin" puolesta. Itsehän en kanssa oikein pystyisi muodostamaan samanlaista tunnesidettä vaikkapa johonkin änärijengiin tai Valioliigassa pelaavaan joukkueeseen tv:n välityksellä, mutta onhan tuo nykyään jopa valitettavan yleistä Suomessa mieluummin kuin sen oman kotimaisen seuran kannattaminen.

Ja sanotaan vielä että yksittäisiin pelaajiin pystyy kyllä "ihastumaan" noista ulkomaisista sarjoista, kuten varmaan huomaa minun suosikeistani ja nimimerkistäni =)
 

adetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, Ryan Miller, HPK
Itse seuraan myös intohimolla NHL:ää ja Sabresia. En juurikaan enää jaksa liigaa seurata, vaikka sivusilmällä toki kiinnostaa kuinka HPK pärjää.
Ja siis kyllähän minullekin joskus kymmenen vanhana Ilveksen voitot ja tappiot olivat niin maan perusteellisen tärkeitä asioita, mutta sittemmin on elämään tullut vähän suurempiakin murheita, joiden myötä olen ymmärtänyt että elämässä oikeasti tärkeät asiat ovat jossain ihan muualla kuin siinä onko jotkut keltapaitaiset jätkät taitavampia sohimaan kuminpalasta kuin oranssipaitaiset vastustajansa. Niiden kuminpalan sohijoiden funktio on lähinnä se, että heitä katselemalla voi pyrkiä unohtamaan ne tärkeät asiat.
Kyllä jos itsellenikin murheita tulee, niin siinä tapauksessa kiekko saa jäädä vähemmälle tai kokonaan ja onhan se itsestäänselvyys, että siviili-asiat pitää olla kunnossa ettei murehdi sitten vielä lisäksi suosikkijoukkueen menestyksen perään. NHL:n seuraaminen on sikäli haastavaa sekä raskasta, joillain saattaa mennä muu elämä ohitse, kun seurailee liikaa mitä rapakon takana tapahtuu ja sitten katsellaan yö myöhään pelejä. Se balanssi kannattaa hakea, jos peli tulee yöllä ja aamulla pitäisi töihin/kouluun mennä, niin kannattaisi valita ilman muuta se jälkimmäinen, koska se on ajankohtaista. Pelit voi katsella jälki-lähetyksenä virkeänä koulujen/töiden jälkeen. Valitettavasti taitaa monilla vain mennä jopa pelitkin edelle ja katsellaan ne kaikki runkosarjaottelut lävitse. En ole toki ketään tuomitsemaankaan. Ymmärrettävästi se tunnelataus on joillain suuresti siinä suosikkijoukkueessa ja ne pelit on nähtävä livenä.
 

Kumielvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Paltamon Pantterit
Mä en tajua et minkä ihmeen takia pitäisi kannattaa kotikaupungin joukkuetta. Jukurit on perseestä, ei mulla ole mitään tunnesidettä niihin. Johtuu vahvasti myös siitä että Mestis on tasoltaan snadisti änäriä heikompaa. Samasta syystä ei tule katsottua mitään naisurheilua paitsi satunnaisesti biitsiä urheilun ulkopuolisista syistä.

Mä oon ihan tyytyväinen siihen et mun "fanitus" on lähtöisin kioskin raunioista löytyneestä paskaisesta lätkäkortista ja kohdistuu toisella puolella maailmaa olevaan jääkiekkojoukkueeseen joitten kovimmat pelaajat on ryssä ja sveduhintti.

Ja oon samoilla linjoilla et enempi tulee seurattua kun fanitettua. Mun mielestä on ihan hieno juttu et ihmiset saa kicksejä urheilun seuraamisesta mut ei mulla ole niin vahvaa tunnesidettä mihinkään tollaseen, ne löytyy sit musiikin puolelta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ei ole sidettä mihinkään NHL-joukkueeseen, en ole asunut siellä päin tai muutenkaan kokenut tarpeelliseksi heittäytyä ikuisesti johonkin bandwagoniin. Seuraan suomalaisten edesottamuksia maailman parhaassa kiekkoliigassa joten tälle kaudelle mielenkiintoa herättää mm Florida, Minnesota, San Jose. Se täytyy todeta että en oikein osaa seurata suomalaisten maalivahtien joukkueita, siis että olisi ainoa suomalainen pelaaja kyseisessä joukkueessa.

Kotimainen Liiga onkin sitten tyystin eri juttu kun mut on istutettu jo yli 30 vuotta sitten ekan kerran nordikselle ja joukkuetta fanitti vahvasti vanhempi broidikin jo 70-luvun alusta lähtien. Tarkoitan että IFK:ta seuraan täysin eri syistä ja seuraisin varmaan jos siellä ei pelaisi yhtään suomalaistakaan.

_
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös