Sitä voi vain kysyä, että miksi Ylen rahoilla näytetään ennemmin jalkapallon mestareiden liigaa kuin vaikka jääkiekon SM-liigaa tai MM-kisoja. Olen käsittänyt, että yksi Ylen olemassaolon ja erityisaseman tarkoituksia on turvata juurikin kansallisesti tärkeiden asioiden näkyvyys ilmaiseksi televisiossa. Nyt oikeastaan kaikki kansalliset palloilusarjat ovat maksukanavilla samoin kuin monien lajien maaottelutkin. Sen sijaan Yle katsoo tarpeelliseksi näyttää ulkomaalaisten jalkapallojoukkueiden pelejä sekä ulkomaalaisia kovalla rahalla ostettuja tusinasarjoja (HBO), joita tulee kyllä riittävästi jo kaupallisilta mainosrahoitteisilta kanavilta. Voisi kysyä, että onko Ylen olemassaololle enää mitään tarkoitusta kun se ei hoida sille asetettua tehtävää millään tavoin.
Jaa, olisiko tekemistä sillä etteivät ne kotimaiset sarjat kiinnosta juuri ketään. SM-Liigan finaalitkin näkee jokainen joka viitsii niistä sen pikkusumman maksaa mutta Suomessa kaikki pitää tunnetusti saada ilmaiseksi. Turha vinkua sitten, kun ei ole mistään valmis maksamaan.
Minä en ole ihan varma, että omistaako SM-Liiga itse oikeudet matseihinsa mutta jos omistaa, niin mikä estää YLEä ostamasta niitä pelejä kanavalleen? Siellä on sitten suurin osa kuitenkin valittamassa, että tulee taas pelkkää urheilua hänen rahoillaan, vaikka pitäisi tulla vain Ajankohtainen Kakkonen ja Maarit Tastula.
Maksukanavat ovat kuitenkin nykypäivää ja kyllähän liiga sinne oikeudet myy, jos sieltä saa parhaan rahan. Jääkiekko on edelleen ilmeisesti ainoa laji jolla yleensä voi tehdä tv-rahaa Suomessa ja suomalaiset kyllä maksavatkin uskomattomasta paskasta, kuten UrhoTV. Tuollaisella tuotannolla saisi maksaa kuluttajille, että viitsivät edes kääntää sinne kanavalle, kun telkkarista tulisi paljon kehittävämpääkin ohjelmaa. Nelonen Pro on hoitanut minun mielestäni hommat hyvin, Jani Alkio ja Osku Grönman on viihdyttävä kaksikko ja Juhani Henriksson Suomen parhaita studio-isäntiä. Matti Virmasen asiantuntijarooli on vähän kyseenalainen, mutta taitaa se kerma olla kaikki Canalin hommissa Talvisodassa... eikun MM-kisoissa.
Eihän tuo maksukanaville siirtyminen ole vaikuttanut juurikaan yleiseen kiinnostukseen yleisömäärissä mitattuna. Yleinen trendi on ollut laskeva pitkään mutta keskiarvokin voi valehdella, täytyisi ehkä ennemmin tutkia millä seuroilla ne ovat pudonneet (eli TPS ja Jokerit).
UrhoTV:n 11 euroa per peli on ihan naurettava hinta siitä ala-arvoisesta tuotannosta, kanavapaketti nyt ehkä nippa nappa menee mutta onhan sekin kallis sisältöön nähden.
Mitä tulee finaaleihin, niin olen myös vähän sillä kannalla, että kiinnostus on vähentynyt. Oma osansa voi olla maksukanavilla mutta kyllä minä väitän, että sellaista vastakkainasettelua ja aitoa vihaa, mitä vaikka Jokerit-TPS- ja TPS-HIFK-sarjoissa oli, ei olla nähty enää vuosikausiin. Esimerkiksi tämän vuoden sarja on hyvin kaukana siitä, vaikka varmasti Lahdessa ja Jyväskylässä jotain kiimaa onkin. Edes Kärpät-Jokerit ei päässyt samaan, johtuen lähinnä siitä, että Kärpät oli liian hyvä vuodesta toiseen.
Jokerit, HIFK ja TPS herättävät tunteita paljon enemmän kuin JYP, HPK tai Blues, ei siitä kannata suuttua, niin se vain on. Jopa Tapparalla on edelleen faneja ympäri Suomea paljon enemmän kuin viimeksi mainituilla, huolimatta aika surkeista viime vuosista, 80-luku kantaa pitkälle :)
Jotenkin myös yhteiskunta on muuttunut ja jääkiekon asema on muuttunut. Ei Suomen mestaruus ole enää sama asia kuin se oli esimerkiksi maailmanmestaruuden jälkeen 1995-2000. Hannu Jortikkahan joskus otti kantaa siihen, että siitä on tullut Suomessa liian iso asia ja pian tuon TPS-HIFK-sarjan jälkeen SM-Liiga siistikin toimintaansa ja asetti ukaasit jotta vastaava "väkivalta" ei toistuisi (tietenkin sen pelossa, että yleisö kaikkoaa).
Nykyään on niin paljon muutakin, että herkästi se finaali jää katsomatta jos oma joukkue ei siellä pelaa. Ei minuakaan kauheasti sytytä katsella Max Wärniä tai Jari Jääskeläistä, vaikka joukkueensa ihan hyvää kiekkoa pelaavatkin. Pelimiehiä kaipaisin lisää ja aitoa tunnetta läpi ketjun. Täälläkin fanit nykyään vain kehuvat kilpaa toistensa joukkueita, kun pitäisi tapella jokaisesta asiasta ainakin se kaksi viikkoa kun sarjaa pelataan.