Miksi et myönnä (moraalista) valehteluasi?

  • 4 141
  • 41

Byvajet

Jäsen
Avauksesta on vaikea päätellä, millä yhteiskunnallisilla parametreillä avauksen kirjoittaja olisi tyytyväinen maailman tilanteeseen.

Kun ajattelen järjellä enkä tunteillani, olen kohtalaisen tyytyväinen kehitykseen, joskaan en nykytilaan. Olen tyytyväinen suuntaan. Hyviä asioita ovat mm. nämä.

-Vain yhden vuosisadan aikana tieteessä on opittu ymmärtämään ihmisen käytökseen ja valintoihin vaikuttavia syitä. Sen sijaan että ihminen nähtäisiin helvetin tai taivaan valitsevana subjektina kristillisen käsityksen mukaan, ihminen nähdään vaikutettuna ja hallitsemattomana eläimenä muiden joukossa.

(Luonnon)tieteellinen maailmankuva on parasta, mitä ihmiselle on tapahtunut, koska se poistaa ihmiseltä vastuun. Mitä enemmän nojaamme uskontoihin ja erityisesti kristillisyyteen, sitä enemmän vaadimme yksilöltä vastuuta.

Mitä enemmän nojaamme tieteeseen, sitä vähemmän vaadimme ihmiseltä vastuuta ja sitä enemmän ymmärrämme ihmisen pelkäksi sattumien vaikuttamaksi objektiksi, jolla ei ole mahdollisuutta todellisiin valintoihin, vaan josta täytyy kantaa huolta yhteisvastuullisesti.

-Vain yhden vuosisadan aikana on länsimaissa tunnistettu ja tunnustettu valtavasti tasa-arvoon liittyviä ongelmia. Osa näistä on identiteettipolitiikkaa, joka on tarkoitettu lähinnä ongelmakeskeisten ihmisten narsististen tarpeiden palvelemiseen, mutta paljon on saatu aikaan myös konkreettista.

Työntekijöiden oikeudet työaikoineen, palkkoineen, lomineen, lakko-oikeuksineen, irtisanomislakeineen jne. ovat parantuneet merkittävästi.

Naiset on alettu nähdä tasavertaisiksi miesten kanssa ja yhteiskuntaa on rakennettu sillä tavalla, että myös naiset voivat olla siinä aktiivisia toimijoita.

Vähemmistöjen, erilaisten ja erottuvien oikeudet on tunnustettu. Tämä liittyy tieteellisen maailmankatsomukseen yleistymiseen. Ihminen ymmärretään sattuman tuotteeksi eikä valitsijaksi.

Nykynuorista jo valtavan moni kasvaa tietoisuuteen, että meitä on hyvin erilaisia. Omassa ikäluokassani erilaisuuden vastustus on paljon yleisempää.

-Eläinten oikeudet ja luonnon itseisarvon kunnioitus ovat kohentuneet. Omassa lapsuudessani koira oli vain eläin. Nykyään se on hyvin monelle persoona. Suomessa suhteessa väestön määrään on maailman eniten koiria. Osaksi yleisen tietoisuuden vuoksi ja osaksi lemmikkien yleistymisen vuoksi ihmiset ovat ruvenneet vähintään tiedostamattomasti oivaltamaan, että lemmikit ja suuri osa tuotantoeläimistä kuuluu samaan nisäkkäiden porukkaan kuin me itsekin.

Tieteellinen maailmankatsomus hälventää ihmisten ja eläinten eroa, mikä parantaa eläinten oikeuksia.

Ymmärrys ihmisen asemasta kokonaisuudesta vahvistaa myös luonnon kunnioitusta. Kun ymmärrämme itsemme osaksi järjestelmää, ymmärrämme samalla hyökkäävämme itseämme vstaan, jos hyökkäämme ympäristöä vastaan.

Sadassa vuodessa on tapahtunut jättimäinen murros parempaan. Silti epäkohtia vielä riittää. Jokaisessa sukupolvessa on voimia, jotka vievät asioita tieteellisempään ja tasa-arvoisempaan suuntaan, ja voimia, jotka vastustavat tiedollista maailmankuvaa.

Uskon ja erityisesti toivon, ettei kulu edes viittä tuhatta vuotta siihen, kun on saavutettu globaali tasa-arvo, jossa ihmisiä ei arvoteta ja palkita heidän tuottavuutensa ja kyvykkyytensä mukaan vaan ihmisinä itsenään ymmärtäen, että ponnistamme erilaisista lähtökohdista, eikä ihmisiä tule arvottaa ja palkita heidän tuottamansa tuloksen mukaan.

Samalla on toivottavasti parantunut käsitys eläinten tunteista ja ihmisten ja eläinten läheisyydestä, josta kaikkein läheisintä on geneettinen läheisyys. Geneettisesti eromme ovat mitättömiä.

Henkilökohtaisesti koen oikeistolaisuuden tiedevastaisuudeksi ja vasemmistolaisuuden tiedemyönteisyydeksi. Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö poikkeuksia olisi kummassakin porukassa runsaasti, mutta yleisesti ottaen pidän vasemmistolaisuutta tosiasioihin perustuvana ja oikeistolaisuutta ideologiaan perustuvana. Pahin oikeistolaisuuden harha on kristillisyydestä kumpuava harhainen käsitys siitä, että ihmisellä olisi (vapaa) tahto, jonka varassa hän voi tehdä valintoja. Oikeistolaiset vaalivat harhaa, jonka mukaan ihminen on luononlakien ulkopuolella.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
(Luonnon)tieteellinen maailmankuva on parasta, mitä ihmiselle on tapahtunut, koska se poistaa ihmiseltä vastuun. Mitä enemmän nojaamme uskontoihin ja erityisesti kristillisyyteen, sitä enemmän vaadimme yksilöltä vastuuta.
...
Pahin oikeistolaisuuden harha on kristillisyydestä kumpuava harhainen käsitys siitä, että ihmisellä olisi (vapaa) tahto, jonka varassa hän voi tehdä valintoja. Oikeistolaiset vaalivat harhaa, jonka mukaan ihminen on luononlakien ulkopuolella.
Eli historia menee siis kulkuaan, eikä ihmisellä ole mahdollisuutta vaikuttaa onko hän oikeistolainen vai vasemmistolainen, kristitty vai ateisti.

On turha kysyä, miksi et myönnä (moraalista) valehteluasi, sillä eihän se ole ihmisen vapaalla tahollaan päätettävissä myöntääkö vai ei. Luonnonlait määräävät sen ennalta.
 

ijuka

Jäsen
Uskon ja erityisesti toivon, ettei kulu edes viittä tuhatta vuotta siihen, kun on saavutettu globaali tasa-arvo, jossa ihmisiä ei arvoteta ja palkita heidän tuottavuutensa ja kyvykkyytensä mukaan vaan ihmisinä itsenään ymmärtäen, että ponnistamme erilaisista lähtökohdista, eikä ihmisiä tule arvottaa ja palkita heidän tuottamansa tuloksen mukaan.

Samalla on toivottavasti parantunut käsitys eläinten tunteista ja ihmisten ja eläinten läheisyydestä, josta kaikkein läheisintä on geneettinen läheisyys. Geneettisesti eromme ovat mitättömiä.

Henkilökohtaisesti koen oikeistolaisuuden tiedevastaisuudeksi ja vasemmistolaisuuden tiedemyönteisyydeksi. Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö poikkeuksia olisi kummassakin porukassa runsaasti, mutta yleisesti ottaen pidän vasemmistolaisuutta tosiasioihin perustuvana ja oikeistolaisuutta ideologiaan perustuvana. Pahin oikeistolaisuuden harha on kristillisyydestä kumpuava harhainen käsitys siitä, että ihmisellä olisi (vapaa) tahto, jonka varassa hän voi tehdä valintoja. Oikeistolaiset vaalivat harhaa, jonka mukaan ihminen on luononlakien ulkopuolella.
Tämäkö sitten mielestäsi on realistista eikä idealistista? Jos ihmisiä ei palkita tehdyn työn tai tuottavuuden perusteella, silloin kukaan ei tee mitään. Paitsi jos heidät pakottaa siihen. Kommunismin ongelma on aina ollut ihminen itse. Teoriana ihan kiva, mutta käytännössä ei toimi koska ihminen ei pysty työskentelemään ehdoitta muiden hyväksi ilman että tuntee saavansa siitä itse jotain konkreettista palkinnoksi. Ja sinun ratkaisusi on se että paheksutaan ja haukutaan ihmisiä siksi että ihminen on ihminen, sen sijaan että hyväksyisit ihmisen sellaisena mikä se on ja perustaisit ratkaisut sen varaan.

Mielestäsi ihmisellä siis ei ole vapaata tahtoa eikä ihminen pysty tekemään valintoja? Sekö on ideaaliyhteiskuntasi toimintatapa?
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
-Vain yhden vuosisadan aikana tieteessä on opittu ymmärtämään ihmisen käytökseen ja valintoihin vaikuttavia syitä. Sen sijaan että ihminen nähtäisiin helvetin tai taivaan valitsevana subjektina kristillisen käsityksen mukaan, ihminen nähdään vaikutettuna ja hallitsemattomana eläimenä muiden joukossa.
Näin luonnontieteellisesti ajattelevana ihmisenä minusta tuntuu, että olet ohittanut jotain hirveän luonnontieteellistä, jonka sanoin jo aiemmassa postauksessa: luonnontieteellinen ajattelu tarkoittaa sitä, että ihminen on luonnon, ei ajatusmaailman luomus.

(Luonnon)tieteellinen maailmankuva on parasta, mitä ihmiselle on tapahtunut, koska se poistaa ihmiseltä vastuun. Mitä enemmän nojaamme uskontoihin ja erityisesti kristillisyyteen, sitä enemmän vaadimme yksilöltä vastuuta.
Tämä ei pidä millään muotoa paikkaansa. Päin vastoin, se, että me ymmärretään omaa ja muiden ajatusmaailmaa antaa paljon paremmat eväät ratkoa asioita yhteistyöllä. Ideologinen ajattelu on ihmiselle todella tyypillistä, se on ollut sitä aina, mutta luonnontieteelliseltä lähtökohdalta tärkeintä on ikään kuin shakkipelissä se, että mitä täytyisi tehdä, jotta joku tietty päämäärä saavutettaisiin. Ihminen on lopulta aina pragmaattinen.

Mitä enemmän nojaamme tieteeseen, sitä vähemmän vaadimme ihmiseltä vastuuta ja sitä enemmän ymmärrämme ihmisen pelkäksi sattumien vaikuttamaksi objektiksi, jolla ei ole mahdollisuutta todellisiin valintoihin, vaan josta täytyy kantaa huolta yhteisvastuullisesti.
Ihmisen moraalinen käsitys tulee ainoastaan ihmisen laumaeläimen vieteistä.

-Vain yhden vuosisadan aikana on länsimaissa tunnistettu ja tunnustettu valtavasti tasa-arvoon liittyviä ongelmia. Osa näistä on identiteettipolitiikkaa, joka on tarkoitettu lähinnä ongelmakeskeisten ihmisten narsististen tarpeiden palvelemiseen, mutta paljon on saatu aikaan myös konkreettista.

Työntekijöiden oikeudet työaikoineen, palkkoineen, lomineen, lakko-oikeuksineen, irtisanomislakeineen jne. ovat parantuneet merkittävästi.
Minusta sekoitat nyt monta asiaa keskenään.

Asia ei mene niin, että ihmisen moraali tai ihmisen yhteiskunta jotenkin päättäisi, että miten tässä toimitaan. Päinvastoin: ihminen ja hänen yhteiskuntansa sopeutuu elämän realiteetteihin. Realiteettien muuttaminen muuttaa yhteiskuntaa.

Naiset on alettu nähdä tasavertaisiksi miesten kanssa ja yhteiskuntaa on rakennettu sillä tavalla, että myös naiset voivat olla siinä aktiivisia toimijoita.
Naiset eivät ole yhteiskuntien vähemmistö. Se, että me nyt ajatellaan, että naiset ovat olleet alisteisessa asemassa, ei välttämättä oikeasti pidä paikkaansa isossa historiallisessa näkökulmassa, kun huomioidaan ihmisten pyrkimykset.

Se on totta, että iso osa historiallisista yhteiskunnista on olleet sotilasdiktatuureja. Naisten aseman huononeminen on kuitenkin uudempaa perua ja se alkaa about rukista ja kehruu-jennystä. Se ei ole niin vanha asia kuin väitetään.

Vähemmistöjen, erilaisten ja erottuvien oikeudet on tunnustettu. Tämä liittyy tieteellisen maailmankatsomukseen yleistymiseen. Ihminen ymmärretään sattuman tuotteeksi eikä valitsijaksi.
Luonnontieteelliseltä kannalta katsottuna vähemmistöjen oikeudet ovat aina riippuvaisia enemmistön halusta. Vähemmistöjen oikeuksia parantaa merkittävästi ainoastaan enemmistön hyvinvointi.

Voin taata ja alleviivata, että jos Suomessa tulee nälänhätä, niin saman tien asenteet jyrkkenee monta kertaluokkaa.

Nykynuorista jo valtavan moni kasvaa tietoisuuteen, että meitä on hyvin erilaisia. Omassa ikäluokassani erilaisuuden vastustus on paljon yleisempää.
Ei pidä paikkaansa muuta kuin sitä osin, että enemmistön hyvinvointi antaa mahdollisuuden jakaa jonkun verran myös vähemmistöille.

Mu mielestä nykyvasemmiston isoin ongelma onkin se, että se nykypolitiikalla luo vähemmistöjä, sen sijaan, että se toisi vähemmistöt enemmistöön.

-Eläinten oikeudet ja luonnon itseisarvon kunnioitus ovat kohentuneet. Omassa lapsuudessani koira oli vain eläin. Nykyään se on hyvin monelle persoona. Suomessa suhteessa väestön määrään on maailman eniten koiria. Osaksi yleisen tietoisuuden vuoksi ja osaksi lemmikkien yleistymisen vuoksi ihmiset ovat ruvenneet vähintään tiedostamattomasti oivaltamaan, että lemmikit ja suuri osa tuotantoeläimistä kuuluu samaan nisäkkäiden porukkaan kuin me itsekin.
Ei pidä paikkaansa edes historiallisesti. Jo muinaisessa Roomassa, joka tapatti ihmisiä pelkästään muiden huviksi, tehtiin muistomerkkejä lemmikkieläimille. Sadanvuoden takaisessa Suomessa lehmän arvo oli suurin piirtein sama kuin ihmisen arvo.

Tieteellinen maailmankatsomus hälventää ihmisten ja eläinten eroa, mikä parantaa eläinten oikeuksia.
Totta.

Ymmärrys ihmisen asemasta kokonaisuudesta vahvistaa myös luonnon kunnioitusta. Kun ymmärrämme itsemme osaksi järjestelmää, ymmärrämme samalla hyökkäävämme itseämme vstaan, jos hyökkäämme ympäristöä vastaan.
Totta.

Samalla on toivottavasti parantunut käsitys eläinten tunteista ja ihmisten ja eläinten läheisyydestä, josta kaikkein läheisintä on geneettinen läheisyys. Geneettisesti eromme ovat mitättömiä.
Jokainen ihminen joka on koskaan tehnyt töitä eläinten parissa tietää sen, että eläimet ovat todella lähellä ihmistä. Ei tuo asia ole muuttunut mihinkään about 100,000 vuoteen.

Henkilökohtaisesti koen oikeistolaisuuden tiedevastaisuudeksi ja vasemmistolaisuuden tiedemyönteisyydeksi. Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö poikkeuksia olisi kummassakin porukassa runsaasti, mutta yleisesti ottaen pidän vasemmistolaisuutta tosiasioihin perustuvana ja oikeistolaisuutta ideologiaan perustuvana. Pahin oikeistolaisuuden harha on kristillisyydestä kumpuava harhainen käsitys siitä, että ihmisellä olisi (vapaa) tahto, jonka varassa hän voi tehdä valintoja. Oikeistolaiset vaalivat harhaa, jonka mukaan ihminen on luononlakien ulkopuolella.
Tämä ei kyllä pidä paikkaansa edes alustavasti ja on suoraan sanottuna lähellä pa**apuhetta. Enemmän jopa päin vastoin. Vasemmistolaisilla on isompi vaara sortua luonnontiedevastaiseen ideologiseen hömpötykseen kuin maltillisella oikeistolla.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Mikään ei ole enemmän oikein, kun haluta omille lapsilleen parasta mahdollista. Tämä ei tietenkään tarkoita, että toivoisi muiden lapsille pahaa. Jääkiekkopalstalla kun ollaan, niin on helppo jokaisen ymmärtää että jos junnujoukkueessa on kolme maalivahtia, niin he luultavasti eivät pelaa täsmälleen yhtä paljon. Jokaisen vanhemmat luultavasti toivovat, että se oma mussukka olisi ykköskassari. Vähiten pelaavan vanhemmat alkavat katsella, olisiko naapurikylän jengissä helpompi saada peliaikaa.

Sama logiikka toimii kaikessa. Missä meidän lapsemme on hyvä kasvaa ja käydä koulua? Mistä hän saa parasta hoitoa, jos on sairautta? Kuka olisi paras lakimies, jos hän on lyönyt naapurin mummon katuun saadakseen rahaa huumeisiin?

Me nähdään lapsityö kauheana asiana, mutta silti meidän kouluissa on pitkä kesäloma, jotta lapset ovat voineet auttaa maatalouden töissä. Ei, en vertaa agraariaikaa alle sata vuotta sitten Bangladeshilaiseen jalkapallotehtaaseen, jossa kymmenenvuotiaat tekevät 12 tuntia kuusi päivää viikossa. Yhteiskuntien kehitys vaan on tuskastuttavan hidasta, vaikka se onkin nopeampaa kuin koskaan ihmiskunnan historiassa.

Kasvattakaa lapsistanne vahvoja, mutta reiluja. Sen ytimessä on koettu varmuus siitä, että lapsi on vanhemmilleen niin rakas, että nämä olisivar valmiita luopumaan silmistään jos se olisi lapsen etu. Harva varmaan olisi random aasialaislapsen vuoksi valmis.

Mukavaa päivää kaikille! Minä aion käyttää sen siihen, että tasoitan edellisen kappaleen efektiä. Saan siitä jopa suomalaisittain pientä, mutta nigerialaisittain suurta palkkaa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Annanpa Mary Ann Stevensin vastata tähän kohtuullisen inkoherenttiin kysymyksenasetteluun:

That element of tragedy which lies in the very fact of frequency, has not yet wrought itself into the coarse emotion of mankind; and perhaps our frames could hardly bear much of it. If we had a keen vision and feeling of all ordinary human life, it would be like hearing the grass grow and the squirrel’s heart beat, and we should die of that roar which lies on the other side of silence.

Jos suhtautuisimme kaikkien maailman lasten kärsimykseen samalla tavoin kuin omien lastemme, tekisimme itsemurhan ja kuolisimme pois täältä kuleksimasta, mikä olisi monessa suhteessa epäkäytännöllistä. Tämä siis vain yhtenä kommenttina, voisi paljon muutakin sanoa, jos jaksaisi.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Olemme Suomeen syntymällä tietynlaisia maailman lottovoittajia monessakin mielessä. Voihan se olla, että se on jotain normaalia ihmisluonnetta vain, että meidän on vaikeaa sitä ymmärtää. Ihminen on myöskin itsekäs. Joka muuta väittää, että ei itse sellainen olisi, niin valehtelee silmät ja suut täyteen. Eikä terve itsekkyys huono asia olekaan, mutta on kummallista, että siitä aina joskus tehdään jonkinlainen pahe.

Totta kai meistä löytyy sitten myös kyky tehdä hyvää muille. Ehkä lähtisin tätäkin asiaa lähestymään siltä kantilta, että miten omassa arjessaan kohtelee itseään ja sitä lähipiiriään. Maailmassa on valtavasti pahuutta, mutta silti sen oman pienen murusensa hyvää pystyy siihen oman elämänsä piiriin aina tuomaan. Se miten kohtelet muita ja itseäsi, heijastuu myös muista ihmisistä takaisinpäin sinuun.

En minä tiedä vastasiko tämä nyt mitenkään ketjun avaukseen, mutta kunhan nyt jotain höpöttelin.
 

wundermann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, LUFC
Ihmettelen kovasti että tuolle nimimerkille vielä löytyy juttukavereita. Käytännössähän kyseinen ruplapalkkainen vaihtelee näitä omia ideologisia heittojaan koko ajan testatakseen millä saa suurimman reaktion aikaiseksi.

Kerropa @Byvajet meille taas Venäjän meitä moniarvoisemmasta kulttuurista...
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Kerropa @Byvajet meille taas Venäjän meitä moniarvoisemmasta kulttuurista...
Tämä on kyllä mennyt itseltäni ohi - minusta @Byvajet on ollut enemmänkin täydellinen nihilisti: pelkkää kritiikkiä ja kaiken, myös kaiken järjellisen, vastustusta, korkeintaan absurdin mahdottomia ratkaisuehdotuksia sivuhuomioiden sivuhuomioissa. Mutta että löytäisi modernista Venäjästä enemmän moniarvoisuutta kuin lännestä, tuskinpa sentään?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Kyllä vain, meillä kun ei ole mitään arvoja kapitalismin takia...
Kyseinen viesti tuli parisen viikkoa sitten
Ja Venäjällä on koska siellähän on sentään edes roistokapitalismi? No, ehkäpä haluaa itse tulla tänne valaisemaan kansaa joka pimeydessä vaeltaa.
 

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
Tämä on kyllä mennyt itseltäni ohi - minusta @Byvajet on ollut enemmänkin täydellinen nihilisti: pelkkää kritiikkiä ja kaiken, myös kaiken järjellisen, vastustusta, korkeintaan absurdin mahdottomia ratkaisuehdotuksia sivuhuomioiden sivuhuomioissa. Mutta että löytäisi modernista Venäjästä enemmän moniarvoisuutta kuin lännestä, tuskinpa sentään?

Nämä @Byvajet in kirjoitukset on kai jonkinlaista ehdotonta idealismia. Mielestäni näissä on hyvin usein aika osuvia huomioita, vaikka ehdottomuudessaan näiden käytäntöön soveltaminen on yleensä mahdotonta. Useimmat ihmiset ovat pragmaatikkoja, varsinkin silloin, kun ideatasolla mennään liian kauas omasta maailmankuvasta.

Ehkä mielenkiintoisinta näissä avauksissa on muiden reagointi: Välitön tunnevetoinen tarve lokeroida ja leimata, itse asiaan aika harvalla on loppujen lopuksi annettavaa. Sanonta koirasta ja kalikasta osuu näihin yleensä hyvin. Muistaakseni tässä joitain viikkoja sitten jopa säyseä ja analyyttinen @Pisin Kääpiö 186cm vähän kiehahti tunneilmaisun puolelle jostain @byvajetin heitosta. Harvoin näkee.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Nämä @Byvajet in kirjoitukset on kai jonkinlaista ehdotonta idealismia.
No, mielestäni hän on sangen inkoherentti ollakseen varsinainen idealisti, nihilismi kuvaa paremmin. Osaa tosiaan provosoida, ei kahta sanaa. Anyways, riittäköön meta. Itse tosiaan oon tota Mary Annin henkee, vähän kautta linjan.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja Venäjällä on koska siellähän on sentään edes roistokapitalismi? No, ehkäpä haluaa itse tulla tänne valaisemaan kansaa joka pimeydessä vaeltaa.

Täältäpä tuo nimimerkin @wundermann arvatenkin tarkoittama viesti löytyy, kuten myös oma ihmettelyni aiheesta: Nykymuotoinen demokratia on tullut tiensä päähän?
" Heti tuossa itärajan takana on merkittävästi Suomea moniarvoisempi maa." ja "Ei Suomi tai länsi ennenkään ole ollut demokratia." samassa viestissä kuulostaa kieltämättä aika pahalta...

Arvon @mjr yllä totesikin oivasti, että tämäkin avaus on aivan liian inkoherentti sopiakseen ainakaan vielä mihinkään ideologiaan sinällään. Leimaavampaa tuntuu olevan salaliittoilijoilta tuttu oman ajatelman meriittien huikea ylikorostuminen ja muiden näkeminen jonkinlaisina hölmöinä/yksinkertaisina lampaina.

En ainakaan halua uskoa, että @Byvajet olisi mikään trollitehtaankadun tuote, ja huonosti selväsanainen Venäjän hyökkäyksen tuomitseminen siihen sopisikaan. Kuitenkin, irrationaalinen ja kaikesta läpitunkeva länsivastaisuus jota sota näyttää niin ikään järjenvastaisesti kiihdyttäneen saa nimimerkin näyttäytymään jonkinlaisena "hyödyllisenä hölmönä" (ilmaisu, Byvajet ei liene hölmö).

En tiedä mitä näistä tarkalleen pitäisi ajatella mutta ei nimimerkki @Byvajet itselleen tai uskottavuudelleen kauheasti palveluksia tee ao. kaltaisella jatkuvalla paasauksella. Ja kyllä näitä on vallitsevissa olosuhteissa paikallaan nostaa esiin keskustelun taustoittamisesksi, etenkin kun tämänkään ketjun avaus ei mikään erityisen huolella laadittu kriittisen ajattelun tuotos ollut.

Uskon, että homma ratkeaa, kun Venäjä on saanut riittävästi purettua teinikiukkuaan ja kerättyä huomiota.

Sitä en kuitenkaan ymmärrä, miksi länsi tukee Venäjän huomionkerjuuta lietsomisellaan. Länsi antaa parhaillaan teinille huomiota, joka vain vahvistaa teinin uhmakasta käytöstä.

Tapaus on hyödynnetty onnistuneesti Venäjällä länsivastaisuuden kasvattamiseen.

Venäjä hyörii rajoillaan ja USA pudottelee ennusteita, jotka nolosti epäonnistuvat. Jos Venäjä ei hyökkää, uskooko kukaan enää jatkossa USAn ennusteisiin?

Lisäksi USA on jatkossa helppo nähdä sodan lietsojana, koska se on tehnyt kaikkea muuta kuin sopua. Se on yrittänyt saada aikaan sotaa vastakkainasettelua luomalla. Se tahtoisi, ettei Venäjä kasvot säilyttääkseen pystyisi vetäytymään vaan että sota tulisi. Siksi se on propagoinut läntistä maailmaa sillä, että Venäjä provosoi omalla maaperällään.

Länsi kokonaisuutena on saattanut käyttäytyä ihan perusrakentavasti, mutta USA vetää itseltään mattoa alta. Sen ei kannattaisi uskottavuutensa säilyttääkseen puuttua provosointeihin, joita tehdään omien rajojen sisällä.

Nyt on, kun tilanne on kuumimmillaan, mutta tosiasiassa suomalaisilta ja eurooppalaisilta oli hajota pää jo koronaan ja jonkin verran nousseeseen bensan hintaan. Lännen ihmisistä on tullut heikkoja kestämään häiriöitä.

...

Sodan vaikutukset mitataan vuosissa tai vieläkin pitemmällä jaksolla. Tietenkin on selvää, että auttamishalu on voimakas nyt, mutta kyllähän korona osoitti, kuinka heikkoa ainesta me täällä lännessä olemme. Ei meistä ole epäitsekkyytteen kuin tunteissa. Kun tulee valintojen ja tekojen aika, asetamme oman etumme moraalisten ihanteiden edelle.

Ensin kannustamme sotaan, joka johtaa täydelliseen yhteiskunnan tuhoutumiseen, mutta kun pakolaisia alkaa tulla Ukrainasta ja mahdollisesti nälänhädän vuoksi myös Venäjältä, niin sitten olemmekin sitä mieltä, että eiköhän teidän olisi aika palata takaisin hoitamaan omat asianne kuntoon.

Länsimaisen pullasorsayhteiskunnan sitkeys ei riitä aina edes kirjan lukemiseen, saati siihen, että pitäisi käytännössä luopua muiden hyväksi.

Ajattelen ukrainalaisia ihmisiä, jotka kuolevat ja haavoittuvat ja joiden infra tuhoutuu ympäriltä. Olen ihminen, jolle inhimillisyys tulee ennen aatetta. Minusta lännessä suhtaudutaan ukrainainalaisiin hyvin välineellisesti, aivan kuin he olisivat pelkkiä pelinappuloita sodassa Venäjää vastaan.

Länsi on taloutensa vanki. Lännessä ei koskaan tulla perusteellisesti uhraamaan taloutta ylevämpien moraalisten arvojen ajamiseen. Siksi pakotteetkin lopulta jäävät puolitiehen, vaikka juuri nyt uho on kova.

Kun länsi eristäytyy Venäjästä, saattaa käydä niin, että Venäjä ajautuu Kiinan taskuun. Kiinassa vaalitaan länsivastaista maailmankuvaa, eikä sillä liene vaikeuksia ottaa Venäjää juoksupojakseen. Kiinassa ohjaillaan julkista mielipidettä pelolla samalla tavalla kuin Venäjälläkin.

Jos näin tapahtuu, siihen loppuu länsimaissa moraalinen patsastelu, koska Kiinaa länsi tuskin alkaa eristää. Länsimaiden moraali on nimby-moraalia, jota ei harjoiteta periaatteellisesti vaan omaa etua turvaten. Jos oma etu vaarantuu, vääryyksiä voidaan sujuvasti katsoa läpi sormien.

Boldaukset yhtä lukuunottamatta minun. Kyllä minä hieman varauksella suhtaudun ihmisiin, jotka naapurin omia kansalaisia ja veljeskansan siviilejä murhaavan (semi-)diktatuurin käydessä täysin provosoimatonta hyökkäyssotaa (eikun olihan tossa mainittu kuinka USA provosoi ja länsi haluaa sotaa tms.), kantavat eniten huolta "länsimaiden nimby-moraalista" yms. Samaten hieman kulmakarvoja kohottavat he, joille se keskeisin asia tässä humanitaarisessa katastrofissa on, että kohtaako Suomeen pakeneva venäläinen keski-/yläluokka ennakkoluuloja ja rasismia. Tämähän on sinällään tärkeä huolenaihe ja siltäkin osin hyvä asia ottaa esille, että sille voimme tehdäkin jotain. Mutta ymmärtänette mitä tarkoitan, ne ensisijaiset huolenaiheet joskus paljastavat esittäjänsä ajatusmaailmasta yhtä ja toista.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Ehkä mielenkiintoisinta näissä avauksissa on muiden reagointi: Välitön tunnevetoinen tarve lokeroida ja leimata, itse asiaan aika harvalla on loppujen lopuksi annettavaa. Sanonta koirasta ja kalikasta osuu näihin yleensä hyvin. Muistaakseni tässä joitain viikkoja sitten jopa säyseä ja analyyttinen @Pisin Kääpiö 186cm vähän kiehahti tunneilmaisun puolelle jostain @byvajetin heitosta. Harvoin näkee.
Muistatko mikä se mahtoi olla, tai mihin se saattoi liittyä? Näitä tulee ja menee, kaikki ei jää aina niin mieleen. Eikä ole kyllä ollut ensimmäinen kerta, jos olen johonkin (oletettuun) sekoiluun vastannut jotenkin viistoon.

Henkilökohtaisesti koen oikeistolaisuuden tiedevastaisuudeksi ja vasemmistolaisuuden tiedemyönteisyydeksi. Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö poikkeuksia olisi kummassakin porukassa runsaasti, mutta yleisesti ottaen pidän vasemmistolaisuutta tosiasioihin perustuvana ja oikeistolaisuutta ideologiaan perustuvana. Pahin oikeistolaisuuden harha on kristillisyydestä kumpuava harhainen käsitys siitä, että ihmisellä olisi (vapaa) tahto, jonka varassa hän voi tehdä valintoja. Oikeistolaiset vaalivat harhaa, jonka mukaan ihminen on luononlakien ulkopuolella.
Kiitän pitkästä vastauksesta keskellä yötä. Harva jaksaa omia prinsiippejään avata noin laveasti keskellä päivääkään.

Sen verran tartun tuohon lainaamaani kappaleeseen, että ymmärrän käsityksesi jonkinlaisena henkilökohtaisena kokemuksena. Nähdäkseni oikeistolaisuus ja vasemmistolaisuus kuvaavat yhdellä akselilla poliittista suuntautuneisuutta, johon kytkeytyy muitakin akseleita ja nimittäjiä. Oikeistolla ja vasemmistolla ei ole aatteellisella tasolla mitään tekemistä sen suhteen, kuinka myönteisesti kummankaan suunnan puolelta suhtaudutaan tieteeseen ja tieteen aikaansaannoksiin. Näen, että jonkinlainen tiedevastaisuus kumpuaa harvoin yksistään sen enempää oikeistolaisista kuin vasemmistolaisista arvolähtökohdista, vaan tähän sekoittuu paljon muutakin, kuten uskonnollisesti dogmaattista ajattelua, eri syistä kumpuavaa opportunismia, samoin puhdasta tietämättömyyttä. Toisaalta myös poliittinen ajattelu voi itsessään olla hyvinkin dogmaattista, varsinkin kun siihen liittyy diktatuurin tai totalitarismin tyyppisiä rakenteita tai niiden ihannointia. Tämä tietysti riippumatta siitä, onko ihannoidun totalitarismin arvoperusteissa mitään oikealta tai vasemmalta. Kyllä vasemmistolaisen marxismin käytännön sovellukset ovat joissakin tapauksissa olleet hyvin dogmaattisia siinä missä uskonnotkin, eikä näissä yhteyksissä ole aina toteutettu puhdasta tiedemyönteisyyttä, faktojen kunnioittamisesta puhumattakaan.

Vasemmistolaisuuden "tosiasioihin perustuminen" on sinun ideologinen illuusiosi, jota empiiriset havainnot eivät kategorisesti tue. Ideologia edellä menevästä vasemmistosta on esimerkkejä loputtomiin, ja tällekin palstalle niitä on kirjoitettu politiikkaketjut täyteen.

Oikeistolaisista ajattelijoista ja oikeistosuuntautuneiden ryhmien sisältä löytyy ympäri maailmaa kyllä tahoja, joille faktojen sivuuttaminen esimerkiksi uskonnollisen agendan tieltä on tyypillistä. Vastaavaa agendapolitikointia ilmenee kyllä muissakin suuntauksissa, olipa kyse sitten uskonnollisista tai muista vaikuttimista.
 

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
Länsimaissa valehtelua katsotaan surutta läpi sormien. Moraalinen nimbyily ei ole ainoastaan maan tapa vaan koko länsimaisen kulttuurin tapa. Meille on tavattoman tärkeää tuomita moraaliton käytös silloin, kun se uhkaa omaa etuamme, mutta kun kysymyksessä on ympäristönsuojelu tai ihmisoikeudet ja ihmisten reilu kohtelu, normimme muuttuvat.

Se, mitä emme missään nimessä sallisi lapsillemme, on kuitenkin mielestämme luonteva kohtalo maailman sadoille miljoonille tai miljardeille köyhille.

Miten perustelet sen, ettet halua lapsillesi tai lähimmäisillesi samanlaista kohtaloa, joka on valtavien ihmismassojen kohtalona? Mikä on perusteesi sille, että joidenkin tulee kärsiä oman hyvinvointisi vuoksi?

Tätä ristiriitaa en ole koskaan ymmärtänyt. Ymmärrän, että ihminen myöntää pahuutensa ja toteaa, ettei minua kiinnosta, mitä muille tapahtuu, mutta en ymmärrä, miksi ihmiset yrittävät ylentää itsensä moraalisesti, mutta kuitenkin teoillaan ja valinnoillaan osoittavat, että ihmiset ovat heille pelkkiä välineitä, joita saa surutta käyttää oman hyvinvoinnin tukemiseen.

Boldattuun kaipaisin tarkennusta. Lisäksi lapsenrakkauden rinnastaminen miljoonien ihmisten köyhyyteen ja ahdinkoon ja vieläpä syyllistävään sävyyn on älyllisesti epärehellistä. Tehokeinonakin se on pelkkää provosointia. Se on käytännössä käänteinen "en tee mitään ennen kuin Kiina tekee" -perustelu. Minä vs. 1,5 miljardia.

Jos tarkoitat sitä, että länsimainen hyvinvointi mahdollistetaan isossa kuvassa huutokauppaamalla tuotanto aina tehokkaampaan ja halvempaan yksikköön ja sitä kautta aiheuttuu riistoa, kärsimystä ja epätasa-arvoa monella tasolla, niin olen samaa mieltä. En vain osaa rinnastaa lähimmäisenrakkautta ja globaalia epätasa-arvoa. Minusta se on halpamaista ja osoittaa suurta empatian puutetta.

EDIT:
Muistatko mikä se mahtoi olla, tai mihin se saattoi liittyä? Näitä tulee ja menee, kaikki ei jää aina niin mieleen. Eikä ole kyllä ollut ensimmäinen kerta, jos olen johonkin (oletettuun) sekoiluun vastannut jotenkin viistoon.
Arvatenkin johonkin kapitalismin kritiikkiin vastaaminen se oli, en jaksa muistaa. Muistan vain kun nostin silloin kulmakarvoja, että tuokin osaa vähän ärähtää. :)
 
Viimeksi muokattu:

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Luin otsikon, en muuta, ja vastaan: myönnän valehtelevani myös moraalisesti.

Entäpä ketjun tekijä, myönnätkö sinä moraalisen valehtelusi?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös