Niin, minä löydän hetikin useamman järkevän perusteen ottaa huomioon ensi kauden pakkitilanne tässä Viitas-väännössä.
Taisin jo kysyäkin sinulta tätä, mutta olemme asiassa varmaan suurinpiirtein samaa mieltä, että vaihtuvuutta tulee ensi kaudeksi, kenties jopa normaalia enemmän?
Ja olimme muistaakseni samaa mieltä siitä, että JYP ei pysty paikkaamaan näitä kaikkia aukkoja hakemalla pelaajat ulkopuolelta, omaankin kehitystyöhön on kyettävä.
Kun rosterissa on ainakin kaksi, ellei useampia pakkeja, joiden huippu on vielä näkemättä, minun papereissani JYPin tulevaisuuden pitkäjänteiseen pelaajapolitiikkaan ei iske tämmöisten rotaatiopelaajien signaus, kun näen että ensi kaudella meillä pitää olla valmiina liigapakkeja omasta takaa.
Nyt ei ole ja tämä Viitasen signaus vaikeuttaa minusta entisestään sitä projektia.
Mainittakoon nyt, että olen kannattanut tätä seuraa siitä lähtien kun se nousi liigaan ja olen ihan tarpeeksi nähnyt näitä minardi-vuosia. Haluan että JYP pysyy liigan huipulla ja kamppailussa menestyksestä. Siksi katson eteenpäin, tulevaan kauteen ja pitemmällekin.
Tässä viittaan nyt edelleen tuohon että kun pakkiosaston iso remontti on hyvinkin mahdollinen. En sano, että todennäköinen, mutta mahdollinen.
Meillä on kyllä samoja ajatuksia, kyllä. Mä nään vaan niin, että se runko ensikaudeksi eri osalueiden pakkien osalta on rakentumassa jo hyvällä mallilla akatemian ja liigajoukkueessa testailujen myötä, eli vaikka vaihtuvuutta tulee, niin pääosa ensikauden rosterista pakkien osalta on kovaa vauhtia kypsymässä vastuuseen. Näin selvitään vähemmillä panostuksilla, kun ulkoa ei tartte hakea, kuin muutama puuttuvista ruuduista, joita akatemia ei tuota ensi kaudelle. Nään myös, että Viitasen anti joukkueelle on ihan jotain muuta, kuin rotaatiopakin tontti ja nään myös, että tuleva vaihtuvuus merkitsee sitä, että Viitanen on jo ensikaudenkin suunnitelmissa mukana, jos vaihtuvuus äityy hurjaksi. Ilmeisesti saman näkee myös Aho ja Seppänen osastokin. Ihan keltanokilla ei liigaa kannata kumminkaan lähteä pelaamaan, vaikka lahjakkaita olisivatkin.
Minulla se JYP merkki taisi otsaan liimautua jo silloin nisulan montun aikoihin, eikä lähde pesussakaan, mutta en todellakaan sano tätä missään "sanomani perustuu pitkäaikaiseen otantaan ja on siksi oikea." merkityksessä, vaan on hienoa, että meitä kannattajia on niin monenlaisia, meitäkin, joista Arvaja - Arvaja - Näppi ketju oli maaginen, kuin niitä, jotka pipa silmillä lökäpöksyissään hehkuttelee Jonne Virtasen läppä frekvenssiä ja kaikkea siltä väliltä.
Ja vastaus tuohon viimeiseen: En tiedä voiko puhua huolesta, mutta minusta JYP-toimistolla on tehty nyt viime kevään ja syksyn aikana semmoisia ratkaisuja, jotka eivät minulle aukene ainakaan täysissä määrin.
Tämmöisiä ovat haalariosaston laajuus minusta aika runsaissa määrin (Jääskeläisen/Sipiläisen/JVirtasen jatkot), Pihlmanin kärräys takaisin sairastamaan ja nyt tämä Viitasen roudaus takaisin.
Tässäkin palataan siihen että vaihtuvuutta voi olla tulossa rutkasti kun porukka on pysynyt samana jo useamman kauden.
Tätähän se on, niin elämä, kuin jääkiekkokin, mikään ei koskaan ole varmaa ja toimisto voi arvioissaan mennä metsään siinä kuin joku pelaajahaku epäonnistua täysin.
Vaikeita ja varmasti kipeitäkin ratkaisuja siellä on jouduttu tekemään, mutta ainakin tällä hetkellä, minä tunnen luottamusta, että kyllä siellä edelleen kartalla ollaan siinä mistä naruista kannattaa kiskoa, että tulosta tulee.
Joskus silloin minardiaikoihin tästä väänsin jonkun kanssa täällä, että ei vaan voi haalia nuoria ja nälkäsiä ja kuvitella, että liigassa sillä pärjäisi, varsinkin siinä rungossa ja rivimiehistössä sitä kokemusta ja rutiinia pitää olla laajasti, on liiga sen verran kova sarja, jos siinä pärjätä meinaa.
Pihlmanin asiaa ei oletuksineen voi tietää niin hyvin, että siitä kommentteja kehtaisi alkaa latelemaan, mutta luulisin, että jonkunlaiseen odotusarvoon on ollut luottaminen, kun päätöstä sopimuksesta on mietitty. Tämä on juuri niitä asioita, ettei sellaista oraakkelia olekaan, joka kaiken täsmällisesti voisi tervehtymisestä ja kuntoonpääsystä tietää, on vaan lääkärin lausunnot ja niihin on luottaminen.
Vaihtuvuutta varmaan tosiaan tulee ja luulenpa, että akatemia viimein osoittaa merkityksensä laajemminkin kannattakunnalle, kun sieltä on nostettavissa osa tarvittavista palikoista jo valmiiksi JYP tyyli omaksuttuna.
Aika levollisin mielin katselen valtran keinahtelua syksyn rapaisella pellolla ja mietin, että kaikella on taipumus järjestyä, ensi kauden pakkirosterillakin, kun pohja työt on kunnolla alustettu. Taidan olla optimisti luonnoltani.