Mainos

Mikko Viitanen – runkoa rakentamassa

• 195 074
  • 1 268

veskula

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Die Nationalmannschaft
"JYPin strategiassa mainitaan pelipaikattomuus tasan 0 kertaa. Koskaan kukaan toimittaja ei kysynyt kertaakaan mitä se tarkoittaa. Silti se kaivettiin juttuihin." Kannattaa kuunnella podcast ja tehdä omat arviot mitä tapahtui, Viitasen näkemyksen mukaan.

veskula

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Die Nationalmannschaft
Näissä asioissa kannattaa aina muistaa, että on monta näkökulmaa. Toivon että Rautakorpi ja Nieminen pääsevät myös joskus avautumaan.
Tätä olen itse asiassa toivonut myös. Erikoista, ettei mitään kuulu. Ainakin itselläni on pakottava tarve kertoa oma näkemys kun vääryyttä kokee. Ehkä joskus kuulemme muutakin näkökulmaa. Olisi erittäin tervehdyttävää kehitystä myös JYPin kohdalla. Muuten tätä jauhetaan hamaan tappiin asti.

Kiuru

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pimeä Aitio ja vuosiluvut 1923 & 1897
Viitasen haastattelu kannattaa kyllä jokaisen kuunnella, kuten @JTM sanoi, niin pitää mielessä että aina on näkökulmaerot olemassa. Itse olen paljon Viitasta puolustanut ja tässäkin tuli paljon mielestäni syitä miksi Veke ei ole sellainen demoni mitä tälläkin palstalla JYPin huonon menestyksen isoimmaksi syyksi monet sanoivat. En toisaalta osta kaikkea Viitasen dumausta valmennusosastoa kohti, kun omat lähteet viestittää asioista myös eritavoin, olisikin hienoa joskus kuulla avoimet perkaukset Rautakorvelta ja Niemiseltä.

Hienointa kuitenkin toki on, että Viitasella kaikki on nyt hyvin ja elämä näyttää valoisalta. Nousu itsemurhan partaalta hyvään elämään on kuitenkin pitkä matka.

JTM

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viitasen haastattelu kannattaa kyllä jokaisen kuunnella, kuten @JTM sanoi, niin pitää mielessä että aina on näkökulmaerot olemassa. Itse olen paljon Viitasta puolustanut ja tässäkin tuli paljon mielestäni syitä miksi Veke ei ole sellainen demoni mitä tälläkin palstalla JYPin huonon menestyksen isoimmaksi syyksi monet sanoivat. En toisaalta osta kaikkea Viitasen dumausta valmennusosastoa kohti, kun omat lähteet viestittää asioista myös eritavoin, olisikin hienoa joskus kuulla avoimet perkaukset Rautakorvelta ja Niemiseltä.

Hienointa kuitenkin toki on, että Viitasella kaikki on nyt hyvin ja elämä näyttää valoisalta. Nousu itsemurhan partaalta hyvään elämään on kuitenkin pitkä matka.
Joo se täytyy myös itse nostaa esille, että se on kaikkein tärkeintä, että asiat on nyt hyvin. Tämä on kumminkin vaan jääkiekkoa ja se on hyvä aina muistaa.

S.T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Tampa Bay
"JYPin strategiassa mainitaan pelipaikattomuus tasan 0 kertaa. Koskaan kukaan toimittaja ei kysynyt kertaakaan mitä se tarkoittaa. Silti se kaivettiin juttuihin." Kannattaa kuunnella podcast ja tehdä omat arviot mitä tapahtui, Viitasen näkemyksen mukaan.
Niin, nämä pelipaikattomuushöpinät toi julkisuuteen Viitasen esimies Seppänen.

Kuuntelin podin ja ei mennyt mielestäni Viitaselta ihan putkeen. Entisenä Rautakorven esimiehenä lähtee puimaan ja syyllistämään julkisuudessa menneistä asioista. Lisäksi hämmennystä aiheutti Viitasen puheet pelaajabudjetin ylittämisestä ja jäin mielikuvaan, että sekin oli Viitasen mielestä Rautakorven vika.

Siirtymällä pelipaikattomaan jääkiekkoon JYP olisi kova joukkue SM-liigassa. "Saisimme pelitapaedun", julistaa Seppänen.

Seppäsen mukaan kehitysaskelia on otettu. Ilmeisesti siis JYPin liigajoukkueessa. Vaan tekemistä piisaa yhä: "Puheiden pitää näkyä entistä enemmän jokapäiväisessä toiminnassa", Seppänen lataa.

Saleva kehiin

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ukrainan maajoukkue
Heh.. Tuota juttua taas lukiessa alkoi hieman harmittamaan. Kunnes lopussa oli hauska sitaatti Seppäseltä, joka edelleen pitää paikkansa: "Kaikkia tuntuu huolestuttavan Jokerien osa, mutta ketään ei huolestuta vaikkapa Lappeenrannan jääkiekko".

Jep. Ei huolestuta ei..

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valittajien luvattu maa
Lisäksi hämmennystä aiheutti Viitasen puheet pelaajabudjetin ylittämisestä ja jäin mielikuvaan, että sekin oli Viitasen mielestä Rautakorven vika.
En itse saanut tällaista mielikuvaa. Laitoin näköjään referaattiin vielä erikseen, ettei valmentajia mainittu, vaan puhe oli yleisellä tasolla:
Ristiriita valmentamisen (opettamisen) ja managerityylisen, tuloksesta voimansa hakevan valmennustyylin välillä seuraa koko podin ajan. Viitanen kritisoi, miten valmentajilla on halu valtaan ja pelaajien valmennus ja ohjaus unohtuu. Halutaan parempia pelaajia ja pelaajabudjetit paukkuvat, mutta niitä nykyisiä pelaajia ei tueta. Valmentajia ei nimetä tältä osin erikseen. Myös joidenkin valmentajien vanhakantaisuus ja kyvyttömyys ottaa vastaan palautetta mainitaan.
Valmentajakunnan tekemisiä kun ruodittiin muiltakin osin.

Rautakorven potkujen syitä on käsitelty erottamisepisodin yhteydessä, eikä niissä ollut omiin korviini uutta kuin tarkemmissa yksityiskohdissa.

Kieltämättä olisi ollut tasapainoisempaa, jos Viitanen olisi taustoittanut Rautakorven tiimin ratkaisuja paremmin. Kai Rautakorvella oli jokin muukin syy ratkaisuunsa? Nyt se kuitattiin tyyliin "on ymmärrettävää, että ongelmien tullessa palataan tuttuun ja turvalliseen".

Jaatis

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Lohi

Viitasen tapauksessa nämä henkilökohtaiset asiat kuitenkin vaikuttivat eniten tilanteeseen ja sen ymmärtää täysin. Kertoiko Viitanen sitten Seppäselle tilanteen, jos näin oli, niin hieman ymmärrys vähissä Seppäsen toiminnasta. Lisäksi olisi hyvä ymmärtää aina mihin lähtee mukaan. Jos ei kestä hirveästi stressiä, niin tällainen pesti on varmasti viimeinen mihin lähteä.

Moosehead

Jäsen
Ristiriita valmentamisen (opettamisen) ja managerityylisen, tuloksesta voimansa hakevan valmennustyylin välillä seuraa koko podin ajan. Viitanen kritisoi, miten valmentajilla on halu valtaan ja pelaajien valmennus ja ohjaus unohtuu. Halutaan parempia pelaajia ja pelaajabudjetit paukkuvat, mutta niitä nykyisiä pelaajia ei tueta. Valmentajia ei nimetä tältä osin erikseen. Myös joidenkin valmentajien vanhakantaisuus ja kyvyttömyys ottaa vastaan palautetta mainitaan.

Poimintana tämä. Olin Rautakorven ja Niemisen palkkausta vastaan jo ennen sopimuksien julkistamista juuri tästä syystä. On ollut suunnatonta naiiviutta JYPin johdolta olettaa, etteikö ko. kaksikko tulisi pyrkimään kyseineen toimintaan heti ensimmäisen mahdollisuuden tultua.

Viimeksi muokattu:

Nypsi

Jäsen
Tuli kuunneltua tuo podcast missä Viitanen oli vieraana ja paljonhan siitä olisi kirjoitettavaa, mutta yksi asia erityisesti kyllä jäi ihmetyttämään/mietityttämään. Viitanen sanoo seuraavaa: "Nyt on hyvä muistaa, että jos ajatellaan meidän viime vuoden uutisointia, niin seurahan ei siis puuttunut siihen miten me halutaan pelata, koska meidän seuran strategiassa ei määritellä miten me pelataan". Hetkeä myöhemmin podcastissa Viitanen toteaa seuraavaa: "Mun mielestä me pelattiin siinä syksyllä todella todella hyviä pätkiä, joitakin eriä mitkä oli parasta jääkiekkoa mitä oli minun aikana ollut ja siellä tapahtu just niissä hetkissä niitä mitä me oltiin yhteisesti sovittu, että kuinka hyvin me vaikka hyökättiin kiekolla ja pysyttiin liikkeessä ja ei jääty laidoille vaan pyrittiin keskustaan ja luotiin maalipaikkoja ja saatiin tulosta aikaseks. Mut sit se alko se tietynlainen lipsuminen asioihin mitä ei ollu mun mielestä yhteisesti sovittu ja siitä sitten alko se keskustelu siitä että voidaanko me näin jatkaa."
Itse näen melkoisen ison ristiriidan Viitasen jutuissa, mutta vika voi myös olla omassa ymmärryksessä.

Saleva kehiin

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ukrainan maajoukkue
Poimintana tämä. Olin Rautakorven ja Niemisen palkkausta vastaan jo ennen sopimuksien julkistamista juuri tästä syystä. On ollut suunnatonta naiiviutta JYPin johdolta olettaa, etteikö ko. kaksikko tulisi pyrkimään kyseineen toimintaan heti ensimmäisen mahdollisuuden tultua.

Tätä naiviutta minäkin olen otaksunut. En ole pystynyt Viitasen podcastia kuuntelemaan, kun jokin koko asetelmassa tökkii. Nimenomaan tuo naivius. Pakataan Rautakorpi ja sitten yllätytyään, kun Rautakorpi paljastuukin Rautakorveksi. Kyllä piti olla tiedossa, mitä on tilattu.

Niin kauan kuin Rautakorvelta ja Nemolta ei tule mitään tilitystä, niin ei voi välttyä ajatukselta, että JYPin toimistossa olleet kirjoittavat historiaa nyt vahvasti omista lähtökohdistaan. Voi olla tottakin, mutta kuten sanoin.. en pidä asetelmasta.

Nypsi

Jäsen
Tätä naiviutta minäkin olen otaksunut. En ole pystynyt Viitasen podcastia kuuntelemaan, kun jokin koko asetelmassa tökkii. Nimenomaan tuo naivius. Pakataan Rautakorpi ja sitten yllätytyään, kun Rautakorpi paljastuukin Rautakorveksi. Kyllä piti olla tiedossa, mitä on tilattu.

Niin kauan kuin Rautakorvelta ja Nemolta ei tule mitään tilitystä, niin ei voi välttyä ajatukselta, että JYPin toimistossa olleet kirjoittavat historiaa nyt vahvasti omista lähtökohdistaan. Voi olla tottakin, mutta kuten sanoin.. en pidä asetelmasta.
Itse sain tuosta podcastista sen käsityksen, että ei Viitanenkaan halunnut Rautakorpea palkata JYPiin vaikka hän yksi kärkiehdokkaista olikin. Mutta voi olla että tulkitsin Viitasta väärin

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse sain tuosta podcastista sen käsityksen, että ei Viitanenkaan halunnut Rautakorpea palkata JYPiin vaikka hän yksi kärkiehdokkaista olikin. Mutta voi olla että tulkitsin Viitasta väärin

Jos olen ymmärtänyt oikein niin Ahvenjärvi taitaa olla ainut joka on ollut Viitasen varsinaisesti "valintoja" ja sekin taisi enemmän olla sitä että että piti saada joku mahdollisimman halpa ja turvallinen valinta koronavuosina. Muut sitten ollut kärkipäätä mutta ei niitä ykkösehdokkaita.

Suosikkijoukkue
Jyp HT
Tätä naiviutta minäkin olen otaksunut. En ole pystynyt Viitasen podcastia kuuntelemaan, kun jokin koko asetelmassa tökkii. Nimenomaan tuo naivius. Pa[l]kataan Rautakorpi ja sitten yllätytyään, kun Rautakorpi paljastuukin Rautakorveksi. Kyllä piti olla tiedossa, mitä on tilattu.
Niin tai sitten ei ole ollut naaiviutta vaan oikeaa erimielisyyttä hallituksessa siitä, mitä tehdään. Seppänen on halunnut jatkaa projektia kullan tekemiseksi p@$kasta alkemistisella pelitapaprojektilla, vaikka "prosessi" voi viedä vuosia; sitten on ollut niitä, jotka haluaa aiempaa parempaa tulosta heti vaikeiden vuosien jälkeen jollain luotettavalla pelitavalla, mihin Rautakorpi vastaan jollain tavalla (UTJ:na enemmän kuin valmentajana). Seppänen hävisi väännön ja tuli Rautakorpi.

Ei ole ihme, että UTJ:na silloin varsin kokematon Viitanen koki ahdistavaksi, että hänellä oli valmentajana Suomen menestynein UTJ Rautakorpi, millä oli vielä vahva seuran hallituksen tuki. Vähemmästäkin tulee stressiä.

Sitten kun Rautakorven ja Niemisen eka valmennuskausi oli sitä vetelää ihteään, 13. sija taas vaikka ei menty tyhjennysmyynteihin, niin silloin olisi ollut oikea paikka tehdä jotain. Loogisin ratkaisu olisi ollut siirtää Viitanen esim. hyvin tuntemalleen junioripuolelle korjaamaan Kökin tekemää tuhoa ja Rautakorpi varsinaiselle osaamispaikalleen UTJ:ksi. Plus sitten valmentajaksi esim. Karri Kivi, Raipe, svedu tai kanukki.

Mutta ei. Seppänen epäröi, Viitanen ei halunnut luovuttaa järkevästi, Rautakorpi ei halunnut luovuttaa järkevästi, ja muu hallitus ei halunnut tunnustaa virhettä Rautakorven valmennuspestissä, joten lähdettiin kuin Titanic kohti 100. juhlakautta samoilla toimilla odottaen eri tulosta.

Tämmöiset tilanteet kurmuuttaa eniten konsulttina, kun on melko selvä, mitä pitää tehdä, mutta sitten keskeisen päättäjät eivät tee sitä vääristä syistä (4 yleisintä itserakkaus, laiskuus, tyhmyys, ja ahneus). Siinä ei voi sitten kuin sanoa, että minun työni on tehty ja kaikkea hyvää jatkossa. Lasku tulee perässä ja eräpäivä on pian.

Kideradio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Konsulteilta onnistuukin yleensä vain laskutus. Tämä Jyp-case vaikuttaa myös sellaiselta, että on ajettu johdon (lue: Seppäsen) päähän idea jostain mullistavasta tavasta tehdä jääkiekkoa ja sitä nyt ajetaan sisään mistään välittämättä.

müller

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Konsulteilta onnistuukin yleensä vain laskutus. Tämä Jyp-case vaikuttaa myös sellaiselta, että on ajettu johdon (lue: Seppäsen) päähän idea jostain mullistavasta tavasta tehdä jääkiekkoa ja sitä nyt ajetaan sisään mistään välittämättä.
Ei se laskutuskaan konsulteilta aina onnistu. Nimim. ex-konsultti.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy