Denverin Munasyndi
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Brady Tkachuk on NHL-managerien kirjoissa franchise-pelaajana Rantasta edellä ikänsä ja markkinointipotentiaalinsa vuoksi, joten kyseinen kauppa ei tulisi ikinä toteutumaan edes päittäin, saati sitten ykkösvuoro kylkiäisenä. Toki jos Tkachuk olisi ilmoittanut, ettei Ottawa enää napostele, olisi tilanne aivan eri ja muistuttaisi yllättävän paljon isoveljensä kuuluisaa kuviota. Olisiko Rauno sitten Ottawassa Huberdeau vai jotakin muuta?Täällä ei nyt taideta hahmottaa sitä riskiä joukkueen kannalta, joka Rantaseen pitkän ja kalliin pahvin kanssa sitoutumisella saattaa hyvinkin realisoitua. Ensinnäkin Coloradon cap-ongelmat ovat välittömät kaudeksi 25-26 ja syvyydessä joudutaan tehdä silloin isoja kompromisseja. Nykyinen sopparihan on capin osalta vallan ihana, mutta tuolla pistetuotannolla pöytään odotetaan ensi kauden aikana oletettavasti karvan alta MacKinnonin 12,6 M pahvia ja maksimipituutta. Vapailta markkinoilta -25 kesällä irtoaisi varmasti vielä enemmän (mutta vuosi vähemmän), jos ensi kausi on pistetuotannollisesti tämän kauden luokkaa.
Tälläkin kaudella tuli tosiaan taas aika kivat pisteet, mutta pelillisesti tämä oli selkeästi heikompi kuin viime kausi. Liike on ollut usein jopa heikkoa. Se tässä huolestuttaa eniten, mikäli alamäki olisi jo alkanut. Rantasen tyylinen pelaaja ei välttämättä ikäänny yhtä arvokkaasti kuin 10 kg kevyemmät tähtipelaajat ja tasonlasku voi olla 3-4 vuoden päästä jo merkittävä.
Olen siis itse ehdottomasti siinä kelkassa, että Rantanen ensi kesänä lihoiksi jos vähääkään sopivampaa kauppakumppania löytyy. Epätodennäköistähän tähtipelaajan treidaaminen on ja siinä on merkittävät riskit ampua itseään pahasti jalkaan ainakin lyhyellä tarkastelujaksolla, etenkin jos sisään otetaan pelkkiä varauksia ja sälää. Onnistuessaan sillä voitaisiin taas selättää tuleva cap crunch ja parhaimmillaan se voi osoittautua mestarimuuviksi, jolla cap-ikkunaa venytettäisiin taas vuosilla.
Tämä voi olla haihattelua, mutta jos vastine olisi esim...
Rantanen <-> B. Tkachuk + kelvollinen täytepelaaja/hyvä prospekti + 1. kierroksen varaus
...niin olisin enemmän kuin tyytyväinen.
Seison korjattuna, jos Rantanen kiskoo +100 pisteen kausia vielä 5-6 vuodenkin päästä, sillä vähintään sellaisia tulevan sopparin capilla odotetaan.
PS. Coloradoa tullut seurattua vuodesta 1995 lähtien ja aika tarkastikin, mutta kai minäkin olen sitten vain rölli.
Ylipäänsä nämä spekulaatiot ovat vaikeita, koska NHL:ssä supertähtiä ei kaupata, elleivät supertähdet itse pakota manageriaan kaupoille. Sign and trade -kuvio nostaisi Rantasen kohdalla mahdollista vastinetta jonkin verran, mutta vaikea sommitella mitään sellaista kuviota, missä Colorado saisi lähellekkään samaa arvoa takaisin, kuin mistä se Rantasessa luopuisi. Kenelläkään ei vain ole antaa tai vaihtoehtoisesti ottaa palkkaa vastaan. Varausvuoroja ja lupauksia Colorado ei halua Makarin ja MacKinnonin ollessa vielä liigan eliittiä. Toronton laiturit Marner ja Nylander on sidottu rahakkaisiin sopimuksiin juuri samasta syystä.
Ja vielä loppuun, et ole missään tapauksessa rölli, lisää näitä!