Jep samat fiilarit. Mun silmään näyttää, että joukkue on hengetön toki Mannerin pitäisi saada joukkue taistelemaan, mutta joukkueessa on niin paljon alisuorittajia että se ehkä pilaa sen hengen syntymisen. Uskon edelleen Manneriin.En minä lähtis Mannerta vaihtaan. On osoittanut olevansa riittävä valmentaja. Moni ei oo.
Sen sijaan pelaajien pitäis nyt yhdessä sopia että aletaan pelata sillä tasolla millä pitää, ja kukaan ei vapaamatkusta. Eniten pelottaa, että Juhiskin mukavoituu tuolla ihan viikossa parissa.
Laitatko oikeasti pelaajien piikkiin nämä konttaamiset? Huutonaurua.En minä lähtis Mannerta vaihtaan. On osoittanut olevansa riittävä valmentaja. Moni ei oo.
Sen sijaan pelaajien pitäis nyt yhdessä sopia että aletaan pelata sillä tasolla millä pitää, ja kukaan ei vapaamatkusta. Eniten pelottaa, että Juhiskin mukavoituu tuolla ihan viikossa parissa.
Huonot ratkaisut, heikot syötöt, laiskan luistelun, kaksinkamppailutappiot laitan.Laitatko oikeasti pelaajien piikkiin nämä konttaamiset? Huutonaurua.
Hienosti uskottu. Mitään tekemistähän tuolla ei ole Kärppien nykytilanteen kanssa, mutta kuitenkin.Toki uskoin minä Kiveenkin ja sehän osoittautui olevan aivan paska valmentaja jonka eväät on syöty.
Vielä Kiveen palatakseni. Ei Ässät vaihtaneet valmentajaa kaudella kun menivät päätyyn asti. Eikä JYP, eikä Tappara. Siellä vaan kuulemma alettiin pelaamaan.Hienosti uskottu. Mitään tekemistähän tuolla ei ole Kärppien nykytilanteen kanssa, mutta kuitenkin.
Tiedätkö, mitkä asiat yleensä johtavat noihin listaamiisi kohtiin? Huonot pelitilannevalinnat. Erityisesti tuo "huonot ratkaisut". Joukkueella ei ole toimivaa pelikirjaa.
.......
Kivinen tie.
Mannerin toissakauden pelikirjasta ei ole oikeastaan mitään jäljellä, joten se siitä keskustelusta. Ja miksi ihmeessä menneisyyteen on pohjattava, kun mietitään nykytilannetta. Kaudet eivät ole identtisiä. Tämän hetken Mamban (koti)pelikirjalla voi heittää vesilintua, sen ovat osoittaneet lähiaikoina niin Ilves, Tappara, kuin IFK:kin.Mulla ei riitä osaaminen sanomaan onko Mannerin pelikirja riittävä, mutta sillä on voitettu aivan hetki sitten ja viime kaudella oltiin hopealla.
Ehkä Mannerin pelikirja oli väärä termi, olisi pitänyt käyttää pelkkää Manneria. Ei siis riitä mulla osaaminen sanomaan voitetaanko Mannerilla tänä vuonna. Edelliset kaksi kautta on tuoneet sijat yksi ja kaksi. Sama mies. Jos pelikirja on muuttunut huonompaan suuntaan on syytä vakavasti pohtia osaamista.Mannerin toissakauden pelikirjasta ei ole oikeastaan mitään jäljellä, joten se siitä keskustelusta. Ja miksi ihmeessä menneisyyteen on pohjattava, kun mietitään nykytilannetta. Kaudet eivät ole identtisiä. Tämän hetken Mamban (koti)pelikirjalla voi heittää vesilintua, sen ovat osoittaneet lähiaikoina niin Ilves, Tappara, kuin IFK:kin.
Nyt pääsit mielestäni ytimeen. Se nimenomaan on heikentynyt, ja kotipeleissä sen erityisesti huomaa. Viihdytetään yleisöä ja hyökätään railakkaasti, mutta unohdetaan täysin tiiviis viisikkopuolustus. Ja miten tuota hyökkäysalueen hyökkäyspeliä ei saada kehitettyä ollenkaan? Joskus kuukausi tai kaksi sitten Mamba puhui maalinteon tukitoimista, ja niiden parantamisesta. Ei muutosta tällä saralla. Peluutukset ja peliajat ovat sitten vielä asia erikseen.Sama mies. Jos pelikirja on muuttunut huonompaan suuntaan on syytä vakavasti pohtia osaamista.
Sen verran pitää tuohon kohtaan puuttua, ettei Marjamäen valmentamat Jokerit tällä kaudella kovin pahasti ole kyntänyt. Joukkue on tällä hetkellä oman divisioonansa toisena, läntisen konferenssin kolmantena ja koko KHL:n viidentenä. Ylivoimaprosentti joukkueella on koko KHL:n toiseksi paras. Kovatkin joukkueet ovat Jokereiden edessä joutuneet keskinäisissä kohtaamisissa taipumaan. Ihan en tuota kyntämiseksi sanoisi, toki aika näyttää miten joukkue pärjää pudotuspeleissä.Kulta-Marjamäki on kyntänyt jo vuosia.
Juu tällä kaudella Marjamäki näyttää saaneen taas juonesta kiinni, totta. Muutama kausi oli heikompaa tässä välissä.Sen verran pitää tuohon kohtaan puuttua, ettei Marjamäen valmentamat Jokerit tällä kaudella kovin pahasti ole kyntänyt. Joukkue on tällä hetkellä oman divisioonansa toisena, läntisen konferenssin kolmantena ja koko KHL:n viidentenä. Ylivoimaprosentti joukkueella on koko KHL:n toiseksi paras. Kovatkin joukkueet ovat Jokereiden edessä joutuneet keskinäisissä kohtaamisissa taipumaan. Ihan en tuota kyntämiseksi sanoisi, toki aika näyttää miten joukkue pärjää pudotuspeleissä.
Minun silmiini hyökkäyspeli (pl. yv) näyttää riittävältä.Nyt pääsit mielestäni ytimeen. Se nimenomaan on heikentynyt, ja kotipeleissä sen erityisesti huomaa. Viihdytetään yleisöä ja hyökätään railakkaasti, mutta unohdetaan täysin tiiviis viisikkopuolustus. Ja miten tuota hyökkäysalueen hyökkäyspeliä ei saada kehitettyä ollenkaan? Joskus kuukausi tai kaksi sitten Mamba puhui maalinteon tukitoimista, ja niiden parantamisesta. Ei muutosta tällä saralla. Peluutukset ja peliajat ovat sitten vielä asia erikseen.
Edelliset kaksi kautta myös näyttivät pelillisesti paremmalta, ja antoivat uskoa tulevaan edes joissain määrin. Tämä kausi on aivan jotain muuta.
Minun mielestäni taasen ei. Pitkän kulmapyöritykset päätyvät liian usein heikkoon siniviivalaukaukseen, ja eihän totuuden nimissä IFK:n maalinedustalle ollut tänään mitään asiaa 5vs5 -pelissä. Ei Engrenin tarvinnut oikeastaan venyä lainkaan. Jos tuo on riittävää hyökkäyspeliä, niin siinä tapauksessa on mielestäni syytä heittää hanskat tiskiin.Minun silmiini hyökkäyspeli (pl. yv) näyttää riittävältä.
Avauspelistä vaikka sen hitaus, ennakoitavuus, tukitoimien puuttuminen, pitkät välimatkat ja bonuksena se, ettei niitä syöttöpaikkoja edes haeta. Omassa päädyssä ollaan hitaalla jalalla likkeellä, unohdetaan tukitoimet ja kaverin paikkaus, ei tiedetä sitä omaa paikkaa, puhumattakaan, että iskettäisiin vastustajaan tosissaan kiinni. Omassa päädyssäkin nähdään niitä silmätkiinnitaaksejättö-syöttöjä, jotka vastustaja katkoo isolla prosentilla.Ei enää pyritä paineistamaan järkevästi ja syöttöjä ei saada katkottua yms. Asenne, väsy, mikä vaivaa?
Minusta Kärpillä on ollut lähes tulkoon kaikissa peleissään tarpeeksi paikkoja tehdä tarvittavat maalit. Lukemattomat ovat ne läpiajot joita esim. herrat Puljujärvi, Sailio ja Koblizek ovat missanneet. Liekö tehneet kertaakaan maalia pelitilanneläpiajosta. Siitä samaa mieltä, että kulmahyrristä harvoin saadaan paikkoja, kyllä ne tulee nopeasta käännöstä. Tappara on perinteisesti oikein hyvä niissä.Minun mielestäni taasen ei. Pitkän kulmapyöritykset päätyvät liian usein heikkoon siniviivalaukaukseen, ja eihän totuuden nimissä IFK:n maalinedustalle ollut tänään mitään asiaa 5vs5 -pelissä. Ei Engrenin tarvinnut oikeastaan venyä lainkaan. Jos tuo on riittävää hyökkäyspeliä, niin siinä tapauksessa on mielestäni syytä heittää hanskat tiskiin.
Omassa lauseessa piileekin jutun juoni. Se saadaan näyttämään riittävältä, koska "kyllähän me hallitaan peliä". Totuus on kuitenkin se, että vastustaja onnistui jälleen puolustamaan Kärppien hyökkäyspelistä parhaan terän pois.
Loistavaa tekstiä itse pelistä. Kärppien avauspelaamisessa tuntuu olevan ainoastaan kaksi vaihtoehtoa kotiluolassa. Joko pakki nostaa itse jalalla kiekon punaiselle, josta lyödään päätyyn. Tässä ongelmana on se, että hyökkääjät ovat lähes aina seisovilla jaloilla odottamassa mahdollista syöttöä, eikä kunnon painetta saada aikaiseksi päätykiekkoon.Avauspelistä vaikka sen hitaus, ennakoitavuus, tukitoimien puuttuminen, pitkät välimatkat ja bonuksena se, ettei niitä syöttöpaikkoja edes haeta. Omassa päädyssä ollaan hitaalla jalalla likkeellä, unohdetaan tukitoimet ja kaverin paikkaus, ei tiedetä sitä omaa paikkaa, puhumattakaan, että iskettäisiin vastustajaan tosissaan kiinni. Omassa päädyssäkin nähdään niitä silmätkiinnitaaksejättö-syöttöjä, jotka vastustaja katkoo isolla prosentilla.
Viime kaudella oli mun mielestä aika samankaltainen tilanne isossa kuvassa kuin nyt. Kyllä me suurin osa peleistä hoidellaan, osa ylivoimaisesti, osa rutiinilla. Eikös viime kaudellakin pelillinen taso laskenut loppukaudesta, kun oltiin jo hyvissä ajoin hoidettu runkosarjan voitto kotiinpäin? Kyllähän se peli päällisin puolin on ihan ok, mutta se terävyys, mitä tarvitaan tiukoissa paikoissa, niin se nyt puuttuu.Pelillinen käyrä on osoittanut alamäkeen jo hyvän tovin, eikä oikeastaan mitään olla tehty tämän korjaamiseksi. Todella huolestuttavaa.
Jos pohditaan kahta viimeisintä ottelua edellä mainittua kaksikkoa vastaan, voimme todeta, että Kärpät on viennyt maalipaikat molemmissa lähes suvereenisti. Molemmista kuitenkin tylyt tappiot tuloksellisesti. Syyt tuloksen takana ovat moninaiset, kuten ansioitunut päävalmentajamme Mikko Manner tietää.
Molemmissa peleissä Kärppien maalivahti Justus Annunen on epäonnistunut. Pienen kysymysmerkin heitänkin hänen ylleen, kun ajatellaan tulevaa pudotuspelikevättä. Toinen silmiinpistävä seikka on ollut heikko viimeistely. Maalipaikkoja Kärpät on luonut hyvin. Toisaalta voidaan kysellä maalintekemiseen vaadittavien tukitoimien perään. Mielestäni Kärppien haaste ei ole ollut pelitavallinen, vaan asenteellinen.
Mikko Manner on edelleen loistava pelikirjavalmentaja, huoli pois. Yhtäkaikki, olen pettynyt hänen kykyynsä käsitellä joukkuetta selkeässä runkosarjan johtoasemassa. On harmillista, että joukkueen pitää itse kaivaa itselleen ongelmat ennen kuin kynnet ovat taas valmiit raateluun.
Tänään Kärpillä tukitoimet pettivät sekä hyökkäys- että puolustuspelissä. Tämän seurauksena viimeistely oli huonoa (myös epäonnista) ja puolustus maalinedustalla luokatonta. Huonolla yhteistyön jääkiekolla vastustaja pääsee hyökkäyksen jälkeen vastahyökkäyksiin ja kävelemään maalin eteen hääräämään ihan rauhassa, kun kenttätasapaino pettää. Yksittäisissä tilanteissa kyseessä voi olla asenteellinen ongelma, mutta kautta pelin jatkunutta ongelmaa voidaan hyvinkin pitää pelitavallisena ja valmennuksellisena tekijänä.Molemmissa peleissä Kärppien maalivahti Justus Annunen on epäonnistunut. Pienen kysymysmerkin heitänkin hänen ylleen, kun ajatellaan tulevaa pudotuspelikevättä. Toinen silmiinpistävä seikka on ollut heikko viimeistely. Maalipaikkoja Kärpät on luonut hyvin. Toisaalta voidaan kysellä maalintekemiseen vaadittavien tukitoimien perään. Mielestäni Kärppien haaste ei ole ollut pelitavallinen, vaan asenteellinen.