Sori OT, mutta halusin tulla sanomaan, että Granlundin seuraaminen on saanut mut tajuamaan, että ikää tässä tulee mittariin itse kullekin.
Muistan aikanani, kun olen juuri aloittanut töissä, ollut vessassa istunnolla ja joku iiässän urheiluliite (se missä oli Iltatyttö) mukana, mistä sai lukea, että Hifk törkeästi varastaa Kärpiltä (tjsp.) tällaisen superjunnun, nimeltä Granlund.
Sit tää sama juniori painaa Venäjää vastaan ilmaveivit ja todellakin suurta Suomalaista jääkiekko-historiaa tehtiin. Muistan kuinka kiljuin paikallisessa 16 hengen anniskeluravintolassa "NÄITTEKÖ MITÄ SE POIKA TEKI!?!!". Ja kaikki, siis aivan kaikki tiesi seuraavana päivänä, mitä se poika oli tehnyt.
Ja oliks tää se väli ku poika tuli kotiin!?! Tiedättekö, siel tais joku Ville Peltonen olla (joku Sveitsin-liigan tuntematon pappa), pyörimässä samaan aikaan.
No sit tää jamppa pakkaa kamat ja lähtee änäriin. Tässä vaiheessa taisin tutustua Jatkiksen palstaan, krapuloissani luin jotain pelikirja-väittelyä. Maikkarin tekstiteevee oli kovassa käytössä. Aina piti lukea yön änärit, formulat ja uutisotsikot. Sai jännitellä Onemoreyeeriä, sit siel tais pyöriä joku Ville Leino ja tietysti Kipperi. Mut eihän se Granlundi pärjää. Liian pieni, hidas, paska, maitojunalla takas Suomeen. Ilmaveivin-threadi tarjosi parasta viihdettä näihin aikoihin, melkein yhtä kovaa kamaa, kuin Laine-ketju.
Sit se pelailee Minnesotassa koko uran, ei nyt ihan voita Stanley Cuppia, Mikko Koivukin on rautaa ja Pärisee! Ja aina on kiva kelata uusintana se PO-maali Coloradoa vastaan. Ei se Mikke nyt sentterinä lyönyt läpi, siirretään laitaan. Suurin hype ilmaveivistä oli kadonnut, postimerkit ja maitomainokset oli takanapäin.
Sit näet jonkun satunnaisen haastattelun ja tää kaveri vaikuttaa ihan skarpilta, jopa aika nöyrältä. "Olen pieni jäbä, mun pitää treenaa täysiä ja yrittää pärjätä omilla vahvuuksilla, sekä sopeutua".
Tää oli se kuollut vaihe Suomalaisten änärissä. Ei siellä oikeesti ollu vissiin Granlundin ja Koivun lisäks ku se Korpikoski (se ei ollu edes kriminaali silloin). Ei tapahtunut mitään, paitsi Selänne lopetti jossain kohdassa.
Granlundi tuli aina pyörimään maju-peleihin (ei se Minnesota pärjännyt pitkälle) ja siellä se on ollut aina rautaa. Ihan saatanan kova kaveri maajoukkue hommissa. Painaa ihan homona duunia, tekee maaleja ja oivaltavaa peliä! Mahtavaa katsottavaa ja viihdettä kansalle! Ja vissiin jotain on joskus voittanutkin leijona-nuttu päällä.
Simsalabim, siirto nääsvilleen ja taas muistat, että tällainen kaveri on vielä pyörimässä tuolla. Uusi sukupolvi on syrjäyttänyt media huomiossa Grannyn aivan täysin (paitsi Barkov). On jumalauta supertähtiä jonoksi asti tulossa. Ristolaista, Rantasta, Laine, Kapanen, Aho, kyl työ tiedätte. Ja siellä se Granlundi painaa nöyränä duunia ja on vanhaa kaartia. Tää on se hetki, kun tajuat, että tämä kyseinen hemmo (nouhoumou) on pyörinyt sun elämässä vissiin jo kakskyt vuotta, se on jo jäämässä eläkkeelle, ketään ei kiinnosta oikein enää sen tekemiset ja sulla itelläs on vielä varmasti 50-vuotta eläkeikään.
Mä tiedän Granlundi, että sä käyt lukemassa Jatkiksen-palstaa. Halusin vaan sanoa sulle, että kiitos näistä kuluneista vuosista, olet tarjonnut helvetin hyvää viihdettä Suomalaiselle kiekko kansalle ja eiköhän olis aika allekirjoittaa joku minimisoppari 2 vuodeksi johonkin mestarijoukkueeseen ja nostella kannua. Mennäänks näillä, eiks jeh!
Näytin just ilmaveivin systerin 15-v pojalle, joka oli kuullu siitä, mutta ei ikinä nähnyt. Tää on se hetki, kun tiedät olevas vanha.