Näinhän sitä aina kirjoitetaan, kun joukkue voittaa. Jos nyt olisi tullut molemmissa tauon jälkeisissä matseissa turpaan, niin tuskin täällä liikaa puolustelijoita olisi? No, normaalia toimintaa se on ja samoin tulee itsekin joskus toimittua. Kehuja ei ehkä jaksa tarpeeksi usein jakaa ja kivoja ne aina on niiden jakohetkestä huolimatta.
Onko Ässien tämän hetken tilanne talouden ja junioreiden osalta Toivolan ansiota? Vastaus on yksiselitteisesti ei. Toivola ei ole edelleenkään paskankaan häävi omien junioreiden kehittäjä ja uskallan väittää, että tälläkin kaudella hän peluuttaa noinkin montaa junnua ainoastaan olosuhteiden pakosta. Toki on mahdollista, että ylempää on asiasta myös noottia annettu. Yritinkin asiaa sivuten kysellä Toivolalta sitä, että meneekö oma etu Ässien tulevaisuuden edelle toimintatavoissa (esim. tapaus Rontti), mutta SK:n verkkovieraana hänellä oli oikeus kysymykseni sivuuttaa.
QUOTE]
Näihän se on se, että voittojen jälkeen on aina helpompi hakea positiivisia puolia, myönnän auliisti, että muutama viikko sitten mietin itsekin ensi kertaa onko Mika Toivola sittenkään oikea mies Ässien penkin taakse. Nyt kun on tullut pari voittoa ja muistelee myös ennen taukoa olleita pelejä, joita hävittiin hallinnasta huolimatta, on taas helppo seisoa Mikan joukoissa. Peli on tällä hetkellä erittäin hyvin paketissa ja jos tai oikeastaan kun kiekko alkaa mennä sisään lukuisista avopaikoista, nähdään voittoja tihenevässä määrin myös tulevaisuudessa.
Mitä tulee talouteen, siinä Toivola rooli on tietysti on ollut se, että työkalut on sekä laadultaan että laajudeltaan sitä liigan alempaa tasoa. Pitkällä juoksulla tämä on ja tulee olemaan vielä pari-kolme kautta se ainoa terve tapa nostaa Ässät takaisin kärjen välittömään tuntumaan. Erityisesti ensimmäisillä kausilla tilanne oli huono, koska omista junnuista ei ollut täyttämään rosterin reunoja liigatason otteilla, vaan jouduttiin hommaamaan kaikennäköisiä täytepelaajia muualta, esimerkkejä vaikka Harjula, Ketola tai Väänänen. Lisäksi rosterissa pyöri omia junnuja, joilla ei ollut mitään edellytystä ottaa liigapaikkaa, eli listassa vaikka Mäkelä, Lipponen ja Valli. Näillä eväillä ei olisi ollut kovinkaan helppoa löytää Ässien peräsimeen yhtä ammattitaitoista kaveria Toivola, mutta talous ei antanut mitään vaihtoehtoa valitulle tielle.
Junnujen kehityksestä puhuessa täytyy aina muistaa se fakta, että keskimäärin lupaava junnu ei ikinä nouse liigatasolle. Roikkuu muutaman kauden mukana, väläyttää silloin tällöin, saattaa loukkaantua juuri silloin kun läpimurto on tulossa tai hiipuu muuten vaan. Ja nämä ovat siis kavereita, jotka on pelanneet säännölisesti kaikissa U-maajoukkueissa. Ässissä tälläisiä kavereita ei ole ollut pitkään pitkään aikaan ennen nykyisessä liigajoukkueessa temmeltäviä kavereita. Kuitenkin Toivola on tehnyt Tapparan hylkäämästä Kuuselasta liigatasolla ainakin kakkosketjun laiturin ja kehitys jatkuu. Jesse Joensuu on huippulahjakas ja pystyy nyt dominoimaan kenttäpeliä liigassa, maalitekotaitoa vaan pitää saada vielä lisää, mutta kyllä Toivolakin on tehnyt Jessenkin kanssa töitä ja potkinut miestä eteenpäin. Entäpä sitten Komarov ja erityisesti Forsbacka. Itse olin ainakin ensimmäisten harjoituspelien jälkeen valmis kippaamaan Forsbackan joukkueesta ja nyt olen miehen suuri fani. Harvoin olen vuosikymmenten aikana nähnyt vastaavaa kehitystä parissa kuukaudessa, ja kaikki merkit viittavat siihen, että nyt on vasta päästy liikkeelle. Lisäksi muistellaanpa Toivolan ensimäisellä kaudella tyhjästä taikomaa WTS ketjua, ei ollut silloinkaan mitään mahtieväitä, mutta lopputulos oli suhteellisen kova.
Eli, olen sitä mieltä, että Toivolasta on tullut, varmaakin olosuhteiden pakosta, todella kova juniorien kehittäjä. Totta kai joku junnu Kärpissä saattaa takoa vieläkin kovempia pisteitä Brosin tai Viuhkolan vierellä, mutta silti joku Kuparinen tai Forsbacka tekevät suhteessa vieläkin kovempaa jälkeä.
Itse olisin jälleen tyytyväinen Toivolan jatkosopimuksesta.