Yksi Suomen arvostetuimmista kiekkotoimittajista, Juha Hiitelä, totesi blogissaan, ettei Toivola nauti alan kirjoittajien piirissä kovin suurta arvostusta, vaan tunnetaan "ihmissuhdetaidot huonosti hallitsevana huutajaöykkärinä."
Minulla on Mikasta ihan sama kuva. Sen sijaan Rocky Rautakallio tunnetaan karismaattisena herrasmiehenä, joka takuulla sopisi urheilutoimenjohtajan kabinettirooliin Toivolaa paremmin. Pelkästään siksikin, että kokemusta ja kontakteja on väistämättä enemmän - puhumattakaan kokemuksesta pelaajana.
Itse en osaa ottaa kantaa Toivolan valmennustaitoihin, jotka Porissa toivat ihan hyviä tuloksia. Sen sijaan Miksulin ainaista riehumista ja kiukuttelua esimerkiksi ottelun jälkeisissä lehdistötilaisuuksissa radiossa kuunnelleena on vaikea kuvitella miestä minkäänlaisiin näkemyksellisiin johtotehtäviin tai neuvotteluihin - varsinkin kun miehellä ei ole niistä minkäänlaista kokemusta tai koulutusta. Sopimusneuvottelut ovat takuulla myös taktiikkalaji, puhumattakaan valmennuksen ja urheilupuolen kehittämisen neuvotteluista.
Minun mielestäni tässä käy siis todennäköisesti niin, että Toivola innostuu UTJ:n duunissaan erityisesti valmennushommista, jotka ovat hänelle parhaiten tuttuja. Mutta olen tietysti ollut väärässä usein ennenkin, ja sitäpaitsi Rautakallio kyllä itse omalla autoritäärisellä käytöksellään piti huolen siitä, ettei Hirsimäki luultavasti häntä missään vaiheessa varsinaisena vaihtoehtona tehtävään pitänyt. Ehkä tämä on sitten se toiseksi paras vaihtoehto, en tiedä.