Kirjoittelin tällaista Pataljoonan sivuille tästä asiasta:
Mulla on ajatukset hieman selkeytyneet. Ja siksi minua ärsyttää suunnattomasti tämä asenne, että nimitys on valmiiksi paska ja Rocky olisi ehdottomasti täytynyt pitää. En olisi valittanut Rockyn nimityksestä UTJ:ksi, mutta tämänkin tiedon kanssa voin elää.
Rockylle nostan hattua. Hän on tehnyt loistavaa duunia Ässien eteen. Hän on vienyt Ässiä eteenpäin Suhosen aloittamalla tiellä, jossa urheilullisuus tuodaan Ässiin. Ja hän on itse halunnut tiettyjä asioita joukkueeseen, ja pois taas joitain. Erinomaisia asioita. Erityisesti urheilullisuuden tuominen mukaan on huikea juttu. Mutta silti täytyy muistaa, että Rautakallion näytöt ovat ihan samalla tavalla ohuet, kuin Toivolankin. Nyt osui kohdalleen miltei jokainen asia, Kilpeläinen nousi viimein voittavaksi vahdiksi, ja kaupan päälle esille nousi Armia. Kaikki Ässien onnistuneet hankinnat tuskin myöskään ovat pelkästään Rockyn ansiota. Caldwell ja Malkamäki taitavat esimerkiksi olla Takon löytöjä. Ja en ihmettele yhtään sitä, että toimisto ei tykkää kaikista Rockyn kommenteista. Välillä hän on kyllä astunut oman vastuualueensa yli, ja lipsauttanut medialle keskeneräisiä asioita. Ja luuleeko joku oikeasti, että Toivolalla ei ole munaa sanoa asioita suoraan, jos niikseen tulee?
Toivola on kysymysmerkki. Sen minäkin myönnän. Mutta en halua tuomita kaveria ihan vain sen takia, että hän on epäonnistunut VALMENTAJANA. Valmentaminen ja urheilujohtajan pesti on kuitenkin eri asia. Edustusjoukkueessa Kivi päättää jatkossa, mitä kentällä tehdään ja millaisia pelaajia hän haluaa. Toivolan tehtävä on hankkia Kiven haluaman pelaajatyypin mukaisia pelaajia. Ja tuossa Toivolallakin lienee ihan hyvä näkemys muutaman vuoden takaisen yhteistyön jäljiltä. Lisäksi valmennusura auttaa tuomaan näkemystä siitä, että mitä joukkueessa on, ja mitä siitä puuttuu. Kyllä, Toivola tykkää fyysisemmästä pelityylistä. Mutta jos Kivi ei halua joukkueeseensa kasaa tappelijoita, niin tuskin myöskään tulee.
Urheilujohtajan pesti on muutenkin äärimmäisen nuori suomalaisessa kiekkoilussa. Valmiit ihmiset UTJ:n tehtäviin on laskettavissa kuta kuinkin yhden käden sormilla. Muu porukka on sekalainen sakki erilaisia ihmisiä, joiden pätevyys on pienempi tai suurempi kysymysmerkki. "Oikeaa" reittiä ei vielä tuohon rooliin ole, eikä myöskään perinteitä. Kymmenen vuoden kuluttua tilanne voi olla toinen. Mutta nyt voi ihan hyvin olla niin, että Toivolan kaltainen entinen valmentaja ei olekaan yhtään huono vaihtoehto UTJ:ksi. Kyllähän Kärppien dynastiankin taisi käytännössä luoda Juha Junno, joka oli valmentajana ei ollut mikään erityisen hyvä.
Nyt sentään joukkueessa on hankittu joku vakituisesti urheilujohtajan tehtäviin, enkä itse halua tuomita häntä jo ennen virkaan saapumista.