Yksi mahdollinen kuolinsyy voi hyvinkin olla sydäme pettäminen. Ei mitenkään tavaton kuolinsyy alkoholisteilla muutenkaan. Lisäksi on sellainenkin mahdollisuus, että yksinkertaisesti kävi vahinko esimerkiksi rauhoittavien lääkkeiden kanssa. Yllättävän moni on kokenut sellaisenkin kuoleman, missä alkoholi+ rauhoittavat ovat olleet letaali yhdistelmä, ilman halua päättää päivänsä. Mikäli kysymys on jostain "luonnollisesta" kuolemasta, kuten esim. juuri sydämen pettämisestä, tullaan asiasta varmasti kertomaan julkisesti. Tällöin ilkeiltä huhuilta on helpompi katkoa siivet. Jokainen varmasti tajuaa, että Mika Myllylän ikäinen ja kuntopohjalla varustettu mies tuskin olisi luontaista kuolemaa kokenut, ilman päihteiden edesauttamista. Vaikka mistä sitä koskaan tietää. Yllättäviä kuolemia on sattunut ennenkin.
Perhettä käy luonnollisesti sääliksi, tai vähintäänkin surettaa heidän puolestaan. Mutta itse omaisen liiallisen alkoholinkäytön seurauksena menettäneenä olen taipuvainen uskomaan, että mikäli mitään toivoa paremmasta huomisesta ei olisi ollut, parempi näin. Niin kova paikka kuin toisen vanhemman menettäminen lapsille on, uskallan rohekasti väittää, että näissä (mahdollisissa?) olosuhteissa, sekin on armollisempaa kuin katsoa vuosikausia toisen lipumista pois. Ja se kaikki muu paska, mitä päihteidenkäyttäjät läheisilleen tuovat, on koitunut myös monen lapsen turmioksi. Tietenkin aina, kun on elämää, on toivoa. Joidenkin kohdalla sitä vain jossain vaiheessa käynyt selväksi, että todennäköisyys raitistumiseen on äärimmäisen pieni. Silloin pitäisi pelastaa itsensä, mutta omaisille se on monesti liian vaikea paikka ja toisen sairastuminen sairastuttaa myös läheiset.
Minulle Mika Myllylä jää mieleen Karpaasina, joka laittoi hiihdon eteen kaiken peliin. Kirjaimellisesti. Loistava urheilija, joka valitettavasti ei koskaan päässyt elämään urheilu-uransa jälkeen harmoonista perhe-elämää. Kontrasti huippu-urheilija-Myllylän ja uransa päättäneen Myllylän välillä oli huikea. Urheilijana kova jätkä, siviilissä uran jälkeen heikko mies, joka ei ehkä koskaan oppinut olemaan itselleen armollinen. Jokainen tekee virheitä ja doping-käry on lopulta aika pientä.
Lepää rauhassa, Mika Myllylä.