Uusiksen kaveri kirjoitti:
Leikkiä tekopyhää? Eikö juuri tuollainen viisastelu ole tekopyhää. "Mikä minä olen muita arvostelemaan" -asenne on nimen omaan tekopyhää. Joskus sillä yritetään paikkailla omia virheitä.
Se koira älähtää johon kalikka kolahtaa, niinhän sitä tupataan sanoa.
Minä nyt itse huippu-urheilua läheltäkin seuranneena vaan koen tällaisen jälkikäteen ruotimisen ja haaskalla norkoilun juuri sinä tekopyhänä toimintana kun se tapahtuu vieläpä vuosia itse tapahtuman jälkeen, jota voi ja pitääkin toisinaan arvostella. Siinä missä kansa teilaa yhden miehen (oli siinä tietty muitakin mukana) he samalla taputtavat käsiään ja ovat tavattoman iloisia kun suomalainen tuo kultaa ja kunniaa maallemme välittämättä tuon taivaallista niistä uhrauksista joita tämä urheilija tämän eteen joutuu tekemään, mutta anna jos käykin siten, että urheilija jää kiinni jostain niin kaikki hyvä on pois pyyhitty ja urheilija saa kuulla siitä vuosienkin kuluttua. Tai jos hän ei menestykään toivotulla tavalla niin jälleen ollaan puukottamassa selkään - ole siinä sitten huippu-urheilija ja täytä kansalaisten toiveita, ihmisiä he ovat siinä missä mekin heikkouksineen ja vahvuuksineen, eivät he mitään yli-ihmisiä ole jotka kykenevät loputtomiin vastustamaan kiusauksia ja niskaan lastattuja loputtomia paineita - etenkin kun samalla tietävät, että niin oikealla kuin vasemmalla niihin aineisiin turvaudutaan jotta niitä voittoja tulee.
Myllylä on lähes yksin pilannut Suomen talviurheilumaineen kymmeniksi vuosiksi tästäkin eteenpäin. Ja se on nauttinut siitä.
Pientä suhteellisuuden tajua tähän arvosteluun sentään, ehkäpä kannattaisi pitää maltti mukana ryhdyttäessä leimakirveen heilutteluun. Se mitä Myllylä & co teki ei tietenkään sääntöjen mukaan ole sallittua (itse tosin pelaisin täsmälleen samaa peliä kuin muut huiput tässä suhteessa joten en ryhdy moralisoimaan Myllylän & co tekoja) mutta ei se nyt kuitenkaan pilannut Suomen talviurheilumainetta kymmeniksi vuosiksi - kas kun ei vuosisadaksi.
Voitaneen kysyä onko Martti Vainio teoillaan pilannut Suomen juoksumaineen kymmeniksi vuosiksi? Niin, siinähän oli vain kyse yhdestä juoksijasta etc.
Voidaan melkoisella varmuudella sanoa, että jos Lahden MM-kisojen vaatimukset eivät olisi olleet julkisuuden ja yleisön taholta ne mitkä ne olivat niin suomalainen hiihtourheilu ei mitä suurimmalla todennäköisyydellä olisi sortunut viime vuosien noloimpaan tekoon ja karkeimpaan arviointivirheeseen. Mutta en tuomitse heitä siitä, inhimillistähän se on ja aivan ymmärrettävää - ssinä missä on ymmärrettävää, että muutkin turvautuvat dopingiin saadakseen joko itselleen tai maalleen kultaa ja kunniaa.
vlad.