Mainos

Mika Kallio ja ratamoottoripyöräluokat

  • 45 525
  • 235

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mielenkiintoista seurata ketä MotoGP:stä lähtee pois. Ilmeisesti uusia talleja ei ole tulossa (joskus keväällä oli huhua, että Honda toisi 1-2 pyörää lisää, mutta tämä lienee jo haudattu?) ja 250-luokasta tulee ainakin Bautista ja Simoncelli MotoGP-luokkaan.

Vermeulen lienee ilman paikkaa jos Bautista tulee Suzukille. Lisäksi tuo Bautistan siirto kertonee jotain myös Jorge Martinez Asparin kuvioista. Hänhän oli tuomassa Bautistaa kuninkuusluokkaan parillakin eri pyörämerkillä ja aina neuvottelut kaatuivat johonkin (lähinnä siihen, että molempien kuskien pitäisi olla espanjalaisia). Olisiko tämä hanke nyt lopullisesti jäissä kun ykkösmies eli Bautista sai jo paikan.

Mikähän on Toselandin sopimustilanne? Aika surkea ollut oikeastaan nämä pari vuotta, lukuunottamatta paria ekaa kisaa viime vuonna ja joku satunnainen onnistuminen muissa kisoissa. Kyttäisikö Kallio sitten tätä paikkaa?

Lorenzo tuntuisi olevan nyt se tulppa, joka avaa siirtomarkkinat. Tuntuu, että kaikki vähän kyttäilee Jorgen liikkeitä. Paljonhan on huhuttu tuota, että Lorenzo ja Pedrosa vaihtaisivat paikkoja. Lorenzohan oli 250-luokassa jo aika isolla egolla liikkeellä kun vaati, että Piaggion ykköstiimissä ajaa hän yksinään, ja tuohan toteutui. Olisiko nyt Rossi liian iso pala purtavaksi niin radalla kuin sen ulkopuolella ja heikomman on väistyttävä? Toisaalta tällä hetkellä mielestäni Yamaha tarjoaa parhaan pyörän mitä saatavilla on, joten siinä mielessä Lorenzon siirto muualle voi olla pieni riski. Ehkäpä hän haluaa sen ottaa niin kauan kuin Rossi ajaa Yamahalla.

Pedrosan manageri Alberto Puig meni sitten heti kiistämään tuon, että Danilla olisi sopimus Repsol Hondalle. Jos Pedrosakin katselee muualle niin siirtoruljanssi on silloin aika monimutkainen.

Mukava myös seurata mitä tapahtuu WSB rintamalla. Sarjahan on nyt aikalailla tulessa kun uusia merkkejä tuli mukaan ja kovia nimiä ajaa sielläkin. En yllättyisi jos joku (lähinnä keskitason kuski) vaihtaisi Superbiken puolelle Vermeulen? Toseland?
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lorenzo tuntuisi olevan nyt se tulppa, joka avaa siirtomarkkinat.

Nyt ei ole sitten enään kuin Ducatin tehdastallin paikat epäselviä näistä isoista talleista. Lorenzo teki vuoden jatkosopimuksen Yamahan kanssa.

MotoGP-luokan MM-osakilpailu 12/17. Aika-ajo ja lähtöjärjestys sunnuntain kilpailuun:
1. Dani Pedrosa, Honda 1.39,730
2. Jorge Lorenzo, Yamaha + 0,506
3. Valentino Rossi, Yamaha + 0,879
4. Alex de Angelis, Honda + 0,890
5. Colin Edwards, Yamaha + 1,231
6. Nicky Hayden, Ducati + 1,337
7. Toni Elias, Honda + 1,553
8. Andrea Dovizioso, Honda + 1,579
9. Marco Melandri, Kawasaki + 1,800
10. James Toseland, Yamaha + 1,890
11. Loris Capirossi, Suzuki + 2,012
12. Randy de Puniet, Honda + 2,043
13. Niccolo Canepa, Ducati + 2,180
14. Chris Vermeulen, Suzuki + 2,308
15. Mika Kallio, Ducati + 2,520
16. Aleix Espargaro, Ducati + 2,847
17. Gabor Talmacsi, Honda + 3,006

Kalliolle ei tunnu istuvan sitten millään tämä Stonerin pyörä alle. 2,5 sekuntia kärjestä ja ainoa Ducati kuljettaja, joka jäi taakse oli tämä rookie Aleix Espargaro. Lisäksi Mika kaatui vielä viimeisillä minuuteilla. Tällä hetkellä pitäisi antaa niitä näyttöjä Ducatin pomoille ja ainakaan toistaiseksi Mika ei ole vakuuttanut tippaakaan tehdastallin pyörällä. Jos tänään ei mene kisa hyvin, niin voidaan varmaan unohtaa nuo haaveilut ensi kaudelle tuosta tehdastiimin paikasta.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tasainen ja varma ajo Mikalta mutta sijoitus tuli hieman muiden epäonnella. Ilman alun kolaria tuskin olisi tuolla sijalla ajanut maaliin. Mutta se on sitä motorsporttia. Toisaalta hienoa oli se, että pystyi ajamaan selkeästi sen oman ryhmänsä kärjessä sekä viikonloppu meni virheittä.

Rossi oli odotetun vahva kotiradallaan. Lorenzolta myös hyvä kisa ja vahvistaa asemiaan Rossin pahimpana uhkana myös tulevia kausia ajatellen ellei esim. Honda tai Ducati saa kehitettyä ylivoimaista pyörää.

Piikkiluokassa taas kiihkeä vääntö loppuun saakka ja tunteet kiehahti hiekalla kun kärkikaksikko kolaroi Iannonen kaadon jälkeen viimeisissä mutkissa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Uusi kausi alkaa tänä viikonloppuna Qatarin iltakisalla. Juuri alkoi piikkiluokan harjoitukset ja tässä samalla voisi jotain turista kauden alkuasetelmista. Pakko todeta taas, että tuo keinovaloissa ajaminen on kyllä helkkarin siistin näköistä.

Ehkäpä isoin muutos on perinteisen 250cc luokan muuttaminen Moto2-luokaksi. Samalla pyörien tekniikka muuttui radikaalisti. Nyt käytössä 4 sylinteriset 600-kuutoiset nelitahtikoneet. Luokasta pyrittiin tekemään halpa mm. yksityyppikoneilla (Honda). Rungoilla on sitten enemmän valmistajia ja vaihtoehtoja. Osanottajista oli jopa tungosta ja lähtöruudukko on täynnä, joten mielenkiinnolla odotellaan tulevia kisoja. Wanhat puolikkaat olisi kyllä sallittu tällä kaudella mutta kukaan ei ilmoittanut sellaista viivalle.

Piikkiluokassa on tuttuun tapaan paljon nuoria ja uusia kuljettajia, toki muutamat "konkarit" jatkavat vielä mikäli ikä sallii. Mukana myös Aki Ajon suomalaistiimi, kuljettajina Marc Marquez ja Sandro Cortese. Tiimin sisällä on pieni jako sponssien takia. Marquez ajaa Red Bull Ajo Motorsport -väreissä ja Cortese Avant Mitsubishi Ajo -väreillä. Cortesea kohtaan odotukset olivat melko kovat viime kauden alla ja ehkä kaudesta lopulta tuli pieni pettymys, joten nyt olisi hyvä paikka nostaa tasoa tutussa tallissa. Cortese onkin ollut kärkiporukassa talven testeissä ja varmasti yksi kärkinimistä kauden mittaan. Marquez oli aiemmin Kotarilla vähän on/off-kuski tulos tai ulos meiningillä. Välillä väläytteli ja sitten hiekka pölisi. Piikkiluokassa myös yksi tulokasmerkki kun Lambretta toi uuden pyörän viivalle. Muuten kalusto on pääasiassa Piaggio-konsernin pyöriä (Aprilia, Derbi) ja muutama Honda. Harmittavasti KTM poistui viime kauden jälkeen.

MotoGP-luokassa taso tuntuu koventuvan vuosi vuodelta. Tälle kaudelle mukaan tuli mm. Ben Spies voittoisan debyyttivuoden jälkeen Superbiken puolelta. Lisäksi kaksipuolikkaista mukaan tuli käytännössä parhaat kuljettajat viime kaudelta. Väittäisin, että kovatasoisin ja nimekkäin gridi tällä kaudella kuin aiempina vuosina. Suurella osalla kuskeista on jonkin luokan MM-kulta vyöllään. Mukana tietysti Mika Kallio Pramac Ducatillaan. Mikan tiimikaverina häärii viime kaudellakin pari kisaa ajanut Aleix Espargaro. Pramacin testivauhti on ollut lähempänä kärkeä kuin viime vuonna, joten siinä valossa voisi odottaa, että Kallio ajaisi useammin top10-sijoituksista.

Kärjessä rymyää tutut naamat: Rossi, Lorenzo, Stoner ja Pedrosa. Itse veikkailisin, että Spies pystyy ajamaan tosissaan heitä vastaan. Harmittavasti kalusto ei aivan vastaa Yamahan ykköstiimiä. Jännä nähdä miten muut tulokkaat pärjäävät. Kukaan ei ole missään huipputiimissä ja pyörään tottuminen ottaa aikansa. Yhtenä yllättäjänä voi olla pari heikompaa kautta (kaluston takia) ajanut Marco Melandri. Muutama vuosi sitten ajeli podiumpaikkoja ja mm. hienon voitonkin Philipp Islandilla ja täksi kaudeksi paluu Hondan puikkoihin. Jos kärkinelikko mokailee, Melandri voi napsia hyviäkin sijoituksia.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuli tossa pitkästä aikaa kateltua MotoGP:tä ja yllätys, yllätys, Kallio meni taas mukkelis makkelis. Vähän on into tätä lajia kohtaan tipahtanut, kun Mika ei tunnu pääsevän yhdessäkään kilpailussa maaliin ja voittaja löytyy aina kolmikosta Rossi, Lorenzo, Pedrosa. Pidän sitä jo jonkin sortin ihmeenä, jos Kallio saa sorvattua itselleen MotoGP-luokkaan ensi kaudeksi sopimuksen, niin perseelteen on tämä kausi mennyt, että ei enää huonommin voi mennä. Kallio taitaa olla MM-sarjassa kolmanneksi viimeisenä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jep, olihan se tylyä kun hienon lähdön ottanut Kallio saatiin ensimmäistä kertaa kunnolla kuviin niin meni puoli kiekkaa ja sora pöllysi. Alkaa olemaan jo aika huonot lähtökohdat ensi kauden tallipaikkoja silmällä pitäen. Kausi on mennyt todella surkeasti. Näinköhän Moto2 kutsuu ensi kaudelle?

Ajon tiimin Marquez on ollut tulessa, toivottavasti pieni olkapäävamma ei nyt vesitä pistejohtoa.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kallio on itse sanonut, että MotoGP:ssä ei tällä hetkellä ole vaihtoehtoja. Oman tallin kanssa on käyty jotain pieniä keskusteluita, mutta ei mitään suurempia. Sen sijaan Superbikesta ja Moto2:sta on tullut kyselyjä Mikaa kohtaan. Tuskinpa tosta Kalliosta ikinä mitään mestaria saadaan kuninkuusluokkaan. Meinaan, vaikka kävisit voittamassa välissä Moto2:ssa mestaruuden, niin ei se tule avaamaan enää ovia huippupyöriin MotoGP:ssä. Otetaan nyt vaikka esimerkiksi Toni Elias. Äijä tekee todella hyvää duunia Moto2:ssa ja käytännössä murskaa siellä puolella porukkaa, mutta onko toivoakaan hyvästä MotoGP tallipaikasta ensi kaudeksi? Ei todellakaan.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Toni Elias. Äijä tekee todella hyvää duunia Moto2:ssa ja käytännössä murskaa siellä puolella porukkaa, mutta onko toivoakaan hyvästä MotoGP tallipaikasta ensi kaudeksi? Ei todellakaan.

Niinpä. MotoGP:n taso on jotain uskomatonta tällä hetkellä. Kärkimiehet ovat mestareita monista eri luokista. Paha siinä on piikkiluokan hopeanäytöillä mennä tehdastiimiin, valitettavasti. Toinen Eliaksen tyylinen esimerkki on Ben Spies. Kaveri harjasi (no, okei ratkesi vasta viimeisenä kisaviikonloppuna) Superbiken MM:n täysin uudella pyörällä tulokkaana. Silti tie MotoGP:n huipulle on aika kivinen. Yksi vastaavassa tilanteessa oleva on esim. Marco Simoncelli.

Realistisesti Kallion mestaruushaaveet kuninkuusluokassa ovat erittäin pienet niin kauan kun siellä ajelevat nämä nykyiset huiput. Ensin pitäisi saada tehdaspyörä alle ja olla vielä tiimin ykköskuksi. Parhaimmillaan saumat voisi olla tehdaspyörään, mutta siitä on silti vielä pitkä matka mestaruuteen. Vaikka Kallion suorituksia tulee seurattua ja kannustettua niin pakko on olla realistinen.

Lisäksi onko järkevä ajaa MotoGP-luokan sijoista ynnämuut. Maine menee aika helposti ja kun pikkuluokista tulee jatkuvasti nuoria mestareita ylös, on hankala pitää paikkaa pikkutiimeissä kun menestystä ei tule. Mielummin otetaan joku nuori kyky (jonka takana voi olla isotkin sponsorirahat).

Rossin siirto Ducatille on varmasti kova juttu Italiassa. Lisäksi mukava nähdä kun moni kärkinimi on eri pyörillä kisaamassa. Varmasti Rossi haluaa ajaa vielä mestaruuden uudella pyörämerkillä. Niin ja tuleehan ne isommat moottoritkin kohta...
 

Sambody

Jäsen
Joo kyllähän Mikan aika kuninkuusluokassa alkaa käydä vähiin. Mielummin nyt Superbikeihin hyvään tiimiin, jos mahdollista. Muuten näkisin parhaaksi vaihtoehdoksi käydä hakemassa sitä hyvää tiimipaikkaa Superbikeistä vuoden pestillä Moto2-luokassa.

Tällä kaudella jäänyt todella vähälle MotoGP:n seuranta. On ollut tylsin kausi miesmuistiin. No ensi kaudeksi toivottavasti saadaan vähän säpinää ja jo Rossin pitkään odotettu siirto Ducatille nostaa minun mielenkiintoa lajia kohtaan kovasti. Saako Tohtori irti Ducatin vauhtipotentiaalia kuten Stoner on saanut vai hukkuuko hän pyörän ajettavuus ongelmien loputtomaan suohon kuten vaikka Melandri, Hayden tai vaikkapa satelliittitiimin Kallio?
 

Meikku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Arsenal FC, NFL, O_______O
R.I.P. Moto2-kuljettaja Shoya Tomizawa. Kaatui kisassa ja kaksi kuskia ajoi yli. Kuoli vammoihinsa.

Youtubesta löytyy videopätkää, saatte etsiä omalla vastuulla, en ala linkittämään tänne.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
R.I.P. Moto2-kuljettaja Shoya Tomizawa. Kaatui kisassa ja kaksi kuskia ajoi yli. Kuoli vammoihinsa.

Youtubesta löytyy videopätkää, saatte etsiä omalla vastuulla, en ala linkittämään tänne.

Erittäin ikävä ja valitettava onnettomuus. On vaan ollut ajan kysymys, koska tämänkaltainen onnettumuus tapahtuu.
En tiedä kuinka kauan häntä on hoidettu radan varressa, mutta jotenkin tuntuu "käsittämättömältä" miten kaveria kuljetetaan paareilla radalta pois, eikö sinne nyt olisi voinut lanssia tai vastaavaa hoitaa, ettei olisi "juosten" tarvinnut retuuttaa...
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Erittäin ikävä ja valitettava onnettomuus. On vaan ollut ajan kysymys, koska tämänkaltainen onnettumuus tapahtuu.

Viikko sitten Indyn GP:ssä kuoli nuori Peter Lenz junnuluokassa. Kaatui lämmittelykierroksella ja takaa tullut ajoi yli. Craig Jones kuoli pari vuotta sitten Brands Hatchissa Supersport-kisassa samanlaisessa onnettomuudessa. Minusta tuollaista onnettomuutta ei voi estää niin pitkään kun pyörillä ajetaan kilpaa. Vauhti on kova ja "turvaväli" aina pieni kun vedetään toisen imussa.Turvalliset radatkaan ei tuota riskiä poista.

Harmi. Oli nouseva kyky ja voitti mm. ensimmäisen Moto2-kisan.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Erittäin ikävä ja valitettava onnettomuus. On vaan ollut ajan kysymys, koska tämänkaltainen onnettumuus tapahtuu.

Ratamoottoripyöräilyssä kuolemaan tai vakavaan loukkaantumiseen johtavat onnettomuudet ovat valitettavasti väistämätön tosiasia jota ei oikein voida välttää johtuen lajiin liittyvistä suurista nopeuksista ja kuljettajan suhteellisesta turvattomuudesta(kaatumis ja ulosajotilanteissa kuski täysin suojaton, vrt. rata- ja ralliautoilu). MotoGP:ssä ollaan oltu onnekkaita kun ennen kuluvaa kautta edellinen kuolemaan johtanut onnettomuus sattui 2003 Daijiro Kato:lle.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
MTV3 kertoo nettisivuillaan Mika Kallion saavan potkut Pramac -tallista Australian kisan jälkeen. Tämä kausi on mennyt totaalisesti Mikalta päin p******ä, tiedä sitten mistä johtuu, mutta kyllähän Mika on sen verran paljon ajanut että luulisi kaverin osaavan säätää pyörän ?
Kyllähän tämä uutinen tarkoittaa sitä, että Mikan ura MotoGp:ssä on sinetöity. Ikääkin alkaa jo oleen jonkun verran ja tämän kauden "näytöillä" ei paikkaa löydy ja kun koko ajan tulee muita nopeampia kuskeja.
Toivottavasti Mika löytäisi paikan jostain muusta luokasta, vaikka Moto 2 luokasta tai sitten vaikka Super Bike:stä.
Mikan korvaa Carlos Checa.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pramac olisi halunut pitää Kallion kauden loppuun asti, mutta Mika otti itse lopputilin. Näin kertoo iiltalehti. Vähän kyllä sellainen fiilis, että Kallio ei jatka uraansa enää ollenkaan. Noista viime aikaisista kommenteista on saanut vähän sellaisen kuvan. Motivaatio kadoksissa, ajaminen ei oikein kiinnosta jne.
 

baxxter

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kallion vaisuihin esityksiin lienee osansa Ducatin pyörällä joka tunnetusti on vaikea ajettava. Stoner on niitä harvoja joille Ducati sopii. Lisäksi pitää muistaa että MotoGP-luokka on kiintotähtien lisäksi täynnä entisiä alempien luokkien maailmanmestareita.

Mielestäni Kallio nousi alunperinkin liian nopeasti kuninkuusluokkaan. Nyt ei sitten varmasti motivoikaan "hakea vauhtia" Moto2:sta tai SuperBike-sarjasta vaikka kumpikin sarja on kivikova ja menestys niissäkin olisi kovan työn takana. Tiedä sitten mikä on totuus tuosta sopimuksen päättämisestä mutta jotain varmasti vaikuttaa sekin, että kaksi viimeistä kisaa ajetaan Checan kotikulmilla (Estoril ja Valencia).
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kallio oli hyvä ajamaan 2-tahtipyörällä. Olisiko ajotyyli tms. seikat tässä taustalla. Lisäksi työskenteli pitkään samojen inssien ja mekaanikkojen kanssa KTM:llä 125cc ja 250cc pyörillä. Nyt jälkikäteen olisi ollut hyvä jäädä kakspuokkeihin viimeiseksi kaudeksi ennen Moto2-uudistusta ja ajaa mestaruudesta. Toisaalta Mika oli tuolloin KTM:n mies ja Kotari vetäytyi luokasta 2-tahtitekniikan alasajon myötä. Ainoa vaihtoehto olisi ollut tuolloin Piaggio-konsernin pyörät (Aprilia, Gilera...) mutta heillä oli jo kovat ukot tehdaspaikoissa, joten tuskin sieltäkään olisi irronnut tuolloin hyvää tiimiä. Lisäksi kun MotoGP-mahdollisuus oli päällä niin houkutus oli suuri.

Ducati oli tiedetty vaikeaksi ja melkein tuhosi nousukiidossa olleen Melandrin uran. Silti Mikan tulokaskausi oli hyvä ja palkittiin mm. kauden parhaaksi tulokkaaksi.

Veikkaisin, että syynä motivaation hukkumiseen on ollut pyörän huono ajettavuus. Ducatihan toi tälle kaudelle kokonaan uuden koneen, jossa on erilainen sytytysjärjestys, jolla pyrittiin saamaan pehmeämpi ja helpommin kontrolloitavissa oleva tehontuotto. Samalla koneen huipputeho laski. Osittain taustalla oli myös moottorien kappalemäärien F1-tyylinen rajoittaminen kautta kohden. Mika osasi jotenkuten ajaa tuolla viime kauden koneella, vaikka se oli ilmeisesti syyllinen noihin Ducatin ajettavuusongelmiin. Tätähän spekuloitiin silloin, kun Ducati oli tehnyt rungot, takahaarukat jne. uusiksi pariin otteeseen saman koneen ympärille sekä jousitusosia vaihdeltu laidasta laitaan ja silti aina samat ongelmat vaivasivat. Tällä kaudella Kallio on valitellut huonoja suoranopeuksia. Varsinkin kisoissa tuo on hankalaa kun ei pääse ohi ja takaa tullaan imusta ohi. Viime kaudellahan Ducatit (lähinnä pienikokoiset Kallio ja Stoner) olivat aina huippunopeuslistan kärjessä.

Sitten kun pari epäonnistumista seuraa toisiaan ja pyörä on aina hankala ajaa niin ei tuolla tasolla juhlita. En tiedä vaihtuiko Mikan inssit ja mekaanikot tälle kaudelle, mutta onhan se karun kuuloista jos koko pyörän geometria arvotaan uusiksi su-aamun warm upissa kun aiemmat säädöt ei toimi. Lähes joka kisassa. Lisäksi MotoGP-pyörässä pitää säätää elektroniikkaa ja se merkitsee niiden viimeisten kymmenysten hakemisen kierrosaikoihin, varsinkin kisamatkalla. Onko syy sitten kuskissa vai tallissa kun pyörää ei saada toimivaksi, paha sanoa. Ainakin Kalliossa, ehkä molemmissa. Lopultahan se on kuski, joka sitä ajaa...

Tulevaisuuden kannalta lopettamispuheet, motivaatio kateissa jne. olisi kannattanut jättää sanomasta. On aika iso työ voittaa nuo puheet ja osoittaa, että osaa varmasti ajaa huipputasolla. Lisäksi tästä on aika hankala mennä mihinkään huipputalliin missään luokassa jos ei nappaa. Superbikessa tehdaspaikat on jo jaettu. Supersport - jaa'a, aika kova pudotus jos sinne menee. Moto2 on vähän arpapeliä, monellapyörällä voi voittaa, mutta helposti valahtaa sinne massan sekaan. Saksan IDM-sarja esim. KTM:llä?

Uran kannalta Moto2 voisi olla paras. Olisi koko ajan MotoGP sirkuksen mukana ja näytöt huomattaisiin helposti. Lisäksi parin vuoden päästä pitäisi tulla uusia (mahdollisesti nykyisiä Moto2-) talleja ja pyöriä kuninkuusluokkaan, joten siinä olisi saumaa paluulle. Eiköhän se Mikan pohjimmainen tavoite ole yhä ajaa MotoGP-voitoista. Superbiken MM-sarja olisi toinen vaihtoehto, josta irtoaa rispektiä hyvillä näytöillä, mutta siellä ei oikein ole hyviä tallipaikkoja tarjolla ensi kaudeksi, etenkin nyt kun tehdas-Ducati vetäytyi sieltä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Huomenna kauden päätöskisa Valenciassa. Piikeissä suomalaisittain mielenkiintoiset lähtökohdat. Aki Ajon poika Niklas ajaa villillä kortilla ja ihan hieno viikonloppu takana tähän mennessä. Jos kaikki menee putkeen, ajelee huomenna pistesijoista.

Aki Ajolla on muutakin jännättävää kun oman tallin Marc Marquez ajaa mestaruudesta. Viikko sitten Marquez esitti ehkäpä kauden kovimman kisan kun voitti sateisen Estorilin kisan kaiken draaman jälkeen. 17 pisteen johto ja paalulta kisaan, joten ilman virheitä pitäisi mestaruuden irrota. Moottoriurheilussa kaikki on kuitenkin mahdolllista...

Mika Kallio nähtäneen ensi kaudella Moto2-luokassa.
 

scholl

Jäsen
Mikä ihmeen pyörä toi Suter MMX on? Jotenkin toi Marc VDS, joka on vasta vuoden ollut tuolla mukana ja sählää monissa autoluokissakin, ei tunnu miltään huipputiimiltä. Toisaalta nyt kun on huonokausi alla niin Kalliolla tuskin oli asiaa tehdastiimeihin missään luokassa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mikä ihmeen pyörä toi Suter MMX on?

Eikös nuo säännöt muuttuneet siten että entinen 250-luokka korvattiin Moto2-luokalla jossa kaikilla talleilla on käytössään sama Hondan moottori ja rungot on sitten jotain itse kehitettyjä tai muilta ostettuja protorunkoja. Joten eiköpä tuo Suter lienee joku paja joka tekee myyntiin noita runkoja.


EDIT: Mitä nyt nopeasti vilkaisin niin ei tuo Marc VDS nyt ihan paskimmasta päästä tiimejä ole. Alkukausi ei näköjään ole ihan putkeen mennyt, kuten uudelta tiimiltä voi odottaakin mutta loppukaudesta Scott Redding on ajanut muutamia ihan hyviäkin tuloksia ja oli sarjassa kahdeksas. Ja näköjään tuolla Suterin pyörälläkin on ajettu MM-kakkoseksi, ja pyörävalmistajien taulukossa se oli ykkönen, joten sekään ei liene ihan kelvoton.
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Ahaa. Kummallinen juttu, että tekivät tuollaisen, että kaikilla Hondan moottorit etc. Luulin, että Apriliat, KTM:t ja kumppanit ovat vielä mukana. Toista se oli ennen, kun oli 80ccm, 125ccm, 250ccm ja 500ccm luokat. Nyt on yhtä sotkua, kun 250 kuutioisetkin ovat 600 kuutioisia.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Käytännössä nykyään 250 cc katupyörien markkinat ovat nykyisellään niin olemattomat että oli suht typerää ajattaa MM-sarjassa luokkaa jolle ei oikein mitään vastinetta ole kuluttajamarkkinoilla.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jep, eli Moto2:ssa kaikilla on samat moottorit (kehitetty Honda CBR 600RR:n koneesta) ja rungot saa tehdä itse tai ostaa toiselta. Suter on ehkäpä maineikkain noista tällä hetkellä Moriwakin (pitkän linjan japsipaja) ohella. Kyseessä on Eskil Suterin perustama firma ja heillä on melko paljon kokemusta pyörien rungoista.

Tuo on totta, että Moto2 on vielä vähän oudonkuuloinen luokka kun mitään isoja pyörämerkkejä ei ole mukana. Hankala samastua johonkin merkkiin kun kaikki ovat tuntemattomia suurelle yleisölle ja osa nimistä outoja sponsorisysteemeitä.

Ehkäpä isoin syy 250cc ja nimenomaan 2-tahtimoottoreista luopumiseen oli päästöt, josta seurasi niiden vähentyminen katukäytössä. Kun niitä ei enää tarvittu kadulle, oli hieman turha kehittää niitä isolla rahalla. Harmi, sillä mm. itse pidän niistä todella paljon ja suorituskyky on aivan omaa luokkaansa suhteutettuna kuutiotilavuuteen (ilman ahtamista). Lisäksi uudet 2t-koneet mm. veneissä ovat melko vähäpäästöisiä.

Moto3 tulee vielä syrjäyttämään nykyisen piikkiluokan eli 125cc 2t-koneet. Uudet moottorit ovat 1-sylinterisiä, 250cc 4t-koneita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös