Rauha maahan, en minä ainakaan ole väittänyt että AINA KUN TULEE TURPAAN se on maalivahtien vika. Fakta nyt vaan on se, että joukkue tarvitsee jokaisessa ottelussa maalivahdin, jonka rutiinitaso on sellainen että kiekko tarttuu. Ei tarvitse olla Lassila, mutta tarvitsisi olla edes mikkorämö. Sille tasolle kyllä ainakin toisen liigaveskarin pitäisi kyetä.
Sanotaan tähän alkuun, että en halunnut hyökätä varsinaisesti sinua vastaan, vaan viestissäsi oli paljon asioita, joita on saanut lukea täältä ja kuunnella hallilla sekä kylillä koko kauden ajan, paria poikkeusta lukuunottamatta. Yleensä näihin liittyy kenttäpelaajien vaikutuksen täydellinen vähättely tappiotilanteissa ja käänteisesti kenttäpelaajien jalustalle nostaminen voittotilanteissa. Ainakin 80% henkilöistä, jotka olen tavannut on täysin väärät käsitykset maalivahtina pelaamisesta kokonaisuudessaan ja asioista, jotka siihen pelaamiseen vaikuttavat.
Faktasi on fakta, myönnän sen. Olen itse vain sitä mieltä, että kun maalivahdit julkistettiin, olisi jokaisen pitänyt silloin jo ymmärtää, että tämä rutiinitaso ei tule tällä kaudella jokaisessa pelissä täyttymään. Meille palkattiin kaksi liigatason kakkosmaalivahtia tietoisesti, luottaen siihen, että kehitystä tapahtuu. Ei vaan tapahtunut tarpeeksi. Ja vaikka kehitystä olisi tapahtunut enemmänkin, ei maalivahtipelin taso olisi silti riittänyt suurelle yleisölle. Ensi kaudella voi olla toinen tilanne kun valmentaja vaihtuu. huunous. Toivottavasti odotukset ainakin ovat järkevämmät.
Kylläkyllä, koko jengi on ollut aika tavalla pinteessä, mutta eihän se poista maalivahtien epäonnistumista? Ei paska jengi tee automaattisesti veskarista hyvää. Sekä pelit nähneenä että ihan tilastoja tulkitsemalla tuo maalivahtien epäonnistuminen on ihan selkeää, muutama mahtava ottelu ja sitten totaalinen romahdus. Toisin sanoen, joukkue ei voi juurikaan luottaa kumpaankaan veskariinsa kun koskaan ei tiedetä mitä sieltä tulee.
Mitä ranteita auki? Edelleen jos jotenkin minun tekstiini viittasit, ei tuolla playoff-paikan karkaamisella ole mitään tekemistä tuon "analyysini" kanssa. Minun mielestäni HPK on juuri sillä paikalla liigassa mihin se kuuluu. Kenttäpelaajat ovat pelanneet selkeästi alle odotusten, eivätkä maalivahditkaan ole nostaneet tasoaan. Ei se joukkueen paskuus ole kääntäen verrannollinen veskareiden tasoon. Joukkue ei voi piileskellä maalivahtien epäonnistumisten takana, mutta maalivahti ei myöskään voi piileskellä joukkueen epäonnistumisen takana.
Aika rautalangasta tämä on nyt väännetty, mutta pointti nyt tullee selväksi.
Ranteilla viittasin siihen yleiseen keskusteluun, josta tässä viestissäni mainitsin. Noissa kahdessa lainauksessa on mielestäni paljon samaa ja olen asioista samaa mieltä. Halusin vaan kiinnittää huomiota (ja purkaa vitutustani) siihen seikkaan, että nuorten maalivahtiemme parjaamisen/kehumisen suhde peliesityksiin nähden on järkyttävä verrattuna esimerkisi sellaisiin kokeneisiin liigakiekkoilijoihin kuin Tuulola, Laamanen, Laakkonen, Piispanen ja Kolehmainen.
Eihän tuo ole edes mikään torjunta, Järä heittää tossa patjat väärälle puolelle ja peittää niillä ihan jotain muuta kun maalin! Se, että kiekko sattui lähes jäämään 1/10 maalista peittävän maalivahdin yläkropan alle oli enemmänkin hyökkääjän kädettymyyttä kun maalivahdin hyvyyttä. Ts. Järä haki jotain aivan käsittämätöntä heittäytymistorjuntaa, ja teki sen vielä kaiken lisäksi väärin. Ei jatkoon.
Olen ehkä sitten vain vanhanaikainen, mutta olen sitä mieltä, että tässä liigassa ei montaa kaveria ole, jotka tuosta tilanteesta lähietäisyydeltä saavat veivattua kiekon jään peittävän maalivahdin yli ja samalla yläriman ali. Puhun siis nyt sellaisesta tilanteesta, että torjuntayritys on oikein ajoitettu, kuten eilen. Huonolla ajoituksella homma menee varmasti puihin. Toki jos kokoa olisi enemmän, kannattasi tilanne pelata perus-perhosen kautta, mutta tuossa Tukonen-Järvinen kaksintaistelussa, varsinkin tuolta puolelta pelattaessa, Järän peittopinta-ala vastaan Tukosen ulottuvuus ja maalintekotaito on rajusti alakynnessä. Oikea-aikaisella kylkimyyryllä hyökkääjän ainoamahdollisuus on osua kainaloon.
Itse ymmärsin rautalankamallisi, toivottavasti tämäkin selventää sinnepäin jotakin, en vain ole koskaan ollut kovin näppärä käsistäni.