todellinen mega-huipuveskari Markus Ketterer näytti suhteessa nykyisiin maalivahteihin. Toki jokainenhan osaa googlata ja esim. Myllys näyttää uskomattoman pieneltä maalissa.
Tuohon on vielä sanottava, että tuolloin jo pelkästään laukauksien kovuus ja tarkkuus eivät keskimäärin olleet nykyisellä tasolla. Toki kovimmat paukuttivat hulppeita lukemia, mutta väittäisin nykymailoilla keskimääräisen vedon olevan kovempi ja tarkempi kuin 1990-luvulla. Tästä taas seuraa se, että veskarin reagointiaika on pienempi ja peittävyyden merkitys on korostunut. Joku matemaatikko voisi oikein laskea kuinka paljon polvillaan oleva Järvinen joutuu reagoimaan polvillaan olevaa Koskista nopeammin, jotta takayläkulmaan suuntautunut veto jäisi suojuksiin.
Huvikseni kartoittelin tuossa vielä viime vuosien parhaita maalivahteja. Pituudet on liigan sivuilta tai aiemmasta listasta poimittu. Aiempi lista oli Jatkoajan sivuilta eli parin sentin heitot menevät eri lähteitten piikkiin.
* 2005–2006 kaudella viiden parhaan torjuntaprosentin joukossa (yli 25 peliä) oli Bäckström (184), Zepp (186), Lundell (191), Riksman (186) ja Wallinheimo (189).
* Kaudella 2006-07 Raski, Lunkan ja Tuomas Tarkin lisäksi listalla oli BB (187) ja Nikkilä (184).
* Seuraavalla kaudella kärki uusina tuli Niemi (188), Tuokkola ja Markkanen (182)
Samoin
PA-veskarien 2010 draft prospektien joukosta alle satasen varausnumerolla vedettiin 185+ kavereita. Tiedä sitten mistä kertoo, mutta omiin silmiini vaikuttaa vahvasti siltä, että pituus on valttia.
Miten tämä sitten liittyy Järviseen? Siten, että hän antaa aivan järkyttävästi eteen muille veskareille pelkästään koollaan. Koko on ominaisuus siinä missä sijoittuminen, liikkuvuus, reagointi ja pelinluku. Ihan puhtaasti näitä tilastoja tulkiten (toki, tilastot ovat vain tilastoja) Järvisen pitäisi olla muilta ominaisuuksiltaan aivan järkyttävän hyvä jotta hän saisi kokonsa tuoman haitan korvattua.
Vuosikaudet täällä haukuttiin Masaa pitkäjänteisyyden puutteesta, mutta nyt kun organisaatioon sitä yritetään tuoda ovat fanit ensimmäisenä hakkaammassa sormet punaisena paniikkinappulaa ja huutamassa +30v. kokeneen veskan perään. Ei herran jumala sanon minä. Maltti on valttia.
Itse olen ollut skeptinen Järvisen suhteen jo siirrosta lähtien. KalPan 150 senttinen kakkosveskari ei mielestäni ollut mitenkään varma ratkaisu, saatikka kauhean hyvä valinta mestaruutta tavoittelevan (tuolla budjetilla ei yksinkertaisesti voi olla muita vaihtoehtoja) joukkueen kiistattomaksi ykköskassariksi.
Ja ei täällä mitään 30v+ kavereita huudella. Itse olisin aivan tyytyväinen nuoreenkin veskariin, kunhan vain saadaan joku, joka edes lähtökohtaisesti voisi torjua mestaruuden. Ihan sama vaikka maalilla olisi 49-vuotias ugandalainen tai 12 kesäinen korsolainen, kunhan vain limppu tarttuu. Järvisen taustoilla, koolla ja pelitavalla en kuitenkaan odota (toki toivon!) kiekon tarttuvan riittävän hyvin mestaruutta ajatellen.