Hmmm...Yleisesti ajateltuna miellän brändin positiiviseksi asiaksi eli jonkin tuotteen ympärille on onnistuttu luomaan mielikuva, että kyseinen tuote on esimerkiksi luotettava, laadukas, sporttinen, tyylikäs jne (vaikka se ei sitä kirjaimellisesti, oikeasti olisikaan). Voihan jonkin tuotteen maine olla myös anarkistinen ja aggressiivinenkin, ja se puhuttelee tiettyä ryhmää, mikä kääntää piirteen myönteiseksi, vaikka se olisikin yleisiä 'hyvän' määrittelyjä vastaan.
Tämä näkyy myös kiakossa, sillä positiivisten mielikuvien lisäksi myös yleisesti 'roskaista peliä pelaavan joukkueen' otteita tullaan katsomaan, kun vastuksena on 'oma' joukkue. Käytännössä se näkyy usein hyvänä myyntinä niin koti- kuin vierasotteluissa. Vaan kerholainen tuskin ostaa tapparalaisten fanituotteita, sentään, heh...
Vaikka joukkue x:n pelityyli ei joka kausi vastaisikaan sen perinteistä mainetta eli brändin luonnetta, on mielikuva melko lujassa. Näitä esimerkkejä voisivat olla muun muassa 'kahvaava, isokokoinen Tappara', 'hajuton, mauton ja väritön Blues' ja/tai 'fyysisen ja aggressiivisen pelityylin Hifk'. Huomattavaa kuitenkin on, että pitkään suurena joukkueena tunnettu (isolla rahalla koottu ison yleisön isoegoinen joukkue) brändi voi murtua kertaheitolla. Käy kuten Opelille aikanaan, ja tuosta maineesta voi olla työlästä nousta.
Oma juttunsa on sitten pohtia, mikä joukkue vastaa tällä hetkellä mielikuvaansa. Oma mielipiteeni on, että Kärppien lisäksi Hifk on maineensa veroinen. HPK on kyllä edelleen nopean liikkeen tiimi, mutta osa pelaajista on vasta kasvamassa Osaajiksi, joten itse en miellä joukkuetta tällä hetkellä varmaksi maalintekijäjengiksi. Tappara ei välttämättä ole nyt kovin jöötiosastoa, eikä kirves käy ihan niin vilkkaasti kuin lähimenneisyydessä.
Muilla joukkueilla ei näkemykseni mukaan ole niin vahvaa luonnetta, että niitä tulisi edes sillä silmällä seuranneeksi. Ja huom: tämä on jo meikäläisen omaa tuntumaa. Eriäviä mielipiteitä löytyy taatusti, ja niinhän sen pitääkin mennä. Onhan Merzedes Benztillä, Opelilla, Skodalla, Toyotalla jne monenkirjavat mielikuvat eri immeisten päänupissa. Ko. automerkit ovat brändejä, vaan henkilökohtaisella tasolla kuluttajilla on hyvinkin erilaisia näkemyksiä. Brändi-ajattelu ei siis ole aivan yksiselitteinen...