Tavallaan ymmärrän että iso yleisö haluaa nähdä maaleja enemmän, samoin kuin taitoa ennemmin kuin kulmissa painimista. Faneille sitä peliä pelataan ja niin sen pitää ollakkin, sieltä se raha tulee loppujen lopuksi.
En kuitenkaan ymmärrä sitä että näköjään aika monen mielestä se maalien määrä ja taitokiekko ja highlight suoritukset on se juttu miksi kiekkoa seurataan. Vähän ehkä nyt yleistän, mutta viimeaikojen viesteistä tälläinen kuva itselle on tullut.
Se mikä jääkiekosta tekee maailman parhaan pallopelin, on juuri se monipuolisuus, sekoitus taitoa, voimaa, vauhtia ja taktiikkaa. Toki on sääntöjä mitkä on keksitty 100 vuotta sitten ja koska aina on tehty niin, aina pitäisi kuitenkin miettiä miten peliä pitäisi kehittää. Itseäni viehättää kuitenkin juuri se monipuolisuus, taito ja kaksinkamppailut, lajin kovuus joka välillä menee myös yli. Maalimäärä ei merkitse minulle mitään, jos peli on muuten viihdyttävä.
Jos maalin kokoa oikeasti isonnetaan joskus, siihen loppuu minun kiekon seuraaminen. Se on liian radikaali ratkaisu. Isossa kuvassa olen ihan tyytyväinen nykyisiin sääntöihin
Yksi mitä pitäisi kuitenkin muuttaa on se että trapetsoidi pitäisi poistaa mahdollisimman pian, tästä on joka vuosi keskustelua asiantuntijoiden parissa. Miksi rajoittaa maalivahtien henkilökohtaista taitoa kiekon käsittelyyn? Eikös juuri sitä haluta että pelaajien taito tulisi esiin?
Toinen on nykyiset aloittajan säännöt. Se on myös henkilökohtaista taitoa, mutta mielestäni liian rajoitettua nykyään. Luistimet ja maila juuri oikeassa paikassa my ass. Kuinka viihdyttävää oli katsoa takavuosina esim Theo Fleuryn aloituksia, vaikka suurimman osan urastaan pelasikin laiturina.
Ysärillä NHL:ssä kokeiltiin peliä ilman siirrettyä paitsiota. Peli katkaistiin heti jos joku oli siniviivan yli ennen kiekkoa. Onneksi siitä tuli lyhytaikainen kokeilu, olisiko ollut vain yksi kausi?